• anina

IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?

Hej.

Det finns ju några såna här trådar, men de verkar ligga lite före mig.
    Idag ska jag börja nedregleringen som ska vara i 3 månader. Sedan blir det IVF. Någon som är i ungefär samma läge och vill följas åt? 
    Eller före eller efter och vill diskutera ändå förstås. Glad Alla är välkomna. Glad
    Någon som har gjort nedreglering med sprutor som kan berätta hur det är?

Lite bakgrund om mig:
    Jag och min sambo har försökt få barn i lite mer än ett år. Då jag har endometrios visste jag att det kunde bli svårt. I somras lämnade vi alla prover som då visade att jag inte har nån ägglossning pga endometriosen. För två veckor sedan gjorde jag spolningen av äggledarna. Idag är tanken att jag ska börja nedreglering. Har dock en liten fundering angående det, väntar på att gynläkaren ska ringa upp. Om jag nu mot all förmodan fick en ägglossning efter spolningen och blev gravid, vad händer då när jag startar nedregleringen?

Kram på er

• Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?
  • louise17

Hej på er! Kul med denna tråd! Jag har PCOS och har mitt första möte med IVF för kontroll och behandlingsplan. Vi blev lite förvånade - sambon frågade ungefär hur länge besöket tar, och hon sa att min kontroll kommer ta en timma. Sedan 30 minuter med prat om behandlingen osv.

Vi undrar - vad tar Så pass lång tid när dom ska undersöka Mig? Hade ni samma?
    Jag har tidigare blivit spolad o kollat ultraljud men det har gått snabbt.

• anina
    Brennda skrev 2016-11-10 12:39:06 följande:

Hej alla förlåt för att jag inte har skrivit här men så mycket har hänt sen sist.

I förrgår plussade jag, chockad verkligen då jag 5v tidigare fått veta att mina äggledare är blockerade och att enda chansen för oss är provrörsbefruktning. Jag plussade sent, i v 7 så testet visade klart o tydligt 2 streck o cb digital gravid 3+. Igår hände det värsta som kan hända, en störtblödning. Lyckan varade inte länge.. Idag är blodet borta så jag vet inte om de är ett missfall? Ringde akutgyn o de visste inte heller så jag ska in på måndag för de va för tidigt att se nåt nu ändå sa dem. Någon här som varit med om liknande, bara haft blödningar en halv dag och det varit missfall?

Åh nej Brennda, måste kännas hemskt. Jag hoppas verkligen att det inte var ett missfall. Era stackare. Jag har inte varit med om det så kan inte svara på vad jag tro. Men tänker på er och hoppas på det bästa. Kram på dig
  • anina
    louise17 skrev 2016-11-10 12:57:45 följande:

Hej på er! Kul med denna tråd! Jag har PCOS och har mitt första möte med IVF för kontroll och behandlingsplan. Vi blev lite förvånade - sambon frågade ungefär hur länge besöket tar, och hon sa att min kontroll kommer ta en timma. Sedan 30 minuter med prat om behandlingen osv.

Vi undrar - vad tar Så pass lång tid när dom ska undersöka Mig? Hade ni samma?
    Jag har tidigare blivit spolad o kollat ultraljud men det har gått snabbt.

Väkommen louise17. =)
    Jag har inte varit på IVF-kliniken än, bara möte på lasarettet. Då pratade vi i ca 1 timme, sen kom jag tillbaka för spolning. Nu är jag under nedreglering.
  • bricken
    anina skrev 2016-11-10 09:39:09 följande:

Jag stör mig så på reklamen på denna sidan. Kan de inte välja reklam efter vilket forum man är i? All reklam är "har ni valt rätt barnförsäkring", "vad ska barnet heta", "köp detta till bebisen". Som att sparka på den som ligger.
    Sorry, jag var bara tvungen att vädra det, haha. 

Haha, ja jag håller verkligen med om det. Borde finnas en genväg in hit för såna som oss. Lite som idag när vi var på akademiska på reproduktionsenheten och vi var tvungna att åka samma hiss som de som ska till förlossning eller återbesök för nyfödda... Genväg hade varit skönt där också, hehe. Jag och min kille bara "jaha då kliver vi av här på våning fem då för oss ofröbara, så kan ni ju andra fortsätta till de andra planen och gå vidare med era liv och era barn.."..

