• akica

IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?

Hej tjejer!

Jag och min man har försökt att skaffa barn i snart 6 år. "Felet" ligger hos mannen hans små simmare är lite långsama. Vi har gjort 3 IVF därav det sista lyckades fram till första ultraljudet där man inte kunde höra något hjärtslag så var tvungen att göra en skrapning. Detta var exakt 2 år sedan. Vår remiss skickades till salgrenska i början av maj och exakt 7 mån senare fick vi en tid. Har tid på måndag och är supernervös att gå igenpm den här karusellen. Skulle vara roligt att kunna följas åt här, folk som inte är i en sån här situation vet inte vad vi går igenom, så skulle vara skönt att kunna skriva av sig lite här .:)

• akica
    anina skrev 2016-11-03 10:05:11 följande:

Ja det är väldigt olika hur man är och hur man känner om man vill prata om det. Och som du säger bricken, ibland vill man fokusera på annat. Och ibland dyker det upp att de man trodde hade så enkelt eftersom de har 2-3 barn faktiskt hade en del problem med missfall och liknande också. Man lär känna vissa vänner på ett nytt sätt.

Usch så länge ni har försökt. Har ni då gjort att man bara tar 1 spermie och för in i ägget? Har de varit befruktade vid alla försök? Vad jobbigt när man äntligen är gravid och sen får skrapa. 

Ja det är skönt att kunna följas åt, vi går alla igenom liknande resa. Ibland vill man bara skriva av sig till nån som förstår. =) Ibland förstår inte ens gubbarna, inte min iaf. Vet inte om det kanske beror på att han redan har två barn sedan innan.

Ja vi gjorde sån ICSI tror jag det kallas, där de för in en spermie i ägget å ja våra ägg blev befruktade varje gång. Men ingen ville fastna :(

Ja min man är inte den mest pratglada människan när det kommer till detta samtalsämnet. =) Ja länge har man kämpat men man hoppas att allt det kommer vara värt det i slutändan, man ska aldrig förlora hoppet! :)
  • akica
    tokfia84 skrev 2016-11-03 20:20:12 följande:

Vi ska också göra ICSI. Hade du det korta eller långa protokollet?

Jag har testat båda, första två gångerna körde vi det korta protokollet å sen sista gången testade vi det långa protokollet. Får se vad det blir den här gången, eftersom jag blev gravid den sista gången så tänker jag mig det långA men får se vad dom säger på måndag. :)

När kör ni igång? Vilket protokoll blir det för er?
  • akica
    anina skrev 2016-11-04 10:30:20 följande:

Körde du nässpray eller sprutor? Jag körde med nässpray när jag fick min endometrios-diagnos. Denna gången kör jag med sprutor. Hur mådde du i klimakteriet?

Då ligger vi nog ganska lika i tid. Jag kör långa protokollet och kommer göra nedregleringen till januari nån gång, sen blir det hormoner.

Jag körde med nässpray, jag minns inte riktigt hur jag mådde om jag ska vara helt ärlig. Eftersom det var min tredje gång med IVF så var jag ganska less på sprutor och hormoner så jag mådde dåligt, när man tänker tillbaka så känns allt som en dimma å jag minns inte allting som om det inte var jag som genomgick behandlingen.

Hur går det för dig då? Hur mår du?
  • akica
    anina skrev 2016-11-07 13:09:53 följande:

Jag behöver skriva av mig lite.

Har hållt mig väldigt positiv, men nu börjar jag känna mig ledsen över att inte ha blivit gravid än. Var ute på lunch med en kollega vars fru är gravid. Han berättade då att en annan kollega är gravid. Jag vet att det gick ganska fort för dem. Och jag unnar absolut dem och alla andra som vill ha barn att få barn. Jag önskar inte att någon ska ha svårt för det. Men jag blir ledsen att jag själv inte är gravid. Sen får jag dåligt samvete för att jag blir ledsen i det läget, som sagt jag vill ju inte att andra ska ha svårt, det handlar inte om dem. Sen får jag också dåligt samvete att jag blir ledsen när det finns de som har försökt sååå mycket längre än mig och det finns de som aldrig lyckas. Så jag känner att jag inte har rätt att vara ledsen, vi har ju försökt mindre än 1,5 år.

En arma dålig loop det där. 

Skönt att skriva av sig. Hoppas ni andra har en bra dag. =)

Förstår din känsla helt och hållet! Alla våra närmsta vänner har fått barn pch jag har gått igenom exakt samma tankar som dig flera gånger, kan hända än idag (6år senare).. Jag tror man måste låta sig själv bli ledsen,arg å frusterad pch allt som ingår i det för det är helt vanligt tycker jag!! Självklart är man glad för andras skull men man är lite självvisk i naturen pch tänker "när ska det bli min tur".. Spelar ingen roll hur länge man har försökt att få barn det är ändå samma längtan tycker jag..

Var på salgrenska idag, ska köra långt protokoll och börjar nedregleringen ungefär den 4 januari beroende på mensen. Fick en positiv känsla av den läkaren vi prata med idag. Uh nu ska man in i den här karusellen igen och förhoppningsvis 4 gången gillt. :)
  • akica
    anina skrev 2016-11-07 15:06:26 följande:

Ja man ska nog låta sig känna det man behöver. Inte bra att stänga in känslor heller.

