• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Kroa
    frkvilljunu skrev 2016-10-17 22:19:44 följande:

Hur går det??

Jag hade också tagit "tömmningsymtomet" som att nånting är på gång men det kan säkert dröja.

Ja, tyvärr kan det ju de! Fortfarande täta sd, men känns inte så regelbundna än. Jag har iofs inte klockat, men ändå. Smärtan är densamma, ibland blir de en aning intensivare men inte varje värk så känns mer som förvärkar. Toalettbesöken har nu blivit 5 st sen jag skrev förra gången, men nu kommer det inte lika mycket direkt. Mer känslan av att jag behöver, men när jag väl sätter mig där så kommer inget längre. Senaste halvtimmen har det börjat sticka i livmodertappen också, men kanske bara är bebisen som trycker.

Kanske är det latensfasen eller så är det bara jobbiga förvärkar, återstår att se!
  • Elisa77

Kroa- eftersom magen/tarmen vill tömma sig så där låter det verkligen som att det är på G! Jag håller tummarna!

• Mariro
    Kroa skrev 2016-10-17 22:35:18 följande:

Ja, tyvärr kan det ju de! Fortfarande täta sd, men känns inte så regelbundna än. Jag har iofs inte klockat, men ändå. Smärtan är densamma, ibland blir de en aning intensivare men inte varje värk så känns mer som förvärkar. Toalettbesöken har nu blivit 5 st sen jag skrev förra gången, men nu kommer det inte lika mycket direkt. Mer känslan av att jag behöver, men när jag väl sätter mig där så kommer inget längre. Senaste halvtimmen har det börjat sticka i livmodertappen också, men kanske bara är bebisen som trycker.

Kanske är det latensfasen eller så är det bara jobbiga förvärkar, återstår att se!

Hur går det? Har det hänt något under natten?
  • Kroa

Smärtan stegrade en aning så att det började bli jobbigt att koncentrera sig men fortfarande oregelbundet.. tillslut somnade jag, har vaknat några gånger under natten och haft ont men det brukar jag ju göra eftersom jag måste kissa. Precis gått upp nu, haft några värkar som gjort ont men fortfarande väldigt oregelbundet.

Hade så gärna velat veta om det faktiskt var på gång eller om det bara är falskt alarm! Jag menar, är det på gång så kanske man kan prova att få fart på det - köpa hallonbladste, sexa, massera bröstvårtor, promenera (det är väl de som jag hört ska hjälpa mest, sen om de funkar vet jag ju inte dock) men samtidigt vill jag inte prova om det bara är falskt alarm eftersom han fortfarande är prematur..

nu har jag precis tagit citodon mot huvudvärken, och idag är foglossningen hemsk! Vet inte om jag sovit dumt, gör fruktansvärt ont i höfterna.. Så nu försvinner väl antagligen den mesta smärtan från värkarna ändå!

• ems86
    Kroa skrev 2016-10-18 09:46:20 följande:

Smärtan stegrade en aning så att det började bli jobbigt att koncentrera sig men fortfarande oregelbundet.. tillslut somnade jag, har vaknat några gånger under natten och haft ont men det brukar jag ju göra eftersom jag måste kissa. Precis gått upp nu, haft några värkar som gjort ont men fortfarande väldigt oregelbundet.

Hade så gärna velat veta om det faktiskt var på gång eller om det bara är falskt alarm! Jag menar, är det på gång så kanske man kan prova att få fart på det - köpa hallonbladste, sexa, massera bröstvårtor, promenera (det är väl de som jag hört ska hjälpa mest, sen om de funkar vet jag ju inte dock) men samtidigt vill jag inte prova om det bara är falskt alarm eftersom han fortfarande är prematur..

nu har jag precis tagit citodon mot huvudvärken, och idag är foglossningen hemsk! Vet inte om jag sovit dumt, gör fruktansvärt ont i höfterna.. Så nu försvinner väl antagligen den mesta smärtan från värkarna ändå!

