• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Elisa77
    Mariro skrev 2016-10-27 15:34:59 följande:
    Ja, även om vi är väldigt lyckligt lottade i sverige att vi faktiskt får pengar för att sitta hemma med våra barn så är det inte speciellt mycket man får ut... måste dubbelkolla det där med skatten, fattas bara att man blir återbetalningsskyldig när man inte direkt har mkt att röra sig på.

Skönt att det är sista dagen för dig, jag ska jobba hemifrån hela november, men allt kan jag släppa from 1 dec. Längtar tills dess, behöver denna årspaus, är less på jobbet, kollegorna och allt det där...
    Nu när jag insett hur lite pengar det blir första veckan (1100 kr, lägstanivå) så ångrar jag djupt att jag inte härdade ut och jobbade hemifrån jag med. Men men, jag ska tänka positivt. : ) Jag längtar väldigt mycket att få träffa filuren i magen nu.
  • Mariro
    Elisa77 skrev 2016-10-27 15:42:14 följande:

Nu när jag insett hur lite pengar det blir första veckan (1100 kr, lägstanivå) så ångrar jag djupt att jag inte härdade ut och jobbade hemifrån jag med. Men men, jag ska tänka positivt. : ) Jag längtar väldigt mycket att få träffa filuren i magen nu.

Vi har så mycket positivt att se fram emot! Även om det blir aningen kärvt så klarar man sig alltid. Härda ut och härda ut, det finns nog ett tak för hur mycket man klarar av, och i just vår situation kanske man inte ska pressa sig på samma sätt :) nu ska vi njuuuta av ledigheten!
  • ems86

Här var planen sista pluggdag idag men vi är så dåliga här hemma, typ influensa, att jag fick kasta in handduken. Nä alltså tjejer detta är inte tiden för att pressa oss utan för att ladda upp. Både mental och fysisk energi. En extra kanelbulle till oss idag! Och sen lite fotmassage från männen. Ok? Sista rycket nu. Sen är vi väldigt låsta en period.

Någon annan med kids som agerar ut just nu? Min tvååring har helt klart insett att något är påväg att hända och är så mammig att jag knappt kan lämna honom en sekund..

• Kroa

Igår hade jag och sambon sex igen. Har inte haft det på sen förra gången (haha logiskt..!) då jag fick förvärkar efteråt och vi la sexet på hyllan eftersom det var för tidigt. Men igår var sambon lite sugen och eftersom vi nu faktiskt kommit in i det magiska v. 37+ så vi körde igen, och så mycket hemska förvärkar har jag aldrig haft.. Värkarna gjorde jätteont, kanske inte så att jag ville gråta direkt, men ändå så jag fick andas mig igen dom liksom. De kom oregelbundet, men ganska tätt. Sambon försökte övertala mig att åka in till förlossningen för att kolla, men jag ville vänta tills det blev värre - vilket det aldrig blev efter 6 timmar tills jag tillslut lyckades somna.. 
    Delar av slemproppen lossnade flera gånger igår, dock aldrig med något blod. Idag är det så mycket slemmiga flytningar (eller slempropp) att jag måste ha trosskydd och får torka mig flera gånger efter ett toabesök. 
    Tarmarna har väl blivit retade efter alla sammandragningar så jag får springa på toa med magknip och diarréanfall. Förvärkarna gör däremot inte alls ont, även om jag får några sammandragningar då och då. 

Detta hade ju vart kul om jag faktiskt trodde på att det var på gång nu, men jag tror mer det är ett falskt alarm på grund av sexet - att det orsakade falska förvärkar. Nu kommer jag absolut inte vilja ha mer sex under graviditeten iallafall.. 

• Elisa77
    ems86 skrev 2016-10-27 16:55:25 följande:

Här var planen sista pluggdag idag men vi är så dåliga här hemma, typ influensa, att jag fick kasta in handduken. Nä alltså tjejer detta är inte tiden för att pressa oss utan för att ladda upp. Både mental och fysisk energi. En extra kanelbulle till oss idag! Och sen lite fotmassage från männen. Ok? Sista rycket nu. Sen är vi väldigt låsta en period.

