• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Miaairam
    Elisa77 skrev 2016-12-08 14:03:13 följande:
    Kämpigt! Håller tummarna att du har din bebis i famnen inom kort!!
    Kom in igen på torsdagen kl 9 och blev igångsatt, med vetskapen att det skulle komma att ta tid då jag i princip hade helt omogen tapp. Startades med ballong och fick väl ett hyfsat förlopp, ett tag trodde de att det skulle vara klart strax efter midnatt redan. Mådde dock fruktansvärt illa av värkarna och kräktes massor, vilket gjorde mig rätt omtöcknad. Illamåendet var värre än smärtan och gjorde det svårt att vara så aktiv i förlossningen som jag tänkt mig. Någon gång efter midnatt började det gå trögt, det gick inte framåt, och bebisen började må dåligt av värkarna. Värkstimulerande droppet stängdes, men han mådde inte bättre och nu gick det ännu långsammare, då värkarna iofs fortfarande var rejält elaka, men utan effekt. Tillslut bestämdes att vi skulle avsluta med kejsarsnitt och kl 8:37 på fredagen föddes vår son, 54 cm och 3965 g. Vi mår bra efter omständigheterna och vilar nu upp oss på BB ett par dagar.
  • Björckan
    Miaairam skrev 2016-12-11 03:42:39 följande:

Kom in igen på torsdagen kl 9 och blev igångsatt, med vetskapen att det skulle komma att ta tid då jag i princip hade helt omogen tapp. Startades med ballong och fick väl ett hyfsat förlopp, ett tag trodde de att det skulle vara klart strax efter midnatt redan. Mådde dock fruktansvärt illa av värkarna och kräktes massor, vilket gjorde mig rätt omtöcknad. Illamåendet var värre än smärtan och gjorde det svårt att vara så aktiv i förlossningen som jag tänkt mig. Någon gång efter midnatt började det gå trögt, det gick inte framåt, och bebisen började må dåligt av värkarna. Värkstimulerande droppet stängdes, men han mådde inte bättre och nu gick det ännu långsammare, då värkarna iofs fortfarande var rejält elaka, men utan effekt. Tillslut bestämdes att vi skulle avsluta med kejsarsnitt och kl 8:37 på fredagen föddes vår son, 54 cm och 3965 g. Vi mår bra efter omständigheterna och vilar nu upp oss på BB ett par dagar.

Åh grattis!! En sån lång kille ni fick :)
  • Elisa77
    Miaairam skrev 2016-12-11 03:42:39 följande:

Tuff förlossning! Hoppas ni återfår energi snabbt och njuter i bebisbubblan. Grattis till sonen!!
  • Miaairam

Tack! Han har nog "långa gener" även om jag är en kortis. Pappan är 191 cm och morfar 196... Storebror var 53 cm när han föddes.

• Miaairam
    Elisa77 skrev 2016-12-11 20:16:52 följande:
    Tuff förlossning! Hoppas ni återfår energi snabbt och njuter i bebisbubblan. Grattis till sonen!!
    Ja, det är märkligt vad snabbt man glömmer det jobbiga. Även om snittet gör rejält ont och jag är lite omtöcknad av sömnbrist så är det underbart att bebisen äntligen är här. Perfekt att det snart är jul också, med all familjetid som det innebär. Hoppas alla som fortfarande väntar också får träffa sina underverk snart!
  • Björckan
    Miaairam skrev 2016-12-11 22:10:59 följande:

Ja, det är märkligt vad snabbt man glömmer det jobbiga. Även om snittet gör rejält ont och jag är lite omtöcknad av sömnbrist så är det underbart att bebisen äntligen är här. Perfekt att det snart är jul också, med all familjetid som det innebär. Hoppas alla som fortfarande väntar också får träffa sina underverk snart!

Åh har du mycket ont? :/ Jag tyckte inte alls att det var så farligt med snittet. Stör mig mest på det estetiska och att det inte vill läka helt utan har små hål som kladdar sig...

Skönt att du känner att du kan glömma det jobbiga! Det kunde aldrig jag med sonens förlossning... Därför kändes verkligen mitt snitt nu som en revanch!! :)
  • Miaairam
    Björckan skrev 2016-12-12 11:46:06 följande:
    Åh har du mycket ont? :/ Jag tyckte inte alls att det var så farligt med snittet. Stör mig mest på det estetiska och att det inte vill läka helt utan har små hål som kladdar sig...

