• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Elisa77

Här har ni en till som känner sig lite sliten idag.. mådde illa hela eftermiddagen, kvällen och natten vilket innebar (känns det som) noll sömn. Upp och iväg med barn som skulle på friluftsdag och sen åka till jobbet (en sträcka på 6 mil som kändes som en evighet) för att sitta framför datorn med en överjävlig statlig upphandling (jag gillar inte stillasittande arbetsuppgifter och som tur är gör jag det inte så ofta) så mina ögon är röda och håller på att trilla ut nu känns det som...

... fick ett positivt besked att hantverkarna som ska renovera vårt badrum kan komma redan på måndag (tre veckor tidigare än beräknat) så nu måste verkligen de sista inköpen ske PRONTO! Vi upptäckte igår att nya badkaret inte går in genom dörren så vi måste bredda öppningen... och badkarsblandaren var fel så den har vi reklamerat men inte fått nån ny än.. och handdukstork har vi helt missat att vi behöver (pga kalldrag från fönster och radiatorn ska väck) så det är så mycket fix och trix nu men så skönt det ska bli när jag har mina två alldeles egna arbetsfria hemmaveckor med nytt badrum och inga hantverkare som stör innan bebis kommer. :) Snabbspola tiden nu please!

Krya på er alla med era krämpor!

• frkvilljunu

Varit på BM besök och allt var som det skulle. Så roligt att var gång jag varit där kommer jag inte på något alls att fråga om och resten av tiden känns det som man går med 100funderingar..

Bebis ligger med huvud ganska långt ner och bm tror inte den kommer vända.Det känns bra.

Går hemma på havandeskapspenning nu och tycker tiden går så sakta. För trött och seg att ta mig för att göra något. Plocka fram allt jag införskaffat igår och insåg att det var väldigt mycket kläder.köpte klädpaket på tradera runt rul som jag knappt kollat igenom.

Undrar vad jag "glömt" att man ska behöva?

• Elisa77

Ems86- kan du inte lägga till i trådstartens allas bf? Roligt att på ett övergripligt sätt se hur vi alla närmar oss...

Frkvilljunu- jag har oxå lite problem att komma ihåg vad man behöver... Idag är det 25% på allt på kappahl och deras Newbie kläder är söta, ska försöka hinna dit en sväng.

• Mariro

Nu är det nära till förlossning för vissa av oss, kan ni inte dela med er av tankar, tidigare erfarenheter, om ni har speciella orosmoment, vad ni vill ha med er osv, det vore kul att läsa!

• Kroa

Mitt största orosmoment är nog att förlossningen ska börja när vi har båda barnen hemma. Deras föräldrar bor åt två olika håll, ingen barnvakt som ligger på vägen till sjukhuset och jag är väldigt orolig över att det ska sättas igång akut så vi inte hinner fixa någon som kan ta barnen så att pappan får stanna hemma med dom och missa förlossningen.. vi har ju några som kan vara barnvakter men det gäller ju också att de ska gå att få tag på dom när de väl händer och att de inte är akut-läge.

Sen är jag också rädd för att behöva stanna kvar på BB länge efteråt. Hatar att inte sova hemma och vill absolut inte behöva stanna kvar länge, vill hem till resten av min familj så fort det går!

Sen finns de ju alltid en oro över att något ska gå fel, att de ska hända något med mig eller barnet eller så - men eftersom allt gick så himla bra förra förlossningen så har jag nog inte riktigt insett att det faktiskt kan hända. Det är som om jag tar förgivet att allt kommer gå bra när jag väl är där liksom.

BB-väskan har vi börjat planera, men ärligt talat så öppnade jag den knappt förra gången. Hade en fullproppad väska med mig med allt möjligt, men det enda jag faktiskt tog ur väskan övh var kläder till barnet, en filt och min mobilladdare typ. Min systemkamera är det som är viktigast för mig att ta med mig till förlossningen (jag är en sån där jobbig jäkel som ska fota och föreviga alla ögonblick som finns, Hah!) blöjor, bindor och nättrosor får vi på förlossningen så de var liksom inget annat vi behövde.

Den här förlossningen hoppas jag på att klara mig utan epidural, de vill jag testa på!

• ems86
    Elisa77 skrev 2016-10-07 13:12:05 följande:

Ems86- kan du inte lägga till i trådstartens allas bf? Roligt att på ett övergripligt sätt se hur vi alla närmar oss...

Frkvilljunu- jag har oxå lite problem att komma ihåg vad man behöver... Idag är det 25% på allt på kappahl och deras Newbie kläder är söta, ska försöka hinna dit en sväng.

Bra ide!! Alla som skrivit upp sitt bf under helgen lägger jag in! :)
  • ems86

Mitt största orosmoment är faktiskt att inte bli tagen på allvar. Sist gick vattnet 34+1 (som igår i denna grav) och jag var inne flera gånger och fick olika bud om det var vatten eller ej. Kände mig så maktlös!

