• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Kroa
    Elisa77 skrev 2016-09-16 10:01:44 följande:

Min vaginala förlossning startade 05:00 med vattenavgång, blev inskriven direkt. Öppnade mig för långsamt (fick feber och bebis påverkad) så skulle få värkstimulerande vid 14:00 och öppen 5 cm men jag vägrade tills jag fått epidural (de "svaga" värkarna var fruktansvärda nog). Fick den ca kl 15 och det hjälpte mig enormt att hantera smärtan och kl 21 var han ute med hjälp av sugklocka. Hade inställningen innan förlossningen att jag ville hantera smärtan så naturligt som möjligt, men öppen för förslag. Jag hade aldrig pallat att föda utan epidural. Det som däremot var trist var att det tog udden av krystvärkarna, jag kunde inte riktigt känna skillnad på de vanliga värkarna och krystvärkarna.

Jag känner mig mycket mer gravid än v30, känns och ser ut som v35 ungefär. Börjar fundera om UL visade fel...

Känner igen mig i det du skriver, de svaga värkarna kan också vara hemska!! Hoppas det går lire snabbare för dig denna gången då!

Ja, epiduralen räddade nog mig lite också. Jag var heeelt slut och den hjälpte faktiskt mycket mot värkarna. Kanske hade de vart "lättare" att föda utan epidural, men när jag tänker efter så vill jag inte ens veta hur fruktansvärt ont det hade gjort när jag fick krystvärkarna, men inte fick krysta, om jag inte hade haft den! Jag skrek i säkert 5 min och ringde in sköterskorna flera gånger och bara tjöt "NU kommer hon, snällaaaaaaa!" Och att få svaret "nej, vänta lite. Inte än. Hon är inte redo. Försök slappna av. Håll inte emot och krysta inte." HAH något förbannad att höra det när man står på alla fyra med röven upp i vädret, näsan nedtryckt i lustgasen och känslan över att trycka ut en melon genom rumpan!

Det är ju ändå en sån tur att smärtan försvinner så fort efter att det är klart, och hur värt smärtan det är!

Jag är ganska kort och har en liten överkropp så min mage blir lätt väldigt stor - gick in i v 32 idag och känner mig som en valross :p
  • Elisa77
    Kroa skrev 2016-09-16 10:20:40 följande:
    Känner igen mig i det du skriver, de svaga värkarna kan också vara hemska!! Hoppas det går lire snabbare för dig denna gången då!

Ja, epiduralen räddade nog mig lite också. Jag var heeelt slut och den hjälpte faktiskt mycket mot värkarna. Kanske hade de vart "lättare" att föda utan epidural, men när jag tänker efter så vill jag inte ens veta hur fruktansvärt ont det hade gjort när jag fick krystvärkarna, men inte fick krysta, om jag inte hade haft den! Jag skrek i säkert 5 min och ringde in sköterskorna flera gånger och bara tjöt "NU kommer hon, snällaaaaaaa!" Och att få svaret "nej, vänta lite. Inte än. Hon är inte redo. Försök slappna av. Håll inte emot och krysta inte." HAH något förbannad att höra det när man står på alla fyra med röven upp i vädret, näsan nedtryckt i lustgasen och känslan över att trycka ut en melon genom rumpan!

Det är ju ändå en sån tur att smärtan försvinner så fort efter att det är klart, och hur värt smärtan det är!

Jag är ganska kort och har en liten överkropp så min mage blir lätt väldigt stor - gick in i v 32 idag och känner mig som en valross :p
    Det är ju helt galet och fantastiskt vad våra kroppar klarar av!

Jag får förhoppningsvis planerat snitt denna gång (första akut snitt och andra sugklocka och livlöst barn som, vilket gjort att vi känner oss lite möra och skraja för att utmana ödet en tredje gång)..

Valrosskänslan har vi gemensamt. Skrattande

• Kroa
    Elisa77 skrev 2016-09-16 10:30:39 följande:

Det är ju helt galet och fantastiskt vad våra kroppar klarar av!

Jag får förhoppningsvis planerat snitt denna gång (första akut snitt och andra sugklocka och livlöst barn som, vilket gjort att vi känner oss lite möra och skraja för att utmana ödet en tredje gång)..

Valrosskänslan har vi gemensamt.

Verkligen! Även om jag tycker att det borde vara lättare att sätta barn till världen, orättvist mot oss kvinnor att få gå igenom allt medans mannen slipper alla graviditetsproblem och förlossningssmärtor ;)

Åh vad skrämmande! Håller tummarna för att du får ett planerat snitt då, förstår om ni känner er oroliga inför förlossningen annars!!
  • frkvilljunu
    ems86 skrev 2016-09-16 07:36:52 följande:

Vad gullig du är, tack! Tror dock inte jag mentalt fattat att man kan vara gravid längre än vecka 35. Kommer nog klättra på väggarna. Haha!

