• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • ems86
    Aamanddal skrev 2016-09-18 13:35:03 följande:

Någon som har barn sen tidigare och känner igen sig? Är i v 35 och har jätte mkt mensvärk i rygg och mage, moler på hela tiden och speciellt efter jag kissat. Är inte förvärkar, det har jag redan massor av. Kommer inte ihåg om det kändes såhär när jag väntade sonen.

Hm.. Tänker samma som ovan! Fixering? Eller så är det helt enkelt så att sammandragningarna blir mer och mer intensiva nu!
  • Kroa
    Aamanddal skrev 2016-09-18 13:35:03 följande:

Någon som har barn sen tidigare och känner igen sig? Är i v 35 och har jätte mkt mensvärk i rygg och mage, moler på hela tiden och speciellt efter jag kissat. Är inte förvärkar, det har jag redan massor av. Kommer inte ihåg om det kändes såhär när jag väntade sonen.

Jag känner likadant nu, men är bara i vecka 32. Ska till Mvc imorgon och tänkte kolla då. Jag har också förvärkar som känns annorlunda, och minns inte heller hur det var senast jag var gravid (är ju trots allt 3,5 år sen). Spontant tänker jag att det kanske är bebisen som trycker på tarmar och allt därtill!
  • Björckan

Ja på tal om det där med garderober så har min klädkammare just blivit omorganiserad...hahaha. Jag har sjukt mycket mer "nesting"-instinkt med det här barnet än förra!! Men tog det i alla fall lugnt med en del pauser enellanåt. Jag har haft rätt mycket molvärk/mensvärk-liknande under hela graviditeten. Ser det mest som växtvärk för det hänger inte ihop med sammandragningar. Den senaste veckan har jag känt en ilande känsla nere i bäckenet och i underlivet. Som att någon trycker på urinröret. Det tror jag kan vara bebisen som borrar ner huvudet. Hemskt oskönt är det i alla fall...

Jag känner även igen beskrivningen av toabesöken. Men så har jag haft sedan jag började med järntabletter. En dag åt ena hållet och nästa dag åt andra. Ingen ordning alls på det där...

• Kroa
    ems86 skrev 2016-09-18 13:58:41 följande:

Jo men ibland tar ju den där känslan av att man trots allt inte är sjuk över och man bara gör dumma grejer. Lyfter eller springer eller typ river ut alla kläder ur garderoben för att vika om - varför?!

Tack för du frågar! Här har det varit betydligt lugnare. Fortfarande mycket sd men de onda är begränsade till max 4 per dag. Tack och lov!!!

Men kan det inte vara att bebisen fixerar sig? Eller sjunker ner i kanalen? Jag upplever samma känsla. Det ilar lixom? Vet att det var då sonen klämde ner sig :)

Precis, vissa dagar känner man sig ganska "okej" och tänker inte alls på vad man får lida av i efterhand! Inte lätt att vara smart jämt ;)

Vad skönt att höra! Vilken vecka är du i? :)

Ja kanske, antar att min bm kan kolla det imorgon! :) ja, ilningar och stickningar har jag känt en del. Det är mest det där trycket i ländryggen som är jobbigast, men de kan ju höra till det med! Kroppen kan ju inte vara lätt-tolkad heller liksom ;)
  • Aamanddal

Nä det är inte fixeringen för det känner jag också hur det ilar och har sig .. Ja man blir inte klok på allt som tillhör en graviditet xD

• Kroa

De flesta här verkar vara omföderskor med lite koll på läget så tänkte kolla vad ni tror; borde man låta bli att ha sex om man fått förvärkar?

Minns inte att jag undvek sex förra graviditeten, men denna gången kanske är annorlunda. Vill inte starta något för tidigt bara för att jag vill ha sex, men samtidigt vill jag ju inte behöva låta bli om det inte är någon fara :p

• ems86
    Kroa skrev 2016-09-18 18:32:03 följande:

Precis, vissa dagar känner man sig ganska "okej" och tänker inte alls på vad man får lida av i efterhand! Inte lätt att vara smart jämt ;)

Vad skönt att höra! Vilken vecka är du i? :)

Ja kanske, antar att min bm kan kolla det imorgon! :) ja, ilningar och stickningar har jag känt en del. Det är mest det där trycket i ländryggen som är jobbigast, men de kan ju höra till det med! Kroppen kan ju inte vara lätt-tolkad heller liksom ;)

Nej alltså ena dagen tänker jag att man har sån himla koll bara för man gjort detta förr. Sen får man sig en liten lavett av livet och inser att man får nog vara beredd på både det ena andra :)

Spännande ja be henne kolla! Jag är i 31+3 idag och ska på tul i morgon. Standard när man har diabetes eller graviditetsdiabetes. Sonen var rätt stor i denna vecka så är lite nervös. Vilken vecka är du?

