Mariro skrev 2016-12-30 08:21:05 följande:
Hej alla! Nu var det ett tag sen det skrevs här. Vi fick vår lilla tjej den 12e och det har varit en väldigt stor psykologisk pärs för mig. Jag har varit överlycklig för att sen förvandlas till en blöt pöl på golvet. Har haft problem med urinvägsinf och två penicillinkurer, har fortfarande rätt stora blödningar med koagler som kommer ut, problem med amning och till råga på allt så har jag blivit dunderförkyld.
Så min fråga till er erfarna mammor - hur tusan ska jag bära mig åt nu när jag är förkyld, hur minimerar jag risken att smitta ner vår lilla bebis? Jag skulle troligtvis känna mig som världens hemskaste människa och gå under psykiskt om hon blev sjuk när hon är såhär liten.... snälla hjälp.
Hej! Grattis till bebis, för det första :)
Jag hade också en förkylning när min lilla var strax över 3 veckor, men på honom märktes ingenting alls. Jag försökte vara noga med handhygien, tvättade händer ofta och försökte att inte peta/pussa så mycket i ansiktet och på hans händer, som han gärna stoppar i munnen.
Annars så helammar jag, och det ska enligt mina googlingar leda till ett ganska bra skydd eftersom de antikroppar mamman bildar går expressvägen ut till barnet som då klarar sig bättre från att bli sjukt, alternativt blir mindre sjukt om det ändå skulle bli sjukt.
Annars är det ju inte mycket man kan göra, egentligen. Jag menar, du måste ju ta hand om ditt barn så du kan inte direkt sätta dig i karantän.
Krya på dig!