• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Rosenlarv
    Too tiki skrev 2016-12-09 12:02:54 följande:

Idag är jag ledsen för det verkar inte som om jag har någon ÄL denna månad trots att stickorna gav fast gubbe den 6/12 och 7/12. I varje fall inte enligt tempen för de har inte stigit så nu är det nog kört denna månad :(

Jag har fått tag på en läkare i Danmark som skrivit ut Pergotime till mig :) Problemet är att jag vet inte om det hjälper för det verkar som om de flesta tar det i samband med insemination, eller kan man ta det och hoppas att det går ändå om ÄL strular?

Sen har jag läst de som börjat med pergo dag 3 och ätit i 5 dgr, medan andra skriver att de börjar vid dag 5. Läkaren jag pratade med sa dag 5 men det måste väl bero på hur lång cykel man har? Min cykel har sedan jag opererade bort sköldkörtel bara varit 21-22 dgr (någon enstaka gång längre) och enligt ÄL stickorna får jag stegring av LH mellan dag 10-12. Misstänker att jag inte ägglossar därav den korta cykeln numera för innan hade jag mellan 26-28 dgr. Hoppas någon här kan hjälpa mig för jag har inte så gott om tid på mig då jag är 44 år så tiden känns som om den rusar iväg för mig.

Min gyn sa att jag skulle börja på tredje dagen och jag tror absolut att det kan hjälpa. Jag skulle inte ha gjort insemination utan bara kört pergotime. Jag läste också dag 5 någon stans men som sagt fick jag ordinerat dag tre i fem dagar. Dessutom dubbel dos... vilken dos fick du?
  • Too tiki
    Rosenlarv skrev 2016-12-09 12:39:03 följande:
    Min gyn sa att jag skulle börja på tredje dagen och jag tror absolut att det kan hjälpa. Jag skulle inte ha gjort insemination utan bara kört pergotime. Jag läste också dag 5 någon stans men som sagt fick jag ordinerat dag tre i fem dagar. Dessutom dubbel dos... vilken dos fick du?

Tack för svar :) Vet du varför en del tar från dag 3 istället för från dag 5? Tänkte om det beror på skillnader i menscykel eller om det finns större chans för fler ägg om man tar det sent respektive tidigt, eller något annat? Är verkligen en djungel detta men jag har för mig att jag läst någonstans detta med fler ägg och sen var det något annat om man började dag 3....

Läkaren tyckte jag skulle prova med 50 mg per dag i 5 dgr från dag 5 men skrev ut så jag har 30 tabl totalt. Frågan är om jag ska ta 100 mg istället, eller är risken stor att man blir överstimulerad då? Jag kan ju inte gå på någon kontroll efteråt för ingen läkare här i Sverige verkar vilja ta emot mig och den läkare som skrev ut det till mig i Danmark har ingen tid förrän till våren och så lång tid kan jag inte vänta känner jag..
    Vad kan hända om man blir överstimulerad mer än att man riskerar flerbörd? Jag tror ju inte chansen är så stor för flerbörd för min del i och med åldern och att jag inte blivit gravid på drygt 10 år utan preventivmedel (då min mens var normallängd) men bara 19 mån aktivt försök. Är som sagt väldigt villrådig nu men ändå glad att jag kanske får en chans nu då jag misstänker att min sköldkörtel först ställde till problem och att efter operationen stört ägglossningen totalt i och med min korta menscykel.

• Nykär15
    Too tiki skrev 2016-12-09 13:00:14 följande:

Tack för svar :) Vet du varför en del tar från dag 3 istället för från dag 5? Tänkte om det beror på skillnader i menscykel eller om det finns större chans för fler ägg om man tar det sent respektive tidigt, eller något annat? Är verkligen en djungel detta men jag har för mig att jag läst någonstans detta med fler ägg och sen var det något annat om man började dag 3....

