• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Kroa
    frkvilljunu skrev 2016-10-25 10:14:44 följande:
    Funderar mycket på förlossningen och smärta och längd med. Kan inte alls bestämma mig angående smärtlindring heller men det beslutet får nog ske där och då.

Sammandragningar som känns mycket mer nu och några gånger ett par riktiga förvärkar men börjar ställa in mig på att va gravid FÖR EVIGT. Tror jag kommer ha svårt att fatta när det verkligen är på gång..
    Ja, jag vill ju föda utan epidural men när man väl är där vet man ju inte ändå.
    Jag känner detsamma faktiskt. Vid varje känning jag får nu pratar jag bort den och skyller på att det beror på något helt annat och att allt är falskt alarm. Får hålla tummarna för att det gör ont som fanken när det väl sätter igång så man verkligen fattar!
  • irrbloss_83

Fortfarande inga förvärkar. Bebis rörlig/ruckbar enligt BM igår och nu ligger han inte i rätt läge alls. Igår låg han med sin rygg mot min högra sida och idag vetesjutton. Hade jag inte känt med händerna att huvudet är i bäckenet hade jag trott att han låg i tvärläge högst upp. 
    Jag har ju hela graviditeten trott att han skulle komma sent, och efter vad det verkar så kommer jag inte ha fel. Hoppas bara jag slipper igångsättning...

Börjar också bli lite nervös inför själva förlossningen. Hur ont gör det egentligen liksom? Det går ju inte att få reda på innan man har gjort det. Så nu känner jag mest att jag vill ha det överstökat så bebis får vara på utsidan med oss sen. Men det funkar väl inte riktigt så har jag förstått... :P

• ems86
    Kroa skrev 2016-10-25 10:21:32 följande:

Ja, jag vill ju föda utan epidural men när man väl är där vet man ju inte ändå.

Jag känner detsamma faktiskt. Vid varje känning jag får nu pratar jag bort den och skyller på att det beror på något helt annat och att allt är falskt alarm. Får hålla tummarna för att det gör ont som fanken när det väl sätter igång så man verkligen fattar!

Varför känner du att du vill föda utan eda? Jag hann inte med någon smärtlindring alls sist och känner mig fullständigt lost kring hur jag ska tänka. Hjälp :)
  • ems86

Ja nu känns det som det är flera av oss som kan åka in och föda när som helst :)

Jag har mycket mensvärk och allmänt obehag i underlivet. Då menar jag inne i underlivet. Känns ibland som hon håller på att borra igenom en hand typ.

Annars är vår stora grej just nu att storebror varit så risig hela helgen. 5 nätter med super ledsen öroninflamerad tvååring som bara vill ligga hos mig och sparka på magen. Idag tillbaka på förskolan men jag är helt slut!! Dels oroad över att själv bli sjuk, att mannen blir sjuk och inte får följa med till förlossningen men också att sonen ska vara risig och ledsen när vi åker in. Han är riktigt mammig och jag så svag för honom..

Det går ju så mycket sjukdom just nu. Egebtligen skulle man kanske hålla syskon hemma men de (iallafall vår) behöver ju sina vänner och rutiner. Och vi behöver jobba klart!

• Kroa
    ems86 skrev 2016-10-25 11:13:57 följande:

Varför känner du att du vill föda utan eda? Jag hann inte med någon smärtlindring alls sist och känner mig fullständigt lost kring hur jag ska tänka. Hjälp :)

Jag födde med epidural förra fl, även fast jag egentligen ville föda utan men orkade inte mer. Då ville jag föda utan för att jag hört att det var lättare utan. Att man känner av krystvärkarna osv mer och man får det lättare att föda barnet istället för att riskera att inte känna något och få problem att veta när man ska krysta osv.

Dock blev det ju med epidural ändå och den tog bort väldigt mycket smärta under värkarna, vilket iofs var skönt. Svårt att veta om det var en svårare förlossning, har ju inget att jämföra med än ;) men efteråt fick jag problem med urinblåsan. Epiduralen tog bort såpass mycket känsel för mig att jag inte kände av när jag behövde kissa och jag kunde inte kissa själv förrän dagen efter. De fick tömma mig sammanlagt 3 gånger efter förlossningen med hjälp av kateter (vilket var mindre skönt eftersom jag redan hade ganska ont i underlivet kan man säga, haha) så den biten vill jag gärna slippa igen!
  • ems86
    Kroa skrev 2016-10-25 11:38:37 följande:

Jag födde med epidural förra fl, även fast jag egentligen ville föda utan men orkade inte mer. Då ville jag föda utan för att jag hört att det var lättare utan. Att man känner av krystvärkarna osv mer och man får det lättare att föda barnet istället för att riskera att inte känna något och få problem att veta när man ska krysta osv.

