Juli1979 skrev 2016-12-18 10:28:35 följande:
Hej allihop.
Jag har inte ens orkat skriva här, allt känns så nattsvart. Men nu gör jag ett försök. Börjar med det positiva: Vi var på sahlgrenska för två veckor sedan och kommer få korta protokollet. Jag ska börja med sprutor v 9, så ännu en period av lång väntan.
Vi träffade en superbra läkare, som kommer vara vår läkare under hela processen.
Nu till det jobbiga, som består av två delar:
1. Då jag har gjort många stora bukoperationer och har stora problem med magen stälde läkaren många frågor så jag ett tag trodde att han skulle säga nej till IVF. Men han ville nog mest att vi ska inse faran och problemen. Jag kommer antagligen behöva vara inlagd under större delen av en graviditet då jag redan nu har svårt att behålla/få i mig tillräckligt med näring. Han var också fundersam runt hur min mage kan växa med all ärrvävnad. Min magläkare har sagt ok och att det kommer bli tufft men att vi ska lösa en eventuell graviditet. Men läkarens farhågor gjorde att min man nästan vill backa. Att min hälsa är viktigare än att få ett barn. Jag förstår honom på ett sätt, men samtidigt gör det mig så rädd och ledsen. Han säger inte nej, men han ser inte fram emot det med glädje.
2. Jag har problem med en fot som måste opereras (som om inte magen vore nog!). Det är en väldigt stor op där jag kommer gå på kryckor i minst tre mån. Problemen gör att jag har väldig värk i foten och haltar mycket. Jag kan inte gå mer än några hundra meter. Den op går inte göras när jag är gravid. Väntar vi till efter en ev graviditet kommer kanske förvärra läger, och att genomföra den op när man har en efterlängtad bebis känns ju inte så kul direkt. Så det bästa alternativet rent rationellt är ju att göra op så snart som möjligt och sätta igång IVF efter det. Men emotionellt vill jag inte det. Varje månad som IVF skulle bli framskjuten känns som chansen att få bebis minskar.
Hur skulle ni tänka och resonera i allt det här? Jag vill gärna få lite input!
Som att det inte räcker att ha svårt att få barn liksom! Jag är så besviken på min kropp och ledsen att den inte funkar. Tårarna ligger på lur konstant och drömmen om bebis känns så avlägsen.
Hej.
Förlåt att det har tagit lite tid med svar. Har inte suttit så mycket vid datorn. Nu har jag semester så jag ska skärpa mig.
Välkommen till tråden.
Åh vad jobbigt för er.
Hinner du operera och bli bra innan v.9? Kanske bäst att operera först, även om det tar några få veckor extra innan IVF. Så du inte förstör den mer. Men jag förstår dig, varje extra dag det tar känns som hur länge som helst.
Det är ett svårt val när man har så allvarliga problem, men man gör ju i stort sett vad om helst för att få en bebis. Och risken är ju att man ångrar sig annars. Men jag förstår de som är bredvid. Det visar ju också på en väldig kärlek från din man. Han verkar bry sig väldigt mycket om dig. Mina föräldrar fick inte försöka mer efter 2 missfall och 2 utomkved, men mamma tvingade pappa och så kom jag. Men det kunde ju gott illa också förstås.
Förstår att det är många tankar för dig. Skriv så mycket du orkar och vill, ibland känns det skönt att skriva av sig.