• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Elisa77

Äntligen fick jag besked om att jag ska få järndropp, känner mig verkligen peppad och förhoppningsfull om några pigga veckor innan och efter bebis är här nu.

rosen- välkommen. Hoppas vändningsförsöket går bra!

• Mariro

Var hos MVC-läkaren och kollade upp mina svullnader vid ljumskarna, samt smärtan som varit och är där för att utesluta ljumskbråck/åderbråck i underliv osv. Jag är i v 32 (31+1) och enligt honom så hade bebis redan kommit mer så pass långt i bäckenet att den troligtvis inte kommer att röra sig omkring så mycket mer. Det lät inte som att den var fullständigt fixerad, men "där". Säkert det som gjort att jag har haft så ont i bäckenet den senaste tiden... någon annan vars bebis hittat ner såhär tidigt?

• Kroa

Haft lite ont de senaste dagarna som ni vet. Har däremot inte känt av så mycket sd nu utan mer lite molvärk i rygg och nedre delen av magen.
    Igår hade jag och sambon sex vilket inte direkt händer så ofta, några veckor sedan sist, och direkt efter fick jag regelbunda sammadragningar som kom ca var 5 minut. Det gjorde lite ont, men inte alls så farligt så jag hade lite is i magen och väntade. 2-3 timmar senare började de göra ondare, men då ökade intervallet mellan värkarna och kom istället var 10 minut. Eftersom smärtan ökat tänkte jag börja klocka ordentligt ifall de var på g, men helt plötsligt slutade värkarna och jag sov bra hela natten.
    Idag hade jag sovmorgon men kunde inte somna om för det kändes som om jag behövde kissa hela tiden, tryckte på urinblåsan konstant så även om jag kissade så släppte inte känslan.
    Efter en stund gick jag på toaletten igen och kände att jag behövde bajsa, och jag tror tamigfasiken jag tömde hela alltet! Satt på toaletten i säkert en halvtimme och det bara fortsatte komma mer. När jag en torkade mig fick jag en del av slemproppen på pappret. Inget blod, men med vita strimmor istället. Det var nog inte hela, men stor som en matsked ungefär.
    Min första tanke var "värkar, tarmtömning och slempropp - nu är det nog snart dags!" men efter toalettbesöket har det varit precis som vanligt. Några få sd då och då som inte direkt gjort ont alls, lite svag molvärk i mage och rygg - men inget mer.

Så himla lurad man kan bli! Idag gick jag in i vecka 36 så han får ju gärna stanna inne lite till ändå, men man längtar ju något otroligt!!

Välkommen rosen! Då har du BF bara en dag efter mig, spännande! Jag väntar också en liten lillebror, jag har dock en tös sedan tidigare :) Hoppas vändningsförsöket lyckas!

Elisa: skönt att höra, hoppas att du får må bättre en stund nu - det gör verkligen stor skillnad i denna väntan!

• Kroa
    Mariro skrev 2016-10-14 13:15:27 följande:

Var hos MVC-läkaren och kollade upp mina svullnader vid ljumskarna, samt smärtan som varit och är där för att utesluta ljumskbråck/åderbråck i underliv osv. Jag är i v 32 (31+1) och enligt honom så hade bebis redan kommit mer så pass långt i bäckenet att den troligtvis inte kommer att röra sig omkring så mycket mer. Det lät inte som att den var fullständigt fixerad, men "där". Säkert det som gjort att jag har haft så ont i bäckenet den senaste tiden... någon annan vars bebis hittat ner såhär tidigt?

Enligt min mvc-läkare så hade jag så för två veckor sen, och var djupt nedsjunken samt fixerad så hon sa samma sak; att de förklarar varför jag haft ont, känt stickningar och ilningar osv. Det var nog också i vecka 32 som hon sa de första gången.
    Däremot var jag på förlossningen på undersökning i måndags och vid första kollen låg han med huvudet på sidan istället, och andra kollen 2 timmar senare hade han lagt sig med huvudet neråt igen så tydligen kan barnet leka ninja och ändra sig ändå ;)
  • Elisa77
    Kroa skrev 2016-10-14 13:25:34 följande:

