Varför vill alla bli sjukskrivna?
En sak man inte ska göra är att sätta sig själv som norm! Bara för att "du" orkat fixa saker innebär det inte att alla andra har samma förutsättningar. Att känna sig lite sönderstressat och matt är INTE att vara utbränd! Tänk om folk kunde förstå det!
Jag drabbades av utmattningsdepression för 3 år sedan och har fortfarande inte återhämtat mig. Var helt sjukskriven i 1 år, deltidssjukskriven fram till för en månad sedan. Saken är att även jag har varit en sån där duktig som fixat allt, urtypen för att senare drabbas av utbrändhet. För att bli utbränd måste man ha brunnit. Och ärligt, hur många "brinner" för det de gör? Personliga förutsättningar som sagt...
Dessutom ÄR det såhär att yngre personer HAR mer energi och ork jämfört med äldre. Så bara för att en 20-åring fixar allt samtidigt innebär det inte att även en 5-åring fixar samma sak. Men det handlar om mognad, mognad att förstå och inse att världen inte kretsar kring mig och att alla har olika förutsättningar.
Enligt mig är uttalande om offerkoftor i samband med att man förhärligar sig själv snarare ett bevis på någon störning i den empatiska förmågan. Det är något som omvärlden så småningen om kommer att fixa när man själv blir drabbad av någon av världens alla jävligheter och får höra att det bara är en offerkofta som ingen någonsin kommer att ta något som helst hänsyn till!
Lycka till i livet TS!
Verkligen!