• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Elisa77
    Björckan skrev 2016-11-02 06:15:13 följande:

Här kommer mera gnäll: Efter att jag nu varit förkyld (rejält!) i en vecka så bestämde sig slemhinnorna i näsan för att slutligen ge upp. Näsblod klockan 6 på morgonen är precis vad man vill ha... Nu sitter jag här med bomull i näsan, ett stort behov av att snyta mig p.g.a kroppens fantastiska övertro till slem, och hosta från helvetet. hurra för mig! 6 dagar kvar till snittet. Hoppas för guds skull att det här går över innan dess!

Hoppas att ni alla får en bra dag!

Åh jobbigt, samtidigt 6 dagar kvar är ingenting! Vad sa din förlossningsläkare till dig apråpå komma in tidigare än snittdagen? Till mig sa hon har du mer än 8-9 förvärkar så åker du in så tar vi snittet tidigare än beräknat. Jag har ju minst 20-30 om dagen, så jag låter bli att ringa.. Min bm vet ju om min sammandragningar och förvärkar och tycker det är lugnt.
  • ems86
    Rosen1990 skrev 2016-11-01 17:17:24 följande:

Jag ringde min BM efter för hon jobbar även på förlossningen i Malmö och hon har aldrig hört något sånt förr. Man ska få välja de som känns rätt men det fick jag inte. Jag hoppas oxå han ligger kvar, skulle han vända tillbaka så antingen vänder dom honom igen och sätter igång mig direkt eller så får jag snitt. Vill bara detta ska vara över nu. Har så mkt nerver i benen ljumskarna och skinkorna som krampar och kommer i kläm så fort jag rör mig och det gör så ont så jag knappt vet var jag ska bli av, känns som jag både ska spy och kissa på mig samtidigt som jag blir yr av smärtan.

Fy va trist...alltså det är tungt och drygt nu ändå! var går du hos bm?
  • ems86
    Björckan skrev 2016-11-02 06:15:13 följande:

Här kommer mera gnäll: Efter att jag nu varit förkyld (rejält!) i en vecka så bestämde sig slemhinnorna i näsan för att slutligen ge upp. Näsblod klockan 6 på morgonen är precis vad man vill ha... Nu sitter jag här med bomull i näsan, ett stort behov av att snyta mig p.g.a kroppens fantastiska övertro till slem, och hosta från helvetet. hurra för mig! 6 dagar kvar till snittet. Hoppas för guds skull att det här går över innan dess!

Hoppas att ni alla får en bra dag!

Åh jag tänkte på det i går! Går också igenom världens jäkla förkylning/flunsa som bara vägrar ge med sig!

Får man genomföra snittet om man är sjuk?

Oavsett. På 6 dagar hinner kroppen återhämta sig fint. Då vi tävlar mycket här hemma (crossfit - okej jag tävlar inte så mycket just nu men ändå) har vi fått lite bra tips just kring förkylningar och återhämtning. Tänk på detta: kroppen behöver MER energi för att bli frisk än en vanlig dag. Många processer igång som behöver extra för att orka göra dig frisk. Ät och drick bra grejer som gör dig nöjd! Jag har lagt till ett glass mellanmål sen jag blev sjuk, extra energi och det gör mig glad med lite glass
  • Björckan
    Elisa77 skrev 2016-11-02 08:27:52 följande:

Åh jobbigt, samtidigt 6 dagar kvar är ingenting! Vad sa din förlossningsläkare till dig apråpå komma in tidigare än snittdagen? Till mig sa hon har du mer än 8-9 förvärkar så åker du in så tar vi snittet tidigare än beräknat. Jag har ju minst 20-30 om dagen, så jag låter bli att ringa.. Min bm vet ju om min sammandragningar och förvärkar och tycker det är lugnt.

Det enda jag hört är det diffusa "om det sätter igång innan så kommer du direkt till sjukhuset". Ja, alltså, det hade jag faktiskt redan räknat ut. hahaha. MIn BM påpekade också att det ju inte är så bråttom även om vattnet går, sålänge jag inte har värkar samtidigt. Nej, det kanske det inte är, men om vattnet går så tänker jag nog ändå ringa sjuktaxi direkt....
    ems86 skrev 2016-11-02 09:04:40 följande:

Åh jag tänkte på det i går! Går också igenom världens jäkla förkylning/flunsa som bara vägrar ge med sig!

Får man genomföra snittet om man är sjuk?

Oavsett. På 6 dagar hinner kroppen återhämta sig fint. Då vi tävlar mycket här hemma (crossfit - okej jag tävlar inte så mycket just nu men ändå) har vi fått lite bra tips just kring förkylningar och återhämtning. Tänk på detta: kroppen behöver MER energi för att bli frisk än en vanlig dag. Många processer igång som behöver extra för att orka göra dig frisk. Ät och drick bra grejer som gör dig nöjd! Jag har lagt till ett glass mellanmål sen jag blev sjuk, extra energi och det gör mig glad med lite glass

Ja det måste man ju få...ett snitt går ju inte riktigt att senarelägga som någon annan operation gör...

