Mariro skrev 2016-10-16 10:05:13 följande:
Hörrni tjejer, jag har en fråga till er, gällande svärföräldrar och det kommande barnbarnet. Hur har det varit för er? Har de varit intresserade och ringt er, frågat hur det går, hur man mår osv? Alltså frågat er direkt och inte genom sina söner? Så har det nämligen varit för mig, jag är i v 32 nu, och jag har fått totalt tre samtal från mina svärföräldrar (varav ett var ett födelsedagsgrattis och ett på uppmaning av min sambo), där de frågar hur jag mår. Vi har träffats nyligen men det frågas liksom inte något alls, totalt ointresse vilket för mig är sårande. Det är första barnbarnet för dem och i början (då jag var lite avvaktande för man vet inte vad som händer under de tidiga månaderna) ville de berätta för alla de kände, vilket jag inte kände mig bekväm med. Så jag har faktiskt tagit illa vid mig pga detta ointresse, men vet liksom inte hur mycket involverade de antas vara? Kanske är det jag som sätter för höga krav?
Mina svärföräldrar har nog aldrig ringt direkt till mig för att fråga hur jag mår osv, men de frågar varje gång de pratar med min sambo och för mig är det tillräckligt :) kanske har att göra med att vi redan har barn i familjen, även om detta är vårt första gemensamma, och jag vet att de engagerar sig till de barn vi har.
Jag tror det är ganska svårt att engagera sig i en graviditet när man inte är mamma eller pappa till barnet, även om de tycker att de ska bli kul osv. Men det är lite annorlunda ändå, för som förälder knyter man ett speciellt band till barnet i magen medans det är svårt för en "utomstående" att göra det, för det är inte med på samma sätt.
Jag kände likadant ibland under min första graviditet men allt ändrades när barnet väl var fött, då det blev mer "på riktigt".
Sen beror de väl lite på vad man har för kontakt och hur ofta man träffas osv. Vi träffar inte mina svärföräldrar så ofta utan de, eller sambon, ringer mest varandra för att prata lite och då blir det ju mer att de frågar då istället för att de ringer mig.