• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • ems86
    Kroa skrev 2016-10-16 15:33:38 följande:

Har någon av er fått jätteröda kinder utan anledning? Läpparna har svullnat en aning och "ömsar skinn" eller hur man nu ska förklara, haha! Jag kan få så någon gång när jag har hög feber och förkyld, men jag känner mig bra i kroppen annars, tillochmed piggare än vanligt, så jag tror inte jag börjar bli sjuk.

Kanske har med gravhormonerna att göra, men jag har inte hört något om det innan?

Jag är förresten 23 år nu och kommer från skarabörg! :)

Det kanske är den där gravid-glowen jag alltid väntat på? :D
  • Kroa
    ems86 skrev 2016-10-16 15:57:10 följande:

Det kanske är den där gravid-glowen jag alltid väntat på? :D

Isåfall hoppas jag den försvinner snart, ser ut som en svullen tomat, haha!!
  • frkvilljunu

Vad underbart det är med denna tråd där vi känner så lika så ofta!! Så skönt att veta att man inte är ensam i sitt mående både bra och dåligt!!

• ems86
    Kroa skrev 2016-10-16 17:01:59 följande:

Isåfall hoppas jag den försvinner snart, ser ut som en svullen tomat, haha!!

Hahaha! Usch stackare.. jag tycker magen har gjort någon form av extrem-utveckling senaste dagarna. Börjar nästan tycka det ser groteskt ut. Visst var det du som fått bristningar bara pang bom jättesent i graviditeten?
  • Kroa
    ems86 skrev 2016-10-16 21:00:46 följande:

Hahaha! Usch stackare.. jag tycker magen har gjort någon form av extrem-utveckling senaste dagarna. Börjar nästan tycka det ser groteskt ut. Visst var det du som fått bristningar bara pang bom jättesent i graviditeten?

Ja, jag klarade mig fint förra graviditeten tills det bara var 2-3 veckor kvar; då smällde det till så jag fick bristningar på mage, lår, bröst och en vad (haha ja, min högra vad klarade sig faktiskt!) denna gången har jag klarat mig än så länge, men man kan ju inte lita på att man blir utan ändå tydligen hah! Nu smörjer jag in med biooil, men om det hjälper vet jag inte! Har du klarat dig än så länge?

Helt otroligt hur fort magen kan ändras! Min mage ser inte större ut direkt, tror jag iaf, men däremot ser det ut som om han bestämt sig för att ligga på tvären så magen har blivit bred istället. Men inte hela magen utan bara längst fram, typ att huvudet sticker ut på ena sidan av magen och rumpan på andra sidan, ser jättekonstigt ut!

Ska till bm imorgon så tänkte faktiskt ta upp det. Blir lite orolig att förlossningen ska starta när han ligger fel, tänk om det blir jätteakut och så ligger han plötsligt med rumpan neråt liksom!
    frkvilljunu skrev 2016-10-16 20:36:28 följande:

Vad underbart det är med denna tråd där vi känner så lika så ofta!! Så skönt att veta att man inte är ensam i sitt mående både bra och dåligt!!

Ja men eller hur! Och jag älskar att kunna gnälla av mig till folk som faktiskt kan förstå istället för att gnälla sönder sambon som inte förstår alls utan på sin höjd kan säga "åh jaha ja de låter ju jobbigt" hah!
  • frkvilljunu
    ems86 skrev 2016-10-16 15:56:14 följande:

Hallå alla!

Är det någon som funderat på att vaccinera sig och sin sambo mot kikhosta? Eller någon som haft uppe det med sin bm? Här är det mycket snack om det och att vi gravida då skulle överföra ett visst skydd till bebisen vid förlossning. Är dessutom syskon och övriga familj vaccinerade nyligen är det ingen hemma som plockar hem smittan. Vaccinet klingar av med åren och vi som är runt 30 har inget skydd alls.

Vi kommer göra detta under veckan så länge inte min bm direkt avråder.

När vaccineras man "normalt" mot kikhosta?

Nu har/är vi förkylda om vart annat alla hemma känns som det bara går runt runt.Dottern med trolig körtelfeber så har funderat väldigt mycket på smittor när bebis kommer. Sambons son är 2.5 och är ju ofta dagisförkyld.tänker mycket på Rs virus som jag egentligen inte riktigt vet vad det är.
  • Miaairam

Angående bristningar och sånt... I förra graviditeten fick jag inga bristningar på magen, men lite på låren. Fick dock den där mörka linjen över magen och den satt kvar ganska länge efteråt. Nu har jag fått bristningar på magen (kom förra veckan) men ingen mörk linje (än). Dock har bröstvårtorna blivit väldigt mörka och det blev de inte senast. Är i v 34 nu. Att det kan vara så olika!

• Elisa77

Jag har tidigare berättat hur osugen jag är på att köpa grejer till bebsien.. Nu har jag iallafall 5 uppsättningar kläder (bodys+ byxor), 3 par strumpor, 3 pyjamasar, 2 mössor.. Och en fleece/vinddress + mössa. Vi har tvättmaskin, så jag tänker att det får räcka. Däremot har jag ingen tjock ytteroverall förutom fleecedressen från PoP. Behöver man det? Tänker att hon kommer att ligga nedbäddad riktigt skönt i vagnen.. Hur gör ni med ytterkläder?

• ems86
    frkvilljunu skrev 2016-10-16 21:37:29 följande:

När vaccineras man "normalt" mot kikhosta?

Nu har/är vi förkylda om vart annat alla hemma känns som det bara går runt runt.Dottern med trolig körtelfeber så har funderat väldigt mycket på smittor när bebis kommer. Sambons son är 2.5 och är ju ofta dagisförkyld.tänker mycket på Rs virus som jag egentligen inte riktigt vet vad det är.

Bebisarna vaccineras vid 3 mån första gången. Pratade med min bm idag som verkade tycka jag var lite löjlig och galen. Hon tyckte inte det var något att stressa över så nu är jag ännu mer stressad över om jag ska vaccinera mig - haha!

Här hemma har vi också massa förkylningarna och dagisvirus om vartannat. På så sätt ingen rolig tid att föda barn i men man får nog bara ställa in sig på att göra det man kan för att undvika smittor utan att bli för dramatisk (vilket jag vet att jag kommer bli ändå).

Rs är ett förkylningsvirus som de allra flesta har haft efter något år på förskola. Inget roligt för ett spädbarn då det kan påverka andningen.
  • Elisa77
    ems86 skrev 2016-10-17 13:07:13 följande:
    Bebisarna vaccineras vid 3 mån första gången. Pratade med min bm idag som verkade tycka jag var lite löjlig och galen. Hon tyckte inte det var något att stressa över så nu är jag ännu mer stressad över om jag ska vaccinera mig - haha!

Här hemma har vi också massa förkylningarna och dagisvirus om vartannat. På så sätt ingen rolig tid att föda barn i men man får nog bara ställa in sig på att göra det man kan för att undvika smittor utan att bli för dramatisk (vilket jag vet att jag kommer bli ändå).

Rs är ett förkylningsvirus som de allra flesta har haft efter något år på förskola. Inget roligt för ett spädbarn då det kan påverka andningen.
    Kikhosta hos vuxna är såklart jobbigt som all hosta, särskilt eftersom den sitter i så länge. Men barnen är ju skyddade av sitt vaccin och man kommer ju ändå ha svårt att sova de första 2 åren efter bebis ; ) ... så nope, jag vaccinerar mig inte. Däremot så tänker jag vaccinera min nyfödda för vattkoppor.
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?