Just det.. citodonen måste ju påverka hur väl du känner smärtan av sd. Hur tänker du kring det?
  • ems86

Precis hemkommen från bm! Samma sf mått som för två veckor sedan. Känns det ok tycker ni? Bm inte alls oroad men jag tycker det känns lite märkligt?

• Kroa
    ems86 skrev 2016-10-18 12:15:31 följande:

Just det.. citodonen måste ju påverka hur väl du känner smärtan av sd. Hur tänker du kring det?

Jag tänker att när de väl drar igång på riktigt så borde jag känna av det trots citodonen, sen är faktiskt mina citodon slut nu och min läkare skulle skriva ut nya antingen i em eller imorgon så jag lär väl känna av allt snart ändå :(

Jag hade i princip samma SF-mått under två st möten (alltså 3-4 veckor?) men hon sa att det var normalt att det såg plant ut när bebisen sjunker ner. Igår hade SF-måttet gått upp igen :)
  • Kroa

Huvudvärken hann bli lite värre än vanligt eftersom det dröjde för många timmar innan jag kunde ta min andra dos av citodon. Brukar vanligtvis ta den vid 1, men eftersom tabletterna var slut och min läkare inte hade skrivit receptet förrän vid halv 4 så kunde jag inte ta dosen förrän vid 4 denna gången.

Nu har det alltså gått 3 timmar sen jag tog tabletterna och även fast det blivit lite bättre så har jag fortfarande kvar en fruktansvärd huvudvärk än, och i vanliga fall brukar huvudvärken i princip försvinna helt efter en halvtimme.

Jag har fortfarande sd lite då och då, men inte direkt smärtsamma. bebisen sparkar och bökar hejvilt i magen. Urinprov och blodtrycket var bra när jag kollade igår hos bm, så borde inte behöva oroa mig för havandeskapsförgiftning heller?

Kan huvudvärken bero på att det helt enkelt gick för lång tid innan jag tog andra dosen, eller borde jag ringa förlossningen? Vet inte om det kan betyda att något är fel?

• ems86
    Kroa skrev 2016-10-18 19:01:01 följande:

Huvudvärken hann bli lite värre än vanligt eftersom det dröjde för många timmar innan jag kunde ta min andra dos av citodon. Brukar vanligtvis ta den vid 1, men eftersom tabletterna var slut och min läkare inte hade skrivit receptet förrän vid halv 4 så kunde jag inte ta dosen förrän vid 4 denna gången.

Nu har det alltså gått 3 timmar sen jag tog tabletterna och även fast det blivit lite bättre så har jag fortfarande kvar en fruktansvärd huvudvärk än, och i vanliga fall brukar huvudvärken i princip försvinna helt efter en halvtimme.

Jag har fortfarande sd lite då och då, men inte direkt smärtsamma. bebisen sparkar och bökar hejvilt i magen. Urinprov och blodtrycket var bra när jag kollade igår hos bm, så borde inte behöva oroa mig för havandeskapsförgiftning heller?

Kan huvudvärken bero på att det helt enkelt gick för lång tid innan jag tog andra dosen, eller borde jag ringa förlossningen? Vet inte om det kan betyda att något är fel?

Oj.. jag är så dålig på huvudvärk! Är extremt förskonad från det och min erfarenhet ligger på en alvedon vart fjärde år typ. Däremot är jag helt för att alltid ringa två gånger för mycket än en för lite. Ring in och hör vad de säger!! Du har ju massa symptom på att kroppen börjar förbereda sig för förlossning så varför skulle inte detta kunna vara en del? När är det de vill att du trappar ner citodonet?
  • ems86

Här gick slemproppen igår kväll, eller en del av den. Har idag fortsatt komma under hela kvällen. I övrigt inga känningar. Sd kommer och går på samma sätt som innan. Vet att det kan dröja länge och att slemproppen är ett dåligt mått men det blev väldigt verkligt och lite läskigt snabbt :)

Hur ser er erfarenhet ut kring den där proppen? Sist gick min i delar under två dagar sen började vattnet sippra...

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?