• JCW81

ivf 2017

Hej!

Är det ngn mer som tror sig påbörja ivf i början av 2017 och som vill följas åt? Vi ska ha ett möte med vår ivf-klinik i början av dec och sen lutar det åt ivf... Kram

• Svar på tråden ivf 2017
  • Chestnut
    Tiinuli skrev 2017-06-13 13:18:19 följande:

Ja visst är det jobbigt :( speciellt all väntan tycker jag.
    Är all ivf verksamhet stängd under sommaren eller varför dem vill köra höst?
    Hur lång tid är det sen man får vänta innan det är i gång med hormoner och liknande från att gyn skickat remissen?

de har stängt i veckor, men sen så har man ju sin egen cykel så för oss innebär det att vi kanske måste vänta 8 veckor Rynkar på näsan  Tyvärr är det ganska lång väntan från att remissen är skickad, alla remisser för IVF skickas till Huddinge (huddinge måste godkänna alla remisser) Tyvärr tar allt tid! väntan på remissgodkännande tar ca 6 veckor och sen är det väntan på att få komma till en ivf-klinik som e kopplad till landstinget
    Tiinuli skrev 2017-06-13 13:18:54 följande:

Och hur funkar det med det där med vårdgaranti?

vårdgarantin säger att att du max måste vänta 3 månader, dock vet jag inte exakt hur det fugnerar sen januari i år är det ju fritt vårdval (du kan vända dig vart du vill för vård) men vad jag förstår det har det gjort väntan till ivf-klinker till mindre än 3 månader. I alla fall var det så för oss {#emotions_dlg.flower}

• Tiinuli
    Chestnut skrev 2017-06-13 16:22:08 följande:
    de har stängt i veckor, men sen så har man ju sin egen cykel så för oss innebär det att vi kanske måste vänta 8 veckor Rynkar på näsan  Tyvärr är det ganska lång väntan från att remissen är skickad, alla remisser för IVF skickas till Huddinge (huddinge måste godkänna alla remisser) Tyvärr tar allt tid! väntan på remissgodkännande tar ca 6 veckor och sen är det väntan på att få komma till en ivf-klinik som e kopplad till landstinget
    Tiinuli skrev 2017-06-13 13:18:54 följande:

Och hur funkar det med det där med vårdgaranti?

vårdgarantin säger att att du max måste vänta 3 månader, dock vet jag inte exakt hur det fugnerar sen januari i år är det ju fritt vårdval (du kan vända dig vart du vill för vård) men vad jag förstår det har det gjort väntan till ivf-klinker till mindre än 3 månader. I alla fall var det så för oss {#emotions_dlg.flower}

De klart , allt ska ta för mycket tid! Min ålder börjar också stressa mig.
    Kanske ska försöka få läkaren att skicka remissen redan nu innan sommaren så kan börja direkt på hösten. Vi har redan en tid bokat till den 18.8 men blev nu lite osäker vad den tiden skulle vara till för. Jag är klar med min utredning och sambon gjort sitt på andra håll pga. hans sjukdom som påverkar oss. Så egentligen finns ju ingen mer mening att vänta på nånting... borde kanske ringa min gyn o kolla men känner mig besvärlig som inte lyssnade tydligen tillräckligt noga första gg :D
  • Chestnut
    Tiinuli skrev 2017-06-13 19:17:48 följande:
    De klart , allt ska ta för mycket tid! Min ålder börjar också stressa mig.
    Kanske ska försöka få läkaren att skicka remissen redan nu innan sommaren så kan börja direkt på hösten. Vi har redan en tid bokat till den 18.8 men blev nu lite osäker vad den tiden skulle vara till för. Jag är klar med min utredning och sambon gjort sitt på andra håll pga. hans sjukdom som påverkar oss. Så egentligen finns ju ingen mer mening att vänta på nånting... borde kanske ringa min gyn o kolla men känner mig besvärlig som inte lyssnade tydligen tillräckligt noga första gg :D
    Det är en djungel att hålla reda på allt Flört så det är inte konstigt att man inte hänger med på allt. Det kan ju vara så att det finns alternativ till ivf som gyn vill att ni ska prova! Hade jag haft någon annan chans hade jag gärna tagit den nu när jag vet hur tuff ivf är... Men det skadar inte att dubbelkolla GladSolig
  • HarmoniMalin87

Ja det är väldigt mycket väntan... vi fick remiss hösten 2016, första besöken med "prat" i januari, invänta rätt period för spolning, därefter invänta menar och rätt tid för att värja sprutorna, därefter plock, därefter trodde jag vi skulle sätta in ett ägg efter någon dag men då fick jag vänta 10dagar på blödning + 37dagar till nästa mens för att kroppen skulle återhämta sig och sen 6 dagar senare sätta in ett 5dagars embryo, så NU i mitten juni har vi satt in ett ägg :D mer än ett år sedan vi skickade in papprena tjoho! Tar de sig inte nu blir det ny återföring i september efter semestrarna...