Någon annan med kids som agerar ut just nu? Min tvååring har helt klart insett att något är påväg att hända och är så mammig att jag knappt kan lämna honom en sekund..

krya på er, det sista man vill ska hända nu i slutspurten är ju att bli sjuk. Hoppas ni mår bättre kvickt. Låter som en bra idé med extra ompyssling av våra karlar. ; )

Din tvååring känner nog definitivt att ngt är på g.. Du får vara beredd på lite bakåtsteg med honom, att han kommer agera yngre än han är och kanske vilja ha mer bekräftelse än vanligt. (Vilket man ju ger sin 2 åring typ hela tiden ändå)
    Det skiljer 16 mån mellan mina grabbar och när tvåan kom hade jag ständigt dåligt samvete om jag inte kunde ta varje ledig sekund med ettan när tvåan sov. Mitt tips till dig är att HA INTE DET! Tänk på att du måste vila mellan varven också. Lättare sagt än gjort.

• Elisa77
    Kroa skrev 2016-10-28 10:00:36 följande:

Igår hade jag och sambon sex igen. Har inte haft det på sen förra gången (haha logiskt..!) då jag fick förvärkar efteråt och vi la sexet på hyllan eftersom det var för tidigt. Men igår var sambon lite sugen och eftersom vi nu faktiskt kommit in i det magiska v. 37+ så vi körde igen, och så mycket hemska förvärkar har jag aldrig haft.. Värkarna gjorde jätteont, kanske inte så att jag ville gråta direkt, men ändå så jag fick andas mig igen dom liksom. De kom oregelbundet, men ganska tätt. Sambon försökte övertala mig att åka in till förlossningen för att kolla, men jag ville vänta tills det blev värre - vilket det aldrig blev efter 6 timmar tills jag tillslut lyckades somna.. 
    Delar av slemproppen lossnade flera gånger igår, dock aldrig med något blod. Idag är det så mycket slemmiga flytningar (eller slempropp) att jag måste ha trosskydd och får torka mig flera gånger efter ett toabesök. 
    Tarmarna har väl blivit retade efter alla sammandragningar så jag får springa på toa med magknip och diarréanfall. Förvärkarna gör däremot inte alls ont, även om jag får några sammandragningar då och då. 

Detta hade ju vart kul om jag faktiskt trodde på att det var på gång nu, men jag tror mer det är ett falskt alarm på grund av sexet - att det orsakade falska förvärkar. Nu kommer jag absolut inte vilja ha mer sex under graviditeten iallafall.. 

Men du, det behöver ju inte vara falskt alarm! Sexet kan ju ha satt igång det hela på riktigt! Jag är superorolig för sexandet själv (fick också ett väldigt obehag sist) och får vänta en vecka tills jag kommer in i vecka 37. Men sex lockar inte så värst just nu. Jag känner mig väldigt oattraktiv sexuellet, mitt kön är jättesvullet och jag kommer ju inte i närheten av att ansa något könshår och fräscha till, efter månader av förstoppning trivs hemorrojderna och för att inte tala om vita tjocka "gravidflytningar"... Urk.
  • ems86
    Elisa77 skrev 2016-10-28 10:47:53 följande:

krya på er, det sista man vill ska hända nu i slutspurten är ju att bli sjuk. Hoppas ni mår bättre kvickt. Låter som en bra idé med extra ompyssling av våra karlar. ; )

Din tvååring känner nog definitivt att ngt är på g.. Du får vara beredd på lite bakåtsteg med honom, att han kommer agera yngre än han är och kanske vilja ha mer bekräftelse än vanligt. (Vilket man ju ger sin 2 åring typ hela tiden ändå)

Det skiljer 16 mån mellan mina grabbar och när tvåan kom hade jag ständigt dåligt samvete om jag inte kunde ta varje ledig sekund med ettan när tvåan sov. Mitt tips till dig är att HA INTE DET! Tänk på att du måste vila mellan varven också. Lättare sagt än gjort.

Åh tack snälla för både tips och krya-rop! Idag är sonen på förskolan och jag vilar!! Underbart!!

Precis det du säger är man ju så orolig för. Det ständiga dåliga samvetet. Sen man fick sitt första har ju allt fokus legat där, utan minsta konkurrens. Jag försöker tänka att det är ett fantastiskt bra sätt att förbereda dem för livet. Det ser ju ut så! Man får vänta på sin tur och hitta tryggheten i att mamma och pappa alltid finns där även om vi inte i den SEKUNDEN svarar upp till behovet.

16 månader är tight, men gud va häftigt att ha ett syskon så tätt! Bra jobbat av dig! Vad blir det nu mellan mini i mage och syskonen?
  • Elisa77
    ems86 skrev 2016-10-28 11:19:30 följande:
    Åh tack snälla för både tips och krya-rop! Idag är sonen på förskolan och jag vilar!! Underbart!!

