• Anonym (J)

Varför vill alla bli sjukskrivna?

Läste en tråd här nyss om någon som hade ångest av att gå till jobb och var väldigt trött av sitt arbete och undrade varför hen inte blev sjukskriven? Vitsen med att vara sjukskriven var väl att vara ledig och ha det skönt? Har mänskligheten blivit så ynklig och "tycka synd om sig själv"-aktig? Tror folk att jobbet blir bättre bara för man varit sjukskriven ett litet tag?

Jag fattar att folk går in i väggen, och jag vet att det är fruktansvärt. (Min morfar gjorde det när han var en ganska hög chef på ett stort företag, han har "skador" från det än idag)
    Jag menar inte att man ska ta det så långt, så missförstå mig verkligen inte.

Men att tycka sitt arbete är jobbigt, ha söndagsångest och gråta en skvätt, är det verkligen anledning för sjukskrivning?
    Ta tag i ditt liv, byt jobb, utbilda dig, WHATEVER! Styr kursen åt ett annat håll! Det är möjligt. Varför ska folk tycka så jäkla synd om sig själva hela tiden?!

Jag är 25 år, ska tillhöra den s.k "lata generationen". Jag har jobbat nonstop sen studenten(på ett jobb jag mådde så dåligt att jag grät nästan varje kväll innan jobb på slutet).
    Jag kom in på utbildning nu i höst, sa upp mig och skaffade jobb på ett annat ställe. Nu jobbar jag 50%, studerar 100% och en del andra åtaganden.

Visst, det är tufft som fan, ibland undrar jag också vad jag gör. Men någonstans måste man ta av sig offerkoftan, och själv göra något för att må bättre. 
    Världen fungerar inte så att andra fixar det åt dig!

• Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?
  • Anonym (hmpffff)
    Anonym (Man) skrev 2016-12-03 16:49:31 följande:
    www.scb.se/Statistik/LE/LE0001/2011K04/LE0001...

De mammor jag känner har i princip alla uttryckt att de inte vill lämna bort sina barn till ngn annan utan de vill uppfostra dem själva och uttrycker faktiskt stor ångest över detta. Männen accepterar dock till största del dilemmat och om man jobbar så lämnar man bort barnen.
    Tack för länken!
    Man har konstaterat att kvinnor är mer sjukskrivna men från den rapporten till dina slutsatser av feministisk påverkan, svaga gener etc saknas det en ocean av logik.

Så de kvinnor du känner är representativa för ALLA kvinnor samt att det de uttryckt till dig gäller alltid i alla stunder och inte i en viss specifik situation?

Med tanke på dina åsikter tror jag att du har ett mycket litet, icke-representativt urvalsgrupp.

• Anonym (Man)

Jag var faktiskt tvungen att kolla upp påståendet om kvinnor vs män och det stämmer, allt från rapport från regeringen.

m.imgur.com/nflR29s

Sen finns det väl även brister ex att män är överrepresenterade i brott mm vilket skapar stora kostnader där. Men den stora skillnaden ligger i sjukskrivningar och kvinnor lever längre.

• Anonym (Intressant)
    Anonym (hmpffff) skrev 2016-12-03 15:57:32 följande:

AHA!

Du är en sån där som jämför afrikanska bushen med Sverige och sen påstår du att problemet inte finns i afrika och därför gör vi fel i Sverige. Bra jobbat!

Men OM du nu ska göra en jämförelse se då till att göra det ordentligt! Nu har du bara ett tydligt syfte och det är att sparka på de som ligger, dela ut PK-sparkar och gnöta om bidragssverige. OCh så drar du till med "i andra länder minsann..."

Så.

1. Vilka länder talar du om?

2. Hur ser deras sjukvårdsystem ut?

3. Hur, vad, varför sjukskrivs människor i dessa länder?

4. Socioekonomisk situation?

5. Medellevnad?

osv osv.

Du kommer inte att bemöta detta med annat än ilska eftersom du inte har något på fötterna. Du är arg för att du hört att det finns en grupp det är helt politiskt korrekt att sparka på.

Jag tror du missuppfattar mig lite. Jag är inte arg. Jag menar inte att sparka på någon. Jag har själv varit sjukskriven för akut stressreaktion, på väg att bli utbränd. Det är just därför jag funderat på allt detta...
  • Anonym (Man)
    Anonym (hmpffff) skrev 2016-12-03 16:57:09 följande:

Tack för länken!

Man har konstaterat att kvinnor är mer sjukskrivna men från den rapporten till dina slutsatser av feministisk påverkan, svaga gener etc saknas det en ocean av logik.

Så de kvinnor du känner är representativa för ALLA kvinnor samt att det de uttryckt till dig gäller alltid i alla stunder och inte i en viss specifik situation?

Med tanke på dina åsikter tror jag att du har ett mycket litet, icke-representativt urvalsgrupp.

Du har fortfarande inte gett mig någon annan anledning?

Om kvinnor sjukskriver sig mer i alla typer av yrken då kan det rimligen inte bero på val av yrke utan andra orsaker?
  • Anonym (hmpffff)
    Anonym (Man) skrev 2016-12-03 17:05:59 följande:
    Jag var faktiskt tvungen att kolla upp påståendet om kvinnor vs män och det stämmer, allt från rapport från regeringen.

m.imgur.com/nflR29s

Sen finns det väl även brister ex att män är överrepresenterade i brott mm vilket skapar stora kostnader där. Men den stora skillnaden ligger i sjukskrivningar och kvinnor lever längre.
    Jag har inte ifrågasatt att antal sjukskrivna kvinnor överstiger antalet sjukskrivna män.
    Det jag ifrågasätter är dina slutsatser.

