• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Anonym (Jessica)
    Rosenlarv skrev 2016-12-04 17:30:24 följande:

Jag tycker absolut att du ska gå till gynakuten. Om du är i vecka 8 kan du ju dessutom behöva skrapas om det är ett missfall. Jag förstår absolut inte varför de inte skulle vilja undersöka dig. Även om de inte kan göra något för att förhindra ett eventuellt missfall så kan ju missfallet i sig eller ett eventuellt utomkvedshavandeskap kunna utgöra en risk för dig. I värsta fall får du väl överdriva smärta och blödningsgrad. Blöder det fortfarande? Har du barn sedan innan?

Vid mitt första missfall åkte jag till gynakuten, då blödde jag rejält och hade smärtor och kramper. Läkaren som undersökte mig då konstaterade missfall.

Andra gången så hade jag en miniblödning, men rätt ont. Läkaren undersökte mig i och för sig, men sa att det är onödigt att komma till gynakuten om man misstänker missfall, de kan inget göra och kvinnokroppen har i alla tider klarat av missfall utan gynakut...

Det var ett ma, men det var först vid ett senare ultraljud i vecka 9 som det upptäcktes.

Jag blöder lite till och från, men det var precis så mitt första missfall startade.

Jag har två äldre barn sedan tidigare, min sambo har inga.
  • wa76
    Anonym (Jessica) skrev 2016-12-04 16:45:56 följande:
    Tack! Hade det varit första gången så hade jag nog inte varit så orolig, men blödningar i graviditeten har alltid slutat med missfall för mig...
    Vad jobbigt! Förstår din oro, hade nog varit orolig själv också. Men tänk på att alla graviditeter är annorlunda och har du inte ont så är ju det ett bra tecken!

När jag hade missfall sist så ringde min man 1177 (hade så ont att jag inte orkade ringa) och de sa att jag skulle stanna hemma och avvakta. Komma in till akuten om jag får feber eller blöder onormalt mycket.

Jag skulle nog prova och åka in om jag var dig, gör de inget så har man åtminstone provat, för man går och oroar sig så mycket att man blir tokig :(
  • Monchichi

Anonym (Jessica): Nej fy vad jag lider med dig. Jag har inte varit i samma situation så jag vet inte vad man gör, mer än att jag också läst att läkare kan inget göra, men ovissheten är värst! Hoppas du mår bättre imorgon!

• Solstråle0001
    Hawillto skrev 2016-12-04 14:15:02 följande:

Hej.

Testa med morgonurin =) på den dagen du ska få din mens. Du kan ha testat för tidigt, Lycka till =)

Tack! Jag hoppas det! Har aldrig testat förrän mensen uteblivit några dagar. Fast det var ju några år sen jag var gravid. Känns som alla testar jättetidigt nuförtiden (oj vad gammal jag kände mig )
  • wa76
    Solstråle0001 skrev 2016-12-04 20:46:03 följande:
    Tack! Jag hoppas det! Har aldrig testat förrän mensen uteblivit några dagar. Fast det var ju några år sen jag var gravid. Känns som alla testar jättetidigt nuförtiden (oj vad gammal jag kände mig )
    Inte lika viktigt att det är morgonurin utan mer att du inte kissat på minst 4-5 timmar och att du ser att urin är koncentrerad. Min morgonurin är nästan genomskinlig t. ex., dricker mycket på kvällen och kissar oftast minst en gång under natten. När jag testade sist jag var gravid så vad det negativt -3 BM men positivt (ganska svagt) dagen jag skulle fått mens. Men med morgonurin var det svagare än på eftermiddag, jag är jättekass på att dricka under dagen :P
  • Hawillto
    Solstråle0001 skrev 2016-12-04 20:46:03 följande:

Prova CB digitala test då den plussade jag tidigt med förra graviditeten för mig att de står att man ska använda morgonurin isf spännande tider ????
  • Nykär15
    Anonym (Jessica) skrev 2016-12-04 18:43:25 följande:
    Vid mitt första missfall åkte jag till gynakuten, då blödde jag rejält och hade smärtor och kramper. Läkaren som undersökte mig då konstaterade missfall.

Andra gången så hade jag en miniblödning, men rätt ont. Läkaren undersökte mig i och för sig, men sa att det är onödigt att komma till gynakuten om man misstänker missfall, de kan inget göra och kvinnokroppen har i alla tider klarat av missfall utan gynakut...

Det var ett ma, men det var först vid ett senare ultraljud i vecka 9 som det upptäcktes.

Jag blöder lite till och från, men det var precis så mitt första missfall startade.

Jag har två äldre barn sedan tidigare, min sambo har inga.

Usch vad jobbigt, förstår din oro och jag tycker absolut att du ska åka in, förhoppningsvis får du en förstående läkare som undersöker och åtminstone tar väl hand om dig oavsett hur det ser ut. Men i v 8 vill man ju se ett hjärta och det lugnar ju att veta vad som händer inne i kroppen. 

Tänker på dig Hjärta

• pimpim78
    Monchichi skrev 2016-12-03 21:29:06 följande:

wa76: Tack! Nej jag har inte kollat dem värdena. Nu måste jag läsa på lite vad det innebär....

pimpim78: Jag förstår din tankegång. Jag har inte varit där själv. När jag gick på sprutor var det max två ägg som mognade men det blev inget den gången. Om inte kliniken uttryckligen höjt förbudsflaggan så är det väl upp till er att chansa eller inte beroende på hur ni känner inför ev. flerbörd, men som du säger, vad är oddsen att alla kriterier ska stämma in. Sen vill man ju så gärna nu nu nu, och inte missa en chans. Har du stimulerats denna cykel? Varför? Jag har läst det om du skrivit det, men kommer inte ihåg anledning. Lycka Till!

På sophia hemmet görs oftast insemination i stimulerad cykel. Jag har även vid tidigare inseminationer för 10 år sedan uppvisat dåliga ägglossningar så nu i denna vevan chansade man inte utan körde direkt på stimulerad cykel. Första insem var det en jättefin äggblåsa på 22 mm men nu var där 3 stycken fast jag åt samma dos. Typiskt.
    Hoppas nu på en fin ägglossning utan spruta. Testar med äl test clearblue och är 3 dagar efter avslutad kur. Nu hoppas vi på goda chanser då där finns 3 mogna äggblåsor snart !!
  • Anonym (Jessica)

Tack för alla fina svar!

Åkte till gynakuten i natt, kunde ändå inte sova...

Läkaren kunde inte se varifrån blödningen kom, men allt såg bra ut med graviditeten, den lilla krumeluren var precis lagom stor för vecka 8, och hjärtat blinkade som det skulle!

• Nykär15
    Anonym (Jessica) skrev 2016-12-05 11:13:48 följande:

Tack för alla fina svar!

Åkte till gynakuten i natt, kunde ändå inte sova...

Läkaren kunde inte se varifrån blödningen kom, men allt såg bra ut med graviditeten, den lilla krumeluren var precis lagom stor för vecka 8, och hjärtat blinkade som det skulle!

Underbara nyheter! Hjärta Skönt du åkte in och att du fick lugnande besked. Ta hand om dig!
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.