Precis det du säger är man ju så orolig för. Det ständiga dåliga samvetet. Sen man fick sitt första har ju allt fokus legat där, utan minsta konkurrens. Jag försöker tänka att det är ett fantastiskt bra sätt att förbereda dem för livet. Det ser ju ut så! Man får vänta på sin tur och hitta tryggheten i att mamma och pappa alltid finns där även om vi inte i den SEKUNDEN svarar upp till behovet.

16 månader är tight, men gud va häftigt att ha ett syskon så tätt! Bra jobbat av dig! Vad blir det nu mellan mini i mage och syskonen?
    Det kändes helt rätt att skaffa syskonen så tätt, det var tufft i perioder men jag är glad för det idag (Ettan var väldigt lätthanterlig som bebis, tvåan var helt omöjlig). Barnen är väldigt olika men har trots det stor glädje och nytta av varandra och jag ser otroliga fördelar och vinster med att växa upp med syskon, oslagbara tom.

Barnen är 7 och 9 år idag och lillasyster i magen var väldigt oplanerad. ; )

• Kroa
    Elisa77 skrev 2016-10-28 10:55:20 följande:
    Men du, det behöver ju inte vara falskt alarm! Sexet kan ju ha satt igång det hela på riktigt! Jag är superorolig för sexandet själv (fick också ett väldigt obehag sist) och får vänta en vecka tills jag kommer in i vecka 37. Men sex lockar inte så värst just nu. Jag känner mig väldigt oattraktiv sexuellet, mitt kön är jättesvullet och jag kommer ju inte i närheten av att ansa något könshår och fräscha till, efter månader av förstoppning trivs hemorrojderna och för att inte tala om vita tjocka "gravidflytningar"... Urk.
    Känner mig väldigt skeptisk till att det är något som startat på riktigt, känns mer som om det är samma sak som förra gången bara att det gör ondare nu för att jag är längre gången; eller något sånt. Iofs är jag väldigt negativ och deppig över hela graviditeten övh taget nu, så fruktansvärt trött på det härfaktiskt. Helt säker på att han kommer stanna där inne så länge han bara kan! 
    Just nu känner jag ingenting direkt. Fogarna gör lite ont bara, får några sammandragningar ibland och mina flytningar är samma som tidigare igen. 
    haha, jag hade hellre haft tjocka gravidflytningar faktiskt, de senaste veckorna har jag haft jättevattniga flytningar. Ibland undrar jag tillochmed om jag kissar på mig när det rinner till och när jag torkar mig känns det som om jag aldrig blir torr. 

Jag förstår vad du menar. Jag är också svullen och känner mig fruktansvärt osexig, men det gick ändå! 
    Jag försöker att raka mig imellanåt - jag ser ju absolut ingenting så vem vet hur jag ser ut där nere egentligen - jag bara chansar hejvilt och försöker känna med handen försiktigt vart jag ska raka. Men det är inte för att känna mig sexig eller för sambons skull, utan för att jag minns hur det var efter förra förlossningen - jag var orakad och hade så grymt mycket avslag efteråt att det var omöjligt för mig att ens försöka raka mig, och jag fick duscha av mig flera gånger om dagen för att blodet torkade hela tiden i håret så det gjorde bara ont och var skitjobbigtt!
    Så för den skullen försöker jag hålla mig någorlunda ansad där nere för den dagen förlossningen börjar så det inte blir samma sak igen, och håller tummarna för mindre avslag! 
  • ems86
    Elisa77 skrev 2016-10-28 11:30:53 följande:

Det kändes helt rätt att skaffa syskonen så tätt, det var tufft i perioder men jag är glad för det idag (Ettan var väldigt lätthanterlig som bebis, tvåan var helt omöjlig). Barnen är väldigt olika men har trots det stor glädje och nytta av varandra och jag ser otroliga fördelar och vinster med att växa upp med syskon, oslagbara tom.

Barnen är 7 och 9 år idag och lillasyster i magen var väldigt oplanerad. ; )

Åh det skiljer 9 år på mig och min storasyster! Fatta vilket back-up system lillasyster kommer ha. Det har jag fortfarande så mycket glädje av att ha någon som alltid backar upp mig på ett vuxet sätt - om du förstår vad jag menar? Har alltid varit väldigt "bortskämd" med fokus från mina föräldrar men samtidigt fått lära mig syskon-biten med att vänta. Det får man nog oavsett åldersskillnad :)
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?