• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Elisa77
    Björckan skrev 2016-10-01 12:37:20 följande:

Vad skönt att ni fått snitt beviljat!! 8 veckor är ju inte så långt egentligen :)

Ja, det känns så skönt! Och när jag längtar efter något så brukar jag tänka hur många gånger kvar att betala räkningar, för det känns ju som man gör förjämnan. ???? Så ett räkningstillfälle till sen är det dags! ????????
  • Elisa77
    Miaairam skrev 2016-10-01 19:30:49 följande:

Hej! Har följt tråden ett tag, men har inte skrivit ännu... Men nu undrar jag om någon mer upplevt att magen plötsligt blivit väldigt mycket mindre? Vecka 32 idag och magen känns inte alls stor och utvägen längre. Har dessutom fått kommentarer som "det var ju en nätt liten mage för att vara så långt gången" och "du är ju inte större än sist vi sågs" (vilket var den 10 juli!) de senaste dagarna. Jag som bara fått höra hur stoooor jag är sedan vecka 20 typ, och fått många frågor om det är två och om det är dags snart. Har lättare att böja mig etc också... Orolig eftersom moderkakan slutade fungera som den ska på slutet med förra. Känner rörelser som vanligt iaf. Någon mer som upplevt att magen plötsligt krympt rejält?

Förstår att du blir orolig om moderkakan slutade fungera förra gången, hur upptäcktes det? Jag tror magen står lite still i tillväxt i nån vecka eller två, bebisen kanske hamnar mer tillrätta med huvudet neråt, magen faller ner lite istället för rakt ut? Så länge du känner fosterrörelser som förr så är det nog inget, men ring din bm imorn om det känns bättre. Aldrig bra att oroa sig för mkt.

Björckan- många frågetecken i mitt förra inlägg till dig, mobilen lever sitt egna liv.

Igår monterade vi spjälsängen, kändes konstigt, låg och tittade på den halva natten och hade svårt att somna. :) Har ni andra börjat boa eller gjort i ordning bebisrum?
  • Miaairam
    Elisa77 skrev 2016-10-02 09:17:16 följande:
    Förstår att du blir orolig om moderkakan slutade fungera förra gången, hur upptäcktes det? Jag tror magen står lite still i tillväxt i nån vecka eller två, bebisen kanske hamnar mer tillrätta med huvudet neråt, magen faller ner lite istället för rakt ut? Så länge du känner fosterrörelser som förr så är det nog inget, men ring din bm imorn om det känns bättre. Aldrig bra att oroa sig för mkt.

Björckan- många frågetecken i mitt förra inlägg till dig, mobilen lever sitt egna liv.

Igår monterade vi spjälsängen, kändes konstigt, låg och tittade på den halva natten och hade svårt att somna. :) Har ni andra börjat boa eller gjort i ordning bebisrum?
    Åkte in till kk inatt och blev undersökt av BM och fick tid idag för läkarundersökning som jag just kommit hem från. Läkaren gjorde ul, kollade mängden fostervatten, flöde i navelsträngen osv och allt såg fint ut. Så skönt att kunna släppa lite av oron iaf. Troligtvis har magen krympt pga att bebisen lagt sig tillrätta med huvudet nedåt och sjunkit ner i bäckenet. Med förra barnet åkte jag in akut för att jag inte kände fosterrörelser. De gjorde CTG som visade dåliga hjärtljud och jag sövdes omedelbart och blev förlöst med urakut snitt. Det var då de märkte att moderkakan inte fungerade bra och jag hade nästan inget fostervatten, trots att vattnet inte hade gått. Hade jag väntat med att åka in då, hade sonen sannolikt inte klarat sig, så är kanske extra orolig efter det - på gott och ont...
  • frkvilljunu
    Miaairam skrev 2016-10-02 12:46:26 följande:

Åkte in till kk inatt och blev undersökt av BM och fick tid idag för läkarundersökning som jag just kommit hem från. Läkaren gjorde ul, kollade mängden fostervatten, flöde i navelsträngen osv och allt såg fint ut. Så skönt att kunna släppa lite av oron iaf. Troligtvis har magen krympt pga att bebisen lagt sig tillrätta med huvudet nedåt och sjunkit ner i bäckenet. Med förra barnet åkte jag in akut för att jag inte kände fosterrörelser. De gjorde CTG som visade dåliga hjärtljud och jag sövdes omedelbart och blev förlöst med urakut snitt. Det var då de märkte att moderkakan inte fungerade bra och jag hade nästan inget fostervatten, trots att vattnet inte hade gått. Hade jag väntat med att åka in då, hade sonen sannolikt inte klarat sig, så är kanske extra orolig efter det - på gott och ont...

Vad skönt att allt såg bra ut nu! Förstår att det blir en extra oro efter en sådant slut på förra graviditeten.

Och precis hellre kolla en gång för mycket än för lite!
  • Kroa

Nu var de min tur att vara lite seg på att svara, men helger är alltid lite mer fartfyllda veckorna - särskilt när sambon ringer på fredagen och säger att avgasröret lossat på hans bil och när vi ska tvätta på lördagmorgon och ser att vi har översvämning i hela tvättrummet med enormt vidrigt avloppsvatten som kommit upp ur golvbrunnen - yeeeeey!

Men jag har mått bättre iallafall sen jag började med de nya tabletterna. Blir dock illamående en stund när effekten börjar avta, men de går an så länge jag tajmar in det med hur jag äter. Det var INTE en bra idé att äta precis innan och jag kaskadspydde upp en hel pizza som min snälla pappa precis hade bjudit på, men nu har jag lärt mig hur lång tid de tar och när jag kan äta så problemet är löst ;)

Annars kan jag faktiskt sova mycket bättre, och jag är mycket mer avslappnad på dagarna. Kan känna mig lite borta i huvudet efteråt men inte alls så farligt. Lite ont ibland, men det värsta försvinner faktiskt!

