• anina

IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?

Hej.

Det finns ju några såna här trådar, men de verkar ligga lite före mig.
    Idag ska jag börja nedregleringen som ska vara i 3 månader. Sedan blir det IVF. Någon som är i ungefär samma läge och vill följas åt? 
    Eller före eller efter och vill diskutera ändå förstås. Glad Alla är välkomna. Glad
    Någon som har gjort nedreglering med sprutor som kan berätta hur det är?

Lite bakgrund om mig:
    Jag och min sambo har försökt få barn i lite mer än ett år. Då jag har endometrios visste jag att det kunde bli svårt. I somras lämnade vi alla prover som då visade att jag inte har nån ägglossning pga endometriosen. För två veckor sedan gjorde jag spolningen av äggledarna. Idag är tanken att jag ska börja nedreglering. Har dock en liten fundering angående det, väntar på att gynläkaren ska ringa upp. Om jag nu mot all förmodan fick en ägglossning efter spolningen och blev gravid, vad händer då när jag startar nedregleringen?

Kram på er

• Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?
  • Moni86
    anina skrev 2016-11-28 11:25:44 följande:

Hej brudar.
    Hur har ni det i julstöket?

Hej!

Nu är de advent/julmysigt hemma! Fixat å donat hela helgen så nu är de bara städningen kvar. Känner oxå av värmevallningar å är aningen irriterad. Har fruktansvärda problem med huvudvärk/migrän var, varannan dag.
    I lördags började jag med mina sprutor och har två kontroller inbokade å äggplock räknas i nästa vecka. Nervös och upprymd på samma gång.

Kram
  • ammela

Hej alla!

Nu har vi äntligen fått tid på sahlgrenska, den 14 dec gäller det. Kommer säkert med 100 frågor sen! Är så glad att vi fick en tid innan jul.

• anina
    tokfia84 skrev 2016-11-28 14:36:00 följande:
    Nja, jag börjar med hormonsprutor andra cykeldagen så ungefär i mitten av januari skulle jag tro att det blir. Och sen ägguttag 1 eller 1,5 vecka efter det, om jag har fattat allt rätt. 
    Tänker inte så mycket på det vilket är skönt. Men hjärnspökena lär väl göra sig påminda när det väl närmar sig. 
    Usch klimakteriet, det låter inget vidare.. Men skönt att vara igång, hur långt har du kvar?
    Så hormonsprutorna tar man ca 1-1,5 vecka? Tar man dem varje dag?
    Nej det är sådär, men skönt att vara igång som sagt. Jag fick hem ett brev i mitten av nov från kliniken i Malmö att det skulle ta ca 3 månader. Min läkare trodde 3 månader från okt så det blir ett glapp i nedregleringen och hormonerna, vet inte hur de tänkt göra där. Kanske en månad klimakterie till.
    Moni86 skrev 2016-11-28 15:07:14 följande:
    Hej!

Nu är de advent/julmysigt hemma! Fixat å donat hela helgen så nu är de bara städningen kvar. Känner oxå av värmevallningar å är aningen irriterad. Har fruktansvärda problem med huvudvärk/migrän var, varannan dag.
    I lördags började jag med mina sprutor och har två kontroller inbokade å äggplock räknas i nästa vecka. Nervös och upprymd på samma gång. 

Kram
    Så mysigt med pyntet. =) 
    Är det hormonsprutorna du blir sån av? Oj gör man två kontroller också under den tiden? Spännande att det snart är dags. =) Ska tänka på dig nästa vecka och hoppas allt går bra. 
    ammela skrev 2016-11-28 15:36:54 följande:

Hej alla!

Nu har vi äntligen fått tid på sahlgrenska, den 14 dec gäller det. Kommer säkert med 100 frågor sen! Är så glad att vi fick en tid innan jul.

Så spännande att det snart är dags. =) Snart dags för hormonsprutor då? 
  • ammela

Vet inte alls, gissar på att vi kanske får börja i januari, eller hoppas :) kommer nog få min mens 1 januari som första efter mötet, men vet ju inte om de kan dra igång så fort eller om vi får vänta till mensen därefter.

Är väldigt pirrigt och lite oroligt så. Vet ju inte alls om det kommer att gå, ägg och spermier finns men jag har aldrig varit gravid så är lite oroligt att det inte ska gå alls såklart.

• tokfia84
    anina skrev 2016-11-29 09:35:39 följande:
    Så hormonsprutorna tar man ca 1-1,5 vecka? Tar man dem varje dag?
    Nej det är sådär, men skönt att vara igång som sagt. Jag fick hem ett brev i mitten av nov från kliniken i Malmö att det skulle ta ca 3 månader. Min läkare trodde 3 månader från okt så det blir ett glapp i nedregleringen och hormonerna, vet inte hur de tänkt göra där. Kanske en månad klimakterie till.
    Moni86 skrev 2016-11-28 15:07:14 följande:Hej!

Kram
    Så mysigt med pyntet. =) 
    Är det hormonsprutorna du blir sån av? Oj gör man två kontroller också under den tiden? Spännande att det snart är dags. =) Ska tänka på dig nästa vecka och hoppas allt går bra. Så spännande att det snart är dags. =) Snart dags för hormonsprutor då? 
    Japp, en spruta med ett hormon de första dagarna och sedan ett hormon till ett par dagar, så två sprutor totalt. Var lite nervös att det skulle bli jobbigt att "spruta" sig själv men kändes knappt. Tur man har lite extra på magen ?? Var ett tag sedan jag var där och gick igenom så kommer inte riktigt ihåg den exakta gången. Får nog sätta mig med broschyrerna och uppdatera mig lite så man har allt klart för sig när det är dags.
  • Juli1979

Hej

Jag hoppar gärna in här. Jag är 37, bor i gbg och har en tarmsjukdom som gör att jag har svårt att bli gravid på naturlig väg. Vi har inte skyddat oss på över 4 år. Eller jo. Ett år fick jag inte bli gravid pga allvarlig bukoperation.

