• JCW81

ivf 2017

Hej!

Är det ngn mer som tror sig påbörja ivf i början av 2017 och som vill följas åt? Vi ska ha ett möte med vår ivf-klinik i början av dec och sen lutar det åt ivf... Kram

• Svar på tråden ivf 2017
  • ivfbullen

Igår var vi på ultraljud och där tog vår resa slut. 2 ägg hade mognat och slemhinnan var inte mottaglig enligt de. Alltså var det bara att avbryta. De tror det beror på att det inte var en riktig mens som började förra veckan utan bara någon mellanblödning. NÄHÄ?! DET VAR JU DET JAG SA TILL DE! Lyssnade de? Nej, de tyckte ändå att vi skulle köra igång! 

Faaan!

Nu vill de att vi väntar på nästa mens, kommer den inte innan den 16 februari så kör vi igång med Provera och då kör vi igång på den mensen. 

Just nu hatar jag vården! Att de inte lyssnar på en!! 

• Cindy22
    Cfmilla skrev 2017-01-18 15:23:39 följande:

Åh spännande!! Jag börjar nästa vecka!! :) hur mår du?

Jag mår bra, har inte märkt av nånting, borde man det??

Tänkte att det kanske är för låg dos...?

Men men. Det märks väl.

Tycker mest att smygandet är jobbigt. Vi håller detta hemligt från ALLA inklusive familjen. Många skulle säkerligen påpeka ett å annat och så vill vi inte ha andras kommentarer.

Så här smygs det med sprutorna varje kväll haha, fullt sjå å få barnen i säng så man kan smita iväg och ta dom.
  • honeybunch
    kokosflingan89 skrev 2017-01-18 20:05:51 följande:
    Men när du väl får din bekräftelse, borde du inte då kunna ringa vårdgarantikansliet och åberopa vårdgarantin? Till mig sa de att vårdgarantin gäller från det datumet som står på remissen. Alltså när remissen skickades till Huddinge antar jag?
    Jo, kanske det, men med tanke på att de fått så många nya fall att ta sig an, vad skulle de göra om alla åberopade vårdgarantin? Alla gör väl inte det, men de flesta gör väl som vi och gör allt de kan tänker jag.

Ursäkta min pessimism, känner mig så nere nu. Har pratat med min sambo om att försöka ta en paus från den här tankeverksamheten och bara försöka lägga fokus på att vi två ska göra roliga saker och ha det bra tillsammans. Jag orkar inte längta och planera mer, inte just nu i alla fall.
  • Nykär15
    H 143 skrev 2017-01-18 12:17:04 följande:
    .

Det har jag full förståelse för att "den andra" inte kan sätta sig in hur det känns med bla biverkningarna, däremot så har jag/vi märkt av hur vården bemöter mig och jag antar att jag/vi inte är ensamma.
    Ja det förstår jag. Och som jag skrev, alla par är olika och alla personer reagerar så olika och alla de känslorna är ju ok. Finns säkert lika många män som känner sig lite utanför och inte inkluderade osv osv, väldigt olika gissar jag beroende på hur man är som person och hur ens relation är, om man har lätt att prata om allt med sin partner eller om den ena är tillknäppt osv. Sällan man känner och upplever saker likadant även om båda varit närvarande på samma möte osv.
  • JCW81

Hej!
    Imorgon börjar vår första ivf-karusell... Ska köra korta protokollet och första sprutan imorgon kväll... Ultraljud på ons... Nervös....

• kokosflingan89
    honeybunch skrev 2017-01-19 08:42:49 följande:
    Jo, kanske det, men med tanke på att de fått så många nya fall att ta sig an, vad skulle de göra om alla åberopade vårdgarantin? Alla gör väl inte det, men de flesta gör väl som vi och gör allt de kan tänker jag.

Ursäkta min pessimism, känner mig så nere nu. Har pratat med min sambo om att försöka ta en paus från den här tankeverksamheten och bara försöka lägga fokus på att vi två ska göra roliga saker och ha det bra tillsammans. Jag orkar inte längta och planera mer, inte just nu i alla fall.
    Jag antar att man kan skickas till Örebro och Falun också? Det sa de på Sophiahemmet iaf.

Jag förstår att det känns som världens bakslag men ni kommer få tid! Och ni borde få snart om ni åberopar! Men hur tänker ni kring att gå till en privat klinik?
  • honeybunch
    kokosflingan89 skrev 2017-01-19 15:44:57 följande:
    Jag antar att man kan skickas till Örebro och Falun också? Det sa de på Sophiahemmet iaf.

Jag förstår att det känns som världens bakslag men ni kommer få tid! Och ni borde få snart om ni åberopar! Men hur tänker ni kring att gå till en privat klinik?
    Vi har helt enkelt inte ekonomin för att vända oss till en privat klinik. :/
  • Annabola

Hej!

Hoppar in här, kanske helt fel tråd men jag tror att många av er kan ha koll på det jag tänkte fråga... och det är hur länge man brukar få vänta på själva behandlingen från att man fått klartecken att IVF är nästa steg?

Via landsting vs privata kliniker. Bor i Sthlm läns landsting.. är mitt uppe i utredning men har redan mina tankar på IVF.. går till GYnSthlm.

Trevlig kväll alla!

• kokosflingan89
    Annabola skrev 2017-01-20 18:30:23 följande:

Hej!

Hoppar in här, kanske helt fel tråd men jag tror att många av er kan ha koll på det jag tänkte fråga... och det är hur länge man brukar få vänta på själva behandlingen från att man fått klartecken att IVF är nästa steg?

Via landsting vs privata kliniker. Bor i Sthlm läns landsting.. är mitt uppe i utredning men har redan mina tankar på IVF.. går till GYnSthlm.

Trevlig kväll alla!

Hej!
    I mitten på december pratade vi med vår läkare som hade gjort utredningen på oss om att ivf var nästa steg och den dagen skickade hon även en remiss till Huddinge. Hon sa att kötiden vid tidpunkten var 6-8 månader.

Efter detta åberopade jag vårdgarantin och förra veckan var vi på vårt första ivf-möte på Huddinge där vi gick igenom planen. Förhoppningen är att börja med sprutorna om ungefär två veckor då mensen förhoppningsvis dyker upp.

Om man går privat förstod jag det som att man kan börja i princip direkt :) iallafall på Sophiahemmet.

Hoppas det var svar på din fråga :)
  • Bluesky25

Hej!

Här är en till som ska börja med sprutor om 10 dagar. Det är min första ivf.Vi kommer att köra korta protokollet. Jag är 34 och min make 39.

Svar på tråden ivf 2017