Inlägg från: Anonym (Intressant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Intressant)

Varför vill alla bli sjukskrivna?

Det jag tycker är intressant är egentligen varför det blir så här. Och hur hade det varit om vi inte hade haft så generös sjukförsäkring?

Om man tittar på andra länder där man inte kan vara sjukskriven så länge, ibland inte alls för de här diagnoserna, så ser det ju helt annorlunda ut. Det finns säkert en del som har det riktigt illa i de samhällena och som skulle behövt hjälp, men de är mycket färre än vad vi ser i Sverige.

Tittar man sen i länder och samhällen där livet handlar mer om att överleva så försvinner dessa problem nästan helt. Och det är ju väldigt intressant!

Jag tror att många av de system vi har (som egentligen ska vara ett skyddsnät för oss) faktiskt har lett till många nya problem istället. Kanske behöver människan kämpa lite för sin överlevnad för att må bra, eller nåt.

Trots att vi lever i ett land med världens bästa föräldraförsäkring, oerhört starkt anställningsskydd, bland den högsta ledigheten, starkaste sociala skyddsnät, bästa sjukvård, högsta levnadsstandard, i princip inget att oroa sig för helt enkelt, så har vi ändå bland den högsta psykiska ohälsan.

Våra sociala skyddsnät har tagit bort människors förmåga och vilja att förbättra sin egen situation. Folks kämpaglöd har fostrats bort. Det var av en god anledning, men den mörka baksidan börjar visa sig. Vägen tillbaka kommer att vara oerhört tuff...

• Anonym (Intressant)
    NeetOskar skrev 2016-12-03 16:43:46 följande:

Det är ditt val att tolka det jag skrev bokstavligt.

Exakt 60-70 % går inte till svneska kvinnor och invandrare. Den exakta siffran finns det ingen forskning på.

Klart är dock att svenska män betalar världens högsta skatt och att pengarna via sociala transfereringar hamnar hos svenska kvinnor och invandrare.

Svenska kvinnor betalar också världens högsta skatt...
  • Anonym (Intressant)
    Anonym (hmpffff) skrev 2016-12-03 15:57:32 följande:

AHA!

Du är en sån där som jämför afrikanska bushen med Sverige och sen påstår du att problemet inte finns i afrika och därför gör vi fel i Sverige. Bra jobbat!

Men OM du nu ska göra en jämförelse se då till att göra det ordentligt! Nu har du bara ett tydligt syfte och det är att sparka på de som ligger, dela ut PK-sparkar och gnöta om bidragssverige. OCh så drar du till med "i andra länder minsann..."

Så.

1. Vilka länder talar du om?

2. Hur ser deras sjukvårdsystem ut?

3. Hur, vad, varför sjukskrivs människor i dessa länder?

4. Socioekonomisk situation?

5. Medellevnad?

osv osv.

Du kommer inte att bemöta detta med annat än ilska eftersom du inte har något på fötterna. Du är arg för att du hört att det finns en grupp det är helt politiskt korrekt att sparka på.

Jag tror du missuppfattar mig lite. Jag är inte arg. Jag menar inte att sparka på någon. Jag har själv varit sjukskriven för akut stressreaktion, på väg att bli utbränd. Det är just därför jag funderat på allt detta...
  • Anonym (Intressant)
    Anonym (hmpffff) skrev 2016-12-04 17:23:38 följande:

Något man helt bortser från när man försöker jämföra det svenska trygghetsystemet med andra länder är att man helt bortser från att den där täta familjesamanhållningen inte alltid är av godo. De som behöver hjälp är i det närmaste helt utlämnade till den goda viljan - som påfallande ofta saknas. Men de fallen "glömmer" man därför att de går en för tidig död till mötes.

Vidare "glömmer" man att de som saknar familjens skyddsnät, vilket handlar om en relativt stor andel, råkar mycket illa ut - med förtidig död som resultat. Jag har besökt vårdinrättningar i ett hyfsat rikt land i Asien där människor hamnar som saknar dessa omhuldande familjer. Det gjorde att jag såg familjesammanhållningen med helt andra ögon. Så jag rekommenderar att ni gör ett sådant besök nästa gång ni är där så att ni får en mer korrekt bild av deras välfärdssystem.

Så ska man jämföra ska man göra det på ett realistiskt sätt. Vill vi ha svensk trygghet eller ett samhälle där man slipper betala skatt men som har enorma kostnader på individnivå? Varför nämner jag ordet skatt? Därför att det är det saken handlar om i grunden. Ältande som att "svensk trygghet" passiviserar är rent BS sprunget från gnidna jäklar som vill ha allt men betala inget.

Jag säger absolut inte att andra länders system är bättre, verkligen inte. Men man behöver inte heller förneka att det även finns baksidor med det svenska systemet. För det finns det. En baksida är passiviseringen av individer. En annan är t.ex. Svårigheten för en arbetslös att tjäna lite pengar när man hittar något någon vill ha hjälp med. Tar man emot pengar ska detta anmälas och så minskar bidragen. Dels är alla regler svåra för många, dels är även detta system något som återigen lätt gör folk passiva.

Ett helt annat exempel är att våra lägstalöner är så höga som de är. Det har t.ex. lett till att inte många är beredda att betala vad det kostar för någon att tillverka t.ex. en skjorta här i Sverige. Om alla som är involverade i kedjan för att tillverka, distribuera och sälja skjortan ska få en skälig lön, så blir skjortan helt enkelt så dyr att inte många har råd (eller anser sig ha råd) att köpa den. Alltså flyttas tillverkningen utomlands, vilket i stora drag både innebär att människor i låglöneländer utnyttjas samtidigt som arbetslösheten går upp i Sverige. Osv. Det finns massor med mörka baksidor till det trygga välfärdssamhälle vi byggt upp. Att jag kan se dessa sidor och diskutera runt de betyder inte att jag är en gniden jäkel som vill ha allt utan att betala för det...
Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?