Läkaren tyckte jag skulle prova med 50 mg per dag i 5 dgr från dag 5 men skrev ut så jag har 30 tabl totalt. Frågan är om jag ska ta 100 mg istället, eller är risken stor att man blir överstimulerad då? Jag kan ju inte gå på någon kontroll efteråt för ingen läkare här i Sverige verkar vilja ta emot mig och den läkare som skrev ut det till mig i Danmark har ingen tid förrän till våren och så lång tid kan jag inte vänta känner jag..
    Vad kan hända om man blir överstimulerad mer än att man riskerar flerbörd? Jag tror ju inte chansen är så stor för flerbörd för min del i och med åldern och att jag inte blivit gravid på drygt 10 år utan preventivmedel (då min mens var normallängd) men bara 19 mån aktivt försök. Är som sagt väldigt villrådig nu men ändå glad att jag kanske får en chans nu då jag misstänker att min sköldkörtel först ställde till problem och att efter operationen stört ägglossningen totalt i och med min korta menscykel.

Vad har du för TSH-värde nu efter operationen? De ska ju ligga under 2 för att vara gynnsamt att bli gravid och kunna behålla en graviditet. Jag fick just veta att jag ist har underproduktion i sköldkörteln så har precis börjat med Levaxin, så mitt värde var för högt. Om det är för lågt kan man få rubbningar i menscykeln och det låter det ju lite som att du har i och med att den blivit kortare? 

Jag tar inte Pergo utan Letrozole som är liknande funktion, jag får dubbel dos och ska inte insemineras och de kollar inte heller med UL om jag får flera mogna ägg...så jag har ingen aning om hur många jag släppte igår på min ÄL...

• Nykär15

Just de, jag började på dag 3 i cykeln. Vet inte så mycket om överstimulering, men får man mycket vätska i kroppen, svåra magsmärtor osv ska man söka vård. Kan få vattencystor på äggstockarna osv. Så jag hade tagit enkel dos första cykeln om jag vore du om läkaren ordinerat det. 

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2016-12-09 14:32:21 följande:

Vad har du för TSH-värde nu efter operationen? De ska ju ligga under 2 för att vara gynnsamt att bli gravid och kunna behålla en graviditet. Jag fick just veta att jag ist har underproduktion i sköldkörteln så har precis börjat med Levaxin, så mitt värde var för högt. Om det är för lågt kan man få rubbningar i menscykeln och det låter det ju lite som att du har i och med att den blivit kortare? 

Jag tar inte Pergo utan Letrozole som är liknande funktion, jag får dubbel dos och ska inte insemineras och de kollar inte heller med UL om jag får flera mogna ägg...så jag har ingen aning om hur många jag släppte igår på min ÄL...

Mitt TSH låg april 2015 på 1,0 (referensvärde 0,4-3,0), i juli 2016 låg mitt TSH väldigt lågt (0,03) så då sänkte min läkare mitt levaxin. Har tagit nya prover som jag hoppas ska komma idag med brevbäraren eller på måndag. Dock har min menscykel varit lika kort sen jag opererade mig så de verkar inte spela någon roll hur jag ligger i dos. Mensen är alltid regelbunden så där är inte mitt problem men det verkar inte som jag har ÄL och då har jag förstått att den kan bli kortare eller inte komma alls. Är lite fundersam på vad som skiljer sig åt för dem där mensen kommer men inte har ÄL och för dem inte får någon mens och ingen ÄL, måste ju vara olika saker som strular då tycker jag?

Får också glada gubbar på ÄL tester så LH stegring verkar jag ju ha, men tempen går inte upp....verkligen knepigt det här.

Jag har nu kollat upp lite vad det gäller pergo och det verkar som om man får fler ägg om man börjar dag 3 medan om man börjar dag 5 får färre ägg men av bättre kvalité. Någon som vet om detta stämmer? Jag tror nog att jag ska börja med enkeldos som läkaren men dag 3 för det verkar som om fler blir gravida då. Vågar nog inte ta dubbeldos då jag inte alls vet hur jag svarar på hormonerna. Skulle jag inte få någon tempökning den månaden jag tar enkeldos  och inte har så mycket symptom kanske jag vågar ta dubbel månaden efter. Tror jag tar varannan månad om jag får ÄL först gången jag tar pergo för pergo ska tydligen ha effekt en månad efter behandling. Tänkte dryga ut tabletterna nu när jag väl hittade en läkare som ville skriva ut för dem verkar ju inte växa på träd

Hopas det tar sig för dig denna gången, när har du BIM?

