• anina

IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?

Hej.

Det finns ju några såna här trådar, men de verkar ligga lite före mig.
    Idag ska jag börja nedregleringen som ska vara i 3 månader. Sedan blir det IVF. Någon som är i ungefär samma läge och vill följas åt? 
    Eller före eller efter och vill diskutera ändå förstås. Glad Alla är välkomna. Glad
    Någon som har gjort nedreglering med sprutor som kan berätta hur det är?

Lite bakgrund om mig:
    Jag och min sambo har försökt få barn i lite mer än ett år. Då jag har endometrios visste jag att det kunde bli svårt. I somras lämnade vi alla prover som då visade att jag inte har nån ägglossning pga endometriosen. För två veckor sedan gjorde jag spolningen av äggledarna. Idag är tanken att jag ska börja nedreglering. Har dock en liten fundering angående det, väntar på att gynläkaren ska ringa upp. Om jag nu mot all förmodan fick en ägglossning efter spolningen och blev gravid, vad händer då när jag startar nedregleringen?

Kram på er

• Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?
  • Moni86

Anina - klimakteriet gör att jag blir lite knasig! :) Försöker vara "normal" för att inte skrämma sambon allt för mkt men efter att ha varit i klimakteriet ett antal ggr hoppas jag att han är härdad. Sprutorna ska man ta 1/dag i 10 dagar beroende på hur man svarar på dem. Sista sprutan (vet ej om den skulle tas i flera dagar) är för att sätta igång ägglossningen å då måste man infinna sig på kliniken en viss tid för att inte äggen ska hinna släppa innan de hinner ta ut dem. Att man gör kontroller innan tror jag är just för att se hur man svarar på behandlingen så man inte riskerar att blir överstimulerad. Kontrollerna avgör hur länge till man ska fortsätta med sprutorna samt vilken mängd man ska ta.

Har läst mycket om tjejer som vid upprepade missfall eller svårare att bli gravida ha fått trombyl utskrivet. Läste sedan att de finns tabletter (vanliga vitamintabletter) som man kan ta som motsvarar trombyl fast i en mkt mildare form. Beställde hem dessa tabletter men nu blir jag så velig igen :( vågar jag börja ta dessa? Tänk om de skadar mer än va de gör nytta :( usch! Någon av er här som fått trombyl utskrivet trots bra värden?

• Freya18

Jag och min man ska genomgå IVF i början av 2017. Vi ska ha informationsmöte i januari, sen får vi se hur allting ska gå till väga.
    Både jag och min man är helt friska och allting ser normalt ut, men jag har aldrig lyckats bli gravid. Det kommer bli en spännande tid framöver och man får hålla tummarna att allting går smidigt till!

I min presentation kan ni läsa hur våran utredning har gått till nu under hösten :)

• anina
    Moni86 skrev 2016-11-30 21:35:02 följande:

Anina - klimakteriet gör att jag blir lite knasig! :) Försöker vara "normal" för att inte skrämma sambon allt för mkt men efter att ha varit i klimakteriet ett antal ggr hoppas jag att han är härdad. Sprutorna ska man ta 1/dag i 10 dagar beroende på hur man svarar på dem. Sista sprutan (vet ej om den skulle tas i flera dagar) är för att sätta igång ägglossningen å då måste man infinna sig på kliniken en viss tid för att inte äggen ska hinna släppa innan de hinner ta ut dem. Att man gör kontroller innan tror jag är just för att se hur man svarar på behandlingen så man inte riskerar att blir överstimulerad. Kontrollerna avgör hur länge till man ska fortsätta med sprutorna samt vilken mängd man ska ta. 

Har läst mycket om tjejer som vid upprepade missfall eller svårare att bli gravida ha fått trombyl utskrivet. Läste sedan att de finns tabletter (vanliga vitamintabletter) som man kan ta som motsvarar trombyl fast i en mkt mildare form. Beställde hem dessa tabletter men nu blir jag så velig igen :( vågar jag börja ta dessa? Tänk om de skadar mer än va de gör nytta :( usch! Någon av er här som fått trombyl utskrivet trots bra värden?

