hammarhajen skrev 2016-12-04 20:12:10 följande:
Nja, nu drar du väl stora växlar. Och vadå "stor brist på förståelse för omvärlden"? Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig tokigt, men vad är det här? Snacka om påhopp!
Vi diskuterade ju sjukskrivningar och dess effekt på hälsan i tråden, eller hur. Och det jag menade var att sjukskrivning från arbetet inte löser problemet om orsaken till den psykiska ohälsan finns på hemmaplan, t.ex. i en dålig relation. Och jag menar också att en sådan orsak kan inte en arbetsgivare lösa. Däremot har jag aldrig sagt att jag inte lider med personen som är i en dålg relation. Och absolut att en sjukskrivning kan behövas i en akut fas, men när man så småningom ska behandla orsakerna kan man inte bara titta efter hur människors arbetssituation ser ut. Jag upplever att många skyller ohälsan i samhället ensidigt på arbetsgivarna, vilket inte känns helt rimligt. I en del fall ja, men långt ifrån alla.
Jag tycker visst att man kan arbeta trots att man inte är helt på topp. Vilket jag också skriver. Sluta lägg åsikter i min mun tack. Men det ÄR skillnad på sådant man inte styr över, som att hunden dör, och sådant man KAN påverka som t.ex. att kräva av partnern att dela på dagishämtningar.
Håller med dem,
Hur ofta händer det att någon helt frivilligt tar allt ansvar hemma tills de går in i väggen?
Man blir sjukskriven för att livssituationen inte funkar, ibland är största faktorn jobbet, andra gånger det övriga, ibland både och, men det betyder inte att alla går till doktorn och skyller allt på arbetsgivaren.
Jo man kan arbeta om man inte är helt på topp, man ska inte kunna bli sjukskriven om livet känns lite jobbigt.
hammarhajen skrev 2016-12-04 19:14:30 följande:
För den som har en väldigt liten släkt eller ingen släkt är det ett mycket enkelt svar på den frågan. Precis som för alla som av olika skäl tvingats bryta med sin släkt.
En annan kultur, en annan mentalitet.
Familjen kan vara ett bra skyddsnät medan den andra gånger är orsaken till att det inte funkar.
Anonym (hmpffff) skrev 2016-12-04 14:29:37 följande:
Du har rätt till din åsikt men jag anser ändå att det är skadligare att man underhåller ett systemfel år ut och år in än att försöka göra något åt saken även om det drabbar några, på det hela taget, fåtal individer under en relativt kort period.
Man ska inte sätta sej själv som norm, samma sak gäller systemfel på arbetsplatsen.
Det händer arbetsgivaren/kommunen medvetet underhåller systemfel för att spara resurser ,det funkar så länge de anställer nya. Svårt att förändra något när de som satt det i system har lärt sej hur de ska hålla det igång.
Den som rekryterar personal gallrar bort de som kan "skada systemet", sticka upp, ibland är det de som är mest intelligenta eller de som vet hur man driver en arbetsplats om gallras bort.
Det är skadligare men ibland är det svårt för en enskild individ att göra skillnad, får skita i systemfelet och byta jobb om det går.
Det är inte helt ovanligt med situationen att man är ny, ska visa framfötterna och ska samtidigt läxa upp arbetsgivaren.
Människors ansvarskänsla, speciellt för andra människor kan göra så att resultatet av arbetet ändå blir rätt bra medan det inte funkar på andra ställen om det är arbetsgivaren som hamnar mest i kläm.
Det är inte alla barn slänger smutsiga strumpor på förälderns talrik för att sätta krav och vill ha högre veckopeng, den som gör det kan ligga pyrt till.
Det är inte alltid det är så lyckat att jiddra med arbetsgivaren och det är inte alla som vågar.
Ibland är livet moment22, man måste förändra något för att orka med men något måste förändras för att man ska orka med förändra.