Elisa77: okej, men vad skönt att få ett snitt beviljat då! Vilket bra sätt att tänka - det känns som en evighet till lön, men som om tiden går jättefort tills man ska betala räkningar igen så väldigt smart att tänka på "det tråkiga"! :) när du la upp det så kändes de inte alls lika länge!

Jag har tänkt att börja boa snart, nu börjar de ju faktiskt närma sig lite och plötsligt känns det som om man har massor att göra! Vaggan står i sovrummet, men den är varken på plats eller bäddad än, så vi har inte kommit så långt än ;)

Miaairam: förstår att du är orolig, men bra att du kollar upp det! Härligt att höra att allt ser bra ut! :)

• Helen3

Här är en till som följt er men inte fått för mig att skriva. Har 55dagar kvar, bf 26/11. Lider av foglossning och går med kryckor, hemska förvärkar sen v26, äter fortfarande medicin för att inte kräkas och mår illa om jag fuskar med maten, svullen överallt, gbs bakterier i urinen, moderkakan för nära livmoderhalsen så ska på tul imorgon.. går bra känner jag! Är så less på att vara gravid och knappt kunna röra mig! Är mitt andra barn och med dottern mådde jag hur bra som helst så det här är en chock. Älskade att vara gravid med henne och hade längtat efter det men tji fick jag...!

• Elisa77

ojoj, era stackare! Men nu är det inte jättelänge kvar!

Jag hade en rabattkupong på 25% på Coop idag så passade på ochköpte lite (eller mycket) blöjor, amningsinlägg, stora nattbindor, några nappar och annat supertrist och dyrt. Så nu är vi nog kittade för storken.. (noll i klädväg inhandlat ijof)

• Björckan
    Elisa77 skrev 2016-10-01 19:34:37 följande:

Ja, det känns så skönt! Och när jag längtar efter något så brukar jag tänka hur många gånger kvar att betala räkningar, för det känns ju som man gör förjämnan. ???? Så ett räkningstillfälle till sen är det dags! ????????

Haha vad roligt. Jag tänkte precis likadant när jag betalade räkningar sist! Frågetecknen är väl familjelivs sätt att tolka smileys?
    Helen3 skrev 2016-10-02 19:44:54 följande:

Här är en till som följt er men inte fått för mig att skriva. Har 55dagar kvar, bf 26/11. Lider av foglossning och går med kryckor, hemska förvärkar sen v26, äter fortfarande medicin för att inte kräkas och mår illa om jag fuskar med maten, svullen överallt, gbs bakterier i urinen, moderkakan för nära livmoderhalsen så ska på tul imorgon.. går bra känner jag! Är så less på att vara gravid och knappt kunna röra mig! Är mitt andra barn och med dottern mådde jag hur bra som helst så det här är en chock. Älskade att vara gravid med henne och hade längtat efter det men tji fick jag...!

Men kära nån! Du har det då inte lätt... men du måste ju också bara betala räkningarna en gång till innan det är dags... kämpa på. Hur ställer du dig till ev. snitt då om moderkakan sitter för nära? För jag antar att det är det som ska kollas på tul?
    Elisa77 skrev 2016-10-02 23:07:47 följande:

ojoj, era stackare! Men nu är det inte jättelänge kvar!

Jag hade en rabattkupong på 25% på Coop idag så passade på ochköpte lite (eller mycket) blöjor, amningsinlägg, stora nattbindor, några nappar och annat supertrist och dyrt. Så nu är vi nog kittade för storken.. (noll i klädväg inhandlat ijof)

Och jag fick kupong från libero så jag ska passa på att köpa lite blöjor och sånt när vi handlar nästa gång. Man får ju passa på :)
  • Elisa77

Björckan- ja, frågetecknen måste vara smileys. :) Köpte också Libero, minns att dom passade bäst tidigare.. hoppas det det blir bra.

Helen- har en vän vars moderkaka ligger i vägen, och tydligen snittas dom ännu tidigare än vanlig planerad snitt-tid. Kanske en tröst, om du inte promt sörjer en vanlig förlossning?

• Helen3
    Björckan skrev 2016-10-03 05:51:21 följande:

Haha vad roligt. Jag tänkte precis likadant när jag betalade räkningar sist! Frågetecknen är väl familjelivs sätt att tolka smileys?Men kära nån! Du har det då inte lätt... men du måste ju också bara betala räkningarna en gång till innan det är dags... kämpa på. Hur ställer du dig till ev. snitt då om moderkakan sitter för nära? För jag antar att det är det som ska kollas på tul?Och jag fick kupong från libero så jag ska passa på att köpa lite blöjor och sånt när vi handlar nästa gång. Man får ju passa på :)

Ja eller kanske två om jag har otur :P hoppas på en betalning till! Nej, livet känns rätt motigt just nu! Tur man får nått helt fantastiskt för allt slit! Ja du, har försökt trycka bort tanken på snitt om jag ska vara ärlig. Vill verkligen föda då jag tyckte det var riktigt häftigt förra gången och skulle känna mig grymt besviken om det inte blev så. Är även min sambos första så vill att han ska få uppleva det också. Det som är positivt med snitt i så fall är ju att den kommer tidigare men längtar nästan tills man får gå och fundera över om det startat eller ej och om slemproppen gått osv.. skulle bli snuvad på hela grejen annars men går det inte så har jag ju inget val.
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?