• Cfmilla

ivf 2017

Hej!

Jag hoppar in här! Vi kommer att börja med ivf jan/feb.

Vi kommer att köra på den korta varianten.

Skönt att få bolla lite med andra!

• Cfmilla
    honeybunch skrev 2016-12-22 07:24:43 följande:

Hej, jag hoppas att jag inte kidnappar den här tråden nu. Jag och min sambo kommer troligtvis starta ivf under 2017, men genom landstinget. Har fått höra att det är 6-8 månaders väntetid, men stämmer det? För överallt i forum så står det om par som fått stå i kö i uppåt två år? Vår utredningsläkare sa "det bör inte vara mer än 6-8 månader" men hon var så flytande med allt hon sa, känns som att hon försökte uttrycka sig mjukt för att inte typ såra oss.

Vi var på vårt "sista" läkarbesök igår efter utredningen. Allting med mig ser bra ut, men så fick vi veta att min sambo har "ganska låg" spermakoncentration och långsamma spermier. Läkaren föreslog ivf. Jag som har läst på om allt möjligt under några månader frågade henne om inte partnerinsemination kan vara ett alternativ, men hon svarade nej. Det känns som att hon inte berättade för oss exakt hur dåligt det står till med spermierna. :( Det syntes så tydligt att hon var nervös och knappt ville titta på min sambo. Hon berättade nästan triumferande att allting ser jättebra ut med mig, som om det vore anledning att fira.

Hej!

Vart går ni?

Vi gjorde utredningen privat, och fick samma. Att min mans spermier var för få till antalet och långsamma. På mig såg det bra ut, men mina ägg börjar ta slut. Vi kommer att göra Ivf med microinjektion. Det var inte tal om något annat. Då har vi mycket goda chanser.

Hon förklarade att eftersom de är för få spermier så är det inte tillräckligt många som klarar första gallringen, och om några lyckas ta sig upp i äggledare är för trötta när de kommer dit. Så att lyckas på egenhand kan gå, men är väldigt osannolikt.
  • Cfmilla
    Nykär15 skrev 2016-12-28 11:20:50 följande:

Tråkigt se att ni kämpar ännu, men skönt ni kommit en bit på vägen. 

Här kämpar vi med fortfarande som du förstår efter vårt MA i somras. Har gjort privat utredning, får inte via landstinget längre pga min ålder. Jag hade för högt TSH så får Levaxin nu och även stimulering med Letrozol för att få ÄL på vanligt tid då den vart försenad efter MA. Tar andra dubbeldosen nu precis. Vi kommer däremot bara köra denna och kanske 1-2 försök till själva och sen gå på IVF. 

Utredningen visade på fin äggreserv och bra spermier iaf. Och förmodligen ställer TSH till att det är svårare bli gravid och ökar missfallsrisken massor. Får även Trombyl och Lutinus att stötta med OM jag blir gravid. 

Men kontakt med klinik kommer tas nu så vi är inne i det lagom till mars iaf då jag inte vill tappa ännu mer dyrbar tid nu. 

Åh nej fick du ett ma, fan!

Vi går också privat, men det är mest för att vi inte orkar vänta. Mannen har få och långsamma spermier och jag har få ägg, så det blir icis för oss med en gång. Ska bli spännande. Det var inget snack om något annat för vår del, vi har inte så goda chanser själva. Tur att det finns hjälp!

Skönt att ni tar kontakt redan nu, lika bra, man vill ju inte vänta länge i onödan!!
  • Cfmilla
    Nykär15 skrev 2017-01-11 08:51:24 följande:

Är det någon i gruppen som gör IVF i Göteborg? 

Japp vart går ni? Vi kör på nordic
  • Cfmilla
    Milla8101 skrev 2017-01-11 21:51:24 följande:

Vi ska oxå göra på fertilitetscentrum, fast genom en privat klinik.

Kul med fler göteborgare!
  • Cfmilla
    Cindy22 skrev 2017-01-18 10:50:23 följande:

Hej

Hoppar in här.

Är 36 år och precis börjat min första IVF nu.

Är helt grön på detta så har säkert massor med dumma frågor.

Har precis börjat med spruta två. Första ul på fredag.

Åh spännande!! Jag börjar nästa vecka!! :) hur mår du?
  • Cfmilla
    honeybunch skrev 2017-01-18 19:06:54 följande:

Jag tänkte bara återkoppla till min tidigare fråga, ifall någon annan som jag sitter och väntar på remissvar.

Jag pratade med vårdgarantikansliet idag och de kan inte längre hjälpa till att "starta ett fall" och de kan inte se vart det är kortast kö. Huddinge kommer från och med i år bara ta emot "högspecialfall", jag frågade vad som menas med det och kvinnan på vårdgarantikansliet nämnde då fall där kvinnan har dåliga äggreserver eller där kvinnan är äldre än 38 år som exempel. (OBS! Jag är ej insatt i det här utan upprepar bara den lilla information som jag fick under ett telefonsamtal!)

Huddinge sitter nu med en massa remisser som de behöver bli av med och delar ut dessa mellan de två kliniker som finns i Stockholm som utför landstingsfinansierade ivf-behandlingar; Stockholm IVF och Fertilitetscentrum Stockholm. Hon rådde mig att ringa en av dem eftersom att vår remiss är elektronisk och de borde kunna plocka fram dem.

Sagt och gjort, jag ringde till Stockholm IVF som enligt hemsidan har korta väntetider. Där fick jag höra att nej, de kan inte komma åt vår remiss och jag kan inte boka tid utan den, så jag måste vänta på ett brev som vi kommer få från Huddinge där det kommer att stå "vi kan inte ta emot er, men kontakta istället följande" ungefär. Det här brevet är troligtvis extra försenat eftersom att Huddinge har så mycket att gå igenom just nu. De (Stockholm IVF) sa även att de i år blivit tilldelade 700 nya fall från Huddinge i och med den nya reformen och att de förstås får fler och fler fall varje vecka. Ju längre vi måste vänta på remissvar, desto längre kommer kötiden att bli, så uttryckte hon sig.

Idag känns detta jävligt tufft...

Men åh nej! Stackars :(
  • Cfmilla

Woho!

Mens idag och börjar med sprutor på lördag, första vul på fredag! :)

• Cfmilla

Första sprutan tagen!

Shit, otroligt att vara igång!! :)

• Cfmilla
    ammela skrev 2017-01-29 22:35:24 följande:

Spännande! Gick det bra?

Ja inga problem. Var lite nervös, men mest för att Jaguar orolig att inte göra rätt :) gjorde inte ont alls! :)
Svar på tråden ivf 2017