• JCW81

ivf 2017

Hej!

Är det ngn mer som tror sig påbörja ivf i början av 2017 och som vill följas åt? Vi ska ha ett möte med vår ivf-klinik i början av dec och sen lutar det åt ivf... Kram

• Svar på tråden ivf 2017
  • ammela
    Marrelita85 skrev 2016-12-10 21:51:53 följande:

Hej! Jag är tjej på snart 32år och min sambo är 41år. Har precis genomgått utredning gång nummer två för mig(gått med mitt ex för 6år sedan-oförklarligt barnlösa) och är oförklarligt barnlös, inge fel på någon av oss. Vi måste dock vänta tills hösten 2017 innan vi får landstingsfinansierad IVF då vi "bara" försökt ca. 17månader (måste försökt 2år). Detta trotts att jag försökt bli gravid under ca. 5års tid i tidigare förhållande. Funderar dock på att gå privat på Linnékliniken.

Är det någon som är insatt i hur det fungerar om vi går privat, kan man om det inte fungerar ta landstingsfinansierad när det gått två år eller är den vägen körd då?

Samt så förstår jag inte vad som menas med långa och korta vägen om någon vill förklara?

Sedan prismässigt vad innebär konventionell IVF och 3 behandling? Ser ju att konventionell IVF kostar 32000kr, frysåtersättning 14000kr och 3 behandling kostar 64000kr. Någon som går privat som är lite haj på detta vad man ska välja att betala för?

Någon annan som hänger här som haft en mamma som haft svårt att bli gravid? Min mamma hade tydligen svårt att bli gravid alla tre gradiviteter. Tog från att de försökte aktivt 4år innan jag föddes och då hade de ej skyddat sig 3år innan de försökt aktivt. Det har tagit ca. 3,5år i snitt att bli gravid med varje barn och då har de börjat ca. 3månader efter at varje barn fötts. 

Så sjukt att det är olika regler för vart du bor, här är det ett års försök som gäller...

Vi ska köra igång via landstinget i januari, av vad andra har skrivit så ska inte privata försök förstöra den kön så om ni vill är det nog bara att köra på. Kanske är värt att ringa det sjukhus ni får via landstinget och fråga? Men om ni lyckas bli gravida försvinner ju chanserna med landstinget.

Långa vs korta protokollet är i skillnad att i det långa stänger man först ner alla hormoner genom en nässpray först för att sedan dra igång det igen med sprutor. På den korta går du på sprutor direkt men får en period dubbla sprutor om jag förstått det hela rätt. Korta är ca 2 veckor och långa ca 4 veckor. Annars är äggplock och insättning samma.
  • Zeully

Hej hej,

Jag (37 år) och min sambo (35 år), ska göra en FET i mitten/slutet av januari. Vi har försökt bli gravida i 5 år och lyckades spontant för ett år sen men det slutade tyvärr i MA och det tog ett halvår innan jag kände mig redo att ge mig in i ivf-processen. Men nu är vi här! ????

Vi går på Sahlgrenska och gjorde äggplock i november, fick ut 14 ägg varav 9 befruktades, endast tre såg fina ut efter två odlingsdagar. Ett fick jag tillbaka och två odlades tre dagar till och sen in i frysen.

Fick missfall för ca 1,5 vecka sen vilket vi fick bekräftat via VUL i måndags. Så nu planerar vi för att plantera in en frysis i januari som sagt. ????

Under hela resan har jag tröstat mig med att läsa allas berättelser här inne men först nu har jag skaffat inlogg och hoppas kunna bidra, skall bli kul att följas åt!

• Zeully
    Smillan83 skrev 2016-12-04 21:32:07 följande:

Hej! Vi planerar att göra en frysinsättning i början på året, så hänger gärna med här i tråden!

Vi har en dotter född i mars, som kom till med IVF!

Är det första för er?

Så kul att det lyckats en gång för er redan! Fungerade det direkt eller hur har det sett ut för dig?

Kommer du att göra frysinsättning i ostimulerad cykel?

Vi har gjort ett ET än så länge så blir första frysförsöket nu med en blastocyst.
  • honeybunch

Hej, jag hoppas att jag inte kidnappar den här tråden nu. Jag och min sambo kommer troligtvis starta ivf under 2017, men genom landstinget. Har fått höra att det är 6-8 månaders väntetid, men stämmer det? För överallt i forum så står det om par som fått stå i kö i uppåt två år? Vår utredningsläkare sa "det bör inte vara mer än 6-8 månader" men hon var så flytande med allt hon sa, känns som att hon försökte uttrycka sig mjukt för att inte typ såra oss.

Vi var på vårt "sista" läkarbesök igår efter utredningen. Allting med mig ser bra ut, men så fick vi veta att min sambo har "ganska låg" spermakoncentration och långsamma spermier. Läkaren föreslog ivf. Jag som har läst på om allt möjligt under några månader frågade henne om inte partnerinsemination kan vara ett alternativ, men hon svarade nej. Det känns som att hon inte berättade för oss exakt hur dåligt det står till med spermierna. :( Det syntes så tydligt att hon var nervös och knappt ville titta på min sambo. Hon berättade nästan triumferande att allting ser jättebra ut med mig, som om det vore anledning att fira.