Har du mycket kvar att fixa?

Min första är född 35+0 och andra var verkligen väntan från då och framåt låååång.
  • ems86

Mammor, preggos, mom to bees! Hjälp mig. Mina sammandragningar har varit rätt påfrestande senaste veckorna. I mellanåt gör de ont men har inte kommit regelbundet. Var på förlossningen i måndags då bebisen inte rört sig på ett dygn. Då jag hade en rätt dramatisk avslutning sist har de lovat att ta mig på yttersta allvar i alla lägen (vilket de såklart alltid borde men så är det ju inte alltid). Bebis mådde toppen men de tyckte jag hade för mycket sd. Tappen opåverkad och fin så jag kunde lugnt åka hem igen. Var för samtal om sjukskrivning i onsdags då det känns lite överdrivet att pressa sig igenom en massa tuffa studier nu det sista. Fick blankt nej när även han såg att tappen var opåverkad, spelar ingen roll hur min historia ser ut eller hur mycket sd jag har, enligt honom. Jag är snäll och foglig så bråkade inte. Tyvärr. Idag har jag haft rekord mycket smärtsamma förverkar. Va fan? Ska det verkligen vara så? Efter 2h vila är de fortfarande kvar. Söka igen och bråka eller lugna mig lite? Känner mig helt rådvill.

• Kroa
    ems86 skrev 2016-09-16 19:10:37 följande:

Mammor, preggos, mom to bees! Hjälp mig. Mina sammandragningar har varit rätt påfrestande senaste veckorna. I mellanåt gör de ont men har inte kommit regelbundet. Var på förlossningen i måndags då bebisen inte rört sig på ett dygn. Då jag hade en rätt dramatisk avslutning sist har de lovat att ta mig på yttersta allvar i alla lägen (vilket de såklart alltid borde men så är det ju inte alltid). Bebis mådde toppen men de tyckte jag hade för mycket sd. Tappen opåverkad och fin så jag kunde lugnt åka hem igen. Var för samtal om sjukskrivning i onsdags då det känns lite överdrivet att pressa sig igenom en massa tuffa studier nu det sista. Fick blankt nej när även han såg att tappen var opåverkad, spelar ingen roll hur min historia ser ut eller hur mycket sd jag har, enligt honom. Jag är snäll och foglig så bråkade inte. Tyvärr. Idag har jag haft rekord mycket smärtsamma förverkar. Va fan? Ska det verkligen vara så? Efter 2h vila är de fortfarande kvar. Söka igen och bråka eller lugna mig lite? Känner mig helt rådvill.

Jag har också haft mer sammandragningar som gjort ont idag, vääääldigt oregelbundet dock! Mest ont i ländryggen, men vart dålig i magen så kan bero på det kanske..

Jag har också vart inne tidigare i graviditeten denna gången, med samma svar: för mycket sd men opåverkad tapp.

För min del tänkte jag vänta och se ifall de blir mer regelbundet och om de avtar något.

Men jag tycker du ska ringa in och höra med förlossningen om du är orolig! Hellre kolla en gång för mycket än för lite, och med tanke på att du fött för tidigt tidigare så har du ännu en anledning till att kolla upp det. Bättre att kolla upp det så de kanske hinner stoppa det om det är något som startat!
  • ems86
    Kroa skrev 2016-09-16 20:32:56 följande:

Jag har också haft mer sammandragningar som gjort ont idag, vääääldigt oregelbundet dock! Mest ont i ländryggen, men vart dålig i magen så kan bero på det kanske..

Jag har också vart inne tidigare i graviditeten denna gången, med samma svar: för mycket sd men opåverkad tapp.

För min del tänkte jag vänta och se ifall de blir mer regelbundet och om de avtar något.

Men jag tycker du ska ringa in och höra med förlossningen om du är orolig! Hellre kolla en gång för mycket än för lite, och med tanke på att du fött för tidigt tidigare så har du ännu en anledning till att kolla upp det. Bättre att kolla upp det så de kanske hinner stoppa det om det är något som startat!

Verkligen. Jag ligger i sängen nu och var tionde minut kommer de och gör ont! Fan också!

Ger det natten och blir det inte bättre åker jag in. Tack för feedback.

