• Anonym (J)

Varför vill alla bli sjukskrivna?

Läste en tråd här nyss om någon som hade ångest av att gå till jobb och var väldigt trött av sitt arbete och undrade varför hen inte blev sjukskriven? Vitsen med att vara sjukskriven var väl att vara ledig och ha det skönt? Har mänskligheten blivit så ynklig och "tycka synd om sig själv"-aktig? Tror folk att jobbet blir bättre bara för man varit sjukskriven ett litet tag?

Jag fattar att folk går in i väggen, och jag vet att det är fruktansvärt. (Min morfar gjorde det när han var en ganska hög chef på ett stort företag, han har "skador" från det än idag)
    Jag menar inte att man ska ta det så långt, så missförstå mig verkligen inte.

Men att tycka sitt arbete är jobbigt, ha söndagsångest och gråta en skvätt, är det verkligen anledning för sjukskrivning?
    Ta tag i ditt liv, byt jobb, utbilda dig, WHATEVER! Styr kursen åt ett annat håll! Det är möjligt. Varför ska folk tycka så jäkla synd om sig själva hela tiden?!

Jag är 25 år, ska tillhöra den s.k "lata generationen". Jag har jobbat nonstop sen studenten(på ett jobb jag mådde så dåligt att jag grät nästan varje kväll innan jobb på slutet).
    Jag kom in på utbildning nu i höst, sa upp mig och skaffade jobb på ett annat ställe. Nu jobbar jag 50%, studerar 100% och en del andra åtaganden.

Visst, det är tufft som fan, ibland undrar jag också vad jag gör. Men någonstans måste man ta av sig offerkoftan, och själv göra något för att må bättre. 
    Världen fungerar inte så att andra fixar det åt dig!

• Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?
  • Monchichier
    Anonym (putte) skrev 2016-12-03 10:11:57 följande:

Nej en sjukskrivning är definitivt inte någon lösning på sociala problem eller vantrivsel på jobbet. Om man har sociala problem tar man tag i dem. Om man vantrivs på jobbet så byter man jobb.

Jodåsåatt. När du sett och upplevt på nära håll hur psykisk ohälsa verkligen kan förgöra en människa så kommer du att börja tänka annorlunda.
  • Anonym (putte)
    Monchichier skrev 2016-12-03 10:29:07 följande:

Jodåsåatt. När du sett och upplevt på nära håll hur psykisk ohälsa verkligen kan förgöra en människa så kommer du att börja tänka annorlunda.

Monchichier skrev 2016-12-03 10:29:07 följande:

Jag har själv varit utsatt för psykisk ohälsa och även varit utbränd. Jodåsåatt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (putte) skrev 2016-12-03 10:11:57 följande:
    Nej en sjukskrivning är definitivt inte någon lösning på sociala problem eller vantrivsel på jobbet. Om man har sociala problem tar man tag i dem. Om man vantrivs på jobbet så byter man jobb.
    Nej, det är det inte. Men utmattningssyndrom handlar inte heller om sociala problem eller "vantrivsel på jobbet". Det handlar inte om att man "inte trivs" på jobbet.

Sådana problem är förhållandevis lättlösta, antingen av en själv eller genom en samverkan på arbetsplatsen. Det är inte utmattningssyndrom det handlar om, det är två helt olika saker.

Någonstans kanske man kan säga att det är en gradskillnad men ska man säga det så ska man inse att graderna är mycket långt ifrån varandra.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (hmpffff)
    Anonym (putte) skrev 2016-12-03 10:34:08 följande:
    Jag har själv varit utsatt för psykisk ohälsa och även varit utbränd. Jodåsåatt.
    Jag tror säkert att du själv tror att du varit utbränd men iom att du säger som du gör vet alla som vet vad de snackar om att det inte är vad du haft.
  • Anonym (putte)
    Anonym (hmpffff) skrev 2016-12-03 10:40:45 följande:

Jag tror säkert att du själv tror att du varit utbränd men iom att du säger som du gör vet alla som vet vad de snackar om att det inte är vad du haft.

Jaha. Ifrågasätter du mina diagnoser bara för att jag inte tycker samma sak som du?
  • Anonym (putte)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-12-03 10:34:12 följande:

Nej, det är det inte. Men utmattningssyndrom handlar inte heller om sociala problem eller "vantrivsel på jobbet". Det handlar inte om att man "inte trivs" på jobbet.