Ok, det här blir riktigt långt inlägg nu om vårt möte på kliniken, så vill ni ha kortversionen kan ni bara läsa det fetstilta;)

Jaja, tänkte beskriva mötet lite så har ni mer koll på var vi ligger i processen nu, och hur mötet kan gå till. Vi fick svara på massa frågor (de flesta har vi redan gått igenom under utredningen) och så gick läkaren igenom alla våra provsvar. Sen var det dags för ultraljud på mig, (samma som under utredningen det också) där han kollade äggstockarna och livmoderns slemhinna osv. Som på alla våra andra undersökningar såg allt bra ut. Jag vet att jag inte ska klaga, det hade varit hemskt om de hittade nåt allvarligt fel men börjar liksom ändå bli trött på kommentaren "det ser jättefint ut här" ("vafan går det inte för då jävla doktor?!?!" vill jag bara svara..inte deras fel jag vet, men skulle va skönt att ha nån att vara arg på ibland).

Efter undersökning, fick jag en behandlingsplan med medicinering och preliminärt startdatum och prel. vecka för äggplock. Sedan gick han igenom hela proceduren, och vad man kan förvänta sig för resultat. Jag vet inte varför, men jag fick liksom panik av den där lilla broschyren om alla hormonsprutor, livmoderbilder etc. Det känns som att jag ska spruta i mig en massa konstigheter, gå igenom förbannad smärta, sedan fruktansvärd oro, och resultatet blir kanske absolut ingenting. Jag kanske står där om tre behandlingar i samma (fast mycket sämre) läge än jag är nu. Och paniken slutade i tårar inne hos doktorn. Han sa att det finns ju inga garantier men att jag måste försöka fokusera på de där 75% som lyckas och inte de 25% som inte gör det. Jag tycker det är svårt, jag ser bara tårar och misslyckande framför mig och ingen ullig gullig liten bebis... tyvärr.. Jag vänder mig till er alla nu, hur gör ni för att hålla modet uppe, när barnlösheten känns så hopplös och tärande ibland? Jag är verkligen superdålig på att se det här med positiva ögon, och målar istället allt i svart vad gäller chanserna, så behöver tips!!

Hursomhelst, efter läkarbesöket som tog ca 45 min sammanlagt fick vi komma in till sköterskan. Hon var väldigt snäll och gick igenom hela alltet en gång till, och sen fick jag prova det som jag bävat för, ta spruta på mig själv! Och som så många sagt innan mig, det var verkligen inte speciellt farligt allt. I själva verket känns det som det kommer vara det typ allra minst jobbiga i behandlingen. 

Och till sist, datumen: Nästan säkert kommer min mens torsdag eller fredag nästa vecka. Därefter ska jag ringa kliniken och få klart för sprutstart som blir mensdag ett eller två dvs nånstans mellan 18-20 november. Därefter ska jag spruta mig enl. korta protokollet och sedan ÄP preliminärt vecka 48!

Alltså är det klara färdiga gå nästa vecka, vilket ju är sjukt spännande ändå! 

Visst var det någon annan här inne som också har planerat äggplock till början av december? Är många namn i tråden så lite svårt att ha koll på vem som ligger i vilken fas:)?
  • tokfia84
    bricken skrev 2016-11-10 19:20:15 följande:
    Haha, ja jag håller verkligen med om det. Borde finnas en genväg in hit för såna som oss. Lite som idag när vi var på akademiska på reproduktionsenheten och vi var tvungna att åka samma hiss som de som ska till förlossning eller återbesök för nyfödda... Genväg hade varit skönt där också, hehe. Jag och min kille bara "jaha då kliver vi av här på våning fem då för oss ofröbara, så kan ni ju andra fortsätta till de andra planen och gå vidare med era liv och era barn.."..