Så eftersom du enbart är ute efter att jämföra kostnader. Vad kostar all kriminalvård i Sverige årligen?
  • Anonym (hmpffff)
    Anonym (Intressant) skrev 2016-12-03 17:07:05 följande:
    Jag tror du missuppfattar mig lite. Jag är inte arg. Jag menar inte att sparka på någon. Jag har själv varit sjukskriven för akut stressreaktion, på väg att bli utbränd. Det är just därför jag funderat på allt detta...
    Jag tror inte att du är arg däremot blir jag verkligen förvånad när du gör jämförelser som mest grundar sig på fördomar och förutfattade meningar.

"I många länder" arbetar man till man stupar. Det förekommer utbrändhet där också, kanske tom mer. Det som händer är att personerna sparkas ut ur all trygghet och det slutar ofta med att de svälter ihjäl. Resultatet blir att diagnosen "inte finns" och personerna finns inte i annan statistik än de som dör av svält.
  • Anonym (Man)

Tror polisen fick 40 miljarder 2015.

Detta betyder då ca 4000 kr/person årligen, killar lever ca 80 år om vi rundar uppåt vilket betyder att om killarna skulle bekosta polisen så kan vi dra av ca 300 000kr på beloppet men det betyder fortfarande att ni beräknas bidra med 2,9 miljoner mindre än män under er livstid.

Ja jag vet att du ifrågasätter mina slutsatser men jag vill gärna veta dina? Varför sjukskriver sig kvinnor mer än män?

• Anonym (hmpffff)
    Anonym (Man) skrev 2016-12-03 17:34:01 följande:
    Tror polisen fick 40 miljarder 2015.

Detta betyder då ca 4000 kr/person årligen, killar lever ca 80 år om vi rundar uppåt vilket betyder att om killarna skulle bekosta polisen så kan vi dra av ca 300 000kr på beloppet men det betyder fortfarande att ni beräknas bidra med 2,9 miljoner mindre än män under er livstid.

Ja jag vet att du ifrågasätter mina slutsatser men jag vill gärna veta dina? Varför sjukskriver sig kvinnor mer än män?
    Du jämförde med kriminalvården så vilken budget polisväsendet har är irrelevant i sammanhanget.

Gör om, gör rätt helt enkelt. Framförallt - innan du letar rätt på relevant statistik - fundera varför du jämför kriminalvård med kvinnors sjukskrivningar. Fundera helt enkelt  på hur det ena är relaterat till det andra.
  • Anonym (hmpffff)
    Anonym (Man) skrev 2016-12-03 17:34:01 följande:
    Äntligen något diskussionsämne i tråden! Tackar som ödmjukast! Glad

Jag tror att det finns många olika orsaker och att det varierar mellan yrkesgrupper. En mer generell är att det oftast ställs högre krav på kvinnor för att vara godkända så att säga. Man ifrågasätter kvinnors kompetens på ett helt annat sätt än man gör med män. De måste hela tiden, förutom att göra sitt jobb, bevisa att de är dugliga. Att alltid jobba i underläge är stressande.

En annan orsak tror jag och vet man beror på att många kvinnoyrken finns inom inflationssektorn, dvs inom vård och omsorg. Det är hög arbetsbelastning kombinerat med usel arbetsmiljö sliter.  Min erfarenhet är att man tenderar till att vara mer generös mot män  i dessa yrkesgrupper, att de helt enkelt slipper lindrigare undan och har inte lika höga krav på sig som kvinnor. Observera att det är min erfarenhet som talar och inget storstilat statistiskt underlag.

Ytterligare en orsak tror jag är att det oftast är en skev arbetsfördelning i familjerna. Männen gör det fysiskt tunga och kvinnorna står för den psykiska belastningen som  familjer, släkt, svärmödrar etc. Fysisk belastning är oftast av godo har vi konstaterat i tråden så bara genom att hamra lite på en vägg tror jag kan vara av en avgörande betydelse många gånger.
  • Fringe
    Anonym (putte) skrev 2016-12-03 14:48:46 följande:

Tycker det är märkligt att du är sjukskriven för stressymptom med enda behandling vila. Lika lite som man kan vila bort ett brutet ben kan man vila bort stress. Vad gör du själv för att komma till rätta med din stress? Och vad är den planerade behandlingen?

Vad i mitt inlägg säger att vila är den enda behandlingen? Just nu handlar det dock om att komma ned i varv och att få ordning på sömn, mat och rörelse, så att jag successivt kan komma i balans. För att förklara så att folk kanske lättare kan förstå, så känns det som att jag gång på gång springer en mil det snabbaste jag någonsin gjort för att sedan vara fullständigt dränerad. Att göra det flera gånger om dagen, varje dag under en väldigt lång period gör att man till slut inte fungerar längre. Man behöver helt enkelt en återhämtningsperiod, för att successivt komma till rätta med sig själv och sitt liv, för att hitta en balans. För två veckor sedan kunde jag inte ta en promenad längre än kanske 15 minuter utan att vara helt slut. Idag kan jag vara ute någon timme under förutsättning att jag går i långsamt tempo. Och du behöver inte vara orolig, det finns en plan, steg ett i den är var jag befinner mig just nu.
Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?