• amandahyytiainen

IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?

Följer detta!

Bakgrund om mig: Jag och min sambo har försökt få barn sedan juli förra året. Vi har gjort olika tester och det enda läkarna säger är att vi båda är "normala" så att säga. Jag har ätit Pergotime men dessa fungerade inte.

Vi har nu varit på Sophiahemmet i Stockholm ett par gånger och gjort spolning av mina äggledare (allting ser nu bra ut).

Jag började med hormonsprutan Gonal-f igår och ska ta denna fram till nu på fredag.

Hoppas verkligen att det funkar denna gång!

Någon annan som tagit Gonal-f och har något att berätta om dessa?

• amandahyytiainen
    anina skrev 2016-10-24 12:53:44 följande:

Hoppas det går bra för dig. 

Vad tyckte du om spolningen? Jag tyckte det var fruktansvärt, aldrig haft en sån smärta. Men det kanske beror på att jag har endometrios? Andra verkar inte ha haft lika ont.

Tar ni Gonal-F för att göra IVF eller ska ni försöka på egen hand med hormon-sprutorna som hjälpmedel?

Hoppas att det går för dig också!

Spolningen var hemsk, grät något otroligt och tyckte det var väldigt obehagligt!

Vi tar Gonal-F för att göra IVF, när jag tog Pergotime så skulle de fungera som hjälpmedel men de gjorde det ju inte :(
  • amandahyytiainen

Jag och min sambo var på insemination igår.

Vi har tagit Gonal-F i en vecka innan dess och sedan en Ovitrelle spruta.

Sen inseminationen så har jag jätte ont på vänster sida där läkaren sa att mina två (?) utvecklade äggblåsor sitter.

Någon annan som gjort insemination och haft ont efter, när går det över?

• amandahyytiainen

Vi gjorde en insemination för lite över två veckor sedan.

Hade tagit gonal-F sprutan innan och då hade läkarn sagt att två (!) äggblåsor utvecklats.

Allt kändes äntligen som vår tur efter ett och ett halvt års försäkande med tabletter osv. Min sambo hade för första gången velat prata om namn på vårt framtida barn.

Men så kom den, mensen, två dagar för tidigt. Vi har kontakt vår läkare och jag har ultraljud imorgon fredag för att testa en andra gång med sprutorna och insemination.

Vad gör man för att gå vidare och inte gräva ner sig allt för mycket? Jag har gråtit i två dagar, kan inte se på folk med barn eller barnvagn utan att magen knyter sig.

Det kändes som om jag gjort allt rätt; rört på mig, ätit mina folsyretabletter, ätit bra och näringsrik mat och haft sex regelbundet.

Vad gör jag för fel? Är jag och min sambo inte värda ett barn?

• amandahyytiainen
    anina skrev 2016-11-18 08:58:57 följande:

Åh vad jobbigt för er, era stackare. 

Vet de varför det inte funkar? 2 äggblåsor var inte mycket. Men finns det bara fina ägg så ska det ju räcka förstås.

Ska de prova med ägguttag om inte insemination fungerar?

Vi har inte kommit till ägguttag och sånt än, men kan tänka mig att man blir helt knäckt när det inte fungerar. Känns som alla omkring en får barn hela tiden. 

Ni är absolut värda ett barn. Kämpa på. 

När är nästa insemination?

Ja, det är verkligen hemskt! Som om alla förhoppningar rinner ur med blodet (hemskt och säga kanske men kom inte på något bättre). Vi vet inte än när nästa insemination blir, gissar att jag får veta det idag hos läkaren...

Vi har blivit ställda i kö för provrörsbefruktning hos Karolinska och väntetiden är för närvarande 6-8 månader!

Vi funderar på om vi borde ställa oss i en annan kö samtidigt för att se om det ger kortare väntetid..

Hur går det för er?
  • amandahyytiainen
    anina skrev 2016-11-18 09:52:24 följande:

Tyckte det var bra uttryckt. Måste kännas så hopplöst. Just nu är jag i fasen där IVF är en så bra möjlighet, men samtidigt börjar tankarna komma att det kanske inte funkar. Och vad gör man då? Försöker att inte tänka så långt fram, men det är svårt ibland. 