Sådana problem är förhållandevis lättlösta, antingen av en själv eller genom en samverkan på arbetsplatsen. Det är inte utmattningssyndrom det handlar om, det är två helt olika saker.

Någonstans kanske man kan säga att det är en gradskillnad men ska man säga det så ska man inse att graderna är mycket långt ifrån varandra.

Tror du missuppfattade mitt inlägg då jag aldrig påstått att sociala problem eller vantrivsel är det samma som utmattningsdeprrssion.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (putte) skrev 2016-12-03 10:44:35 följande:
    Tror du missuppfattade mitt inlägg då jag aldrig påstått att sociala problem eller vantrivsel är det samma som utmattningsdeprrssion.
    Med tanke på att du bemötte ett inlägg som handlade om utmattningssyndrom ligger den tolkningen nära till hands. Det är ett vanligt sätt att ironisera kring och nedvärdera just denna problematik, att det handlar om vantrivsel eller interpersonella konflikter.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (hmpffff)
    Anonym (putte) skrev 2016-12-03 10:42:12 följande:
    Jaha. Ifrågasätter du mina diagnoser bara för att jag inte tycker samma sak som du?
    Det är en otroligt stor skillnad mellan att tycka och att påstå att något är på ett visst sätt.
    Jag ifrågasätter det du skriver på grund av hur och vad du skriver och det har inget som helst med att göra med "tycka olika".
  • Anonym (Visst!)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-12-03 10:34:12 följande:

Fast det beror ju på hur man definierar, och det är väl det den här frågan egentligen handlar om. Menar man "alla som går sjukskrivna för psykisk ohälsa" så kan det absolut handla om sociala problem eller liknande (det är till och med det vanligaste). Menar man däremot alla som har mycket svåra problem blir det något annat. . .

Det är det som jag tycker blir så tröttsamt i hela den här "psykisk ohälsa"-debatten. Man kan inte ifrågasätta eller hävda att många sjukskriver sig för lätt, för då har man ingen aning om vad psykisk ohälsa är eller hur illa det kan vara!

Jag påstår inte att du har använt argumentet i förra stycket, men är irriterande vanligt. Påståendet "många i grupp A är lata" bemöts med "nej, psykisk ohälsa finns visst!". Lite "Goddag yxskaft".
  • Anonym (hmpffff)
    Anonym (Visst!) skrev 2016-12-03 10:51:50 följande:
    Fast det beror ju på hur man definierar, och det är väl det den här frågan egentligen handlar om. Menar man "alla som går sjukskrivna för psykisk ohälsa" så kan det absolut handla om sociala problem eller liknande (det är till och med det vanligaste). Menar man däremot alla som har mycket svåra problem blir det något annat. . .

Det är det som jag tycker blir så tröttsamt i hela den här "psykisk ohälsa"-debatten. Man kan inte ifrågasätta eller hävda att många sjukskriver sig för lätt, för då har man ingen aning om vad psykisk ohälsa är eller hur illa det kan vara!

Jag påstår inte att du har använt argumentet i förra stycket, men är irriterande vanligt. Påståendet "många i grupp A är lata" bemöts med "nej, psykisk ohälsa finns visst!". Lite "Goddag yxskaft".
    Saken är den att folk inte blir sjukskrivna för lätt!
    Det är FK som gör bedömningen av arbetsförmågan oavsett vad det handlar om för diagnos. 'Uppenbarligen finns det många som har nedsatt arbetsförmåga ÄVEN av psykiatriska orsaker.

Istället för att ifrågasätta psykiska diagnoser och tycka att det är "för lätt" ska man faktiskt ifrågasätta arbetsgivares förhållningssätt gentemot arbetstagare. Hur ser arbetsmiljö ut tex. Att klassa det ena eller det andra som "för lätt" anser jag bara beror på fördomar och brist på insikt. Nu menar jag inte dig specifikt utan det är något man ser generellt i tex trådar som dessa. Att fördomsfulla människor nästan tvångsmässigt måste förklara och diskutera sina fördomar snarare än problematiken.
Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?