• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Elisa77

Bra med all pepp i tråden. Jag sjukskrev mig själv i tre dagar, hade ett "kuratorssamtal" med min bm och lyckades lyfta mig lite från trötthet och annat "mentalt tyngande". Och idag är det ju fredag! ;)

Krya- jag har testat alla tänkbara järntillskott (jag är vegetarian sen 20 år tillbaka så jag bygger på dålig stomme om man kan uttrycka sig så). Nu tar jag Sideral 1-2 ggr i veckan och tänker att jag ska köpa Blutsaft och ta lite då och då. Jag var nere på 105 i hb nu och utan en järndepå överhuvudtaget så förstår jag var tröttheten kommer ifrån. Och som min bm säger, det tar kraft att skapa ett barn i magen!

Så många av er som har halsbränna, foglossning, små barn hemma, graviddiabetes så mina klagomål är nästintill patetiska. :)

Jag har bakterier i urinet men ingen UVI, bm bad mig lämna ytterligare prover idag men ville inte spekulera ngt i det. Undrar vad det kan innebära..

Gulsor- Känn ingen skuld, jag känner noll sug att köpa grejer till bebisen.. Jag tror att när du väl börjar shoppa så släpper det. Börja med nån liten body eller något, allt blir mer realistiskt vad som väntar en när man börjar få hem grejer och då blir det säkert lättare och roligare. Jag förstår det som att det här blir första barnet?

• irrbloss_83
    Gulsor skrev 2016-09-09 07:35:26 följande:
    Jag är så ledsen. Känner skam, skuld och redan som en dålig mamma. Jag är gravid i vecka 32 och först nu det går upp för mig att jag inte har köpt något för min nykommende barn. Varken säng, barnvagn, kläder för den första perioden, flaskor, blöjor, osv smile4.gif Jag har en lista klar över vad man ska köpa, men nu när det har gått upp för mig att barnet trots allt kan komma när som helst, känner jag helt förlorat och borta. Vet inte hur man får tillbaka på rätt spår...

Trots långa diskussioner med mannen, svara han baba just "här är pengar och gå och köpa alt som behövs". Jag känner bara att det är ett stort ansvar som läggs på min axel, nu när vi hade lovat att hjälpa varandra och vara tillsammans för hela situationen. Jag förstår att han tycker att det är svårt eftersom det är helt nytt för oss, men han är inte ensam. Vad hade ni gjort i min situation? och är jag verkligen den enda som är bakåt??

Åh, känn inte så! Jag är också i v 32 och har i princip inte köpt nåt heller. Vi köpte några enstaka klädesplagg precis efter RUL och så har jag fått en kasse med begagnade pyttekläder av en bekant. Men inget annat är klart. 

Vi planerar en tur till vårt närmaste köpcentrum nästa helg och efter det tänker jag att vi kommer ha det mesta, i alla fall så att vi klarar oss. Kan ni göra nåt liknande? Sätta av en dag för bebisshopping gemensamt? 
    Och försöka förklara för honom att det är nåt du vill att ni gör tillsammans, till er lilla älskling som kommer snart....

• frkvilljunu

Det är egentligen väldigt lite saker man MÅSTE ha klart och allt går ju faktiskt att beställa både innan och efter!

Jag har väl också den där lite ångest hur mycket kläder behövs - men som jag läste och tänker själv att krisar det så kan man tvätta i handfatet (har tvättstuga) och beställa nytt tar 2 dagar så har man det hemma. Sånt löser sig! Min första är född v.35 hade inget klart typ.åkte in till förloßning utan vare sig kläder till henne eller mig och nu stressar jag över bbväska i v.29...

• Björckan

Jag är så ledsen. Känner skam, skuld och redan som en dålig mamma. Jag är gravid i vecka 32 och först nu det går upp för mig att jag inte har köpt något för min nykommende barn. Varken säng, barnvagn, kläder för den första perioden, flaskor, blöjor, osv Jag har en lista klar över vad man ska köpa, men nu när det har gått upp för mig att barnet trots allt kan komma när som helst, känner jag helt förlorat och borta. Vet inte hur man får tillbaka på rätt spår...

Trots långa diskussioner med mannen, svara han baba just "här är pengar och gå och köpa alt som behövs". Jag känner bara att det är ett stort ansvar som läggs på min axel, nu när vi hade lovat att hjälpa varandra och vara tillsammans för hela situationen. Jag förstår att han tycker att det är svårt eftersom det är helt nytt för oss, men han är inte ensam. Vad hade ni gjort i min situation? och är jag verkligen den enda som är bakåt??