Haft lite ont de senaste dagarna som ni vet. Har däremot inte känt av så mycket sd nu utan mer lite molvärk i rygg och nedre delen av magen.
    Igår hade jag och sambon sex vilket inte direkt händer så ofta, några veckor sedan sist, och direkt efter fick jag regelbunda sammadragningar som kom ca var 5 minut. Det gjorde lite ont, men inte alls så farligt så jag hade lite is i magen och väntade. 2-3 timmar senare började de göra ondare, men då ökade intervallet mellan värkarna och kom istället var 10 minut. Eftersom smärtan ökat tänkte jag börja klocka ordentligt ifall de var på g, men helt plötsligt slutade värkarna och jag sov bra hela natten.
    Idag hade jag sovmorgon men kunde inte somna om för det kändes som om jag behövde kissa hela tiden, tryckte på urinblåsan konstant så även om jag kissade så släppte inte känslan.
    Efter en stund gick jag på toaletten igen och kände att jag behövde bajsa, och jag tror tamigfasiken jag tömde hela alltet! Satt på toaletten i säkert en halvtimme och det bara fortsatte komma mer. När jag en torkade mig fick jag en del av slemproppen på pappret. Inget blod, men med vita strimmor istället. Det var nog inte hela, men stor som en matsked ungefär.
    Min första tanke var "värkar, tarmtömning och slempropp - nu är det nog snart dags!" men efter toalettbesöket har det varit precis som vanligt. Några få sd då och då som inte direkt gjort ont alls, lite svag molvärk i mage och rygg - men inget mer.

Så himla lurad man kan bli! Idag gick jag in i vecka 36 så han får ju gärna stanna inne lite till ändå, men man längtar ju något otroligt!!

Välkommen rosen! Då har du BF bara en dag efter mig, spännande! Jag väntar också en liten lillebror, jag har dock en tös sedan tidigare :) Hoppas vändningsförsöket lyckas!

Elisa: skönt att höra, hoppas att du får må bättre en stund nu - det gör verkligen stor skillnad i denna väntan!

Det där med sex och höggravid verkar vara ett risktagande... ; ) Blir till att ligga hur mycket som helst efter v.37 för min del, hahaha. Men det låter onekligen som att din bebis tänker sig att komma ut snart.. Vi följer med spänning.

• Björckan

Men det låter ju visst som att den är på väg snart!! :) Håll oss uppdaterade. Detta är ju jättespännande :D
  • Kroa
    Elisa77 skrev 2016-10-14 13:40:04 följande:

Det där med sex och höggravid verkar vara ett risktagande... ; ) Blir till att ligga hur mycket som helst efter v.37 för min del, hahaha. Men det låter onekligen som att din bebis tänker sig att komma ut snart.. Vi följer med spänning.

Jag hade inga som helst problem med sex förra graviditeten, då hade vi mycket mer sex och på sin höjd kunde jag få en sd vid orgasm men inget mer så detta kom lite som en chock! Tänkte ringa förlossningen men googlade lite och såg att de var ganska vanligt att få förvärkar efter sex så nu får vi minsann vänta ett tag innan nästa gång! :p

Känns som om jag har googlat så mycket om allt möjligt de senaste att jag skulle kunna bli barnmorska utan att ens behöva gå en utbildning, haha!

Vi får se vad som sker härnäst, man hoppas ju att han vill titta ut innan BF men samtidigt känns det som om han har bosatt sig där inne för all evighet, Hah!
  • Kroa
    Björckan skrev 2016-10-14 14:15:52 följande:

Men det låter ju visst som att den är på väg snart!! :) Håll oss uppdaterade. Detta är ju jättespännande :D

Åh vi skrev samtidigt så missade ditt inlägg! Vi får se vad som händer, fortfarande inga andra känningar men de kanske kommer - jag skriver när de sker något! :D

Hur går det för er? :D
  • Mariro

Herregud vad mycket som har hänt för dig. Alltså jag förstår inte hur man ka kunna tänka på något annat de sista veckorna än att just lyssna och känna efter varenda grej som händer. Sd - inte sd, slempropp - inte slempropp osv. Jag undrar egentligen hur ofta man får åka in på förlossningen utan att ses som konstig. För en förstföderska (mig) är ALLT så himla nytt, NÄR ska man ta saker på allvar, alltså ringa förlossningen, klocka sd och allt det där? Nu när vi ändå pratar bajsdetaljer och slemproppsdetaljer - alltid när jag bajsar så kommer det typ.. vita flytningar nerdroppandes i toaletten. Vad är det liksom?

