• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Elisa77
    ems86 skrev 2016-10-18 22:53:48 följande:

Här gick slemproppen igår kväll, eller en del av den. Har idag fortsatt komma under hela kvällen. I övrigt inga känningar. Sd kommer och går på samma sätt som innan. Vet att det kan dröja länge och att slemproppen är ett dåligt mått men det blev väldigt verkligt och lite läskigt snabbt :)

Hur ser er erfarenhet ut kring den där proppen? Sist gick min i delar under två dagar sen började vattnet sippra...

Åh, det är ju jättespännande! Min slempropp gick samma dag vill jag minnas med första barnet. Stod i en bikbok-affär på Götgatan i Sthlm och fick trycka ner papper i trosan och vagga bredbent hemåt. Sen kom värkarna några timmar efter det. Med tvåan minns jag ingen slempropp så tydligt, där vaknade jag av att det knäppte till rejält i underlivet sen forsade vattnet ut. :)

Vilken vecka och dag är du i nu? Om min förlossning drar igång innan 38+0 måste jag åka till en annan stad, vilket jag såklart inte vill. Hoppas du bor bättre till än jag! Håll oss uppdaterade!
  • ems86
    Elisa77 skrev 2016-10-19 06:26:36 följande:

Åh, det är ju jättespännande! Min slempropp gick samma dag vill jag minnas med första barnet. Stod i en bikbok-affär på Götgatan i Sthlm och fick trycka ner papper i trosan och vagga bredbent hemåt. Sen kom värkarna några timmar efter det. Med tvåan minns jag ingen slempropp så tydligt, där vaknade jag av att det knäppte till rejält i underlivet sen forsade vattnet ut. :)

Vilken vecka och dag är du i nu? Om min förlossning drar igång innan 38+0 måste jag åka till en annan stad, vilket jag såklart inte vill. Hoppas du bor bättre till än jag! Håll oss uppdaterade!

Åh wow va spännande, att det kan vara så olika hur det sätter igång! Det där knäppet och vattnet som går känns ju så definitivt. Hur snabbt inpå det kom värkarna?

Här fortsätter slemproppen att trilla ut. Bit för bit hela tiden typ. I övrigt allt som vanligt förutom ett rysligt humör och så sjukt nära tårarna hela tiden. Bröt ihop nyss när sonen stack till förskolan... alltså va?
  • Elisa77
    ems86 skrev 2016-10-19 09:11:50 följande:

Åh wow va spännande, att det kan vara så olika hur det sätter igång! Det där knäppet och vattnet som går känns ju så definitivt. Hur snabbt inpå det kom värkarna?

Här fortsätter slemproppen att trilla ut. Bit för bit hela tiden typ. I övrigt allt som vanligt förutom ett rysligt humör och så sjukt nära tårarna hela tiden. Bröt ihop nyss när sonen stack till förskolan... alltså va?

Haha, knäppt hur dessa hormoner påverkar oss på än det ena än det andra sättet. :)

Just nu ligger jag faktiskt på BB och får järndropp, hörde precis en nykläckt bebis skrika. Jösses!! Snart är vi där!

Jag hade haft halvonda värkar hela natten innan vattnet gick vid 05-ish. Dom onda värkarna kom väl vid 08 typ, vi blev inlagda direkt när vi kom in på morgonen. Han föddes kl 21 den dagen, v. 38+2 om jag minns rätt.
  • ems86
    Elisa77 skrev 2016-10-19 09:37:04 följande:

Haha, knäppt hur dessa hormoner påverkar oss på än det ena än det andra sättet. :)

Just nu ligger jag faktiskt på BB och får järndropp, hörde precis en nykläckt bebis skrika. Jösses!! Snart är vi där!

Jag hade haft halvonda värkar hela natten innan vattnet gick vid 05-ish. Dom onda värkarna kom väl vid 08 typ, vi blev inlagda direkt när vi kom in på morgonen. Han föddes kl 21 den dagen, v. 38+2 om jag minns rätt.

Åh just det! Hur snabbt kommer du märka effekt av järndroppet? Hoppas du får en riktig kick av detta som skjutsar dig fram genom sista veckorna!

Alltså hormonerna ska vi inte ens börja gräva i. Nu har jag gråtit ut i soffan en stund och är redo att ta tag i jobb :)

Livet alltså!
  • irrbloss_83

Idag känner jag mig mer som en människa igen. Herregud vad trött jag var igår. Jobbade hela dagen och vi var en person kort, vilket de försöker skydda mig ifrån men det går ju inte till 100% heller, och sen var jag ner på stan och handlade lite smågrejer och passade på att klippa håret.
    Sen när jag kom "hem" kollapsade jag i soffan. Blä! Men jag har sovit väldigt gott inatt i alla fall och känner mig som sagt lite piggare idag. 

