• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Rosen1990

Har haft mensvärk sen igår kväll, mycket sammandragningar och idag gick en del av slem proppen. Hoppas något är pågång, men då lär de bli snitt har inte varit på vändnings försök än, ska inte dit förän den 31/10. Men just nu känns de som det kvittar hur han kommer ut. Var inne på kk i onsdags pga sammandragningarna och dom försökte rucka på bebisens rumpa för att se om jag läckte fostervatten men dom kunde knappt rucka honom så är rätt tveksam till att dom kommer kunna vända honom.

• Elisa77

Rosen- hur har det gått med värken? Kommer värken i samband med sammandragningarna är det med största sannolikhet förvärkar. Ligger bebisen "fel" så så min bm att det livmodern jobbar lite extra för att själv vända bebisen och då kan det göra ont.

Jag var hos bm idag, allt ser bra ut! Fick tjuvkika på lillen oxå, hon hade svårt att känna om det var huvud eller rumpa neråt. Det var huvud men väldigt rörlig. :) (spelar ju ingen roll eg, ska snittas) Däremot ligger mitt hb lågt, 99, trots droppet i onsdags. Kunde ta en vecka innan effekt sa hon... Magen har växt, men min vikt står still. Bäst att stanna och köpa lite glass på vägen hem ;)

Hur mår ni andra?

• Rosen1990
    Elisa77 skrev 2016-10-24 11:35:41 följande:

Rosen- hur har det gått med värken? Kommer värken i samband med sammandragningarna är det med största sannolikhet förvärkar. Ligger bebisen "fel" så så min bm att det livmodern jobbar lite extra för att själv vända bebisen och då kan det göra ont.

Jag var hos bm idag, allt ser bra ut! Fick tjuvkika på lillen oxå, hon hade svårt att känna om det var huvud eller rumpa neråt. Det var huvud men väldigt rörlig. :) (spelar ju ingen roll eg, ska snittas) Däremot ligger mitt hb lågt, 99, trots droppet i onsdags. Kunde ta en vecka innan effekt sa hon... Magen har växt, men min vikt står still. Bäst att stanna och köpa lite glass på vägen hem ;)

Hur mår ni andra?

Elisa- fruktansvärd mensvärk. Har ont hela tiden men blir värre under sammandragningarna. Men ska försöka bita ihop tills jag ska till BM på fredag. Känns som jag ska bryta ihop vid varje sammandragning. Min vikt står också still men SF måtten ökar, mitt HB ligger mellan 97-109. Hoppas det blev en god glass :) varför ska du snittas?
  • Kroa

Undrar också hur det går för rosen1990! :)

Elisa77; alltid lika kul att få tjuvkika på bebisen, rörliga kan de ju vara länge särskilt om man är omföderska har jag förstått :) min första fixerade sig inte förrän krystvärkarna började, det var mindre skönt dock ;)

För mig har det varit ganska lugnt, har några sd ibland men inte direkt smärtsamma. Haft huvudvärk som inte släpper ordentligt med citodon och varit fruktansvärt trött och orkeslös - sovit som en stock så fort jag fått chansen de senaste dagarna.

Idag mår jag ganska illa, spydde som en kalv imorses men de kanske kan vara en biverkning från järntabletten jag tog igårkväll. Foglossningen har varit värre de senaste dagarna, och idag har jag fått jätteont i ländryggen. Om det är foglossningen som busar vet jag inte, men jag har ställt in mig på att barnet bosatt sig i magen föralltid och aldrig vill komma ut så slipper jag bli besviken sen om det är falskt alarm igen ;)

• Kroa

Är det någon annan som har problem med att kissa förresten? Jag känner mig kissnödig hela tiden, som vanligt, men de senaste dagarna får jag verkligen anstränga mig för att kunna kissa och det känns som om blåsan aldrig blir riktigt tömd. Ibland får jag sitta på toaletten ett tag och nästan krysta för att kunna börja kissa. Förstår ju att bebisen trycker och allt det där, men såhär jobbigt har det inte vart innan. Vill inte alls behöva gå såhär i flera veckor till!

