Varför vill alla bli sjukskrivna?
ska du diskutera en tråd kan det vara bra att länka så man vet vad som diskuteras.
ska du diskutera en tråd kan det vara bra att länka så man vet vad som diskuteras.
Det jag tycker är intressant är egentligen varför det blir så här. Och hur hade det varit om vi inte hade haft så generös sjukförsäkring?
Om man tittar på andra länder där man inte kan vara sjukskriven så länge, ibland inte alls för de här diagnoserna, så ser det ju helt annorlunda ut. Det finns säkert en del som har det riktigt illa i de samhällena och som skulle behövt hjälp, men de är mycket färre än vad vi ser i Sverige.
Tittar man sen i länder och samhällen där livet handlar mer om att överleva så försvinner dessa problem nästan helt. Och det är ju väldigt intressant!
Jag tror att många av de system vi har (som egentligen ska vara ett skyddsnät för oss) faktiskt har lett till många nya problem istället. Kanske behöver människan kämpa lite för sin överlevnad för att må bra, eller nåt.
Trots att vi lever i ett land med världens bästa föräldraförsäkring, oerhört starkt anställningsskydd, bland den högsta ledigheten, starkaste sociala skyddsnät, bästa sjukvård, högsta levnadsstandard, i princip inget att oroa sig för helt enkelt, så har vi ändå bland den högsta psykiska ohälsan.
Våra sociala skyddsnät har tagit bort människors förmåga och vilja att förbättra sin egen situation. Folks kämpaglöd har fostrats bort. Det var av en god anledning, men den mörka baksidan börjar visa sig. Vägen tillbaka kommer att vara oerhört tuff...
Det är väl så simpelt som att det är en gradskillnad på psykiskt dåligt mående. Vi har de som trådstartaren som uppenbarligen mår så bra att hon inte ens förstår vad psykisk ohälsa är, och sedan har vi sådana som mig i andra änden. Jag är bipolär, har varit svårt sjuk sedan jag var 16 år, haft blandade episoder, kroniska depressioner, självmordsförsök, ätstörningar, självskador, inlagd flera år, många gånger på tvångsvård, behandlingshem, årtionden av terapier och så vidare.
Sedan finns det ett spektrum MELLAN dessa ytterligheter, och exakt var man befinner sig är svårt att avgöra eftersom man bara vet sin egen känsla, inte hur andra upplever det. Det är därför det finns psykiatriker som möter människor med psykisk ohälsa och bland annat försöker göra sig en uppfattning om vad problem är och hur det påverkar dennes vardag. Sedan finns det diagnoskoder som läkarna skriver i sina läkarintyg, och som FK bedömer.
Om en människa blivit sjukskriven av en läkare, har ett intyg som FK godkänner - då ska FAN INGEN gå runt och säga att personen är lat och inte vill jobba. Då ska man vackert acceptera att psykiatern gjorde en professionell bedömning och lita på det. Om personen dessutom haft flera läkare, och alla har sjukskrivit personen, då får man verkligen lita på att det objektivit ÄR en person som behöver vara sjuskriven.
För om man ska börja misstro alla läkare och sluta lita på deras yrkeskompetens - hur skulle världen se ut? "Nej, operera inte min dödssjuka mamma, jag litar inte på att kirurgen vet hur en lever ser ut..." Ibland får man bara acceptera att andra vet bättre, hålla sina nedvärderande tankar för sig själv och inte gå runt och gnälla på folk som är sjukskrivna.
Detta förhållningssätt skulle dessutom ta bort stigmat kring psykisk ohälsa och göra det enklare för personer att återgå till arbete.
Sedan förstår jag inte det här med offerkoftor? Jag har aldrig kunnat jobba en enda dag i mitt liv (förhoppningsvis när jag får en medicin som funkar) och jag fyller 30 nästa sommar. Och visst är det synd om mig som har ett så fuck-up liv att jag aldrig fått möjlighet till något som de flesta andra gör varje dag - jag kan inte ens relatera till hur det är att ha ett jobb, men på samma sätt är det synd om er som inte bär på all den supernyttiga kunskap jag har genomlevt tex. att även den värsta av ångestar går över och att det bara gäller att hålla ut tills det värsta avklingat. För att inte tala om alla spännande livsöden jag mött genom åren, all kunskap och ödmjukhet inför olika psykiatriska diagnoser, ett öppet sinne där jag möter själsfränder oavsett ålder/kön/intressen - och framför allt en kämpaglöd som handlar om livet självt och inte vad arbetsgivaren vill jag ska prestera. Om man aldrig upplevt avgrundsdjup förtvivlan, då kan man inte uppskatta lycka. Jag kan uppskatta lycka, då få perioder jag hittar dit.
På ett sätt tycker jag synd om er, som är så världsfrånvända mitt liv. Även om mitt liv är ovanligt, och ert är "normen". Jag menar, när ni når er 30-40-50-årskris kan jag bara luta mig tillbaka, lägga händerna bakom nacken och säga: "Jepp, det där tog jag hand om som tonåring. Jag vet redan vad som är meningen med mitt liv."