• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Elisa77
    Björckan skrev 2016-11-28 16:23:17 följande:

Jag tyckte att sprutorna kändes bättre när jag tog emlakräm på. Då gör det bara ont mot slutet...

Men aj... tand!?! Jag avundas dig inte... :/

I natt upptäckte jag att mitt yttepyttiga sprutsticksår i låret blödde och blödde, halva påslakanet rött och jag har typ 20h senare fortfarande inte helt stopp på det. Så jag tar det som att mitt blod är jättetunt nu och struntar i mina två sista sprutor.

När tog du bort skyddsplasten på snittsåret? Mitt sitter som berget och tänker väl börja pilla på det på onsdag när det gått en vecka.. skulle kännas fräscht att byta bandage eller sätta kirurgtejp på.
  • Björckan
    Elisa77 skrev 2016-11-28 19:25:03 följande:

I natt upptäckte jag att mitt yttepyttiga sprutsticksår i låret blödde och blödde, halva påslakanet rött och jag har typ 20h senare fortfarande inte helt stopp på det. Så jag tar det som att mitt blod är jättetunt nu och struntar i mina två sista sprutor.

När tog du bort skyddsplasten på snittsåret? Mitt sitter som berget och tänker väl börja pilla på det på onsdag när det gått en vecka.. skulle kännas fräscht att byta bandage eller sätta kirurgtejp på.

Åh hjälp!? Jag hade nog ringt 1177 med det där... men det låter ju som att ditt blod är tunt nog...

Jag tog bort skyddsplasten när det gått en vecka. Den satt ju inte sååå hårt när man väl börjat pilla loss den. Sedan visste jag inte vad jag skulle göra med stripsen riktigt så de fick sitta typ en vecka till. Haha. Men jag tyckte att de var värre att pilla bort. Min hud var aningen irriterad efter dem... men nu börjar det lugna sig.

Har fått snittet kikat på idag också. Mina små glipor var ingen fara. Tydligen kan det bli lite irriterat av stygnen vilket kan leda till att det kladdar sig lite... skönt att höra :)
  • Elisa77

Hur går det med amningen för er? Nu är min skrutta 1v och det skär som knivar i vårtan första sugtagen. Har några blåsor, tror dom är på väg bort nu. Men det blir så lite vila för brösten, hon vill ju suga jämt och läääänge. Hon somnar vid bröstet och suger i tre-fyra snutt sen vilar i 15 sekunder sen snuttar lite till och så håller det på i evigheter. Så snart jag vill lirka bort bröstet så hugger hon tag och blir arg och vill fortsätta. Önskar hon ville suga effektivt och snabbt.. tur att hon är söt så man står ut. ;)

• frkvilljunu
    Elisa77 skrev 2016-11-30 13:24:22 följande:

Hur går det med amningen för er? Nu är min skrutta 1v och det skär som knivar i vårtan första sugtagen. Har några blåsor, tror dom är på väg bort nu. Men det blir så lite vila för brösten, hon vill ju suga jämt och läääänge. Hon somnar vid bröstet och suger i tre-fyra snutt sen vilar i 15 sekunder sen snuttar lite till och så håller det på i evigheter. Så snart jag vill lirka bort bröstet så hugger hon tag och blir arg och vill fortsätta. Önskar hon ville suga effektivt och snabbt.. tur att hon är söt så man står ut. ;)

Känner igen det för...Så fort jag tror och tycker vi är färdiga och lyckas lägga på ammnings kupan så gnyr alternativt gallskriker hon. Hon blir liksom aldrig färdig. Jag upplever det som jag har väldigt mycket mindre mjölk än vad jag haft med de andra. Me n vet inte om det beror på att hon äter OFTA och att det inte hinner kännas lika mycket som att det rinner till. Så svårt att fatta hur mycket det är som kommer ut man har ju inget mått att gå på. Vi har fått ge ersättning 2x 60 dag i knappt en vecka nu för att vikten inte tog sig. Nu har hon fått upp bra och jag känner mig så kluven hur vi ska fortsätta. Det är en helt annan bebis efter hon fått ersättning- lugn och glad. Vill ju amma och hade tänkt göra det hyfsat länge men samtidigt känns det mest som en kamp för ingen av oss blir riktigt nöjda..
  • Björckan
    Elisa77 skrev 2016-11-30 13:24:22 följande:

frkvilljunu skrev 2016-11-30 14:23:34 följande:

