• anina

IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?

Hej.

Det finns ju några såna här trådar, men de verkar ligga lite före mig.
    Idag ska jag börja nedregleringen som ska vara i 3 månader. Sedan blir det IVF. Någon som är i ungefär samma läge och vill följas åt? 
    Eller före eller efter och vill diskutera ändå förstås. Glad Alla är välkomna. Glad
    Någon som har gjort nedreglering med sprutor som kan berätta hur det är?

Lite bakgrund om mig:
    Jag och min sambo har försökt få barn i lite mer än ett år. Då jag har endometrios visste jag att det kunde bli svårt. I somras lämnade vi alla prover som då visade att jag inte har nån ägglossning pga endometriosen. För två veckor sedan gjorde jag spolningen av äggledarna. Idag är tanken att jag ska börja nedreglering. Har dock en liten fundering angående det, väntar på att gynläkaren ska ringa upp. Om jag nu mot all förmodan fick en ägglossning efter spolningen och blev gravid, vad händer då när jag startar nedregleringen?

Kram på er

• Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?
  • anina

Ja det är väldigt olika hur man är och hur man känner om man vill prata om det. Och som du säger bricken, ibland vill man fokusera på annat. Och ibland dyker det upp att de man trodde hade så enkelt eftersom de har 2-3 barn faktiskt hade en del problem med missfall och liknande också. Man lär känna vissa vänner på ett nytt sätt.

akica skrev 2016-11-02 23:37:46 följande:

Hej tjejer!

Jag och min man har försökt att skaffa barn i snart 6 år. "Felet" ligger hos mannen hans små simmare är lite långsama. Vi har gjort 3 IVF därav det sista lyckades fram till första ultraljudet där man inte kunde höra något hjärtslag så var tvungen att göra en skrapning. Detta var exakt 2 år sedan. Vår remiss skickades till salgrenska i början av maj och exakt 7 mån senare fick vi en tid. Har tid på måndag och är supernervös att gå igenpm den här karusellen. Skulle vara roligt att kunna följas åt här, folk som inte är i en sån här situation vet inte vad vi går igenom, så skulle vara skönt att kunna skriva av sig lite här .:)

Usch så länge ni har försökt. Har ni då gjort att man bara tar 1 spermie och för in i ägget? Har de varit befruktade vid alla försök? Vad jobbigt när man äntligen är gravid och sen får skrapa. 
    Ja det är skönt att kunna följas åt, vi går alla igenom liknande resa. Ibland vill man bara skriva av sig till nån som förstår. =) Ibland förstår inte ens gubbarna, inte min iaf. Vet inte om det kanske beror på att han redan har två barn sedan innan.
  • amandahyytiainen

Jag och min sambo var på insemination igår.

Vi har tagit Gonal-F i en vecka innan dess och sedan en Ovitrelle spruta.

Sen inseminationen så har jag jätte ont på vänster sida där läkaren sa att mina två (?) utvecklade äggblåsor sitter.

Någon annan som gjort insemination och haft ont efter, när går det över?

• akica
    anina skrev 2016-11-03 10:05:11 följande:

Ja det är väldigt olika hur man är och hur man känner om man vill prata om det. Och som du säger bricken, ibland vill man fokusera på annat. Och ibland dyker det upp att de man trodde hade så enkelt eftersom de har 2-3 barn faktiskt hade en del problem med missfall och liknande också. Man lär känna vissa vänner på ett nytt sätt.

Usch så länge ni har försökt. Har ni då gjort att man bara tar 1 spermie och för in i ägget? Har de varit befruktade vid alla försök? Vad jobbigt när man äntligen är gravid och sen får skrapa. 

Ja det är skönt att kunna följas åt, vi går alla igenom liknande resa. Ibland vill man bara skriva av sig till nån som förstår. =) Ibland förstår inte ens gubbarna, inte min iaf. Vet inte om det kanske beror på att han redan har två barn sedan innan.

Ja vi gjorde sån ICSI tror jag det kallas, där de för in en spermie i ägget å ja våra ägg blev befruktade varje gång. Men ingen ville fastna :(

Ja min man är inte den mest pratglada människan när det kommer till detta samtalsämnet. =) Ja länge har man kämpat men man hoppas att allt det kommer vara värt det i slutändan, man ska aldrig förlora hoppet! :)
  • bricken
    amandahyytiainen skrev 2016-11-03 12:26:29 följande:

Jag och min sambo var på insemination igår.

Vi har tagit Gonal-F i en vecka innan dess och sedan en Ovitrelle spruta.

Sen inseminationen så har jag jätte ont på vänster sida där läkaren sa att mina två (?) utvecklade äggblåsor sitter.

Någon annan som gjort insemination och haft ont efter, när går det över?

Jag har gjort två stycken, men aldrig med någon hormonstimulering. Hade inget ont alls av det någon av gångerna, men då var det ju som sagt i naturlig cykel, så vet inte.
  • tokfia84
    akica skrev 2016-11-03 15:14:09 följande:
    Ja vi gjorde sån ICSI tror jag det kallas, där de för in en spermie i ägget å ja våra ägg blev befruktade varje gång. Men ingen ville fastna :(

Ja min man är inte den mest pratglada människan när det kommer till detta samtalsämnet. =) Ja länge har man kämpat men man hoppas att allt det kommer vara värt det i slutändan, man ska aldrig förlora hoppet! :)
    Vi ska också göra ICSI. Hade du det korta eller långa protokollet?
  • Storstadsprincessan

Vi ska köra igång med vårt andra försök i slutet på november. ICSI. Förra gången gick bra fram till insättning då ingen av blastocysterna var redo att sättas in i kroppen ???? Vi hoppas på mer lycka denna gång

• akica
    tokfia84 skrev 2016-11-03 20:20:12 följande:

Vi ska också göra ICSI. Hade du det korta eller långa protokollet?

Jag har testat båda, första två gångerna körde vi det korta protokollet å sen sista gången testade vi det långa protokollet. Får se vad det blir den här gången, eftersom jag blev gravid den sista gången så tänker jag mig det långA men får se vad dom säger på måndag. :)

När kör ni igång? Vilket protokoll blir det för er?
  • bricken

Så slog "glada gubben på Stickan" om från blinkande till fast gubbe i morse, så nu blir det tredje och troligtvis sista inseminationen idag! Trodde inte det skulle hinnas med någon denna månad eftersom kliniken som vi går till har stängt på helgerna.

Det blir sista chansen nu innan ivf drar igång, så håll alla tummar och tår för att det plötsligt lyckas denna gång! Har inte så stora förhoppningar, känns mer som en bonuschans innan den riktiga behandlingen drar igång. Men chansen finns ju i teorin i alla fall.

See you on the other side of insemineringen!

• anina

Lycka till Bricken. Hoppas det går vägen. 
    Skönt att veta att ni har andra alternativ framför er annars. Men vi hoppas på det bästa idag. =)

Helt rätt Akica, hoppet är det sista som lämnar oss. =)

• tokfia84
    akica skrev 2016-11-03 23:45:59 följande:
    Jag har testat båda, första två gångerna körde vi det korta protokollet å sen sista gången testade vi det långa protokollet. Får se vad det blir den här gången, eftersom jag blev gravid den sista gången så tänker jag mig det långA men får se vad dom säger på måndag. :)

När kör ni igång? Vilket protokoll blir det för er?
    Vi kör igång med sprutor i januari. De hade valt långt protokoll till mig först och sedan ändrade de till kort protokoll. Hur mådde du under hormonbehandlingen?
Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?