• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • irrbloss_83

Vi har också bestämt namn, fast i vårt fall gjorde vi det innan barnet ens blev till. Ren tur att det faktiskt blev en pojke, för tjejnamn hade vi inget sådär toppenbra. I vårt fall blir det en Hugo, också ett gammalt släktnamn :)

• ems86
    Kroa skrev 2016-10-19 19:24:52 följande:

Elisa: skönt med järndroppet! Hur känns det? Mår du bättre? Håller tummarna!!

Ems: kul att det händer något ändå, då får man en gnutta hopp om att det faktiskt inte är så himla långt kvar trots allt! Min slempropp lossnade i omgångar i 1-2 veckor med första barnet, dock aldrig med blod. Så för mig var det inget tecken på att förlossningen skulle starta direkt, men ett tecken på att man börjar närma sig!! :)

Frkvilljunu: vi tror vi har bestämt oss för att vår pojk ska få namnet Liam :) det lutar åt det iallafall! Har du bestämt namn?

Jag ringde faktiskt fl igår och kollade med de vad de tyckte om min huvudvärk och de sa att jag skulle kontakta Mvc idag för att kolla blodtryck osv för att utesluta havandeskapsförgiftning. Så idag var jag hos Mvc för en ny undersökning och det såg bra ut så behöver inte oroa mig för det iallafall :)

Idag fick vi däremot träffa en ny barnmorska och det var sån skillnad i bemötande och hjälp att vi bestämde oss för att vi ska byta, även om det faktiskt inte är så lång tid kvar. Jag har ju berättat tidigare att jag inte vart helt nöjd med min bm, men idag fick jag faktiskt nog. Barnmorskan jag träffade idag frågade hur mitt järnvärde var eftersom det kunde ligga bakom att huvudvärken blivit värre annars och jag sa; jag vet inte vad de legat på innan, men jag tog ett blodprov för tre veckor sen och hon skulle höra av sig om det inte var bra.

Barnmorskan gick då in i min journal för att dubbelkolla och sa att mitt järnvärde är för lågt och att jag behöver äta järntabletter, och eftersom det gått tre veckor sen jag fick det dåliga resultatet utan att jag ätit några tabletter så är järnvärdet antagligen ännu sämre nu.

Min barnmorska har alltså vetat om att jag haft dåligt järnvärde i tre veckor utan att ringa mig eller ens nämna något om det på mötet i måndags.

När jag berättade för barnmorskan jag träffade idag om hur mycket tabletter jag äter och hur dåligt jag mår så sa hon att jag kunde få träffa spec-Mvc där jag kan få prata med de om att få en igångsättning på BF om det inte startat tidigare så att jag åtminstone slipper gå över tiden - mycket mer hjälp än jag fått under hela graviditeten bara idag, så imorgon ska vi ringa in och byta barnmorska!

Fan va bra ni är!!! Nu kommer du få en positiv boost sista veckorna (dagarna/timmarna) från ny bm som verkar proffsig istället för negativ ifrån den gamla. Bättre sent än aldrig och bra med en boost inför förlossningen :)
  • Björckan

Ja nu börjar det hända saker för flera av er här. Jag har två dagar kvar på jobbet. Asmycket att göra både på jobbet och hemma. Känner av att jag får hemskt onda sammandragningar när jag stressar men ibland finns det inte så mycket att göra. Min man är inte inne i någon bra stötta-gravid-fru-fas just nu... eller senaste tiden alls faktiskt. Men igår diskade han (och påpekade det tydligt.) så wohoo antar jag? Vi har bestämt namn... men velar om vilket som ska vara tilltalsnamn. Jag tänker att det ger sig när bebisen är ute. Vem vet, bm kanske såg fel på ultraljudet och så blir det en lillebror istället. Haha.

• Elisa77

Malinhe- välkommen!

Fruvilljunu- namn 90% säkert, barnen hatar vårt förslag så det känns inte jättekul. Även om vi tycker att det främst är mitt och mannens beslut vill man gärna ha med alla på tåget...

Krya- åh så bra att ni fick träffa en ny och att det ledde till att faktiskt byta bm. Hon verkar ta dig på allvar, så bra med spec mvc. Håller tummarna att det ger dig lite extra kraft så här i slutet.

Jag fick 1000mg Monofer, tog två timmar och jag kände inget direkt efter. Tydligen fyller det här upp depåerna först och ger sig sen ut i blodet och ökar på hb-värdet. Jag inbillar mig att jag sovit lite bättre i natt. Mycket kan ju vara en psykologisk effekt oxå...

