Inlägg från: Satelliten |Visa alla inlägg
  • Satelliten

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Kroa skrev 2016-09-06 21:26:26 följande:

Åh jag är så himla tröööött.. Haft problem med sömnen i flera veckor, och de senaste har jag knappt kunnat sova om inte sambon hållt om mig eller kliat mig på ryggen, typ som om jag behöver den där lilla extra tryggheten. Och nu jobbar sambon kvällsskift så igår var han inte hemma förrän efter 12 på natten och jag somnade väl inte förrän 1-2 ändå, och sen vaknar dottern vid 5.30. 
    Idag åkte tösen till sin mormor och jag somnade som en stock direkt, sov i tre timmar. Smart drag av mig som redan har sömnproblem att sova tills klockan var 18, men det var nog välbehövligt! Brukar sällan kunna sova på dagen övh, men idag sa det bara "poff" så sov jag som en gris. 

Idag har det börjat trycka något fruktansvärt neråt också. Sticker och ilar i livmodertappen känns det som, bränner i ländryggen och det känns ungefär som om han ska trilla ur mig ibland, hah. Jag har för mig att det kändes något likadant när tösen började fixera sig i magen förra gången, så kanske det är de som sker! 

Hur mår ni andra? :) 

Jag känner igen mig, jättetrött och svårt att sova...

Jag somnar med hjälp av en avslappnings-/sömn-app (det kan jag verkligen rekommendera!) men sen vaknar jag vid 3-4 av att bäbisen sparkar, sträcker på sig och lever om. Är i vecka 33 nu så det är kraftfulla rörelser och kan göra rätt ont. Skönt att känna att bäbisen lever och mår bra, men efter någon timmes bökande i magen är jag klarvaken och kan inte sova på flera timmar. Plus att det är svårt att andas både pga att bäbisen klämmer ihop lungorna och pga nästäppan. Så sover kanske 5 timmar per natt max. Så har lite svårt att koncentrera mig på jobbet pga att jag är så trött..

Elisa77, har du prövat någon annan sorts järntablett? Tänker att det du kallar ?mentalt svag?, det blir man ju när man ständigt är trött och inte har någon energi, svårt att vara riktigt glad också utan energi. Så känner i alla fall jag, har också haft låga järnvärden (depåerna) så har varit trött mer eller mindre hela graviditeten. Kunde sova 4 timmar på dagen och sedan 8-9 timmar per natt när jag fick chansen. Har dock härdat ut med Niferex och har fått upp värdena så till vecka 29/30 blev jag plötsligt mycket piggare igen. Fick några goda veckor då jag var piggare och kände mig entusiastisk,  men sen accelererade sömnsvårigheterna istället och nu tycker jag det är svårare att stå ut med alla andra graviditetsproblem man har. Orkar knappt med jobbet och efter jobbet har jag väldigt lite energi att ta mig för något, känns som en bedrift bara jag orkat fixa någon kvällsmat.

• Satelliten

V 38+6 för mig idag! Jobbade sista dagen idag, sååå skönt, börjar känna mig extremt trött nu, vill typ sova hela tiden, har ganska mycket mensvärk och tungt att gå.

Det är första barnet för mig, så jag tycker också att det är lite svårt att veta vilka kläder som hen kommer att behöva och i vilka storlekar. Har en vindfleeceoverall som hen kommer få åka hem från bb i om det är kallt. Men tänker att jag får komplettera med overall och åkpåse när jag vet lite mer...

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?