• anina

IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?

Hej.

Det finns ju några såna här trådar, men de verkar ligga lite före mig.
    Idag ska jag börja nedregleringen som ska vara i 3 månader. Sedan blir det IVF. Någon som är i ungefär samma läge och vill följas åt? 
    Eller före eller efter och vill diskutera ändå förstås. Glad Alla är välkomna. Glad
    Någon som har gjort nedreglering med sprutor som kan berätta hur det är?

Lite bakgrund om mig:
    Jag och min sambo har försökt få barn i lite mer än ett år. Då jag har endometrios visste jag att det kunde bli svårt. I somras lämnade vi alla prover som då visade att jag inte har nån ägglossning pga endometriosen. För två veckor sedan gjorde jag spolningen av äggledarna. Idag är tanken att jag ska börja nedreglering. Har dock en liten fundering angående det, väntar på att gynläkaren ska ringa upp. Om jag nu mot all förmodan fick en ägglossning efter spolningen och blev gravid, vad händer då när jag startar nedregleringen?

Kram på er

• Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?
  • amandahyytiainen
    anina skrev 2016-11-18 10:31:40 följande:

Ibland tänker jag ännu längre fram med. Tänk om vi blir gravida och får missfall. Tänk om man får ett jättesent missfall, tänk om barnet dör vid födseln. Det är kört när man väl börjar tänka. Man tänker att man kommer vara så glad och orosfri om man väl blir gravid, men det är väl 9 månader av annan oro istället. 

Och om man inte blir gravid, överlever förhållandet då?

Nej nu får vi styra om tankarna lite. =)

Typiskt med den kliniken. 

Ja i längden spelar det ju egentligen ingen roll att det tar lite tid, så länge man får sin lilla bebis. Men man har ju redan försökt på egen hand och vill inte vänta längre. Man vill vara gravid nu direkt. Hoppas det funkar med er nästa insemination. 

Skönt att kunna vädra sina tankar här och veta att man inte är ensam. Givetvis önskar man inte någon annan detta, så förstå mig rätt. 

Jo, men precis. Jag kan tänka mig att när jag väl blir gravid så kommer jag vara nojig i 9 månaders tid i alla fall pga av att det inte lyckats tidigare; "kan jag ligga på mage", "kan jag äta det där" osv.

Tack, det hoppas vi med!

Jo verkligen, mitt favorit forum att kunna vädra huvudet lite, efter denna resa så är det skönt att få skriva av sig ibland.
  • anina
    amandahyytiainen skrev 2016-11-18 10:57:46 följande:
    Jo, men precis. Jag kan tänka mig att när jag väl blir gravid så kommer jag vara nojig i 9 månaders tid i alla fall pga av att det inte lyckats tidigare; "kan jag ligga på mage", "kan jag äta det där" osv.

Tack, det hoppas vi med!

Jo verkligen, mitt favorit forum att kunna vädra huvudet lite, efter denna resa så är det skönt att få skriva av sig ibland.
    Ja precis. Man kommer vara hur nojig som helst.

Ja man behöver skriva av sig lite ibland. =)
  • amandahyytiainen
    anina skrev 2016-11-18 13:29:53 följande:

Ja precis. Man kommer vara hur nojig som helst.

Ja man behöver skriva av sig lite ibland. =)

Nu har jag varit hos läkaren, vi kom fram till att vi ska börja en andra gång med gonal-f sprutan, Ovitrelle-sprutan och till sist insemination igen. Får hoppas att det går denna gång! Hatar egentligen nålar men det är så värt det!
  • bricken
    amandahyytiainen skrev 2016-11-18 13:50:04 följande:

Nu har jag varit hos läkaren, vi kom fram till att vi ska börja en andra gång med gonal-f sprutan, Ovitrelle-sprutan och till sist insemination igen. Får hoppas att det går denna gång! Hatar egentligen nålar men det är så värt det!

Två tips för att korta väntetid utan att betala privat:

Ta kontakt med vårdgarantikansliet! De var superhjälpsamma. Vi hade remiss till Karolinska med orimliga väntetiden 6-8 månader. Ringde kansliet och blev vidareskickade till Uppsala där vi fick tid ca 2,5 månad efter remissdatum. Har man tur kan man även hamna i stockholm på fertilitetscentum men man måste vara beredd på att hamna i närliggande landsting.