Dock blev det ju med epidural ändå och den tog bort väldigt mycket smärta under värkarna, vilket iofs var skönt. Svårt att veta om det var en svårare förlossning, har ju inget att jämföra med än ;) men efteråt fick jag problem med urinblåsan. Epiduralen tog bort såpass mycket känsel för mig att jag inte kände av när jag behövde kissa och jag kunde inte kissa själv förrän dagen efter. De fick tömma mig sammanlagt 3 gånger efter förlossningen med hjälp av kateter (vilket var mindre skönt eftersom jag redan hade ganska ont i underlivet kan man säga, haha) så den biten vill jag gärna slippa igen!

Ah okej då förstår jag! Det där är så svårt!! Upplevelserna är ju så individuella. Är öppen för epidural denna gång. Ingen smärtlindring alls var inte för mig.. hehe..
  • Kroa
    ems86 skrev 2016-10-25 11:47:31 följande:

Ah okej då förstår jag! Det där är så svårt!! Upplevelserna är ju så individuella. Är öppen för epidural denna gång. Ingen smärtlindring alls var inte för mig.. hehe..

Jag vet ju inte hur det känns utan så jag kanske ångrar mig, sen vet man ju aldrig vad man väl vill när man tillslut är där. Om man någonsin kommer dit känns det som nu ;)

Åh, jobbigt med alla sjukdomar förresten! Dottern har också vart sjuk men är äntligen frisk. Hon fick först öroninflammation med nässelutslag osv, fick tillslut pencillin i några dagar. Var frisk i några dagar och sen kom öroninflammationen tillbaka, fick en längre kur med pencillin och hade besvär under mer än halva kuren. När väl öroninflammationen släppt fick hon en superförkylning istället så hon var sjuk nästan konstant i en månad.. :( nu har hon faktiskt vart frisk i en hel vecka iaf, peppar peppar!!
  • ems86
    Kroa skrev 2016-10-25 12:14:20 följande:

Jag vet ju inte hur det känns utan så jag kanske ångrar mig, sen vet man ju aldrig vad man väl vill när man tillslut är där. Om man någonsin kommer dit känns det som nu ;)

Åh, jobbigt med alla sjukdomar förresten! Dottern har också vart sjuk men är äntligen frisk. Hon fick först öroninflammation med nässelutslag osv, fick tillslut pencillin i några dagar. Var frisk i några dagar och sen kom öroninflammationen tillbaka, fick en längre kur med pencillin och hade besvär under mer än halva kuren. När väl öroninflammationen släppt fick hon en superförkylning istället så hon var sjuk nästan konstant i en månad.. :( nu har hon faktiskt vart frisk i en hel vecka iaf, peppar peppar!!

Åh stackars dottern.. då har ni också haft dåliga nätter? Öroninflammationer är hemska. De är så trötta och vill bara sova men man riktigt ser hur ont det gör att ligga ner. Har suttit med sonen sovandes flera timmar senaste nätterna. Hyfsat obekvämt!
  • Elisa77

När jag födde sist så hade jag en fantastisk barnmorska som jobbat i Afrika bla och verkligen förespråkade profylax, att andas och vara närvarande i smärtan. Det gick skitbra ända tills hon klev av sitt pass och jag fick en ny. Då tog det inte lång tid förrän jag bönade och bad om epidural. : )

Jag tycker det är en sund inställning att tro på sig själv och vilja testa köra på så långt det går utan. Men nånstans vara öppen för att kunna ändra sig och ta det som det kommer.

• irrbloss_83
    Elisa77 skrev 2016-10-25 12:59:59 följande:
    När jag födde sist så hade jag en fantastisk barnmorska som jobbat i Afrika bla och verkligen förespråkade profylax, att andas och vara närvarande i smärtan. Det gick skitbra ända tills hon klev av sitt pass och jag fick en ny. Då tog det inte lång tid förrän jag bönade och bad om epidural. : )

Jag tycker det är en sund inställning att tro på sig själv och vilja testa köra på så långt det går utan. Men nånstans vara öppen för att kunna ändra sig och ta det som det kommer.
    En sån barnmorska vill jag också ha (som din första alltså)! Jag skulle helst slippa alla interventioner överhuvudtaget, men behövs det så behövs det. 
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?