Nej nej. Du är ingen dålig mamma alls!! Man måste faktiskt inte vara förberedd till tänderna flera veckor innan bebisen kommer. Här kommer mina tips: kolla upp vagnar på nätet. Antingen blocket eller affär. På så sätt kan du involvera killen genom att visa bilder och fråga vad han tycker. Leta också på köp och sälj-sidor efter paket med babykläder så kan du fokusera på att köpa det där lite finare/roligare i affären och slippa slösa tid, energi och pengar på att köpa 10 bas-bodys som ändå kommer bli helt nerkräkta/bajsade på och tvättade tills färgen nästan släpper. Blöjor, våtservetter och liknande kan du köpa i mataffären när det börjar närma sig bf. Flaska behöver du kanske inte ens? :) Sluta klandra dig själv nu och tänk istället att vad roligt det kommer bli att få köpa in lite grejor :) (ps. Min man har inte varit särskilt engagerad i inköp av saker, men han har tyckt att det varit kul när jag kommit hem med det sen...)
  • Kroa

Åh jag är helt sluuuuut!!

Två nätter har jag sovit 4-5 h/natt nu, och har i säkert två veckor redan sovit jättedåligt!

och när jag väl sover så sover jag jättedåligt och vaknar en gång i timmen, och sen har jag jättesvårt att somna om så jag ligger och vrider mig upp till två timmar..

I lördagsnatt somnade jag första gången vid 20.30 och trots att jag låg i sängen hela natten utan att titta på mobilen/tv eller vad som och trots att sambon tog barnen på morgonen tills jag gav upp vid 9.30 så lyckades jag ändå bara få ca 4-5 timmars sömn.

Jag har så ont i nacken, huvudvärk som spränger och hur jag än ligger så är det obekvämt. Illamåendet har tittat fram ordentligt så de senaste dagarna har jag knappt fått behålla någon mat alls. Så fort jag äter vrider sig magen och spy-känslan kommer. Och att bebisen trycker något fruktansvärt nedåt hjälper inte mot kissandet åå natten heller.

Jag är så tröööött och nu är jag ensam hemma med lilltösen som klockan 6 imorses sa "mamma, solen går upp nu!" *gäääääsp*

• Elisa77

Kroa- åh stackare, det här med sömnbrist är ju så tärande!! Hur gammal är lilltösen, du får ha barnkanalen på idag ;)

• Kroa
    Elisa77 skrev 2016-09-12 10:39:41 följande:

Kroa- åh stackare, det här med sömnbrist är ju så tärande!! Hur gammal är lilltösen, du får ha barnkanalen på idag ;)

Åh ja det är det verkligen! Hon är 3,5 år så som tur är kan hon underhålla sig själv en hel del! Just nu har jag lyckats locka med henne på lite film-mys i sängen så jag får en lugn stund utan att behöva känna mig som en helt värdelös mamma ;p

Sambon är hemma från jobbet om 4 timmar så jag ska nog lyckas härda ut ändå!
  • Matl

Jag är så ledsen. Känner skam, skuld och redan som en dålig mamma. Jag är gravid i vecka 32 och först nu det går upp för mig att jag inte har köpt något för min nykommende barn. Varken säng, barnvagn, kläder för den första perioden, flaskor, blöjor, osv Jag har en lista klar över vad man ska köpa, men nu när det har gått upp för mig att barnet trots allt kan komma när som helst, känner jag helt förlorat och borta. Vet inte hur man får tillbaka på rätt spår...

Så ska du inte alls känna!! Som många säger här, mycket går att sitta hemma och beställa från internet så är det hemma inom en vecka max. Kan finnas mycket på rea och kampanjer också så man sparar in mycket pengar Då kanske du och din man kan sitta tillsammans och bläddra igenom lite bebissaker?
    Jag själv har beställt otroligt mycket och där också sparat mycket pengar genom rea, kampanjer, rabattkoder osv. Så det är ett tips! Enkelt och bekvämt.
    Skötsaker och sånt kan man ju ta på en storhandling när man ändå handlar mat. Det har vi gjort.. bara tagit nått blöjpaket, en flaska, våtservetter osv i farten när vi handlat mat liksom.. Än finns det ju gott om tid till sånt också för er!
    Killar tror jag rent generellt har lite svårare för inköps-perioden..att planera inköp och vilja åka iväg och kolla osv. Försök förklara att du vill att han ska vara med, planera in en dag då ni åker iväg och kollar/planerar/köper. Eller sitt vid datorn och kolla runt lite. Du ska iaf inte känna dig dålig på något sätt! Ni hinner lösa det viktigaste på dessa 2 månader ska du se
    Kroa skrev 2016-09-12 10:27:57 följande:

Åh jag är helt sluuuuut!!

