• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Kroa

Förra förlossningen var väldigt lång, hade värkar i 32 timmar innan hon ville titta ut och kunde heller inte sova under dessa timmar (trots sömntabletter, morfin och alla knep de på förlossningen kunde ge) och att föda efter så lite sömn och smärta under så lång tid var ingen hit direkt - så denna gången hoppas jag på att det går en aning fortare, men helst inte för fort heller! 

Dottern föddes klockan 3 på em och mådde prima, men jag hade problem med att kissa efteråt pga epiduralen så vi fick stanna en natt ändå. De fick tömma med kateter, men morgonen efter kunde jag kissa själv igen och vi fick åka hem på em :) 
    Jag skulle nog inte ha något problem med att stanna en natt eller så denna gången heller om jag har turen att få föda på mina barnlediga dagar. Vi har 2 dagar varje vecka som vi är helt barnlediga på när de andra barnen är hos sina andra föräldrar. (jag har en tös sen innan och sambon har en tös sen innan) så drömmen vore ju om lillebror ville titta ut någon av de dagarna, alternativt att förlossningen går fort och att vi får åka hem snabbt efteråt. 

Vi har också varit lite nojiga hur barnen kommer tackla ett nytt syskon. Just nu tycker de är jätteroligt och vill mer än gärna att han ska komma ut, men sen vet man ju inte hur det blir när det väl sker. De vet ju inte riktigt vad det innebär. 

Nu är det mindre än 3 veckor kvar tills han är helt färdigbakad där inne och får lov att titta ut, helt galet ändå! Får väl se när han vill titta ut dock, de vet man ju aldrig ;) Tösen föddes i 39+2 så förhoppningsvis slipper jag iaf gå över tiden med prinsen också :) 
    Mitt BF-datum är 17 nov :) 

• Miaairam

Jag har BF 3 december. Förra gången åkte jag in på kontroll BF+8 för att jag inte kände rörelser på morgonen. Fick CTG som visade dåliga hjärtljud, ett snabbt ultraljud och sedan sövdes jag för urakut snitt mindre än en halvtimme efter att jag kom till sjukhuset. Moderkakan hade slutat fungera som den skulle och där var i stort sett inget fostervatten. Bebisen mådde jättedåligt där inne, men var frisk när han kom ut. Hade jag inte åkt in hade han inte klarat sig. Det gick så fort så jag hann inte riktigt fatta vad som hände och efteråt kände jag mig sviken av min kropp och snuvad på själva förlossningen och det tog ett tag att bearbeta.

Hoppas kunna föda vaginalt denna gång och kommer bli igångsatt om jag går över, för att minimera risken att samma sak händer igen. Och skulle det ändå sluta i snitt även denna gång, om jag t ex inte svarar bra på igångsättning, så får jag förhoppningsvis vara vaken iaf.

• Björckan
    Miaairam skrev 2016-10-09 22:17:57 följande:

Jag har BF 3 december. Förra gången åkte jag in på kontroll BF+8 för att jag inte kände rörelser på morgonen. Fick CTG som visade dåliga hjärtljud, ett snabbt ultraljud och sedan sövdes jag för urakut snitt mindre än en halvtimme efter att jag kom till sjukhuset. Moderkakan hade slutat fungera som den skulle och där var i stort sett inget fostervatten. Bebisen mådde jättedåligt där inne, men var frisk när han kom ut. Hade jag inte åkt in hade han inte klarat sig. Det gick så fort så jag hann inte riktigt fatta vad som hände och efteråt kände jag mig sviken av min kropp och snuvad på själva förlossningen och det tog ett tag att bearbeta.

Hoppas kunna föda vaginalt denna gång och kommer bli igångsatt om jag går över, för att minimera risken att samma sak händer igen. Och skulle det ändå sluta i snitt även denna gång, om jag t ex inte svarar bra på igångsättning, så får jag förhoppningsvis vara vaken iaf.

