Inlägg från: Anonym (hmpffff) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmpffff)

Varför vill alla bli sjukskrivna?

En sak man inte ska göra är att sätta sig själv som norm! Bara för att "du" orkat fixa saker innebär det inte att alla andra har samma förutsättningar. Att känna sig lite sönderstressat och matt är INTE att vara utbränd! Tänk om folk kunde förstå det!

Jag drabbades av utmattningsdepression för 3 år sedan och har fortfarande inte återhämtat mig. Var helt sjukskriven i 1 år, deltidssjukskriven fram till för en månad sedan. Saken är att även jag har varit en sån där duktig som fixat allt, urtypen för att senare drabbas av utbrändhet. För att bli utbränd måste man ha brunnit. Och ärligt, hur många "brinner" för det de gör? Personliga förutsättningar som sagt...

Dessutom ÄR det såhär att yngre personer HAR mer energi och ork jämfört med äldre. Så bara för att en 20-åring fixar allt samtidigt innebär det inte att även en 5-åring fixar samma sak. Men det handlar om mognad, mognad att förstå och inse att världen inte kretsar kring mig och att alla har olika förutsättningar.

Enligt mig är uttalande om offerkoftor i samband med att man förhärligar sig själv snarare ett bevis på någon störning i den empatiska förmågan. Det är något som omvärlden så småningen om kommer att fixa när man själv blir drabbad av någon av världens alla jävligheter och får höra att det bara är en offerkofta som ingen någonsin kommer att ta något som helst hänsyn till!

Lycka till i livet TS!
    Verkligen!

• Anonym (hmpffff)
    Anonym (putte) skrev 2016-12-03 10:34:08 följande:
    Jag har själv varit utsatt för psykisk ohälsa och även varit utbränd. Jodåsåatt.
    Jag tror säkert att du själv tror att du varit utbränd men iom att du säger som du gör vet alla som vet vad de snackar om att det inte är vad du haft.
  • Anonym (hmpffff)
    Anonym (putte) skrev 2016-12-03 10:42:12 följande:
    Jaha. Ifrågasätter du mina diagnoser bara för att jag inte tycker samma sak som du?
    Det är en otroligt stor skillnad mellan att tycka och att påstå att något är på ett visst sätt.
    Jag ifrågasätter det du skriver på grund av hur och vad du skriver och det har inget som helst med att göra med "tycka olika".
  • Anonym (hmpffff)
    Anonym (Visst!) skrev 2016-12-03 10:51:50 följande:
    Fast det beror ju på hur man definierar, och det är väl det den här frågan egentligen handlar om. Menar man "alla som går sjukskrivna för psykisk ohälsa" så kan det absolut handla om sociala problem eller liknande (det är till och med det vanligaste). Menar man däremot alla som har mycket svåra problem blir det något annat. . .

Det är det som jag tycker blir så tröttsamt i hela den här "psykisk ohälsa"-debatten. Man kan inte ifrågasätta eller hävda att många sjukskriver sig för lätt, för då har man ingen aning om vad psykisk ohälsa är eller hur illa det kan vara!

Jag påstår inte att du har använt argumentet i förra stycket, men är irriterande vanligt. Påståendet "många i grupp A är lata" bemöts med "nej, psykisk ohälsa finns visst!". Lite "Goddag yxskaft".
    Saken är den att folk inte blir sjukskrivna för lätt!
    Det är FK som gör bedömningen av arbetsförmågan oavsett vad det handlar om för diagnos. 'Uppenbarligen finns det många som har nedsatt arbetsförmåga ÄVEN av psykiatriska orsaker.

Istället för att ifrågasätta psykiska diagnoser och tycka att det är "för lätt" ska man faktiskt ifrågasätta arbetsgivares förhållningssätt gentemot arbetstagare. Hur ser arbetsmiljö ut tex. Att klassa det ena eller det andra som "för lätt" anser jag bara beror på fördomar och brist på insikt. Nu menar jag inte dig specifikt utan det är något man ser generellt i tex trådar som dessa. Att fördomsfulla människor nästan tvångsmässigt måste förklara och diskutera sina fördomar snarare än problematiken.
  • Anonym (hmpffff)
    Anonym (Intressant) skrev 2016-12-03 12:26:42 följande:
    Det jag tycker är intressant är egentligen varför det blir så här. Och hur hade det varit om vi inte hade haft så generös sjukförsäkring?
    Om man tittar på andra länder där man inte kan vara sjukskriven så länge, ibland inte alls för de här diagnoserna, så ser det ju helt annorlunda ut. Det finns säkert en del som har det riktigt illa i de samhällena och som skulle behövt hjälp, men de är mycket färre än vad vi ser i Sverige.
    Tittar man sen i länder och samhällen där livet handlar mer om att överleva så försvinner dessa problem nästan helt. Och det är ju väldigt intressant!
    Jag tror att många av de system vi har (som egentligen ska vara ett skyddsnät för oss) faktiskt har lett till många nya problem istället. Kanske behöver människan kämpa lite för sin överlevnad för att må bra, eller nåt.
    Trots att vi lever i ett land med världens bästa föräldraförsäkring, oerhört starkt anställningsskydd, bland den högsta ledigheten, starkaste sociala skyddsnät, bästa sjukvård, högsta levnadsstandard, i princip inget att oroa sig för helt enkelt, så har vi ändå bland den högsta psykiska ohälsan.
    Våra sociala skyddsnät har tagit bort människors förmåga och vilja att förbättra sin egen situation. Folks kämpaglöd har fostrats bort. Det var av en god anledning, men den mörka baksidan börjar visa sig. Vägen tillbaka kommer att vara oerhört tuff...
    AHA!
    Du är en sån där som jämför afrikanska bushen med Sverige och sen påstår du att problemet inte finns i afrika och därför gör vi fel i Sverige. Bra jobbat!