Antar att det kanske går upp och ned de där känslorna?

Vad härligt att du fick en positiv känsla. =) Blir det nässpray eller sprutor? Skönt att ha fått en tid när ni ska börja. Kör ni 3 månaders nedreglering då?

Jaa upp och ner går det verkligen, ibland kändes det som när man precis "glömt" bort lite som har med barn att göra så kommer någon och berättar att den är gravid å så kommer alla känslorna igen.

Jag kommer bara köra nässpray på dag 21i menscykeln i några veckor sen ska jag få en mens där i mellan också och SEN beroende på vad blodprov visar så kör vi igång med sprutorna (menopur).
  • akica
    anina skrev 2016-11-09 10:11:15 följande:

Hej tjejer.

Förstår att du har svårt att engagera dig bricken. Men som du säger så får de ju också mycket engagemang från annat håll. Och de borde förstå att det är jobbigt för dig.

Ja tokfia84, det är jobbigt. Ibland verkar det som att alla bara särar lite på benen så är de gravida. Sen unnar man som sagt dem det, men man blir ledsen över sig själv. Häromdagen fick jag den där tanken att vad för sorts kvinna är jag egentligen som inte ens lyckas göra det jag är skapad för att göra. 

Då är det skönt att få skriva av sig och få förståelse för andra som är i samma läge.

Välkommen Moni86. Fy vad jobbigt med massa missfall. Är det ingen som vet vad det beror på? Hur tidigt kommer dem? Hoppas detta går vägen.

Det verkar som att många som gör långa protokollet kör nedreglering endast några veckor, jag börjar fundera på varför jag ska göra det i 3 månader. Kanske är för att det tar tid att få remiss till äggplock. 

Hur lång tid tog det för er andra att få brev från IVF-kliniken efter att er läkare skickade remissen?

Anina jag väntade 7 månader på att få brev från kliniken och få en tid...:/

Alla är vi olika tror jag,men ring å fråga om du känner dig osäker angående nedregleringen.
  • akica
    anina skrev 2016-12-20 19:29:34 följande:

Imorgon är det dags för vårt första möte på IVF-kliniken. =)

Lycka till! :)

Snart är det dags för mig att börja med nässprayen (6 jan) nu närmare man kommer dessto mer orolig börjar jag bli och får dom där tråkiga tankarna som, "tänk om det inte lyckas även denna gången" och att man ska in i den här karusellen för fjärde gången...gaah många tankar som snurrar så skönt med lite jullov nu iallafall att ladda batterierna.

Tänkte även passa på att fråga hur gör ni på jobbet,jag tänkte eftersom man kmr vara borta ganska ofta berättar ni för chefen? Jag jobbar som lärare och är lite osäker på hur jag ska göra. Jag berättade aldrig dom andra gångerna jag gjorde ivf det var en ganska stor stress att vara borta så mkt. Tänkte kanske berätta denna gången men osäker som sagt.
  • akica
    ammela skrev 2016-12-21 21:05:40 följande:

Jag ska börja med nässpray den 17 jan, min första IVF.

Är också lärare och har valt att berätta, chefen och kanslisten vet. Även de närmaste kollegorna, de andra får veta om de verkar bli oroliga för min frånvaro eller frågar! Känns skönt att alla vet så slipper jag den stressen också.

Ja det känns mest vettigt att berätta iaf för chefen några utav mina närmaste kollegor vet också.

Vad roligt att ni också fått ett datum, jag är ganska så nervös trots att det är min fjärde gång. Vi gjorde vår sista ivf för 2 års sen men när jag tänker tillbaka så känns allt som en dimma,man har typ glömt att hur det kändes och hur det var,kanske därför jag är så nervös.

Kul att följas åt här iaf! :)
  • akica
    anina skrev 2016-12-22 00:48:50 följande:

Fick datum idag. :) börjar med synarela den 12 Jan. Trodde inte jag skulle ta det då jag har gjort nedreglering med sprutor i 2 månader redan. V5 blir det äggplock. Det känns så verkligt och overkligt på samma gång. Blev så glad dock att det snart sätter igång.

Jag har berättat för mig chef. Var lite orolig för att få det sämre på jobbet men vi har lite kontakt privat så jag valde den vägen. Jag tycker det är ok vilket som, andra berättar ju inte att de försöker få barn. Men skönt att ha berättat iaf. De förstår de också att man behöver vara borta ibland. Fortfarande lite orolig att man blir annorlunda behandlad för det dock.

Men ni som är lärare, så är det kanske bra för era arbetsgivare att kunna planera?

Ja det är nog bäst att jag berättar.

Jag kmr nog också ha äggplock v4 eller 5 nån gång beroende på hur allt går. Vet du om man får bli sövd på äggplock på Sahlgrenska? Jag blev inte det på Nordic men skulle nästan önska det denna gången då det gjorde så ont sist att jag svimmade i någon sek... Min kusin som gjort IVF i prag 3 gånger, hon blev sövd varje gång och detta var en självklarhet där. Hon fattade inte hur jag kunde vara vaken under ingreppet :/
Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?