Åh fy. Vilken mardröm. Jag är jätterädd för att något sådant ska hända! :/
  • Miaairam
    Björckan skrev 2016-10-09 22:29:44 följande:
    Åh fy. Vilken mardröm. Jag är jätterädd för att något sådant ska hända! :/
    Ja, det var otäckt. Har vänner som förlorat barn i slutet av graviditeten och förmodligen därför jag var extra uppmärksam. När jag ringde in till kk sa de att jag skulle dricka kallt vatten och vila för att se om rörelserna kom igång. Jag ljög och sa att jag redan gjort det, för kände så stark att något var fel. Då fick jag som tur var komma in med en gång och hade bara tio min till sjukhuset. Man ska ALLTID ta minskade rörelser på stort allvar. Att de rör sig mindre på slutet för att det är trångt är en seglivad myt som tyvärr tom vissa BM fortfarande håller fast vid. Rörelserna kan ändra form, men ska inte bli färre. Bättre att kolla upp en gång för mycket än att det är försent...
  • Elisa77
    Miaairam skrev 2016-10-10 07:10:50 följande:
    Ja, det var otäckt. Har vänner som förlorat barn i slutet av graviditeten och förmodligen därför jag var extra uppmärksam. När jag ringde in till kk sa de att jag skulle dricka kallt vatten och vila för att se om rörelserna kom igång. Jag ljög och sa att jag redan gjort det, för kände så stark att något var fel. Då fick jag som tur var komma in med en gång och hade bara tio min till sjukhuset. Man ska ALLTID ta minskade rörelser på stort allvar. Att de rör sig mindre på slutet för att det är trångt är en seglivad myt som tyvärr tom vissa BM fortfarande håller fast vid. Rörelserna kan ändra form, men ska inte bli färre. Bättre att kolla upp en gång för mycket än att det är försent...
    Vilken tur att du tog din oro och känsla på allvar! Jag förstår till stor del hur du känner, min första föddes med akut snitt (dock inte supersnabbt) men 30 min efter att vi var inne så låg jag i op.salen så det gick ändå lite för snabbt för att hänga med även om jag fick vara vaken. Han var också frisk och kry när han kom ut, tack o lov.

Första förlossningen gjorde att jag verkligen ville föda vaginalt andra gången, jag pratade mycket om det och alla var införstådda i att det var vår önskan. Däremot så pushade vi nog den åsikten lite för mycket och tvåan kom ut livlös och kom igång efter HLR men vi trodde han var förlorad så det var en riktig pärs.

Vaginal förlossning var så himla häftigt att vara med om men kontentan blev ändå att vi aldrig skulle palla risken att förlora eller nästan förlora ett barn i en traumatisk förlossning till så vi bestämde oss för att två barn är gott nog. Så sitter man här 7 år senare och ska ha en tredje snart... Känns superbra att denna får komma ut med planerat snitt dock. ;)

Men jag ser verkligen fram emot att höra om era härliga förlossningsberättelser om några få veckor, det är ju bara så coolt!!

• frkvilljunu

Va i ntressant det är att läsa om allas upplevelser och tankar inför det som kommer med!!

Längtan är enrom hos mig nu!

• ems86

Elisa77 23/11

Björckan 8/11

Frkvilljunu 26/11

Kroa 17/11

Miaairm 3/12

Ems86 16/11

Missat någon..?

• ems86
    Miaairam skrev 2016-10-09 22:17:57 följande:

Fy fasen va strongt av dig att åka in i det läget!! Man är så skör och säger experten dricka vatten och vänta är det starkt att gå emot! Heja dig!!!

Kände du inga rörelser alls? Tycker det är så svårt med rörelser just nu. Väldigt olika från dag till dag.
  • Miaairam

Nej, kände ingenting. Hade känt som vanligt kvällen innan och varit på vanlig koll hos BM två dagar innan, då allt såg fint ut. Men på morgonen och förmiddagen var det helt stilla. Han rörde sig inte heller när de krånglade med ul och CTG. Pulsen låg då runt 90 med dippar neråt 70 och oregelbundet. Blev först lättad av att där var hjärtljud, men ganska snart var det fullt med vårdpersonal i rummet som satte kateter och infarter på mig och gjorde mig redo för narkosen. De var iaf väldigt proffsiga och kändes tryggt trots oro och chock. Vill verkligen inte skrämma upp någon, men ju fler som vet hur allvarligt det kan vara med uteblivna rörelser, fest fler små kan räddas tänker jag...

• Miaairam
    Miaairam skrev 2016-10-10 13:46:15 följande:

Nej, kände ingenting. Hade känt som vanligt kvällen innan och varit på vanlig koll hos BM två dagar innan, då allt såg fint ut. Men på morgonen och förmiddagen var det helt stilla. Han rörde sig inte heller när de krånglade med ul och CTG. Pulsen låg då runt 90 med dippar neråt 70 och oregelbundet. Blev först lättad av att där var hjärtljud, men ganska snart var det fullt med vårdpersonal i rummet som satte kateter och infarter på mig och gjorde mig redo för narkosen. De var iaf väldigt proffsiga och kändes tryggt trots oro och chock. Vill verkligen inte skrämma upp någon, men ju fler som vet hur allvarligt det kan vara med uteblivna rörelser, fest fler små kan räddas tänker jag...

Desto fler, inte "fest"...
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?