Känner igen det för...Så fort jag tror och tycker vi är färdiga och lyckas lägga på ammnings kupan så gnyr alternativt gallskriker hon. Hon blir liksom aldrig färdig. Jag upplever det som jag har väldigt mycket mindre mjölk än vad jag haft med de andra. Me n vet inte om det beror på att hon äter OFTA och att det inte hinner kännas lika mycket som att det rinner till. Så svårt att fatta hur mycket det är som kommer ut man har ju inget mått att gå på. Vi har fått ge ersättning 2x 60 dag i knappt en vecka nu för att vikten inte tog sig. Nu har hon fått upp bra och jag känner mig så kluven hur vi ska fortsätta. Det är en helt annan bebis efter hon fått ersättning- lugn och glad. Vill ju amma och hade tänkt göra det hyfsat länge men samtidigt känns det mest som en kamp för ingen av oss blir riktigt nöjda..

Samma här... de första sugtagen är riktigt hemska på höger bröst men inte på vänster konstigt nog. Över lag gör högra sidan lite ont faktiskt. Det är som att hon inte riktigt gapar så stort som hon borde på den sidan utan mer hugger tag i vårtan. Hon är också dålig på att äta effektivt så vi ger ersättning några gånger om dagen. Jag har också fått medicin för att öka mjölkproduktionen för amningsmottagningen tror att jag liksom ligger efter i produktionen. Jag känner mig dock helt ok med att delamma. Jag tänker att hon får i sig lite nyttigheter via bröstet när hon ammar även om hon mest snuttar (7-8 effektiva tag, sedan snuttar-sover-snuttar-sover och så kanske 3-4 effektiva tag igen) men att hon framförallt får trygghet och närhet och så får hon näring/gödning av ersättningen. På nätterna önskar jag dock att hon kunde ta napp istället för att jag ska vara nappen. Med sonen kämpade vi så mycket med amningen och jag ville verkligen inte ge ersättning. När jag tillslut gav upp och slutade amma var det som en lättnad för hela familjen. Nu känner jag inte samma krav på mig att jag måste amma till vilket pris som helst. Om bebisen är nöjd efter ersättnigen så tycker jag ni ska fortsätta... Delamning är ju också amning :)
  • Mariro

Ligger inne för misstänkt havandeskapsförgiftning, v. 38+0. Tal om att sätta igång mig inom en ganska snar framtid. Väldigt nervös och stressad då jag är förstföferska och har fattat att om man sätter igång processen för tidigt kan det dra ut på tiden, bli väldigt jobbigt och kanske sluta i ks. Någon som har erfarenhet i att bli igångsatt med första barnet får väldigt väldigt gärna dela med sig av sin berättelse.

• Elisa77
    Mariro skrev 2016-12-01 12:23:41 följande:

Ligger inne för misstänkt havandeskapsförgiftning, v. 38+0. Tal om att sätta igång mig inom en ganska snar framtid. Väldigt nervös och stressad då jag är förstföferska och har fattat att om man sätter igång processen för tidigt kan det dra ut på tiden, bli väldigt jobbigt och kanske sluta i ks. Någon som har erfarenhet i att bli igångsatt med första barnet får väldigt väldigt gärna dela med sig av sin berättelse.

Har ingen erfarenhet av igångsättning, men varit med om akutsnitt med första barnet, vattenavgång-värkarbete-värkstimulerande dropp och slutligen sugklocka med andra barnet och nu förra veckan planerat snitt med tredje barnet. Alla förlossningar är olika och din upplevelse av igångsättning kanske blir jättebra och en positiv upplevelse! Nu har ju personalen full koll på dig och ert barn, det är nu det händer! Försök njut för det när du är förbi smärtan så är det det mest otroliga nånsinn du kommer att vara med om!! Lycka till!
  • Björckan
    Mariro skrev 2016-12-01 12:23:41 följande:

Hur går det för dig? Jag har tyvärr inga tips eller råd men tänker på dig och håller tummarna för att allt går eller har gått bra!
  • Mariro
    Björckan skrev 2016-12-04 11:09:04 följande:

Hur går det för dig? Jag har tyvärr inga tips eller råd men tänker på dig och håller tummarna för att allt går eller har gått bra!

Tack så mycket för din omtanke! Jag låg inne för observation i ett dygn och blev utskriven i fredags med konstaterad havandeskapsförgiftning, men läkarna tyckte att det var en mild form samt att min tapp inte var redo. De sa även att de med preeklampsi oftast brukar föda tidigare, så jag sitter här hemma och hoppas att det sätter igång snart av sig själv. Är riktigt tung, trött och metalt utmattad nu.

Hur går det med din amning?
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?