Märkligt att de drar gränsen så tydligt, för mycket sd men opåverkad tapp så släpper de direkt. Min tapp var helt opåverkad när jag sattes igång sist lixom. Då hade det runnit vatten i över en vecka!
  • Kroa
    ems86 skrev 2016-09-16 21:14:51 följande:

Verkligen. Jag ligger i sängen nu och var tionde minut kommer de och gör ont! Fan också!

Ger det natten och blir det inte bättre åker jag in. Tack för feedback.

Märkligt att de drar gränsen så tydligt, för mycket sd men opåverkad tapp så släpper de direkt. Min tapp var helt opåverkad när jag sattes igång sist lixom. Då hade det runnit vatten i över en vecka!

Håller tummarna för att det ger med sig! Kommer det regelbundet och oftare nu tycker jag du ska ringa in och kolla upp det! Har du testat att använda värmekudde? Duschat/badat? Alvedon? De sägs ju att om de blir bättre med värme och smärtstillande så är det inga "riktiga" värkar.

Ja faktiskt. Jag är ju sjukskriven för foglossning nu (till en början för huvudvärk) så jag behövde ju inte bli sjukskriven för mina sd, men om det fortsätter såhär så får du se till att få en sjukskrivning! Man ska ju inte behöva föda för tidigt eller få komplikationer bara för att de inte tar allt seriöst!

Jag har kollat min tapp två gånger, med ca 6 veckors mellanrum och den hade under den tiden minskat med 1,1 mm, men eftersom den fortfarande var i en okej längd och sluten så sa han att den var opåverkad.. 6 veckor är ju iofs en ganska lång tid, men jag trodde att förkortad tapp innebar påverkad tapp..
  • Elisa77

[quote=76976516][quote-nick]ems86 skrev 2016-09-16 19:10:37 följande:[/quote-nick]Mammor, preggos, mom to bees! Hjälp mig. Mina sammandragningar har varit rätt påfrestande senaste veckorna. I mellanåt gör de ont men har inte kommit regelbundet. Var på förlossningen i måndags då bebisen inte rört sig på ett dygn. Då jag hade en rätt dramatisk avslutning sist har de lovat att ta mig på yttersta allvar i alla lägen (vilket de såklart alltid borde men så är det ju inte alltid). Bebis mådde toppen men de tyckte jag hade för mycket sd. Tappen opåverkad och fin så jag kunde lugnt åka hem igen. Var för samtal om sjukskrivning i onsdags då det känns lite överdrivet att pressa sig igenom en massa tuffa studier nu det sista. Fick blankt nej när även han såg att tappen var opåverkad, spelar ingen roll hur min historia ser ut eller hur mycket sd jag har, enligt honom. Jag är snäll och foglig så bråkade inte. Tyvärr. Idag har jag haft rekord mycket smärtsamma förverkar. Va fan? Ska det verkligen vara så? Efter 2h vila är de fortfarande kvar. Söka igen och bråka eller lugna mig lite? Känner mig helt rådvill.[/

Åh kämpigt, känner så väl igen det där att om man inte bråkar och gråter för sin sak så lyssnar dom inte lika bra. Vänta ut natten och ring imorgon om det håller i sig, klart du inte kan funka normalt och jobba/plugga med onda sammandragningar och oro konstant. Hur skulle det gå till liksom!

Hoppas det blir bättre!

• ems86
    Kroa skrev 2016-09-16 21:32:29 följande:

Håller tummarna för att det ger med sig! Kommer det regelbundet och oftare nu tycker jag du ska ringa in och kolla upp det! Har du testat att använda värmekudde? Duschat/badat? Alvedon? De sägs ju att om de blir bättre med värme och smärtstillande så är det inga "riktiga" värkar.

Ja faktiskt. Jag är ju sjukskriven för foglossning nu (till en början för huvudvärk) så jag behövde ju inte bli sjukskriven för mina sd, men om det fortsätter såhär så får du se till att få en sjukskrivning! Man ska ju inte behöva föda för tidigt eller få komplikationer bara för att de inte tar allt seriöst!

Jag har kollat min tapp två gånger, med ca 6 veckors mellanrum och den hade under den tiden minskat med 1,1 mm, men eftersom den fortfarande var i en okej längd och sluten så sa han att den var opåverkad.. 6 veckor är ju iofs en ganska lång tid, men jag trodde att förkortad tapp innebar påverkad tapp..

Men värme hjälper faktiskt för stunden! Bra du sa det! Då känns det ännu mer rätt att vänta lite. Men absolut ringer jag om der eskalerar.

Alltså sjukskrivning för huvudvärk låter helt fruktansvärt.. När kom det? Är det bättre nu?
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?