• Söder73

Varför vill alla bli sjukskrivna?

Jag tänkte också som du....innan jag råkade ut för det själv. Jag kan hålla med dig om att det finns människor (både kvinnor och män) som är just lata och inte har någon pliktkänsla överhuvudtaget. Jag läste nyligen en artikel där arbetsgivare berättade om olika orsaker till att man stannar hemma från jobbet: Jag har inte sovit i natt. Min katt är sjuk. Jag har träningsvärk etc. Det finns också dom som är sjukskrivna i år efter år och som själva inte gör något åt sin situation,däremot kan de gärna ha ganska ansträngande hobbies.
    MEN! Det finns människor som är ordentligt sjuka,som måste vara sjukskrivna för att kunna överleva sin sjukdom överhuvudtaget. Om vi tar just utbrändhet som exempel: Man blir inte utbränd för att man vantrivs på jobbet och/eller för att man är lat. Man blir utbränd för att man trivs för mycket och för att man är livrädd för att någon ska tycka att man är lat. Man kör på i 300 blås och man märker inte symtomen som börjar komma:
    Yrsel (jag gick och höll mig i väggarna på jobbet),
    Glömska (var är bilen? Vart är jag på väg? Vad gjorde jag alldeles nyss?. Det gick så långt att jag kom inte ihåg om jag hade torkat mig efter att jag kissat)
    Sömnlöshet
    Depression
    Social fobi
    Och så vidare... En morgon vaknade jag och kom inte ur sängen. Tog mig till läkare efter några dagar.Hon sjukskrev mig direkt,varvid jag protesterade och sa :Det har jag inte tid med! Men sjukskriven blev jag och det är jag tacksam för idag!
    DÄREMOT! Man måste själv hjälpa till att bli frisk under en sjukskrivning,man kan inte bara sitta på ändan och tänka att det ordnar sig. Jag gick i terapi i ett år,gick promenader och gjorde allt för att bli frisk igen och det fungerade.

• Söder73
    Anonym (Visst!) skrev 2016-12-03 22:51:47 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i, men jag vet inte hur många gånger jag hört "jag kom inte upp ur sängen"-argumentet. Hur klarade du dig de här dagarna? Fick urin och avföring rinna rakt ner i sängen samtidigt som du svalt - eller var det så att du överdrev en liten smula?!?!?

Om du överdrev - varför i så fall?!

Jag förstår om frågorna är irriterade, men jag kan bara inte tro på alla dessa människor som "inte kommer upp ur sängen". De överdriver för att få sympatier.   that's it!!
    Förlåt då... Jag kröp till toa. Ok?
Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?