Två nätter har jag sovit 4-5 h/natt nu, och har i säkert två veckor redan sovit jättedåligt!

och när jag väl sover så sover jag jättedåligt och vaknar en gång i timmen, och sen har jag jättesvårt att somna om så jag ligger och vrider mig upp till två timmar..

I lördagsnatt somnade jag första gången vid 20.30 och trots att jag låg i sängen hela natten utan att titta på mobilen/tv eller vad som och trots att sambon tog barnen på morgonen tills jag gav upp vid 9.30 så lyckades jag ändå bara få ca 4-5 timmars sömn.

Jag har så ont i nacken, huvudvärk som spränger och hur jag än ligger så är det obekvämt. Illamåendet har tittat fram ordentligt så de senaste dagarna har jag knappt fått behålla någon mat alls. Så fort jag äter vrider sig magen och spy-känslan kommer. Och att bebisen trycker något fruktansvärt nedåt hjälper inte mot kissandet åå natten heller.

Jag är så tröööött och nu är jag ensam hemma med lilltösen som klockan 6 imorses sa "mamma, solen går upp nu!" *gäääääsp*

Åh jag förstår precis hur du känner dig! Jag sover också otroligt dåligt...har otroligt mycket förvärkar och sammandragningar, ont i svanken och bäckenet, kan inte andas och blir yr hur jag än ligger och även sitter, trycker och ilar på jättemycket neråt, halsbränna och kissar hela tiden... så jag sover inte många timmar jag heller per natt kan jag säga Börjar tära otroligt mycket på kroppen och huvudet nu allting.. smärtan, graviditeten och sömnen. Dessutom jobbar man heltid fortfarande. Även om jag har ett ganska lugnt jobb så tär det ändå. Ska träffa en läkare på onsdag om ev. sjukskrivning p.g.a mina förvärkar och allt annat.. äter ju bricanyl mot dom också.
    Varannan vecka har vi 2 och 3 barn också och då vill man ju ha energi och ork liksom..
    Så jag förstår dig och lider med dig! 69 dagar kvar nu och jag vill bara att tiden ska ooort
  • Matl

*vill bara att tiden ska gå foooort ska det stå där på slutet i mitt inlägg :-P

• Kroa
    Matl skrev 2016-09-12 13:34:59 följande:

förstår precis hur du känner dig! Jag sover också otroligt dåligt...har otroligt mycket förvärkar och sammandragningar, ont i svanken och bäckenet, kan inte andas och blir yr hur jag än ligger och även sitter, trycker och ilar på jättemycket neråt, halsbränna och kissar hela tiden... så jag sover inte många timmar jag heller per natt kan jag säga Börjar tära otroligt mycket på kroppen och huvudet nu allting.. smärtan, graviditeten och sömnen. Dessutom jobbar man heltid fortfarande. Även om jag har ett ganska lugnt jobb så tär det ändå. Ska träffa en läkare på onsdag om ev. sjukskrivning p.g.a mina förvärkar och allt annat.. äter ju bricanyl mot dom också.

Varannan vecka har vi 2 och 3 barn också och då vill man ju ha energi och ork liksom..

Så jag förstår dig och lider med dig! 69 dagar kvar nu och jag vill bara att tiden ska ooort

Ja usch, det är så jobbigt! Hoppas du får en sjukskrivning så du orkar med resten av graviditeten! Men om du fått bricanyl osv mot dina sd så borde du ju få igenom en sjukskrivning iallafall. När jag var inne för mina sd så sa de åt mig att vila mycket osv och då hade de inte ens börjat påverka tappen; så borde inte vara några problem! Vet inte själv vad jag gjort om jag inte fått vara sjukskriven.. Känna oftast som en pina att klara av vardagen bara!

Jo jösses, barnen tar ju en del energi! Hur gamla är de? Vi har ett barn varannan vecka och ett barn varje helg, så jag har faktiskt oftast 4 dagar varannan vecka som jag kan få försöka vila ut lite på!

Jag har 66 dagar kvar nu så vi ligger ju ganska lika när det gäller dröm-datumet! Tur som sjutton att allt är värt det i efterhand, men skönt att få gnälla av sig!
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?