Nästa torsdag ska vi till sahlgrenska på första IVF-besöket. Så spännande att det drar igång! Men samtidigt är jag så sjukt rädd... Om det här inte lyckas så är det kört... Nu är vi framme vid det sista hamlstrået och det skrämmer skiten ur mig. Vill bara vara glad, men rädslan tar över. Just nu hatar jag så mycket att en del får barn så lätt. Jag vill också ligga och sen plussa! Inte behöva en extern bebisfabrik.

Ser att fler av er är där vi är i processen. Det är skönt att läsa er väg.

Men vet ni- jag antar att det beslutas om vi ska göra långa el korta protokollet nästa vecka, men hur snabbt drar allt igång sen?

Sorry att första inlägget blev lite neggo :)

• ammela
    Juli1979 skrev 2016-11-29 16:57:31 följande:

Hej

Jag hoppar gärna in här. Jag är 37, bor i gbg och har en tarmsjukdom som gör att jag har svårt att bli gravid på naturlig väg. Vi har inte skyddat oss på över 4 år. Eller jo. Ett år fick jag inte bli gravid pga allvarlig bukoperation.

Nästa torsdag ska vi till sahlgrenska på första IVF-besöket. Så spännande att det drar igång! Men samtidigt är jag så sjukt rädd... Om det här inte lyckas så är det kört... Nu är vi framme vid det sista hamlstrået och det skrämmer skiten ur mig. Vill bara vara glad, men rädslan tar över. Just nu hatar jag så mycket att en del får barn så lätt. Jag vill också ligga och sen plussa! Inte behöva en extern bebisfabrik.

Men vet ni- jag antar att det beslutas om vi ska göra långa el korta protokollet nästa vecka, men hur snabbt drar allt igång sen?

Åh vad spännande!! Förstår din oro, går med samma tankar nu också. Vet inte hur lång tid det brukar ta men har uppfattat det som att det kan vara allt från 1 månad till 3 efter första mötet. Beror nog lite på hur du hamnar i tid i jämförelse med andra i uppbokade/lediga tider! Hoppas ni får komla igång fort!
  • tokfia84

Hej

Förstår helt dina tankar och känslor. Det är en tuff sak vi går igenom. Jag börjar själv känna av att det närmar sig, tidigare har jag inte funderat på det så mycket utan varit positiv och glad. Idag kom jag på mig själv tänka vad som händer om det första försöket inte tar sig, eller det andra eller det tredje?
    De flesta av mina (om inte alla) vänner har barn eller väntar barn och jag blir så ledsen att det inte är jag. Innerst inne är är det något som brister samtidigt som man får anstränga sig för man är ju glad för deras skull.
    Vi gör vårt första försök på en privat klinik och efter genomgång av ivf-behandlingen kunde vi sätta igång så fort nästa mens kom igång.
    Jösses vilket långt svar, det var inte meningen :-P
    Välkommen till tråden förresten!
  • anina

Hej

Välkommen. =) Man får vara precis hur posititv eller negativ man vill. =) Ibland måste man skriva av sig alla tankar man har. Så skriv precis vad du vill.

Som er andra har jag också börjat tänka i de banorna att tänk om det inte funkar. Tänk om inget av försöken funkar. Eller tänk om det fäster men släpper igen. I början var jag jättepositiv. Samtidigt är jag spänd inför detta, vilken resa vi gör.

Jag fick mitt besked att jag inte kan få barn i mitten av september. Sen började jag med nedregleringen i slutet av oktober så jag tycker det gick ganska snabbt att komma igång. Jag kör långa protokollet.

Man är ju givetvis jätteglad för andras skull när de får barn, men man blir ju ledsen att man själv inte blir gravid. Det är jobbiga tankar det där. Och helt plötsligt ser man gravida kvinnor och bebisar precis överallt. Det kryllar om dem på facebook.

Tokfia84, trycker man bara in hormonsprutorna rakt in i magen?  
  • tokfia84
    anina skrev 2016-11-30 09:41:55 följande:
    Välkommen. =) Man får vara precis hur posititv eller negativ man vill. =) Ibland måste man skriva av sig alla tankar man har. Så skriv precis vad du vill.

Som er andra har jag också börjat tänka i de banorna att tänk om det inte funkar. Tänk om inget av försöken funkar. Eller tänk om det fäster men släpper igen. I början var jag jättepositiv. Samtidigt är jag spänd inför detta, vilken resa vi gör.

Jag fick mitt besked att jag inte kan få barn i mitten av september. Sen började jag med nedregleringen i slutet av oktober så jag tycker det gick ganska snabbt att komma igång. Jag kör långa protokollet.

Man är ju givetvis jätteglad för andras skull när de får barn, men man blir ju ledsen att man själv inte blir gravid. Det är jobbiga tankar det där. Och helt plötsligt ser man gravida kvinnor och bebisar precis överallt. Det kryllar om dem på facebook.

Tokfia84, trycker man bara in hormonsprutorna rakt in i magen?  
    Japp, antingen på ena sidan eller på andra. När jag ska ta två sprutor blir det på bägge sidor.
Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?