Inlägg från: Anonym (putte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (putte)

Varför vill alla bli sjukskrivna?

Monchichier skrev 2016-12-02 16:37:00 följande:

1. Ingen vill bli sjukskriven för att det är så jäkla kul.

2. Din morfar har inte "skador" från sin utmattning. Han har riktiga faktiska skador och men efter det.

3. Nej, vanlig söndagsångest är inte skäl för sjukskrivning. Men när det kommit till den punkten att man på allvar funderar på att ta sitt liv hellre än att gå till jobbet så är det definitivt skäl till sjukskrivning.

4. En sjukskrivning är aldrig ett botemedel, utan en behandling som tillsammans med andra behandlingar (tex kbt) kan medverka till att personen kan tackla psykisk ihållande stress på bättre sätt och slipper byta arbete.

5. Det är oftast inte bara att "rycka upp sig" eller "ta sig i kragen" när man sitter i en situation man egentligen inte har någon kontroll över.

Nej en sjukskrivning är definitivt inte någon lösning på sociala problem eller vantrivsel på jobbet. Om man har sociala problem tar man tag i dem. Om man vantrivs på jobbet så byter man jobb.
  • Anonym (putte)
    Monchichier skrev 2016-12-03 10:29:07 följande:

Jodåsåatt. När du sett och upplevt på nära håll hur psykisk ohälsa verkligen kan förgöra en människa så kommer du att börja tänka annorlunda.

Monchichier skrev 2016-12-03 10:29:07 följande:

Jodåsåatt. När du sett och upplevt på nära håll hur psykisk ohälsa verkligen kan förgöra en människa så kommer du att börja tänka annorlunda.

Jag har själv varit utsatt för psykisk ohälsa och även varit utbränd. Jodåsåatt.
  • Anonym (putte)
    Anonym (hmpffff) skrev 2016-12-03 10:40:45 följande:

Jag tror säkert att du själv tror att du varit utbränd men iom att du säger som du gör vet alla som vet vad de snackar om att det inte är vad du haft.

Jaha. Ifrågasätter du mina diagnoser bara för att jag inte tycker samma sak som du?
  • Anonym (putte)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-12-03 10:34:12 följande:

Nej, det är det inte. Men utmattningssyndrom handlar inte heller om sociala problem eller "vantrivsel på jobbet". Det handlar inte om att man "inte trivs" på jobbet.

Sådana problem är förhållandevis lättlösta, antingen av en själv eller genom en samverkan på arbetsplatsen. Det är inte utmattningssyndrom det handlar om, det är två helt olika saker.

Någonstans kanske man kan säga att det är en gradskillnad men ska man säga det så ska man inse att graderna är mycket långt ifrån varandra.

Tror du missuppfattade mitt inlägg då jag aldrig påstått att sociala problem eller vantrivsel är det samma som utmattningsdeprrssion.
  • Anonym (putte)
    Fringe skrev 2016-12-03 12:57:14 följande:

Att utgå från sig själv och sedan dra slutsatser om andra är sällan en särskilt bra idé.

Själv är jag just nu sjukskriven och läkaren fick verkligen prata mig till det, det var inget jag ville själv. Men för min fortsatta hälsas skull, så var det det enda rätta, det insåg jag själv till slut.

Jag är hemma för att vila, för att komma till rätta med mina ganska grava stressymptom. Tro mig, det finns inget som är skönt med att gå hemma. Det är inte så att jag går hemma nu och har det skönt, förbereder julen, städar som jag inte gjort på evigheter, lagar fantastisk mat, redigerar alla oredigerade foton jag har på min dator, läser böcker, eller helt enkelt njuter av att vara ledig. Den orken finns helt enkelt inte! Jag gör i princip ingenting förutom att ta mig ut på en promenad varje dag. Det är inte det livet jag vill leva, men min kropp klarar inte av någon ansträngning just nu, varken psykiskt eller fysiskt. Det är inget jag har valt! Det är heller inte så att det bara är att rycka upp mig.

Jag vill inget annat än att kunna jobba, jag trivs oerhört bra på min arbetsplats, med både kollegor och arbetsuppgifter. Jag saknar det varje dag.

Om man har minnesstörningar, tinnitus, hjärtklappning, övermäktig trötthet osv, då bör man vara sjukskriven. Punkt!

Tycker det är märkligt att du är sjukskriven för stressymptom med enda behandling vila. Lika lite som man kan vila bort ett brutet ben kan man vila bort stress. Vad gör du själv för att komma till rätta med din stress? Och vad är den planerade behandlingen?
Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?