Ett annat tips är ta kontakt direkt med Carl von Linné-kliniken i Uppsala. De är anslutna till landstingen och man kan komma dit helt utan väntetid genom något som kallas "patientvalet". I sådana fall behövs ingen remiss, de enda de vill ha är patientjournalerna för att slippa göra om utredningen. Den enda skillnaden från att gå via vårdgarantin är att man får stå för resekostnaderna själv, men det är ju inget i sammanhanget med tåg eller bil från o till Uppsala. Ring eller maila dem för mer info, de var jättehjälpsamma!

Själv har vi gjort tre inseminationer i naturlig cykel under tiden vi väntat på ivf. Två lyckades inte och tredje vet jag inte ännu... Trodde mensen skulle dyka upp igår och ta första gonal-f för IVF idag men fortfarande inget.. bim+1 alltså. Vågar inte testa dock, känns som allt för mycket att hoppas på när kylen är laddad med sprutor..
  • bricken

Jag kan nästan inte tro det själv men i morse var de där! De två strecken!! Jag är gravid! På tredje inseminationen och med ivf-medicinen väntandes i kylen!

Jag kommer hålla mig borta från trådar och annat ett tag nu, behöver ta in detta och vill inte börja oroa mig för komplikationer. Jag tänker ta mig tusan ta ut den här glädjen i förskott , så länge som jag varit nere pga misslyckade försök. Det är ju långt ifrån över, men det är verkligen en milstolpe, har aldrig innan haft så mycket som ett spökstreck på stickan tidigare.

Stort tack för all peppning och hållna tummar, och för att jag fått skriva av mig! Jag hoppas på er andra så innerligt! Många styrkekramar, ni är grymma som kämpar!!

• anina
    bricken skrev 2016-11-19 11:46:03 följande:

Jag kan nästan inte tro det själv men i morse var de där! De två strecken!! Jag är gravid! På tredje inseminationen och med ivf-medicinen väntandes i kylen!

Jag kommer hålla mig borta från trådar och annat ett tag nu, behöver ta in detta och vill inte börja oroa mig för komplikationer. Jag tänker ta mig tusan ta ut den här glädjen i förskott , så länge som jag varit nere pga misslyckade försök. Det är ju långt ifrån över, men det är verkligen en milstolpe, har aldrig innan haft så mycket som ett spökstreck på stickan tidigare.

Stort tack för all peppning och hållna tummar, och för att jag fått skriva av mig! Jag hoppas på er andra så innerligt! Många styrkekramar, ni är grymma som kämpar!!

Åh vad roligt. Stoooort grattis. :) jag hoppas verkligen att allt går bra för er. Vad glad jag blir för er skull. :) grattis igen och hoppas veeeerkligen att allt går bra.
  • tokfia84
    anina skrev 2016-11-28 11:25:44 följande:

Hej brudar.
    Hur har ni det i julstöket?

Tjena!
    Det är rätt bra faktiskt, mysig period nu med allt som hör julen till. Dessutom börjar det närma sig januari med stormsteg! Den senaste tiden har varit rätt jobbig och först i helgen kändes det som om jag kunde slappna av lite.
    Hur har du det själv i julstöket?
  • anina
    tokfia84 skrev 2016-11-28 13:55:50 följande:
    Tjena!
    Det är rätt bra faktiskt, mysig period nu med allt som hör julen till. Dessutom börjar det närma sig januari med stormsteg! Den senaste tiden har varit rätt jobbig och först i helgen kändes det som om jag kunde slappna av lite.
    Hur har du det själv i julstöket?
    Vad härligt. =) Har ni fått datum?
    Ja det är så mysigt med lite julpynt och julmusik så jag tänker lite mindre på det andra. Men jag är i klimakteriet nu så ibland blir jag nere och ledsen. Och dessa värmevallningar. Skrattande
  • tokfia84
    anina skrev 2016-11-28 14:06:27 följande:
    Vad härligt. =) Har ni fått datum?
    Ja det är så mysigt med lite julpynt och julmusik så jag tänker lite mindre på det andra. Men jag är i klimakteriet nu så ibland blir jag nere och ledsen. Och dessa värmevallningar. Skrattande
    Nja, jag börjar med hormonsprutor andra cykeldagen så ungefär i mitten av januari skulle jag tro att det blir. Och sen ägguttag 1 eller 1,5 vecka efter det, om jag har fattat allt rätt.
    Tänker inte så mycket på det vilket är skönt. Men hjärnspökena lär väl göra sig påminda när det väl närmar sig.
    Usch klimakteriet, det låter inget vidare.. Men skönt att vara igång, hur långt har du kvar?
Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?