Samma som Kroa. Vill hem till storebror snabbt. Han är två år och vi är väldigt tighta. Hänger ihop med oron hur han ska tackla ett syskon överhuvudtaget. Rädd att han ska känna sig övergiven. Shit jag lipar redan nu av tanken..

Förra förlossningen låg vi där två veckor totalt och blev väldigt hemma där. Mannen han hämta många nya omgångar kläder etc :)

Bb väskan har stått i princip klar i två veckor. Har denna gång med mig lite grejer så jag kan snygga till mig själv. Alltså fräscha kläder, lite smink och egna favvo dusch-grejer. Vill känna mig lite piggare än sist :)

• Elisa77
    ems86 skrev 2016-10-07 21:33:56 följande:

Mitt största orosmoment är faktiskt att inte bli tagen på allvar. Sist gick vattnet 34+1 (som igår i denna grav) och jag var inne flera gånger och fick olika bud om det var vatten eller ej. Kände mig så maktlös!

Samma som Kroa. Vill hem till storebror snabbt. Han är två år och vi är väldigt tighta. Hänger ihop med oron hur han ska tackla ett syskon överhuvudtaget. Rädd att han ska känna sig övergiven. Shit jag lipar redan nu av tanken..

Förra förlossningen låg vi där två veckor totalt och blev väldigt hemma där. Mannen han hämta många nya omgångar kläder etc :)

Bb väskan har stått i princip klar i två veckor. Har denna gång med mig lite grejer så jag kan snygga till mig själv. Alltså fräscha kläder, lite smink och egna favvo dusch-grejer. Vill känna mig lite piggare än sist :)

Förra gången var ju första gången, nu har du nog mer kraft att orka ifrågasätta om något känns fel eller om du känner dig maktlös. Tänk att det behöver inte alls bli som sist, alla graviditeter och förlossningar är ju verkligen olika.

Förstår din oro med att sonen ska bli storebror och hur det kommer att bli. Min äldsta var 1,5 när lillebror kom. Han förstod inte mycket, jag slet nog mest med samvetet att räcka till för båda. Tror nog lillebror blev mest åsidosatt när jag tänker efter..

Att få bli syskon och ha den erfarenheten och kärleken genom livet är fantastiskt. Tuffa stunder och underbara stunder om vartannat.

Mitt bf är 23/11, jag har planerat snitt i v.39+2
  • Björckan

Jag har ju bf den 16:e men snittdatum den 8:e :) så lägg gärna in mig på den 8:e november :)

Mitt största orosmoment (förutom nålar och katetern) är hur ont det kommer göra efteråt och att det skulle bli problem med läkningen. Jag oroar mig även över att få en förlossningsdepression igen och att jag inte vet hur jag kommer känna inför amningen. Jag både vill att det ska funka och vill inte amma alls. Inte alls dubbla känslor där, nejdå. Haha.

Förra förlossningen stannade vi 2 nätter på bb. Första dagen och natten var jag låst i sängen efter narkos med slangar överallt och sänggrindarna uppe. Hatar den maktlösheten. Den här gången vill jag upp ur sängen samma dag. Jag ska ha revanch!

• frkvilljunu

BF 26/11

Min första kom 35+0 efter värkar största delen av den som blev outhärdliga på kvällen.kom in vid 22 var i stort sett helt öppen. Kl 2 är hon född.

Andra gick vattnet på natten från BF. Helt oförberedd vaknade av det vid 2 nångång och åkte in rätt snabbt.värkarna kom direkt där. Var i stort sett helt öppen då med. Var väldigt inställd på EDA som jag fått på första men de sa att det var för sent vilket fick mig att bryta ihop helt. Den psykiska stressen var nog värre än själva fysiska smärtan under hela den förlossningen.ut kom han vid 8 på morgonen så egentligen var det en rätt snabb förlossning då med.

Min största oro för denna är väl att det ska bli långdragen förlossning eller komplikationer.tänker att jag har haft sån tur egentligen som har haft 2 snabba och ganska lätta (i efterhand) förlossningar så det är min "tur" nu att råka ut för något.

Logistik mässigt med barn och hund och sambos jobb oroar med men det mesta löser ju sig på att eller annat sätt tänker att vi får ha några alternativa planer för olika scenarion.

Rädd att åka in i "onödan" för tidigt med. Innan första föddes var jag på förlossningen någon vecka innan för jag had förvärkar och de bara skaka på huvudet typ och så att lite ont får man räkna med. Kände mig så dum då och det satt i när det väl drog igång för då ville jag ju knappt åka in av rädsla för att bli bemött på samma sätt igen.

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?