• Tiinuli

Glad midsommar alla :)

Ringde min gyn i veckan för skulle kolla om han skickat remissen redan men han hade hunnit gå på semester :(
    Dock har mannens utredning börjat ta fart :) dem hittade 100 miljoner spermier och nu ska dem försöka samla dem, tvätta och frysa ner så det känns skönt att äntligen så gör dem nått.

En fråga , om nån vet, är det vanligt att man har bara ca. en vecka mellan mens sista dag och Äl? Sen verkar jag ha över 2 veckor mellan Äl och nästa mens...

Iaf. Längtar till augusti redan :) så nu under sommaren ska försöka slappna av och tänka på annat , lättare sagt än gjort :D

• Nube

Hej tjejer, hur går det för er? Jag skrev här tidigare när jag gjorde mitt första IVF i april, blev sedan gravid men fick tyvärr missfall nu i juni. Har aldrig haft så ont än vid missfallet, hoppas aldrig behöva gå igenom det igen. Så nu står vi på ruta ett igen och ska börja om hela processen efter sommaren eftersom vi inte fick något till frysen.

Hoppas ni alla mår bra!

• HarmoniMalin87

Hej! Jag fick också missfall... ruvdag 16. Var i vecka 5+2. När fick du? Hade inte så ont utan "bara" menstvärk.. typ.. ska förs ett test nästa v ändå för att vara 100%

• Nube
    HarmoniMalin87 skrev 2017-06-30 10:13:08 följande:

Hej! Jag fick också missfall... ruvdag 16. Var i vecka 5+2. När fick du? Hade inte så ont utan "bara" menstvärk.. typ.. ska förs ett test nästa v ändå för att vara 100%

Vad tråkigt, beklagar! Jag fick mitt konstaterat vid ultraljudet på ivf-kliniken, var då på vecka 8 men inget foster hittades. Detta var tre veckor sedan och fick själva blödningen för en vecka sedan ungefär. Tur att du inte hade ont.

Hur ser planeringen ut för er nu? Har du några kvar i frysen? Det bra är att vi ändå lyckats bli gravida!
  • HarmoniMalin87

Ja visst är det trist :( onej, då var din resa lite värre, när du ändå kommit till ultraljud o allt :( jag har ett till i frusen.. vill sätta in det nuuuuuuu. Men Sahlgrenska har semesterstängt, sen fullt första veckorna, så hoppas de blir en lucka då ändå, annars blir det till nästa mens slutet aug/ början sept.. men som du säger är det väl bra att det fastnade iallafall... :) Nidå??

• Nube
    HarmoniMalin87 skrev 2017-06-30 12:22:00 följande:

Ja visst är det trist :( onej, då var din resa lite värre, när du ändå kommit till ultraljud o allt :( jag har ett till i frusen.. vill sätta in det nuuuuuuu. Men Sahlgrenska har semesterstängt, sen fullt första veckorna, så hoppas de blir en lucka då ändå, annars blir det till nästa mens slutet aug/ början sept.. men som du säger är det väl bra att det fastnade iallafall... :) Nidå??

Vad skönt att ni har ett i frysen! Vi har inga :( så ska börja om allting i augusti.. så någon gång i september förhoppningsvis kan jag få tillbaka ett embryo. Om allt går bra! Jag har ingen lust att vänta heller utan vill göra det NU! Så himla tråkigt att hela tiden behöva vänta och vänta och vänta. Usch! Tur det är sommar och snart semester, tiden går ändå rätt fort. Hur mår du annars? Jag är lite trött mentalt och eftersom jag hade så ont vid missfallet är jag även fysiskt trött. Men ska försöka samla lite energi till hösten, det kommer att behövas!
Svar på tråden ivf 2017