• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • frkvilljunu

Jag lutar mot att jag vill försöka utan eda om förloppet flyter på hyfsat "snabbt". Jag hade eda första och det var himmelriket när den tog men det sakta ju mer lite. Var väldigt instä?ld på att få den andra men då var det för sent. I efterhand vet jag ju att det funkar både och och krystvärkarna är lika jävligt och underbara både med och utan då har den ju ingen funktion längre.

Känner att jag vill försöka jobba MED smärtan denna gång...Men vi får väl e Hur det går ...

Lustgas är jag sådär lite halvrädd för har inte bra minnen av den.gjorde mig illamående mest..

• Elisa77
    frkvilljunu skrev 2016-10-25 14:19:50 följande:

Jag lutar mot att jag vill försöka utan eda om förloppet flyter på hyfsat "snabbt". Jag hade eda första och det var himmelriket när den tog men det sakta ju mer lite. Var väldigt instä?ld på att få den andra men då var det för sent. I efterhand vet jag ju att det funkar både och och krystvärkarna är lika jävligt och underbara både med och utan då har den ju ingen funktion längre.

Känner att jag vill försöka jobba MED smärtan denna gång...Men vi får väl e Hur det går ...

Lustgas är jag sådär lite halvrädd för har inte bra minnen av den.gjorde mig illamående mest..

Lustgasen tajmade jag fel hela tiden, så det gäller nog att få in en bra teknik/taktik för att få den att funka...

Som jag längtar efter att få höra allas förlossningsberättelser, jag hoppas verkligen ni tar er tid att uppdatera här när ni landat hemma med bebis sen. : )

• Mariro

Nu har jag en förlossningsorelaterad fråga. Utbetalningarna man får från försäkringskassan, är de skattade och så? Jag har fått reda på hur mycket jag får i månaden (det är inte kanonmycket alltså), men hittar ingenstans om det är det beloppet jag får eller om det ska skattas ytterligare?

• Björckan
    Mariro skrev 2016-10-25 17:54:12 följande:

Nu har jag en förlossningsorelaterad fråga. Utbetalningarna man får från försäkringskassan, är de skattade och så? Jag har fått reda på hur mycket jag får i månaden (det är inte kanonmycket alltså), men hittar ingenstans om det är det beloppet jag får eller om det ska skattas ytterligare?

Jag har för mig att FK drar "för lite" i skatt. Vill minnas att jag fick restskatt efter förra mammaledigheten :/
  • Mariro
    Björckan skrev 2016-10-25 18:33:07 följande:

Jag har för mig att FK drar "för lite" i skatt. Vill minnas att jag fick restskatt efter förra mammaledigheten :/

Men asså. FK - jag orkar inte. Kan man göra något för att det ska bli rätt från första början? Så alltså den summan per månad man får i papprena från FK, den är inte färdigskattad, man får alltså ännu mindre?
  • Björckan
    Mariro skrev 2016-10-25 19:41:35 följande:

Men asså. FK - jag orkar inte. Kan man göra något för att det ska bli rätt från första början? Så alltså den summan per månad man får i papprena från FK, den är inte färdigskattad, man får alltså ännu mindre?

Det beror väl på hur man ser det. Tror att du kommer få den summan som står i papprena, smällen kommer ju senare i form av restskatt så tekniskt sett blir det ju mindre. Du kan prata med FK och be att de drar lite mer i skatt för säkerhets skull... jag tycker att det är så svårt det här med skattetabeller och skit...
  • frkvilljunu

Mitt första falsk alarm idag då =/

Lite svaga värkar under förmiddagen och neråt tryck. .

Har bakat och lagar mat och vid 2 var jag väldigt trött så la mig för att vila och då tilltog värkarna. Kom med rätt jämna mellanrum och ökade i styrka. Halv 4 kom mannen hem och då hade jag fått i mig en Alvedon och vi klockade ett tag.Men runt 5 så kände jag att det avtog lite och gick upp och sen har Det i stort sett varit lugnt ... lika besviken som lättad nu...

• Elisa77
    frkvilljunu skrev 2016-10-26 18:47:12 följande:

Mitt första falsk alarm idag då =/

Lite svaga värkar under förmiddagen och neråt tryck. .