Ok, det här blir riktigt långt inlägg nu om vårt möte på kliniken, så vill ni ha kortversionen kan ni bara läsa det fetstilta;)

Jaja, tänkte beskriva mötet lite så har ni mer koll på var vi ligger i processen nu, och hur mötet kan gå till. Vi fick svara på massa frågor (de flesta har vi redan gått igenom under utredningen) och så gick läkaren igenom alla våra provsvar. Sen var det dags för ultraljud på mig, (samma som under utredningen det också) där han kollade äggstockarna och livmoderns slemhinna osv. Som på alla våra andra undersökningar såg allt bra ut. Jag vet att jag inte ska klaga, det hade varit hemskt om de hittade nåt allvarligt fel men börjar liksom ändå bli trött på kommentaren "det ser jättefint ut här" ("vafan går det inte för då jävla doktor?!?!" vill jag bara svara..inte deras fel jag vet, men skulle va skönt att ha nån att vara arg på ibland).

Efter undersökning, fick jag en behandlingsplan med medicinering och preliminärt startdatum och prel. vecka för äggplock. Sedan gick han igenom hela proceduren, och vad man kan förvänta sig för resultat. Jag vet inte varför, men jag fick liksom panik av den där lilla broschyren om alla hormonsprutor, livmoderbilder etc. Det känns som att jag ska spruta i mig en massa konstigheter, gå igenom förbannad smärta, sedan fruktansvärd oro, och resultatet blir kanske absolut ingenting. Jag kanske står där om tre behandlingar i samma (fast mycket sämre) läge än jag är nu. Och paniken slutade i tårar inne hos doktorn. Han sa att det finns ju inga garantier men att jag måste försöka fokusera på de där 75% som lyckas och inte de 25% som inte gör det. Jag tycker det är svårt, jag ser bara tårar och misslyckande framför mig och ingen ullig gullig liten bebis... tyvärr.. Jag vänder mig till er alla nu, hur gör ni för att hålla modet uppe, när barnlösheten känns så hopplös och tärande ibland? Jag är verkligen superdålig på att se det här med positiva ögon, och målar istället allt i svart vad gäller chanserna, så behöver tips!!

Hursomhelst, efter läkarbesöket som tog ca 45 min sammanlagt fick vi komma in till sköterskan. Hon var väldigt snäll och gick igenom hela alltet en gång till, och sen fick jag prova det som jag bävat för, ta spruta på mig själv! Och som så många sagt innan mig, det var verkligen inte speciellt farligt allt. I själva verket känns det som det kommer vara det typ allra minst jobbiga i behandlingen. 

Och till sist, datumen: Nästan säkert kommer min mens torsdag eller fredag nästa vecka. Därefter ska jag ringa kliniken och få klart för sprutstart som blir mensdag ett eller två dvs nånstans mellan 18-20 november. Därefter ska jag spruta mig enl. korta protokollet och sedan ÄP preliminärt vecka 48!

Alltså är det klara färdiga gå nästa vecka, vilket ju är sjukt spännande ändå! 

Visst var det någon annan här inne som också har planerat äggplock till början av december? Är många namn i tråden så lite svårt att ha koll på vem som ligger i vilken fas:)?
    Spännande att det är så nära nu! Jag ska gå igenom exakt det med protokoll och sprutor som du. Dock inte förrän i januari :-/
    Det är jättesvårt det håller jag med om och varje gång man ser någon gravid eller någon med en nyfödd så tappar jag modet. Jag försöker hålla mig sysselsatt med olika saker. Jag älskar inredning och brukar sitta och drömma i inredningstidningar. Vi har några rum som vi skulle vilja göra om. Nu börjar det även närma sig jul och funderar på hur vi ska julpynta i år. Kanske inte funkar på alla men det funkar hyfsat på mig. Innan kunde jag sitta på nätet och läsa om vad man behöver till en bebis och kolla grejer men det har jag slutat med, kan ju ändå inte köpa något. Än.
    Håller med att det är många i tråden, man kommer inte ihåg vem som ska gå igenom vad och har gått igenom vad eller vad man själv har berättat. Så jag ber om ursäkt om jag upprepar mig eller inte kommer ihåg vem som har gjort/sagt vad :-/
  • Moni86
    bricken skrev 2016-11-10 19:20:15 följande:

Hej Bricken, då har vi nyligen gått igenom samma
  • Moni86
    Moni86 skrev 2016-11-10 21:48:53 följande:

Hej Bricken, då har vi nyligen gått igenom samma

Ibland gör mobilen lite som den själv vill! :)

Hej igen Bricken, då har vi båda nyligen gått igenom första mötet inför IVF. Känns både skrämmande och spännande. Vad gäller ditt tankesätt om rädslan så tänker vi exakt likadant. Jag är fullkomligt livrädd att detta inte kommer fungera :(

