Elisa77 skrev 2016-09-27 18:49:33 följande:
Nä, alltså livmodertappen kunde hon inte se med vanligt UL utan VUL och det har jag ingen lust med, jag känner mig inte orolig. Skönt att du slipper mecka med cellförändringarna redan nu men kanske lite jobbigt att ha det att tänka på?
Jaha nej precis, då förstår jag! Skönt att du inte känner dig orolig!
Jo, det är ju skönt till en viss del. Vet ju att det kan påverka tappen osv så hade ju kunnat leda till för tidig födsel om jag behövde ta bort något redan nu, så för den skullen är det ju bra att kunna vänta. Men det sitter ju såklart och gnager i en lite ändå, just för att man inte vet hur mycket det utvecklas under tiden.
Jag gjorde ett cellprov (jag är 23 och hade missat min kallelse, så jag fick göra det när jag var på Mvc för inskrivningen i v 14) som visade att jag hade HPV-16 som ska vara ett högrisk-virus som kan sprida sig snabbt. Första cellprovet hade jag lätta förändringar. Fick åka in och ta nya + vävnadsprov som visade måttliga förändringar, och fick då åter åka in på ny undersökning som visade svåra förändringar. Så det ökade alltså från lätta till svåra på mindre än 4 månader, så att behöva vänta 6 månader till innan nästa kontroll känns lite oroligt.. Men jag får försöka lita på min läkare som säger att det ska vara okej. Tydligen sitter mina förändringar på livmodertappen och går in i körtlarna så är väl kanske riskfyllt att göra något åt det nu för barnets skull..