• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Aamanddal

Var hos bm idag för en extra koll då jag hade högt blodtryck förra veckan. Jag har gått upp 7 kg på 5 veckor :oo går in i v 34 på onsdag och gått upp 13 kg totalt... Det känns, speciellt då jag bara gick upp 9kg då jag väntade sonen. Men kanske inte så konstigt då jag inte kunnat röra mig knappt pga foglossning sen v 14. Förresten, vart i detta avlånga land kommer ni ifrån? :)

• frkvilljunu
    Björckan skrev 2016-09-05 20:54:12 följande:

Nej det skulle vara jobbigt att behöva bli sjukskriven. Framför allt för den ekonomiska biten tycker jag. Vi ska inte gå någon profylaxkurs då jag ska snittas. Men jag har hört positiva saker om profylax så det är nog värt.Undrar om det är en variant av hypokondri? Google-kondri? Jag hade ont i magen/ryggen förut. Var tvungen att googla. Bukspottkörteln kan tydligen ge ont där. Vips hade jag cancer. Att jag är förkyld med världens hosta kändes inte relevant. Eller att magen är uppochner p.g.a järntabletter. Man stressar upp sig så lätt. Jäkla google.

Men det är jobbigt när bebisen gömmer sig! Den här bebben är så lugn så lugn...vissa dagar får jag verkligen provocera fram rörelser. Men alla ultraljud har varit jättebra och hjärtljuden hos bm är jämna och fina. Så nu börjar jag lugna mig ang. bristen på kännbara rörelser.

Hat definitivt google-kondri!
  • Björckan
    Aamanddal skrev 2016-09-05 22:33:47 följande:

Var hos bm idag för en extra koll då jag hade högt blodtryck förra veckan. Jag har gått upp 7 kg på 5 veckor :oo går in i v 34 på onsdag och gått upp 13 kg totalt... Det känns, speciellt då jag bara gick upp 9kg då jag väntade sonen. Men kanske inte så konstigt då jag inte kunnat röra mig knappt pga foglossning sen v 14. Förresten, vart i detta avlånga land kommer ni ifrån? :)

Oj oj? Hur var blodtrycket nu då? Förra graviditeten låg mitt BT på gränsvärdet de sista veckorna. Fick komma in och kolla var tredje dag.. inte kul alls. Någon havandeskapsförgiftning konstaterades aldrig dock. Hoppas du också slipper det!

Jag bor i Uddevalla. Född i Göteborg, uppvuxen i Trollhättan och utbildad i Örebro har nu landat mitt i Bohuslän och trivs rätt bra ändå :)
  • Aamanddal
    Björckan skrev 2016-09-06 05:54:54 följande:
    Oj oj? Hur var blodtrycket nu då? Förra graviditeten låg mitt BT på gränsvärdet de sista veckorna. Fick komma in och kolla var tredje dag.. inte kul alls. Någon havandeskapsförgiftning konstaterades aldrig dock. Hoppas du också slipper det!

Jag bor i Uddevalla. Född i Göteborg, uppvuxen i Trollhättan och utbildad i Örebro har nu landat mitt i Bohuslän och trivs rätt bra ändå :)
    Jo nu var det bra igen och jag gjorde blodprov sist för att kolla hf, provet visade ingenting :) så just nu är det lugnt. Nä inte så kul att springa där så tätt kan jag tänka mig, och behöva oroa sig för att få hf..

Okej, jag själv bor ganska högt upp i Norrbotten :)
  • irrbloss_83

Jag har också haft lite småhögt blodtryck, men det verkar ligga stabilt och har senaste kollerna snarast gått ner en liten aning, vilket känns bra. Urinstickan igår var helt felfri, vilket också kändes skönt. :) Men det är väl bara att hålla koll på, antar jag. Jag jobbar inom vården så min omgivning är strösslad med blodtrycksmanschetter. :) Jag bor i norra Jämtland, men jobbar fram tills ett par veckor innan bebis i Uppsala.

• Elisa77

Jag lider tvärtom av lågt blodtryck, och järnbrist. 102 i hb och 6 i s-ferritin redan i v.8 och det blir inte bättre.

Vad är baking soda för test? Låter spännande... :)

Bor i Sörmland.

• Aamanddal

Baking soda test är ett test för att se vad man väntar för kön. Man får tor vad man vill men det har stämt både med sonen och nu med lilltjejen jag väntar enligt rul iaf :) man tar 1-2 tsk bikarbonat och her i en plastmugg sen kissar man lika mkt i en annan mugg. Efter de häller du över kisset i muggen med bikarbonat. Händer det absolut INGENTING, indikerar de på flicka och minsta lilla pys eller bubblor så indikerar det på pojke :) och det ska vara morgonurin.

• Elisa77
    Aamanddal skrev 2016-09-06 11:35:04 följande:

Baking soda test är ett test för att se vad man väntar för kön. Man får tor vad man vill men det har stämt både med sonen och nu med lilltjejen jag väntar enligt rul iaf :) man tar 1-2 tsk bikarbonat och her i en plastmugg sen kissar man lika mkt i en annan mugg. Efter de häller du över kisset i muggen med bikarbonat. Händer det absolut INGENTING, indikerar de på flicka och minsta lilla pys eller bubblor så indikerar det på pojke :) och det ska vara morgonurin.

aha, kul! Jag vet att vi väntar tjej. Jag har två pojkar sen innan och då hade jag klassiska "pojkmagen" som tecken, nu har jag "tjejmage" rund och go åt alla håll. ;)
  • Aamanddal
    Elisa77 skrev 2016-09-06 12:03:02 följande:
    aha, kul! Jag vet att vi väntar tjej. Jag har två pojkar sen innan och då hade jag klassiska "pojkmagen" som tecken, nu har jag "tjejmage" rund och go åt alla håll. ;)
    Haha ja här är det samma, rund och go :p kul att det kan stämma. Hade också typisk pojkmage med sonen. Dock spydde jag mer med honom än med den här tjejen, så där stämmer de ju inte iaf :p
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?