Ang sex är jag helt fel person.. Har inte haft någon sexlust överhuvudtaget varken denna eller förra. Det ska väl inte kunna påverka? Det sägs ju att det ska kunna sätta igång men har aldrig hört att det skulle stämma. Mer en sysselsättning där efter bf :) go for ir!
  • ems86
    Aamanddal skrev 2016-09-18 18:34:05 följande:

Nä det är inte fixeringen för det känner jag också hur det ilar och har sig .. Ja man blir inte klok på allt som tillhör en graviditet xD

Läste en massa om förverkar när mina blev överjävliga i veckan och läste just att de kan sätta sig i ländryggen och ändra karaktär rätt rejält. Kanske är det en sån omföderska-grej? Att de lixom eskalerar?
  • Kroa
    ems86 skrev 2016-09-18 21:12:53 följande:

Nej alltså ena dagen tänker jag att man har sån himla koll bara för man gjort detta förr. Sen får man sig en liten lavett av livet och inser att man får nog vara beredd på både det ena andra :)

Spännande ja be henne kolla! Jag är i 31+3 idag och ska på tul i morgon. Standard när man har diabetes eller graviditetsdiabetes. Sonen var rätt stor i denna vecka så är lite nervös. Vilken vecka är du?

Ang sex är jag helt fel person.. Har inte haft någon sexlust överhuvudtaget varken denna eller förra. Det ska väl inte kunna påverka? Det sägs ju att det ska kunna sätta igång men har aldrig hört att det skulle stämma. Mer en sysselsättning där efter bf :) go for ir!

Åh skulle också vilja göra ett tul, mest för att jag är nyfiken på hur stor och så han är. Hoppas det går bra!!

Jag är i 31+2 så vi ligger ganska lika då kan man ju säga! :)

Jag har haft sexlust i perioder, men ju större jag blivit desto mindre sex har det blivit. Främst för sambons skull, han tycker det är läskigt att ha sex när det ligger ett barn i magen. han är lite rädd för att skada bebisen, tråkigt nog för mig ;) så vi har sagt att jag inte ska ta några initiativ utan att vi bara har sex när han själv vill, och plötsligt händer det - så då vill jag mest känna mig säker själv innan dess och inte behöva skrämma upp honom med att det kan starta något ;p då lär jag inte få ligga på lääääänge, Hah!

Jag hörde talas om förra graviditeten också att de skulle kunna starta något närmare förlossningen, många som testade färdknäppen (tror jag det kallas?), men jag tror mer att det är en slump om det startar efter sex. Men man blir ju lite desperat när man närmar sig BF och provar allt möjligt ändå ;p
  • Elisa77

Ang sex så har jag hört att "färdknäppen" gör nytta (eller onytta) om det är väldigt mycket sperma, det ska visst vara det som sätter fart på livmodertappen. Men jag vet inte, kanske är ett husmorsknep eller en skröna.

I alla fall så hade vi sex i lördags morse och två timmar senare var jag på stan för några ärenden, efter en halvtimme var jag tvungen att sätta mig ner och vila för jag hade så ont i magen och mådde illa. Vilade i några minuter tills magen slappnade av, gick 50 meter och sen var jag tvungen att sätta mig igen. Hann faktiskt tänka på om jag skulle ringa min sambo eller 112 för trodde jag skulle svimma eller föda. Det räckte dock med att vila nån kvart och sen åka hem och lägga sig en stund. Men märkligt i alla fall och vem vet, det kanske berodde på sexet. ;)

Jag börjar fundera på om jag är mer gravid, alltså längre gången, än jag är. Jag började må illa redan i v.2 och plussade starkt på kvällen i v.3+1 om jag ska gå enligt UL bf. Jag tror såklart att UL är mer tillförlitligt än illamående och när man plussar.. men jag liksom känner mig så mycket mer gravid nu i v.31 än jag gjorde vid mina andra graviditeter. Såklart har ålder och så att göra med det, men ändå. Eller så är det bara önsketänkande.  

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?