• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Kroa
    Mariro skrev 2016-10-16 10:05:13 följande:

Hörrni tjejer, jag har en fråga till er, gällande svärföräldrar och det kommande barnbarnet. Hur har det varit för er? Har de varit intresserade och ringt er, frågat hur det går, hur man mår osv? Alltså frågat er direkt och inte genom sina söner? Så har det nämligen varit för mig, jag är i v 32 nu, och jag har fått totalt tre samtal från mina svärföräldrar (varav ett var ett födelsedagsgrattis och ett på uppmaning av min sambo), där de frågar hur jag mår. Vi har träffats nyligen men det frågas liksom inte något alls, totalt ointresse vilket för mig är sårande. Det är första barnbarnet för dem och i början (då jag var lite avvaktande för man vet inte vad som händer under de tidiga månaderna) ville de berätta för alla de kände, vilket jag inte kände mig bekväm med. Så jag har faktiskt tagit illa vid mig pga detta ointresse, men vet liksom inte hur mycket involverade de antas vara? Kanske är det jag som sätter för höga krav?

Mina svärföräldrar har nog aldrig ringt direkt till mig för att fråga hur jag mår osv, men de frågar varje gång de pratar med min sambo och för mig är det tillräckligt :) kanske har att göra med att vi redan har barn i familjen, även om detta är vårt första gemensamma, och jag vet att de engagerar sig till de barn vi har.

Jag tror det är ganska svårt att engagera sig i en graviditet när man inte är mamma eller pappa till barnet, även om de tycker att de ska bli kul osv. Men det är lite annorlunda ändå, för som förälder knyter man ett speciellt band till barnet i magen medans det är svårt för en "utomstående" att göra det, för det är inte med på samma sätt.

Jag kände likadant ibland under min första graviditet men allt ändrades när barnet väl var fött, då det blev mer "på riktigt".

Sen beror de väl lite på vad man har för kontakt och hur ofta man träffas osv. Vi träffar inte mina svärföräldrar så ofta utan de, eller sambon, ringer mest varandra för att prata lite och då blir det ju mer att de frågar då istället för att de ringer mig.
  • frkvilljunu

Någon mer som blivit illamående igen? Vet inte om det är H alsbrännan som gör det eller vad det är. Som ett konstant illamående ligger över mig. Novalucol har hjälpt innan mot de där hastiga halsbränne klänningarna som oftast bara kommit på kvällen. Men nu tycker jag nästan jag mår med illa av smaken av dem...blää....

Känner mig så stor och otymplig och bara gnäller.Är det inte det ena så är det andra- ryggen.halsbränna.trött...

Så blir jag ledsen för att min sambo ska tröttna på mitt gnäll fastän han inte säger att ljud om det...

Åh om det ändå hade varit ett rosa skimmer att va gravid...

• Elisa77
    frkvilljunu skrev 2016-10-16 13:07:50 följande:

Någon mer som blivit illamående igen? Vet inte om det är H alsbrännan som gör det eller vad det är. Som ett konstant illamående ligger över mig. Novalucol har hjälpt innan mot de där hastiga halsbränne klänningarna som oftast bara kommit på kvällen. Men nu tycker jag nästan jag mår med illa av smaken av dem...blää....

Känner mig så stor och otymplig och bara gnäller.Är det inte det ena så är det andra- ryggen.halsbränna.trött...

Så blir jag ledsen för att min sambo ska tröttna på mitt gnäll fastän han inte säger att ljud om det...

Jag mår oxå mkt illa, har svårt att äta.. hade gått upp 10 kg (från 58 till 68 kg från gravstart till v.30) På fem veckor har vågen stått still nu... men magen (SF-måttet) växer iallafall. Jag tror mitt illamående beror på noll i järndepå och under 100 i hb, så efter mitt järndropp i veckan hoppas jag bli av med det.. :)
  • ems86
    Mariro skrev 2016-10-16 10:05:13 följande:

Hörrni tjejer, jag har en fråga till er, gällande svärföräldrar och det kommande barnbarnet. Hur har det varit för er? Har de varit intresserade och ringt er, frågat hur det går, hur man mår osv? Alltså frågat er direkt och inte genom sina söner? Så har det nämligen varit för mig, jag är i v 32 nu, och jag har fått totalt tre samtal från mina svärföräldrar (varav ett var ett födelsedagsgrattis och ett på uppmaning av min sambo), där de frågar hur jag mår. Vi har träffats nyligen men det frågas liksom inte något alls, totalt ointresse vilket för mig är sårande. Det är första barnbarnet för dem och i början (då jag var lite avvaktande för man vet inte vad som händer under de tidiga månaderna) ville de berätta för alla de kände, vilket jag inte kände mig bekväm med. Så jag har faktiskt tagit illa vid mig pga detta ointresse, men vet liksom inte hur mycket involverade de antas vara? Kanske är det jag som sätter för höga krav?

Mina svärföräldrar är väldigt måna om oss och när vi ses frågar de alltid mig direkt. Tar sig tid och bryr sig. Men där i mellan har de aldrig ringt mig direkt utan frågar genom min man. Tror det är ett sätt för dem att hålla honom så involverad som möjligt också. Att inte graviditeten bara rör mig lixom, de är ju hans föräldrar och vill nog höra hans känslor etc - tänker jag.
  • ems86
    frkvilljunu skrev 2016-10-16 13:07:50 följande:

Alltså den där jäkla halsbrännan ställer till det så för mig med... mår riktigt illa i mellanåt och är aldrig hungrig eller sugen på något!

Jag är också en gnällis just nu. Väldigt frustrerad över hur ensam man är i en graviditet, trots att man är två.

Försöker tänka att det är sista rycket nu. Att det kommer vara rätt tufft fram till förlossningen - sen tar nästa tuffa bit över :)

Kram!
  • Elisa77

Mina svärisar hör av sig då och då, men jag föredrar att dom ringer min man istället.. Jag tycker det blir FÖR mycket fokus på mig hela tiden.

• Rosen1990
    Helen3 skrev 2016-10-15 16:27:44 följande:

Känner med dig! Har också haft foglossning sen tidigt och går nu med kryckor. Jag är född -88, så 28 år :) bor norr om Sthlm. Du då? När har du bf?

Jag bor i Malmö. Född 90 så 26år ? fick först barnet 2månader efter jag fyllt 21. Jag har bf 17/11 dudå? :)
  • Rosen1990
    irrbloss_83 skrev 2016-10-16 09:49:41 följande:

Jag bor i jämtland och är 32 år. 

Vad gäller gravidkrämpor så har jag foglossning, men ändå inte så farligt mycket. Det gör ont men jag kan gå relativt obehindrat i alla fall. Halsbränna har jag av och till, och det är nästan mer störande än foglossningen. Annars är jag rätt krämp-fri och har varit det hela graviditeten. :)

Ja den där halsbrännan är inte rolig. Eftersom min bebis sitter i säte så är det extra påfrestande så jag spyr flera gånger om dagen sen några veckor tillbaka :/ kan inte ens luta mig fram.
  • Kroa

Har någon av er fått jätteröda kinder utan anledning? Läpparna har svullnat en aning och "ömsar skinn" eller hur man nu ska förklara, haha! Jag kan få så någon gång när jag har hög feber och förkyld, men jag känner mig bra i kroppen annars, tillochmed piggare än vanligt, så jag tror inte jag börjar bli sjuk.

Kanske har med gravhormonerna att göra, men jag har inte hört något om det innan?

Jag är förresten 23 år nu och kommer från skarabörg! :)

• ems86

Hallå alla!

Är det någon som funderat på att vaccinera sig och sin sambo mot kikhosta? Eller någon som haft uppe det med sin bm? Här är det mycket snack om det och att vi gravida då skulle överföra ett visst skydd till bebisen vid förlossning. Är dessutom syskon och övriga familj vaccinerade nyligen är det ingen hemma som plockar hem smittan. Vaccinet klingar av med åren och vi som är runt 30 har inget skydd alls.

Vi kommer göra detta under veckan så länge inte min bm direkt avråder.

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?