Elisa77 skrev 2016-10-27 15:05:53 följande:
Gällande FK så är väl beloppet som vi får fram efter skatt (hoppas jag innerligt). Däremot så tror jag FK har som standard att dra 30% skatt och jag tex har 33% skatt i min kommun, så jag får alltid kvarskatt om jag inte justerar.. eller har tur att det jämnar ut sig med annat i deklarationen.
Imorgon är sista dagen på jobbet (känns sjukt konstigt) och sen har jag höstlov med barnen (jag har kvar lägstanivådagar som jag tar ut så jag börjar med en vecka föräldraledighet med dom) sen tar jag föräldrapeng på nya barnet i magen tills dess att den kommer och fortsatt framåt.
Jag tar rätt och slätt ut 4 dagar i veckan 100% i ett år. Allt är ju relativt till vad man har för inkomst, men nu första månaden kommer jag bidra med 5 000 kr till hushållet. Jippie. Känns som jag får börja sticka tröjor till barnen i julklapp...
Som tur är har jag föräldralön i fyra månader om jag inte minns fel, och det blir nog ca 1 000 kr extra i månaden. Och sen räknar jag bort all bensinkostnad (jag bilpendlar till jobbet ca 100-150 mil i veckan) så det tar ju också bort extra utgifter. Men några sötebrödsdagar är det ju inte tal om nu...
Ja, även om vi är väldigt lyckligt lottade i sverige att vi faktiskt får pengar för att sitta hemma med våra barn så är det inte speciellt mycket man får ut... måste dubbelkolla det där med skatten, fattas bara att man blir återbetalningsskyldig när man inte direkt har mkt att röra sig på.
Skönt att det är sista dagen för dig, jag ska jobba hemifrån hela november, men allt kan jag släppa from 1 dec. Längtar tills dess, behöver denna årspaus, är less på jobbet, kollegorna och allt det där...