Björckan- synd med stressen och icke-supporten från mannen. Lite liknande här. Har dock hela nästa vecka kvar att jobba men har dessvärre skjutit upp mkt till dess. Hemma så kan min man säga "diska inte, gå och lägg dig och vila istället" (byt ut diska mot vad du vill) Problemet är att då blir det ändå bara halvgjort... klassiska kvinnofällan...

• irrbloss_83

Här är det näst sista dagen på jobbet. Lillkillen ligger fortfarande med sin rygg mot min rygg och envisas med att knäa mig i magen. Oskönt! Idag ligger han också lite längre ner känns det som, för jag har ondare i bäckenet. 

Men snart, snart får jag vila lite! Gud så skönt det ska bli. :)

Skönt att läsa att det tickar på för er andra också, med ny, bättre BM och järndropp och grejer :)

• Elisa77

Igår var vi på konferens med jobbat, när alla andra ökade takten vid 22:00 gick jag upp på rummet och la mig, med en övernatten-ansiktsmask och många sköna timmars sömn framför mig (vi får bortse från alla toabesök och sidvändningar...) och det var rätt stor skillnad vid frukostbordet imorse.. hehehe.

Jag har en fundering, behöver man verkligen vinterkläder som i tjock dunoverall till första tiden? Jag har en fleeceoverall från PoP och en dun-åkpåse, sen är det  vind och vattenskydd spänt över liggdelen på vagnen. Samt att jag bäddar med ett fårskinn i botten. Jag vill minnas att jag haft tjocka vinterkläder till mina andra barn, men då har dom varit några månader gamla till vintern och gärna suttit i vagnen och därför varit mer utsatta för kylan.. 

Hur tänker ni kring tjocka vinterkläder?

• ems86
    Elisa77 skrev 2016-10-21 13:08:31 följande:

Igår var vi på konferens med jobbat, när alla andra ökade takten vid 22:00 gick jag upp på rummet och la mig, med en övernatten-ansiktsmask och många sköna timmars sömn framför mig (vi får bortse från alla toabesök och sidvändningar...) och det var rätt stor skillnad vid frukostbordet imorse.. hehehe.

Jag har en fundering, behöver man verkligen vinterkläder som i tjock dunoverall till första tiden? Jag har en fleeceoverall från PoP och en dun-åkpåse, sen är det  vind och vattenskydd spänt över liggdelen på vagnen. Samt att jag bäddar med ett fårskinn i botten. Jag vill minnas att jag haft tjocka vinterkläder till mina andra barn, men då har dom varit några månader gamla till vintern och gärna suttit i vagnen och därför varit mer utsatta för kylan.. 

Hur tänker ni kring tjocka vinterkläder?

Tänker precis som du. Fårskinn, ullfillt, bomullsfilt, pops vindfleece och locket på vagnen :)

Tänker främst ha två filtar för att kunna reglera om man går ut och in. Sen bor vi i Malmö där det är rått och blåsigt snarare än väldigt många minusgrader. Vill skruttan sen hellre hänga i sele än i vagn kanske vi får komplettera med ull underställ. Vad tror du om det?
  • Miaairam
    ems86 skrev 2016-10-21 13:35:14 följande:
    Tänker precis som du. Fårskinn, ullfillt, bomullsfilt, pops vindfleece och locket på vagnen :)

Tänker främst ha två filtar för att kunna reglera om man går ut och in. Sen bor vi i Malmö där det är rått och blåsigt snarare än väldigt många minusgrader. Vill skruttan sen hellre hänga i sele än i vagn kanske vi får komplettera med ull underställ. Vad tror du om det?
    Jag kommer också köra på tunnare ulloverall eller fleece och åkpåse eller filtar. Är mer rädd att han ska bli för varm än för kall, även om det sägs att det ska bli en kall vinter i år.
  • Elisa77

Bra, då tänker vi ju lite lika kring det där med klädsel. Minns att jag köpte alldeles för mkt första barnet och försöker dels vara lite mer smart ekonomisk och miljömässigt att inte konsumera så mkt. Men bara därför missar jag säkert ngt.. : )

• Satelliten

V 38+6 för mig idag! Jobbade sista dagen idag, sååå skönt, börjar känna mig extremt trött nu, vill typ sova hela tiden, har ganska mycket mensvärk och tungt att gå.

Det är första barnet för mig, så jag tycker också att det är lite svårt att veta vilka kläder som hen kommer att behöva och i vilka storlekar. Har en vindfleeceoverall som hen kommer få åka hem från bb i om det är kallt. Men tänker att jag får komplettera med overall och åkpåse när jag vet lite mer...

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?