Jag fick hem brev från Malmö häromdagen att det är ca 3 månaders väntetid. Så februari är vi inställda på. Hur var det, gick ni privat eller via landstinget? Kan de isf skicka er någon annanstans så ni slipper vänta så länge? Helt sjukt med så lång väntetid. 3 månader är väl överkomligt men inte 6-8. 

Man känner sig så hopplös som sagt, kunde inte ha sagt det bättre själv! Jag tänker alltid för långt fram och tänker alltid det värsta. Vad gör vi liksom om provrörsbefruktning inte funkar? Ska vi leva med det faktum att vi kommer vara barnlösa om vi isåfall inte adopterar eller liknande?

Vi skulle ha gått till Octavia-kliniken i Stockholm först då jag fått tips av en annan tjej som fått hjälp där.

När jag kom dit fick jag vet att behandlaren gått i pension och tipsades om Sophiahemmet istället och det är dit vi går nu.

6-8 månader låter hemskt, visst, vilket som är underbart då man längtar efter ett barn men man vill ju gärna ha så kort väntetid som möjligt..
  • amandahyytiainen
    anina skrev 2016-11-18 10:31:40 följande:

Ibland tänker jag ännu längre fram med. Tänk om vi blir gravida och får missfall. Tänk om man får ett jättesent missfall, tänk om barnet dör vid födseln. Det är kört när man väl börjar tänka. Man tänker att man kommer vara så glad och orosfri om man väl blir gravid, men det är väl 9 månader av annan oro istället. 

Och om man inte blir gravid, överlever förhållandet då?

Nej nu får vi styra om tankarna lite. =)

Typiskt med den kliniken. 

Ja i längden spelar det ju egentligen ingen roll att det tar lite tid, så länge man får sin lilla bebis. Men man har ju redan försökt på egen hand och vill inte vänta längre. Man vill vara gravid nu direkt. Hoppas det funkar med er nästa insemination. 

Skönt att kunna vädra sina tankar här och veta att man inte är ensam. Givetvis önskar man inte någon annan detta, så förstå mig rätt. 

Jo, men precis. Jag kan tänka mig att när jag väl blir gravid så kommer jag vara nojig i 9 månaders tid i alla fall pga av att det inte lyckats tidigare; "kan jag ligga på mage", "kan jag äta det där" osv.

Tack, det hoppas vi med!

Jo verkligen, mitt favorit forum att kunna vädra huvudet lite, efter denna resa så är det skönt att få skriva av sig ibland.
  • amandahyytiainen
    anina skrev 2016-11-18 13:29:53 följande:

Ja precis. Man kommer vara hur nojig som helst.

Ja man behöver skriva av sig lite ibland. =)

Nu har jag varit hos läkaren, vi kom fram till att vi ska börja en andra gång med gonal-f sprutan, Ovitrelle-sprutan och till sist insemination igen. Får hoppas att det går denna gång! Hatar egentligen nålar men det är så värt det!
  • amandahyytiainen

Hej tjejer!

Hoppar in som ny här med en snabb fråga.

Då jag och min sambo nu är på gång med provrörsbefruktning så har jag fr.o.m i måndags tagit Gonal-F sprutan och igår började vi med Orgalutran (vi kör det korta protokollet) och nu behöver jag er hjälp som tagit denna (om nu någon gjort det?)!

Jag har för mig att jag ska ta både Gonal-F och Orgalutran fram tills mitt ultraljud på måndag, men jag minns inte om jag bara skulle ta den på första dagen jag började med den!?

Någon som vet?

Mvh

Nervös tjej i nöd????????

• amandahyytiainen
    Söndag skrev 2017-02-18 13:44:35 följande:

Du har helt rätt du ska ta två sprutor :)

Fram tills ultraljudet så ska jag ta båda två alltså? :)
Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?