Monchichi skrev 2016-12-12 20:21:37 följande:
Oj vad ni är pålästa och jobbar med olika preparat. Det där med kräm och grejer har jag ingen aning om, inte heller rosenrot och bidrottninggelé och dhea? Låter ju som man kan göra så mycket.
Läste på lite om TSH och något mer värde. Jag har ingen aning var jag står, och blev nästan avskräckt, rädd att få ett dåligt svar så jag vet inte om jag skulle vilja veta. Alltså jag känner mig helt grön här. Har ni gått till gyn av den anledningen, att ta reda på dessa värden, eller med anledning av att ni vill ha barn och det inte blivit och att man funderar om något är fel?
Sen det där med cykellängd. Mina tre senaste har varit som så:
Senaste: 44 dagar lång.
Näst senaste: 24 dagar.
Näst näst senast: rosa dag 27 - 32, därefter mens.
Nu är jag på cykeldag 17 och i lördags hade jag som lite blodstrimmor på pappret, men det var bara då och försvann sen. Har aldrig haft så förut? Åh vad det här är svårt, kan man inte bara få vara normal, ha äl varje månad och som en klocka. Nej det ska inte vara lätt inte. Jag har ju ingen aning om jag har äl så vi kör varannandagsprincip för att inte missa ev. äl.
Jag vet att jag haft fel på min sköldkörtel och därav har mitt TSH pendlat mellan för högt och för lågt. Jag har också haft svår D-vitaminbrist och det är också negativt för fertilitet men det fick jag reda på själv i veckan när jag satt och läste om olika orsaker till fertilitetsproblem.
Jag hade 11 i D-vit och helst ska man ligga runt 100 eller däröver så det var riktigt illa. Idag fick jag mina senaste provsvar på D-vit och de ligger på 96 nu så det har gått framåt :)
TSH är väldigt viktigt att det inte är för högt för fertiliteten såsom långt mellan menstruationer, ingen ÄL mm. Är det för högt och man blir gravid riskerar man att få missfall, eller att barnet skadas så det är viktigt att alla testar sig för som försöker bli gravida. Värdet jag läst som ska öka fertiliteten är att TSH ska ligga på 1 om man haft problem med fertilitet, annars inte över 2. Jag har som sagt haft både högt och lågt, nu har jag 0,07, sist hade jag 0,03 så mitt är fortfarande för lågt så nu ska jag justera Levaxinet igen....Rekommenderar dig att kolla TSH för det är lätt att justera om du ligger för högt med hjälp av Levaxin, jag har spillt massor av år i onödan på att jag haft för högt värde tidigare..
Jag har aktivt försökt att bli gravid i drygt 1 1/2 år nu men har inte haft preventiv medel i 10 år innan dess utan att bli gravid. Har barn sen tidigare och dem kom till på en gång men då hade jag troligen inte fel på min sköldkörtel. Innan jag opererade bort min sköldkörtel hade jag ca: 26-28 dgr mellan mens, numera 21-22 dgr och också kort lutealfas. Enligt ÄL stickor och symptom verkar jag ha ÄL men blir ändå inte gravid. Förra månaden var första gången jag började tempa och då satte fertilityfriend ut att jag hade ÄL, denna månad är jag mer tveksam men håller sig tempen uppe får jag markerat ÄL igen. Om det sen stämmer att jag verkligen har det vet jag inte för ingen läkare vill kontrollera min ÄL iom min ålder (är 44 år).
Din blödning på cykeldag 17 kanske var en inplantationsblödning beroende på när du hade ÄL :) Håller tummarna för dig att det är din månad nu så får du gärna smitta av dig till mig sen ;)