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2016-12-09 14:33:32 följande:

Just de, jag började på dag 3 i cykeln. Vet inte så mycket om överstimulering, men får man mycket vätska i kroppen, svåra magsmärtor osv ska man söka vård. Kan få vattencystor på äggstockarna osv. Så jag hade tagit enkel dos första cykeln om jag vore du om läkaren ordinerat det. 

Hade du ÄL innan du började och om du inte hade det, löste det sig sen med behandlingen? Har svårt för att hänga med i alla trådar som jag lagt som favoriter så just nu har jag noll koll vilka som har lyckats blir gravida och inte :)
  • wa76
    anna7607 skrev 2016-12-09 07:52:30 följande:

Nio långa dagar kvar till Bim. Denna månad körde jag bisolvon innan äl och progesterall nu. Hoppas det funkar. Har molvärk i livmodern. Började i natt. Börjar bli riktigt frustrerande detta. Finns det nån bra privatklinik i Sörmland eller Västmanland. Sthlm funkar med är bara 17 mil dit från Kungsör.

Åh, jobbigt att vänta! Någon/några dagar innan BIM kan man nog ändå ta ett test :P  När planerar du att testa?
    Jag vet som sagt inte var jag är i cykeln p g a att jag inte haft mens efter mitt missfall nyligen, men tempen verkar vara ganska hög så jag kanske kanske hade ägglossning för 4-6 dagar sedan och då borde min BIM-dag vara om 8-10 dagar också.
  • anna7607
    wa76 skrev 2016-12-09 19:36:01 följande:

Åh, jobbigt att vänta! Någon/några dagar innan BIM kan man nog ändå ta ett test :P  När planerar du att testa?

Jag vet som sagt inte var jag är i cykeln p g a att jag inte haft mens efter mitt missfall nyligen, men tempen verkar vara ganska hög så jag kanske kanske hade ägglossning för 4-6 dagar sedan och då borde min BIM-dag vara om 8-10 dagar också.

Jag vet inte. Hade jag skitit i att testa sist hade jag bara tyckt att min mens va cp och utdragen men de blev ett mf tre dagar efter test. Hade blödning från mensdafen. Positivt bim+5 med blödningar. Sen mf tre dagar efter. Kom visserligen en grå liten klump. Första mf va värre. I v 9 å så ont. Helt galet. Två pissdatum det hände på. Har masa test hemma men väntar nog så länge jag orkar haha
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2016-12-09 15:30:05 följande:

Hade du ÄL innan du började och om du inte hade det, löste det sig sen med behandlingen? Har svårt för att hänga med i alla trådar som jag lagt som favoriter så just nu har jag noll koll vilka som har lyckats blir gravida och inte :)

Jo jag har haft äl själv innan, men efter MA blev cykeln störd och hon tyckte vi skulle hjälpa den på traven och så vi vet att jag har äl. Detta var första cykeln jag tar det så vet inget utslag än, är på äl+2 nu.

Hade 4,9 på mitt TSH vilket ju inte är bra, så ätit Levaxin en vecka snart...förmodligen en orsak till vårt sena MA :/ rädd om det tar sig denna cykel att det inte hinner gå ner...är på ÄL+2 och vi har prickat ordentligt...men får ju bli provtagning snart igen så man ser så det går ner...
  • mmmmm38382

Hej!

Vi har två "stora" barn en 10 och en 9....mitt barnsug går i perioder. Ena perioden är jag nöjd/färdig. Nöjd över alla resor vi gör över hela jorden, nöjd över att jag nu har grymt mkt tid för mig själv. Nöjd över att jag har fantastiska dagar där jag i mitt arbetekan vara ledi minst en dag i veckan...då åker jag och tränar, kanske till frissan, trippar till blomsterbutiken. Kort sagt då gör jag saker som jag mår gott av...medan barnen r i skolan. Är det nu vi skaffar hund eller barn...min man är väl inte direkt sugen på en tilll men det kan jag jobba fram. Vi var jätteinne  på detta för två år sedan. Försökte en gång, som inte tog sig sedan åkte vi på solsemester hela familjen å då kände vi på härligheten med att barnen drog i väg själva och vi bara kunde softa...å så dog suget där. Men nu har jag det igen?!! Någon som känner igen sig

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.