• ammela
    honeybunch skrev 2016-12-22 07:24:43 följande:

Hej, jag hoppas att jag inte kidnappar den här tråden nu. Jag och min sambo kommer troligtvis starta ivf under 2017, men genom landstinget. Har fått höra att det är 6-8 månaders väntetid, men stämmer det? För överallt i forum så står det om par som fått stå i kö i uppåt två år? Vår utredningsläkare sa "det bör inte vara mer än 6-8 månader" men hon var så flytande med allt hon sa, känns som att hon försökte uttrycka sig mjukt för att inte typ såra oss.

Vi var på vårt "sista" läkarbesök igår efter utredningen. Allting med mig ser bra ut, men så fick vi veta att min sambo har "ganska låg" spermakoncentration och långsamma spermier. Läkaren föreslog ivf. Jag som har läst på om allt möjligt under några månader frågade henne om inte partnerinsemination kan vara ett alternativ, men hon svarade nej. Det känns som att hon inte berättade för oss exakt hur dåligt det står till med spermierna. :( Det syntes så tydligt att hon var nervös och knappt ville titta på min sambo. Hon berättade nästan triumferande att allting ser jättebra ut med mig, som om det vore anledning att fira.

Vi fick vänta 6 månader till sahlgrenska. 2 år låter med som kö till donation av ägg eller spermier?

Sen kan man använda vårdgarantin på 3 månader men då kan du hamna lite var som, bestämmer inte du.
  • Zeully

För oss var det nog liknande kö, så det stämmer säkert.

Jag tror att de måste berätta hur det står till med en, men ivf är nog det vanliga om man har lite långsamma spermier för då kan man hjälpa dem in i ägget om de inte har kraft att ta sig genom själva. Håller tummarna för er!
  • Cfmilla

Hej!

Vart går ni?

Vi gjorde utredningen privat, och fick samma. Att min mans spermier var för få till antalet och långsamma. På mig såg det bra ut, men mina ägg börjar ta slut. Vi kommer att göra Ivf med microinjektion. Det var inte tal om något annat. Då har vi mycket goda chanser.

Hon förklarade att eftersom de är för få spermier så är det inte tillräckligt många som klarar första gallringen, och om några lyckas ta sig upp i äggledare är för trötta när de kommer dit. Så att lyckas på egenhand kan gå, men är väldigt osannolikt.
  • honeybunch
    Cfmilla skrev 2016-12-23 09:08:27 följande:
    Hej!

Vart går ni?

Vi gjorde utredningen privat, och fick samma. Att min mans spermier var för få till antalet och långsamma. På mig såg det bra ut, men mina ägg börjar ta slut. Vi kommer att göra Ivf med microinjektion. Det var inte tal om något annat. Då har vi mycket goda chanser.

Hon förklarade att eftersom de är för få spermier så är det inte tillräckligt många som klarar första gallringen, och om några lyckas ta sig upp i äggledare är för trötta när de kommer dit. Så att lyckas på egenhand kan gå, men är väldigt osannolikt.
    Vi har gjort utredningen på Sophiahemmet men kommer att göra ivf genom landstinget, så vi får se vart vi får plats först.

Ja okej, tack för att du delade med dig. Vi skojar lite här hemma/försöker hålla humöret eller hoppet uppe någorlunda, och säger att det kanske finns en liten Frodo-spermie, en liten och svag men envis stackare som kämpar sig förbi alla hinder. Men det är väl kanske inte så troligt egentligen.
  • Marrelita85
    Niaa skrev 2016-12-11 11:10:51 följande:
    Min mamma hade svårt att bli gravid med mig. Tog flera år innan det tog sig naturligt. Försökte sedan med ivf för småsyskon, det tog sig på andra försöket med tvillingar men missfall. Hon har endometrios som mig och det har nog varit lite omtalat om huruvida det är ärftligt eller ej. Intressant iaf.
    Enligt min läkare så skall EJ endometrios påverka chanserna. Detta trotts att jag påtala att jag läst om det på flera ställen att så är fallet, men där snäser han av en att de faktiskt är insatta inom området. Jag vet inte om jag har endometrios, det är tydligen svårt att diagnosticera? Enligt läkarna hittar de inga fel på mig, jag fungerar helt normalt. :/ Men jag verkar ju inte kunna bli gravid, det är så frustrerande! :( 
  • Marrelita85
    ammela skrev 2016-12-20 21:36:25 följande:
    Så sjukt att det är olika regler för vart du bor, här är det ett års försök som gäller...

Vi ska köra igång via landstinget i januari, av vad andra har skrivit så ska inte privata försök förstöra den kön så om ni vill är det nog bara att köra på. Kanske är värt att ringa det sjukhus ni får via landstinget och fråga? Men om ni lyckas bli gravida försvinner ju chanserna med landstinget.

Långa vs korta protokollet är i skillnad att i det långa stänger man först ner alla hormoner genom en nässpray först för att sedan dra igång det igen med sprutor. På den korta går du på sprutor direkt men får en period dubbla sprutor om jag förstått det hela rätt. Korta är ca 2 veckor och långa ca 4 veckor. Annars är äggplock och insättning samma.
    Tack för svar, man kanske skulle ta och flytta? Vet inte hur jag stå ut med att vänta tills augusti innan vi får starta och då blir vi väll bara uppsatta för möte och därefter IVF kö som är 3månader dessutom. =( 
Svar på tråden ivf 2017