På jobbet har de börjat spekulera i när jag egentligen ska föda, och när en av mina kollegor sa "han kommer säkert i helgen" blev jag halvt panikslagen. Jag måste ju få vila först! Han får inte komma förrän om tidigast en vecka. Hoppas, hoppas han lyssnar på mamma när det gäller det. 

Är det nån annan som går upp mycket i vikt? Jag har hittills under graviditeten gått upp ca 1 kg var 3:e vecka, men nu är det mellan 3 och 4 kg på två veckor. Äter inte så särskilt mycket mer än tidigare, och tycker inte jag är så vidare svullen heller. Blodtrycket ligger också bra, och hade ingen protein i urinen hos BM i måndags.... 

• Malinhe

Hej på er.!! Ny på sidan ?? Bf med mitt tredje å sambons första barn den 29/11. En liten Sladdis då jag har en 12 å 13 åring sen tidigare.

• frkvilljunu
    Malinhe skrev 2016-10-19 15:24:24 följande:

Hej på er.!! Ny på sidan ?? Bf med mitt tredje å sambons första barn den 29/11. En liten Sladdis då jag har en 12 å 13 åring sen tidigare.

Välkommen!

Väntar oxå en sladdis till mina tonåringar. Hur har din graviditet varit jämfört med de andra?
  • frkvilljunu

Vad nära det faktiskt börjar bli under jag när jag läser om er som tycks vara på gång med eller mindre.

Slemproppen kan jag inte riktigt minnas kom på någon av mina andra. Men hade tyvärr problem med svamp i underlivet andra graviditeten i slutet och tänker att den kanske inte märktes då.

Här och nu känns det väldigt trångt i magen.bebis låg långt nere med huvudet för två v hos bm och hoppas det fortfarande är så.igår och idag kan jag tycka det känns som det illar mer nedåt annars har det trycker inte riktigt varit där så man blir ju lite nojig att den ska få för sig att vända..

EN FRÅGA; har ni bestämt namn?

• Kroa

Elisa: skönt med järndroppet! Hur känns det? Mår du bättre? Håller tummarna!!

Ems: kul att det händer något ändå, då får man en gnutta hopp om att det faktiskt inte är så himla långt kvar trots allt! Min slempropp lossnade i omgångar i 1-2 veckor med första barnet, dock aldrig med blod. Så för mig var det inget tecken på att förlossningen skulle starta direkt, men ett tecken på att man börjar närma sig!! :)

Frkvilljunu: vi tror vi har bestämt oss för att vår pojk ska få namnet Liam :) det lutar åt det iallafall! Har du bestämt namn?

Jag ringde faktiskt fl igår och kollade med de vad de tyckte om min huvudvärk och de sa att jag skulle kontakta Mvc idag för att kolla blodtryck osv för att utesluta havandeskapsförgiftning. Så idag var jag hos Mvc för en ny undersökning och det såg bra ut så behöver inte oroa mig för det iallafall :)

Idag fick vi däremot träffa en ny barnmorska och det var sån skillnad i bemötande och hjälp att vi bestämde oss för att vi ska byta, även om det faktiskt inte är så lång tid kvar. Jag har ju berättat tidigare att jag inte vart helt nöjd med min bm, men idag fick jag faktiskt nog. Barnmorskan jag träffade idag frågade hur mitt järnvärde var eftersom det kunde ligga bakom att huvudvärken blivit värre annars och jag sa; jag vet inte vad de legat på innan, men jag tog ett blodprov för tre veckor sen och hon skulle höra av sig om det inte var bra.

Barnmorskan gick då in i min journal för att dubbelkolla och sa att mitt järnvärde är för lågt och att jag behöver äta järntabletter, och eftersom det gått tre veckor sen jag fick det dåliga resultatet utan att jag ätit några tabletter så är järnvärdet antagligen ännu sämre nu.

Min barnmorska har alltså vetat om att jag haft dåligt järnvärde i tre veckor utan att ringa mig eller ens nämna något om det på mötet i måndags.

När jag berättade för barnmorskan jag träffade idag om hur mycket tabletter jag äter och hur dåligt jag mår så sa hon att jag kunde få träffa spec-Mvc där jag kan få prata med de om att få en igångsättning på BF om det inte startat tidigare så att jag åtminstone slipper gå över tiden - mycket mer hjälp än jag fått under hela graviditeten bara idag, så imorgon ska vi ringa in och byta barnmorska!

• frkvilljunu

Kroa - vad skönt med bra bemötande! Rätt att byta BM.även om det inte är lång tid kvar kan det ju bli rätt många besök till.

Vi har " bestämt" namn tror vi. Fast vacklar lite fram och tillbaka..Jag vill helst ha ett par tre olika och inbilla mig att.Jag kommer känna vilket som passar när vi får träffa bebis. Det vi har funderat på tycker inte jag passar med de ev mellannamn (släktnamn) som vi vill ha. Men det är ju egentligen helt orelevant - Hur många gånger säger man de namnen mer än på ev dop liksom...

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?