Har bakat och lagar mat och vid 2 var jag väldigt trött så la mig för att vila och då tilltog värkarna. Kom med rätt jämna mellanrum och ökade i styrka. Halv 4 kom mannen hem och då hade jag fått i mig en Alvedon och vi klockade ett tag.Men runt 5 så kände jag att det avtog lite och gick upp och sen har Det i stort sett varit lugnt ... lika besviken som lättad nu...

Spännande. Man vill ju gärna att det ska dra igång på riktigt snart...

Ett riktmärke som jag kör på i erfarenhet av mina två tidigare förlossningar, när värkarna gör så ont att det inte går att prata (eller göra ngt överhuvudtaget) under tiden samt att dom kommer regelbundet. Då har det på riktigt satt igång och det är dags att ringa in. Eller sambon ringa in.. ;)
  • Elisa77

Gällande FK så är väl beloppet som vi får fram efter skatt (hoppas jag innerligt). Däremot så tror jag FK har som standard att dra 30% skatt och jag tex har 33% skatt i min kommun, så jag får alltid kvarskatt om jag inte justerar.. eller har tur att det jämnar ut sig med annat i deklarationen.

Imorgon är sista dagen på jobbet (känns sjukt konstigt) och sen har jag höstlov med barnen (jag har kvar lägstanivådagar som jag tar ut så jag börjar med en vecka föräldraledighet med dom) sen tar jag föräldrapeng på nya barnet i magen tills dess att den kommer och fortsatt framåt.

Jag tar rätt och slätt ut 4 dagar i veckan 100% i ett år. Allt är ju relativt till vad man har för inkomst, men nu första månaden kommer jag bidra med 5 000 kr till hushållet. Jippie. Känns som jag får börja sticka tröjor till barnen i julklapp...

Som tur är har jag föräldralön i fyra månader om jag inte minns fel, och det blir nog ca 1 000 kr extra i månaden. Och sen räknar jag bort all bensinkostnad (jag bilpendlar till jobbet ca 100-150 mil i veckan) så det tar ju också bort extra utgifter. Men några sötebrödsdagar är det ju inte tal om nu...

• Mariro
    Elisa77 skrev 2016-10-27 15:05:53 följande:

Gällande FK så är väl beloppet som vi får fram efter skatt (hoppas jag innerligt). Däremot så tror jag FK har som standard att dra 30% skatt och jag tex har 33% skatt i min kommun, så jag får alltid kvarskatt om jag inte justerar.. eller har tur att det jämnar ut sig med annat i deklarationen.

Imorgon är sista dagen på jobbet (känns sjukt konstigt) och sen har jag höstlov med barnen (jag har kvar lägstanivådagar som jag tar ut så jag börjar med en vecka föräldraledighet med dom) sen tar jag föräldrapeng på nya barnet i magen tills dess att den kommer och fortsatt framåt.

Jag tar rätt och slätt ut 4 dagar i veckan 100% i ett år. Allt är ju relativt till vad man har för inkomst, men nu första månaden kommer jag bidra med 5 000 kr till hushållet. Jippie. Känns som jag får börja sticka tröjor till barnen i julklapp...

Som tur är har jag föräldralön i fyra månader om jag inte minns fel, och det blir nog ca 1 000 kr extra i månaden. Och sen räknar jag bort all bensinkostnad (jag bilpendlar till jobbet ca 100-150 mil i veckan) så det tar ju också bort extra utgifter. Men några sötebrödsdagar är det ju inte tal om nu...

Ja, även om vi är väldigt lyckligt lottade i sverige att vi faktiskt får pengar för att sitta hemma med våra barn så är det inte speciellt mycket man får ut... måste dubbelkolla det där med skatten, fattas bara att man blir återbetalningsskyldig när man inte direkt har mkt att röra sig på.

Skönt att det är sista dagen för dig, jag ska jobba hemifrån hela november, men allt kan jag släppa from 1 dec. Längtar tills dess, behöver denna årspaus, är less på jobbet, kollegorna och allt det där...
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?