Men OM du nu ska göra en jämförelse se då till att göra det ordentligt! Nu har du bara ett tydligt syfte och det är att sparka på de som ligger, dela ut PK-sparkar och gnöta om bidragssverige. OCh så drar du till med "i andra länder minsann..."

Så.
    1. Vilka länder talar du om?
    2. Hur ser deras sjukvårdsystem ut?
    3. Hur, vad, varför sjukskrivs människor i dessa länder?
    4. Socioekonomisk situation?
    5. Medellevnad?

osv osv.
    Du kommer inte att bemöta detta med annat än ilska eftersom du inte har något på fötterna. Du är arg för att du hört att det finns en grupp det är helt politiskt korrekt att sparka på.
  • Anonym (hmpffff)
    Anonym (putte) skrev 2016-12-03 14:48:46 följande:
    Tycker det är märkligt att du är sjukskriven för stressymptom med enda behandling vila. Lika lite som man kan vila bort ett brutet ben kan man vila bort stress. Vad gör du själv för att komma till rätta med din stress? Och vad är den planerade behandlingen?
    Initialt är vila den enda fungerande behandlingen. Du måste acceptera detta fastän du kanske inte förstår varför det är så.
    Vid starkt och långvarigt stresspåslag blir kroppen totalt slutkörd så att det faktiskt kan vara en för stor ansträngning att ens gå på en 5 minuters promenad.

Tänk dig själv om du hela tiden kör i 230km/timmen i en bil - på ettans växel. Den bilen kommer snart att klappa ihop. Den mänskliga kroppen funkar likadant. Till slut funkar verkligen ingenting och det enda som finns är vila. Vila från fysisk ansträgning, det handlar inte om ett benbrott som ska läkas under fysisk aktivitet. Det handlar om hjärnvila eftersom hjärnan varit överbelastad av stresshormoner.
  • Anonym (hmpffff)
    Anonym (Man) skrev 2016-12-03 14:52:19 följande:
    Så sant!

Folk har orealistiska drömmar om livet och när detta inte uppfylls så blir folk stressade, känner sig misslyckade och olyckliga även om de faktiskt har det väldigt bra. Och eftersom man lever väldigt bra på bidrag så finns låga incitament till att börja jobba, en outbildad som får ett lågbetalt jobb kanske inte ens når över sin bidragsgräns vid heltidsarbete och då jobbar man inte.

Men varför har kvinnor generellt högre ohälsa än män?

Press från omvärld ex från feminister/jämställdhetstänk att återvända till arbetslivet även om man som mamma egentligen helst vill vara hemma?

Sämre gener för psyket?

Generllt tycker jag kvinnor överanalyserar, tävlar individuellt om vem som är bäst mamma, bäst kompis etc betydligt mer än män.
    Jag är inte ett dugg förvånad att en bitter man tror att utbrändhet beror på feministerna och att kvinnor egentligen vill vara hemmafruar...
  • Anonym (hmpffff)
    NeetOskar skrev 2016-12-03 16:04:32 följande:
    Jobbar du går 60-70 % av det du tjänar bort som skatt. Skatten förs sedan över till kvinnor och invandrare som föraktar dig och sprider hat mot dig. Vad är meningen?
    JA berätta, vad är meningen med att sprida hat med lögner?
  • Anonym (hmpffff)
    NeetOskar skrev 2016-12-03 16:14:35 följande:
    Vad är lögnen?
    Vad är inte lögn?
    Bevisa ditt påstående att 60-70% procent går till skatt som sen går till invandring och kvinnor. Bevisa även ditt påstående att det är dessa som föraktar dig och sprider hat mot dig

Bevisa betyder att länka till källor med redovisning som håller akademisk kvalité. Dina åsikter eller diverse obskyra websidor typ avpixlat räknas inte som bevisning.
  • Anonym (hmpffff)
    Anonym (Man) skrev 2016-12-03 16:37:36 följande:
    Det är statiskt bevisat att kvinnor sjukskriver sig mer än män. Varför?

Jag gav ett par möjliga anledningar, har du någon annan?
    Jag håller upp en apelsin.
    Jag: Det här är en apelsin! Den är orange! Solen är också orange! Alltså är solen en apelsin!.
    Du: Fler kvinnor än män är sjukskrivna. Det finns feminister. Alltså har kvinnor "klenare psykiska gener".

Men bra att du visat att ditt syfte inte är att tillföra något av substantiellt värde i tråden. Då vet vi det.
Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?