Skönt att du känner att du kan glömma det jobbiga! Det kunde aldrig jag med sonens förlossning... Därför kändes verkligen mitt snitt nu som en revanch!! :)
    Jag har ganska ont, men inte värre än att jag fungerar hyfsat med värktabletter. Svårt komma i och ur sängen, dock. Men det blir bättre för varje dag! Hade betydligt ondare efter förra snittet. Blir lättare att hantera när man mår bra i övrigt, vilket jag inte gjorde då. Måste ta sprutor i en vecka mot proppar, vilket jag inte heller behövde sist. Så läskigt att göra det på sig själv!
  • Björckan
    Miaairam skrev 2016-12-12 17:28:38 följande:

Jag har ganska ont, men inte värre än att jag fungerar hyfsat med värktabletter. Svårt komma i och ur sängen, dock. Men det blir bättre för varje dag! Hade betydligt ondare efter förra snittet. Blir lättare att hantera när man mår bra i övrigt, vilket jag inte gjorde då. Måste ta sprutor i en vecka mot proppar, vilket jag inte heller behövde sist. Så läskigt att göra det på sig själv!

Jaa, jag fick ju också de där förbaskade fragminsprutorna. Min man fick dock ta dem på mig. Är för nålrädd för att kunna överväga att sticka mig själv! Skönt att du ändå mår ok med värktabletter. Det är nog som du säger att hur man mår i övrigt påverkar mycket hur man kan hantera smärta :)
  • Björckan

Nu har det varit tyst här ett tag. Har alla fått sina små nu? Hur går det för alla? :)

• Kroa

Här har jag inte hängt på ett tag, grattis till alla er andra som fått era små! :)

Prinsen här är 6 veckor imorgon och är fortfarande en lugn, glad och mysig kille. Amningen går jättebra och han har gått upp 2 kg sen han föddes. Just nu har vi lite strul med hemska utslag som han fått. Var iväg på extra-koll hos BVC igår och ett läkarbesök är inbokat på torsdag. De trodde att det antingen var eksem eller mjölkproteinallergi (hoppas inte!!) så nu håller vi bara tummarna för att det går bra! Som tur är verkar han inte alltför påverkad av det, jag tror nog att det egentligen gör mer ont i mitt hjärta än vad det gör ont på honom..

Hur går det för er andra? :)

• Elisa77

Kroa- hoppas du får svar om utslagen och att det är ngt som går över fort.

Vi har det toppen, tjejen blir en månad på fredag. Inte klokt vad snabbt tiden går, även om det känns som hon varit hos oss i flera år. :)

Amning går bra, men jag övermatar nog lite... känns som hon äter varannan timme. Har börjat förhala det lite så det blir var tredje timme åtminstone på natten.

Mitt avslag verkar inte riktigt ha stannat av, efter 4 veckor kommer fortfarande rött/färskt blod. Hur har ni det på den fronten?

• Kroa
    Elisa77 skrev 2016-12-21 16:51:29 följande:

Kroa- hoppas du får svar om utslagen och att det är ngt som går över fort.

Vi har det toppen, tjejen blir en månad på fredag. Inte klokt vad snabbt tiden går, även om det känns som hon varit hos oss i flera år. :)

Amning går bra, men jag övermatar nog lite... känns som hon äter varannan timme. Har börjat förhala det lite så det blir var tredje timme åtminstone på natten.

Mitt avslag verkar inte riktigt ha stannat av, efter 4 veckor kommer fortfarande rött/färskt blod. Hur har ni det på den fronten?

Vi åkte in idag till barnmedicin och fick svar om att det var seborroriskt eksem så med andra ord går det över, är ofarligt och inget som han har jätteont av :)

Mitt avslag försvann helt efter ca 4 veckor, så denna gången hade jag tur. Efter första barnet blödde jag i ca 3 månader.. ring Mvc om du är orolig :)

Här är inte avslag problemet, här är en lite smått otålig sambo problemet haha. Känns som om jag aldrig kommer bli redo för att ha sex igen, känns ungefär som att vara oskuld på nytt. Men antingen släpper det snart eller så får man försöka försiktigt snart så rädslan släpper ;p
  • Mariro

Hej alla! Nu var det ett tag sen det skrevs här. Vi fick vår lilla tjej den 12e och det har varit en väldigt stor psykologisk pärs för mig. Jag har varit överlycklig för att sen förvandlas till en blöt pöl på golvet. Har haft problem med urinvägsinf och två penicillinkurer, har fortfarande rätt stora blödningar med koagler som kommer ut, problem med amning och till råga på allt så har jag blivit dunderförkyld.