• Rosen1990
    Kroa skrev 2016-10-24 12:26:48 följande:

Är det någon annan som har problem med att kissa förresten? Jag känner mig kissnödig hela tiden, som vanligt, men de senaste dagarna får jag verkligen anstränga mig för att kunna kissa och det känns som om blåsan aldrig blir riktigt tömd. Ibland får jag sitta på toaletten ett tag och nästan krysta för att kunna börja kissa. Förstår ju att bebisen trycker och allt det där, men såhär jobbigt har det inte vart innan. Vill inte alls behöva gå såhär i flera veckor till!

Jag hade samma problem för någon vecka sen men när är det borta. Min barnmorska sa att de e för barnet trycker på blåsan så man känner sig mer kissnödig än vad man egentligen är. Hoppas de försvinner snart som de gjorde för mig :)
  • Elisa77

Rosen - vi ville gärna ha snitt pga två komplicerade förlossningar tidigare (ett snitt, ett vanligt) så för oss känns det skönt att veta även om jag tycker att den vaginala förlossningen är sjukt häftig att få vara med om.

Hmm, inga kisseriproblem för mig förutom att jag nästan kissar på mig när sammandragningarna kommer. Jag är törstig hela tiden, dricker flera liter mer än vanligt. : ) En del säger ju att vi förbereder oss för våra vakna nätter med bebisen när vi går upp så många gånger varje natt, jag börjar tro att jag ger bebisen dåliga rutiner. Varje gång jag kissat måste jag dricka, och varje gång jag dricker väcker jag ju bebisen...

• Miaairam
    Kroa skrev 2016-10-24 12:26:48 följande:

Känner igen! På tul förra veckan sa BM att han ligger och trycker med huvudet precis vid min urinblåsa, så det förklarade ju varför man är panikkissnödig, utan att kunna klämma ut ner ön ett par droppar.
  • Kroa

Hoppas mitt går över snart också! Tur att det är bra med vätska, elisa, men förstår att det är jobbigt - jag är väldigt törstig på kvällarna och det får jag ju sota för på natten sen! ;p

Jag börjar bli ganska nervös över förlossningssmärtan faktiskt. Jag är ju ganska smärttålig och sambon tror att jag ska gå in på förlossningen som en krigare och bara trycka ut barnet, haha jo tjena!

Igår hade jag ont i ländryggen hela dagen och idag har fått mensvärk också. Molar i både tjejmagen och ryggen. Det gör inte så fruktansvärt ont, men tillräckligt ont för att jag ska ha svårt för att sitta still - och då äter jag ändå citodon nu! Börjar bli nervös hur ont det egentligen kommer göra när jag ska trappa ner på citodonen och hur lång förlossningen blir.. :/

• frkvilljunu
    Kroa skrev 2016-10-25 09:28:42 följande:

Hoppas mitt går över snart också! Tur att det är bra med vätska, elisa, men förstår att det är jobbigt - jag är väldigt törstig på kvällarna och det får jag ju sota för på natten sen! ;p

Jag börjar bli ganska nervös över förlossningssmärtan faktiskt. Jag är ju ganska smärttålig och sambon tror att jag ska gå in på förlossningen som en krigare och bara trycka ut barnet, haha jo tjena!

Igår hade jag ont i ländryggen hela dagen och idag har fått mensvärk också. Molar i både tjejmagen och ryggen. Det gör inte så fruktansvärt ont, men tillräckligt ont för att jag ska ha svårt för att sitta still - och då äter jag ändå citodon nu! Börjar bli nervös hur ont det egentligen kommer göra när jag ska trappa ner på citodonen och hur lång förlossningen blir.. :/

Funderar mycket på förlossningen och smärta och längd med. Kan inte alls bestämma mig angående smärtlindring heller men det beslutet får nog ske där och då.

Sammandragningar som känns mycket mer nu och några gånger ett par riktiga förvärkar men börjar ställa in mig på att va gravid FÖR EVIGT. Tror jag kommer ha svårt att fatta när det verkligen är på gång..
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?