Vi har, om allt går som de ska, äggplock i början på december. Kör det långa protokollet så måste nedregleras först. Känns härligt å ha ngn här inne som befinner sig i samma skedde. Själv är jag fullkomligt livrädd för all den smärta detta kommer innebära. Bara att ta synarela gör att mina äggstockar krampar ä gör svinont! Kan knappt sitta ner utan att de känns som art byxorna skär in på äggstockarna. Har väldigt ont vis ägglossning, upplever de mkt värre än vanlig menstruation. Vissa månader blir jag sängliggandes å att nu stimulera dem känns som att de kommer göra vääääääldigt ont :( vi får helt enkelt hoppas på det bästa! Kram
  • bricken
    Moni86 skrev 2016-11-10 21:55:45 följande:
    Ibland gör mobilen lite som den själv vill! :)

Hej igen Bricken, då har vi båda nyligen gått igenom första mötet inför IVF. Känns både skrämmande och spännande. Vad gäller ditt tankesätt om rädslan så tänker vi exakt likadant. Jag är fullkomligt livrädd att detta inte kommer fungera :(

Vi har, om allt går som de ska, äggplock i början på december. Kör det långa protokollet så måste nedregleras först. Känns härligt å ha ngn här inne som befinner sig i samma skedde. Själv är jag fullkomligt livrädd för all den smärta detta kommer innebära. Bara att ta synarela gör att mina äggstockar krampar ä gör svinont! Kan knappt sitta ner utan att de känns som art byxorna skär in på äggstockarna. Har väldigt ont vis ägglossning, upplever de mkt värre än vanlig menstruation. Vissa månader blir jag sängliggandes å att nu stimulera dem känns som att de kommer göra vääääääldigt ont :( vi får helt enkelt hoppas på det bästa! Kram
    Ja känns kul (eller nja kanske inte kul men du fattar:)) att ha en till som ligger så nära i tid! Ska bli spännande alltsammans, men som sagt också skrämmande. 

Skönt att höra att man inte är ensam med sina rädslor. Ibland känns det som att folk tycker att man borde vara så himla glad och hopfull nu när man äntligen kommit till IVF. Jag är självklart sååå tacksam över att möjligheten finns, men man är ju som sagt livrädd samtidigt och önskar innerligt att man sluppit vara i den här situationen från början..

Usch vad jobbigt med all smärta för dig, som om det inte vore nog med oron och rädslan! Känns faktiskt nästan lyxigt att "bara" spruta och få skippa nässprayen... men såna jävla kämpar vi alla är ändå!
  • anina
    Brennda skrev 2016-11-10 12:39:06 följande:

Hej alla förlåt för att jag inte har skrivit här men så mycket har hänt sen sist.

I förrgår plussade jag, chockad verkligen då jag 5v tidigare fått veta att mina äggledare är blockerade och att enda chansen för oss är provrörsbefruktning. Jag plussade sent, i v 7 så testet visade klart o tydligt 2 streck o cb digital gravid 3+. Igår hände det värsta som kan hända, en störtblödning. Lyckan varade inte länge.. Idag är blodet borta så jag vet inte om de är ett missfall? Ringde akutgyn o de visste inte heller så jag ska in på måndag för de va för tidigt att se nåt nu ändå sa dem. Någon här som varit med om liknande, bara haft blödningar en halv dag och det varit missfall?

Hej. Hur gick det idag?
  • anina

Hej tjejer.

Hur har er helg varit? Jag har inte suttit vid datorn så har inte kunnat skriva nåt här.
    Vad spännande med er som har äggplock så snart. =) Jag har nog börjat känna av klimakteriet nu. Mer deppig och så dessa vallningar. Av med täcket, på med täcket, 20 gånger på 1 minut, haha. 

Haha ja det borde finnas genvägar bricken. Hur tänker de ibland?
    Det är ju en grej som kan sabba måendet också. Inte alltid lätt att hålla modet uppe. Vissa dagar är bättre än andra. Och man känner sig så hemsk som blir ledsen när man ser bebisar eller gravida kvinnor. 
    Men hoppet är det sista som lämnar människan, så vi kämpar på.

Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?