Så min fråga till er erfarna mammor - hur tusan ska jag bära mig åt nu när jag är förkyld, hur minimerar jag risken att smitta ner vår lilla bebis? Jag skulle troligtvis känna mig som världens hemskaste människa och gå under psykiskt om hon blev sjuk när hon är såhär liten.... snälla hjälp.

• irrbloss_83
    Mariro skrev 2016-12-30 08:21:05 följande:
    Hej alla! Nu var det ett tag sen det skrevs här. Vi fick vår lilla tjej den 12e och det har varit en väldigt stor psykologisk pärs för mig. Jag har varit överlycklig för att sen förvandlas till en blöt pöl på golvet. Har haft problem med urinvägsinf och två penicillinkurer, har fortfarande rätt stora blödningar med koagler som kommer ut, problem med amning och till råga på allt så har jag blivit dunderförkyld.

Så min fråga till er erfarna mammor - hur tusan ska jag bära mig åt nu när jag är förkyld, hur minimerar jag risken att smitta ner vår lilla bebis? Jag skulle troligtvis känna mig som världens hemskaste människa och gå under psykiskt om hon blev sjuk när hon är såhär liten.... snälla hjälp.
    Hej! Grattis till bebis, för det första :)

Jag hade också en förkylning när min lilla var strax över 3 veckor, men på honom märktes ingenting alls. Jag försökte vara noga med handhygien, tvättade händer ofta och försökte att inte peta/pussa så mycket i ansiktet och på hans händer, som han gärna stoppar i munnen. 
    Annars så helammar jag, och det ska enligt mina googlingar leda till ett ganska bra skydd eftersom de antikroppar mamman bildar går expressvägen ut till barnet som då klarar sig bättre från att bli sjukt, alternativt blir mindre sjukt om det ändå skulle bli sjukt. 

Annars är det ju inte mycket man kan göra, egentligen. Jag menar, du måste ju ta hand om ditt barn så du kan inte direkt sätta dig i karantän. 

Krya på dig!
  • Elisa77
    Mariro skrev 2016-12-30 08:21:05 följande:

Åh tuff start för er! Hur mår du nu? Viktigt att veta och känna att det är helt OK att få vara en "blöt pöl på golvet" och be omgivningen om lite stöd och hjälp, vi är bra på att allt ska verka så bra och lyckligt hela tiden. Minns när min tvåa kom och jag bröt ihop efter några dagar och undrade vad sjutton jag gett mig in på. Ett minne blott nu!

Nu är det ju lite sent att svara på din fråga, men jag har hört att det är helt lugnt att fortsätta vara nära sin bebis om man är sjuk. Du ammar kanske lite om inte helt? Då ger amningen antikroppar mot det du är sjuk i.

Hoppas ni kommit på rätsida nu! Kram
  • Elisa77

Kan ju passa på att meddela att vi var på 6 v kontrollen idag, hon växer så det knakar 6095 g och 58 cm lång. En stadig tös.. Jag tycker vardagarna mest består av amning och blöjbyten mellan skrik och sov. Hon har nyligen börjat följa mig med blicken och ger lite leenden och det känns ju så mysigt!

• irrbloss_83
    Elisa77 skrev 2017-01-09 13:47:03 följande:
    Kan ju passa på att meddela att vi var på 6 v kontrollen idag, hon växer så det knakar 6095 g och 58 cm lång. En stadig tös.. Jag tycker vardagarna mest består av amning och blöjbyten mellan skrik och sov. Hon har nyligen börjat följa mig med blicken och ger lite leenden och det känns ju så mysigt!
    Vi var också det, fast lite försenat eftersom han är 7,5 vecka idag... 6150 gram och 59 cm. Nu gör han verkligen skäl för smeknamnet guldklimpen (eller dunderklumpen ibland när jag vill "mix it up"). 

Här är det i vanliga fall ganska o-skrikigt, men just nu tror jag han är inne i andra utvecklingssprånget så det är lite extra kinkigt mellan varven, och verkligen BARA mamma som duger, vilket i sig är ganska slitsamt. Duschning, toabesök och dylikt blir ju inte direkt avslappnande upplevelser
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?