Haha ja man är lite annorlunda. Har också varit i klimakteriet en gång innan. Var ungefär samma då. Men då kände jag inte min sambo. 
    Gör man kontrollerna på den kliniken då? Vi har ju 20 mil till vår klinik.
    Har inte tagit trombyl så kan tyvärr inte svara på din fråga. 

Freya18 skrev 2016-11-30 23:57:01 följande:

Jag och min man ska genomgå IVF i början av 2017. Vi ska ha informationsmöte i januari, sen får vi se hur allting ska gå till väga.
    Både jag och min man är helt friska och allting ser normalt ut, men jag har aldrig lyckats bli gravid. Det kommer bli en spännande tid framöver och man får hålla tummarna att allting går smidigt till!

I min presentation kan ni läsa hur våran utredning har gått till nu under hösten :)

Välkommen. =) 
    Ja visst är det en spännande tid. Vi ska till IVF-kliniken i februari förhoppningsvis så vi ligger kanske nära i tid med varandra.
    Läste din presentation. Såg att du har många äggblåsor. Du kan inte ha PCO?
  • anina

Man har kanske iofs inte regelbunden mens och ägglossning då. Jag vet inte så mycket om det, mer än att man har många äggblåsor.

• Freya18
    anina skrev 2016-12-01 13:41:49 följande:

Haha ja man är lite annorlunda. Har också varit i klimakteriet en gång innan. Var ungefär samma då. Men då kände jag inte min sambo. 
    Gör man kontrollerna på den kliniken då? Vi har ju 20 mil till vår klinik.
    Har inte tagit trombyl så kan tyvärr inte svara på din fråga. 

Freya18 skrev 2016-11-30 23:57:01 följande:

Välkommen. =) 
    Ja visst är det en spännande tid. Vi ska till IVF-kliniken i februari förhoppningsvis så vi ligger kanske nära i tid med varandra.
    Läste din presentation. Såg att du har många äggblåsor. Du kan inte ha PCO?
    Nej, det tror jag inte. Symptomen stämmer inte in på mig (förutom många äggblåsor). Kommer nog aldrig få en förklaring till varför jag inte har lyckats bli gravid hittills. Läkarna rycker på axlarna och säger att så här kan det vara ibland.
  • Juli1979
    tokfia84 skrev 2016-11-29 19:29:04 följande:

Förstår helt dina tankar och känslor. Det är en tuff sak vi går igenom. Jag börjar själv känna av att det närmar sig, tidigare har jag inte funderat på det så mycket utan varit positiv och glad. Idag kom jag på mig själv tänka vad som händer om det första försöket inte tar sig, eller det andra eller det tredje?

De flesta av mina (om inte alla) vänner har barn eller väntar barn och jag blir så ledsen att det inte är jag. Innerst inne är är det något som brister samtidigt som man får anstränga sig för man är ju glad för deras skull.

Vi gör vårt första försök på en privat klinik och efter genomgång av ivf-behandlingen kunde vi sätta igång så fort nästa mens kom igång.

Jösses vilket långt svar, det var inte meningen :-P

Välkommen till tråden förresten!

Tack för långt svar. Det uppskattas :) ja. Man gläds åt andra, men samtidigt stoppar det ju inte känslan av avund o h sorg för den egna situationen.

Vad spännande att ni är på gång. Läskigt och som spännande :)
  • anina
    Juli1979 skrev 2016-12-02 18:01:27 följande:

Vet ni vad det är som avgör om man får ett långt eller kort protokoll?

Jag gör långa för att jag har endometrios. 
  • anina

Hej tjejer.
    Hur har ni det?
    Nåt nytt för er som skulle sätta igång i december?
    Kram

• Niaa
    Juli1979 skrev 2016-12-02 18:01:27 följande:

Vet ni vad det är som avgör om man får ett långt eller kort protokoll?

Man brukar få göra långa om man har endometrios eller svårt att få mogna äggblåsor tror jag.. själv har jag endometrios och har fått göra långa protokollet alla gånger.
Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?