Även om du är i v 36 så är det väl ingen fara om bebis kommer nu snart? Jag hoppas att du lyckas njuta av resten av tiden utan signaler som inte går att tyda :)
  • Kroa
    Mariro skrev 2016-10-14 15:00:01 följande:
    Herregud vad mycket som har hänt för dig. Alltså jag förstår inte hur man ka kunna tänka på något annat de sista veckorna än att just lyssna och känna efter varenda grej som händer. Sd - inte sd, slempropp - inte slempropp osv. Jag undrar egentligen hur ofta man får åka in på förlossningen utan att ses som konstig. För en förstföderska (mig) är ALLT så himla nytt, NÄR ska man ta saker på allvar, alltså ringa förlossningen, klocka sd och allt det där? Nu när vi ändå pratar bajsdetaljer och slemproppsdetaljer - alltid när jag bajsar så kommer det typ.. vita flytningar nerdroppandes i toaletten. Vad är det liksom?

Även om du är i v 36 så är det väl ingen fara om bebis kommer nu snart? Jag hoppas att du lyckas njuta av resten av tiden utan signaler som inte går att tyda :)
    Nej jösses, jättesvårt att inte känna efter för varje känning man får, särskilt nu när man börjar närma sig mållinjen.
    Jag vet att jag var supernervös av samma anledning när jag väntade första barnet. och varje gång man frågade någon om hur man skulle veta när de var dags så fick man alltid samma svar - "det känner du!" och jo, de gör man ju iofs men de svaret hjälpte ju inte direkt då.
    Nu i efterhand tycker jag att första förlossningen var mycket enklare än andra eftersom det kan skilja så mycket - t.ex. så har förstföderskor oftast mycket längre latensfas (alltså den allra första fasen när du börjar öppna dig) och vid den tiden får man sammandragningar som kan oftast är ganska svaga och börjar som oregelbundna, när de väl börjar bli dags blir sd/värkarna regelbundna och jag tror de säger att man ska åka in när det är 3-5 min mellan varje värk som förstföderska.
    Svårt att veta hur ont de ska göra, men när jag fick mina värkar kunde jag inte prata under tiden jag hade en värk, jag var tvungen att stå upp och vicka på höfterna och fick koncentrera mig och andas mig igenom värken. Under latensfasen gjorde de ont, men jag kunde ändå prata osv under tiden.

Nu är ju inte alla förlossningar likadana (tyvärr..) men det är väl så man säger att en förlossning börjar om man är förstföderska (rätta mig om jag har fel)
    Dagarna innan min första förlossning hade jag konstant ont i ryggen i flera dagar. Sen fick jag en hinnsvepning av min bm när jag var i 39+0 och samma dag fick jag svag mensvärk som höll i sig. Morgonen efter vaknade jag och fick mensvärk igen, men då varade den bara i någon minut för att sedan försvinna och komma tillbaka igen på oregelbundna intervaller.
    På kvällen hade jag 5-6 minuter mellan värkarna och de hade börjat göra mer ont, ringde in till förlossningen som sa att jag fick komma in på en kontroll. Vi kom in vid 23 och jag hade öppnat mig 2 cm, gick en promenad utanför för att påskynda det lite.
    Vid 1 hade jag bara öppnat mig en halv cm till, men eftersom klockan var så mycket och vi hade 1 h resa till förlossningen fick jag ett rum att sova i, strax efteråt blev värkarna så starka att jag inte kunde sitta eller stå still när de kom, jag var tvungen att dansa/vicka på höften mig igenom  värkarna - trots att de gav mig sömnpiller, alvedon, morfinspruta osv så kunde jag inte sova alls.
    Klockan 7 gjorde de en ny undersökning och jag var då öppen 5 cm, och fick komma in till en förlossningssal där lustgasen väntade på mig (guld!)
    Vid 10 var jag öppen 7 cm och då tog hon hinnorna (vattnet hade alltså inte gått innan dess) och jag fick även epidural som tog bort mycket av smärtan.
    Sen föddes hon vid 15 i vecka 39+2 :)
    Så min första förlossning var väääldigt långdragen, men jag är ändå nöjd med den faktiskt. Sen glömmer man otroligt nog väldigt mycket när förlossningen väl är över, man kommer inte riktigt ihåg hur ont de gjorde eller hur jobbigt det var - och det är ju sååå värt det när pyret väl ligger där på magen efteråt!! (även om min flicka la sin första bajs under tiden de lyfte upp henne för att lägga henne på min mage så jag låg där med bajs över halva kroppen, haha!)
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?