Jag är nu inne på dag nummer 8 med den här förkylningen :( Har nu testat att: vila bort den, ignorera bort den, gnälla bort den...utan resultat. Ska lägga mer krut på att äta bort den... Bara trist när man inte är hungrig :/
  • ems86
    Björckan skrev 2016-11-02 09:54:55 följande:

Det enda jag hört är det diffusa "om det sätter igång innan så kommer du direkt till sjukhuset". Ja, alltså, det hade jag faktiskt redan räknat ut. hahaha. MIn BM påpekade också att det ju inte är så bråttom även om vattnet går, sålänge jag inte har värkar samtidigt. Nej, det kanske det inte är, men om vattnet går så tänker jag nog ändå ringa sjuktaxi direkt....Ja det måste man ju få...ett snitt går ju inte riktigt att senarelägga som någon annan operation gör...

Jag är nu inne på dag nummer 8 med den här förkylningen :( Har nu testat att: vila bort den, ignorera bort den, gnälla bort den...utan resultat. Ska lägga mer krut på att äta bort den... Bara trist när man inte är hungrig :/

Åh jag vet! Alltså all typ av hunger och sug är borta. Vila, vätska och energi in. Känner inte jättemycket för att inte kunna andas under förlossningen pga övertäppt näsa. Så detta får våra kroppar lösa nu! Tröstshopping kändes bra en stund tyckte jag!
  • Rosen1990
    ems86 skrev 2016-11-02 08:58:29 följande:

Fy va trist...alltså det är tungt och drygt nu ändå! var går du hos bm?

Jag går på Sveaklinikens barnmorskemottagning i Svedala
  • Kroa

Alltså, bara 6 dagar kvar!! Galet vad avundsjuk jag är - jag tror min sparvel kommer stanna i magen förevigt!

Hoppas ni kryar på er, båda två! :) de kan ju inte va kasst jämt kan man tycka så de borde vara bättre för er snart hoppas jag! :)

Jag har nu antagligen listat ut att min smärta kommer från foglossningen. Det har blivit värre och värre för varje dag, och idag har jag haft så fruktansvärt ont att jag inte ens kan beskriva det.. samtidigt som jag haft något hemskt tryck nedåt, som om bebisen trillar ur, som gjort svinont - och det då i en kombo med foglossning i både ländryggen, runt till blygdbenet och ner i ljumskarna. Det gör ont heeeela tiden och jag har nästan velat gråta för varje steg jag ska ta. Sambon fick faktiskt stanna hemma från hans jobb idag för att hjälpa mig med dottern som jag skulle vart hemma ensam med idag hela eftermiddagen och kvällen egentligen. Förvisso att jag haft ont tidigare, men idag har jag inte ens kunnat sätta mig upp på egen hand om jag legat ner i soffan utan sambons hjälp.

Vet inte vad jag gör om det fortsätter såhär faktiskt. Möte med Mvc på fredag och hoppas på mycket hjälp från min bm denna gången! Håller alla tummar jag har för igångsättning på iaf BF om de inte skett innan dess!

Så, nu har jag också gnällt av mig lite. Idag är ingen bra dag alls!

• Björckan
    Kroa skrev 2016-11-02 21:44:32 följande:

Alltså, bara 6 dagar kvar!! Galet vad avundsjuk jag är - jag tror min sparvel kommer stanna i magen förevigt!

Hoppas ni kryar på er, båda två! :) de kan ju inte va kasst jämt kan man tycka så de borde vara bättre för er snart hoppas jag! :)

Jag har nu antagligen listat ut att min smärta kommer från foglossningen. Det har blivit värre och värre för varje dag, och idag har jag haft så fruktansvärt ont att jag inte ens kan beskriva det.. samtidigt som jag haft något hemskt tryck nedåt, som om bebisen trillar ur, som gjort svinont - och det då i en kombo med foglossning i både ländryggen, runt till blygdbenet och ner i ljumskarna. Det gör ont heeeela tiden och jag har nästan velat gråta för varje steg jag ska ta. Sambon fick faktiskt stanna hemma från hans jobb idag för att hjälpa mig med dottern som jag skulle vart hemma ensam med idag hela eftermiddagen och kvällen egentligen. Förvisso att jag haft ont tidigare, men idag har jag inte ens kunnat sätta mig upp på egen hand om jag legat ner i soffan utan sambons hjälp.

Vet inte vad jag gör om det fortsätter såhär faktiskt. Möte med Mvc på fredag och hoppas på mycket hjälp från min bm denna gången! Håller alla tummar jag har för igångsättning på iaf BF om de inte skett innan dess!

Så, nu har jag också gnällt av mig lite. Idag är ingen bra dag alls!

Ja nu börjar det kännas lite läskigt nära faktiskt.... Men din stackare att du ska ha så ont! Foglossning är ju ett jävla påfund. När det dessutom kombineras med en bebis som bökar neråt blir det ju dubbelt upp. :/ Det positiva är ju att det brukar bli bättre snabbt efter att bebisen är ute...
  • frkvilljunu

Nu har jag varit hos bm som tror att bebis plötsligt ligger i säte.. .

Ultraljud imorgon och kolla och en plötslig oro.

• Björckan
    frkvilljunu skrev 2016-11-03 16:10:34 följande:

Nu har jag varit hos bm som tror att bebis plötsligt ligger i säte.. .

Ultraljud imorgon och kolla och en plötslig oro.

Oj då? men vad mysigt ändå med ett ultraljud till ;) Jag håller tummarna för att bebisen inte hittat på några dumheter!!
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?