• Anonym (i)

Varför vill alla bli sjukskrivna?

Hur tänker du nu TS? Det handlar sällan om att folk VILL bli sjukskrivna, men känner man att hela ens system kollapsar är det väl inte mer än rimligt att man funderar på om det vore rätt att man blev sjukskriven.

Jag önskar ingen att vara sjukskriven! Jag var det i ca 8 månader pga utbrändhet, Det tog hårt i kassan kan jag säga, var tvungen ta en del av mina sparade pengar för att klara de månader då jag var sjukskriven vilket skapade en del stress. Dock var jag oerhört tacksam över att jag fick behandling och hjälp att ta mig tillbaka på heltid. Jag fick beröm från alla jag träffade inom vården att jag hade sagt till ganska så fort när jag insåg att det inte var normalt att jag hade migrän varje vecka, sov dåligt, fick tinnitus och yrsel, som jag aldrig upplevt förr. Att vara sjukskriven bara 8 månader är ganska kort för utbrändhet. Hade jag inte sagt till så snabbt som jag ända gjorde, kanske jag hade varit sjukskriven bra mkt längre. 

Senaste forskningen kring utbrändhet visar att det faktiskt skapar förändringar i hjärnan om man har otur! Saker som skadar närminnet eller att man tappar kunskaper och förmågor man hade innan. Därför är det oerhört mycket värt både för individen och samhället om man fångar upp dessa personer genom en sjukskrivning innan det gått så långt och ger rätt rehabilitering givetvis. Dessa skador är alltså hjärnskador och går inte att få ogjorda.

Svar på tråden Varför vill alla bli sjukskrivna?