• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • irrbloss_83

Åh, tjejer! Jag behöver hjälp!

Vi hade tänkt köpa en ny Kronan Duo till bebis, med 5 dagars leveranstid från deras hemsida. Men idag läste jag på Råd och Rön att i deras senaste barnvagnstest så har syskonvagnen Duo/S (samma vagn, bara att S-modellen har svängbara framhjul) fått absolut sämsta betyg, både pga ren fysisk säkerhet, barnet kan fastna på nåt vis, och pga höga halter gifter (PAH och klorerade paraffiner) i både handtag och sittinsatsen. Och det vill jag inte lägga min lilla kille i. 

Så nu blev det lite panik, vad sjutton ska vi ha för vagn? Vi vill ha lufthjul, 4 fasta hjul och en rätt stadig och "stor" vagn. Vi bor ute på landet och i glesbygd så den behöver funka på snö och is och stock och sten, typ. Kanske det bästa vore att köpa en traktor? 
    Är det Emmaljunga som gäller nu, eller finns det nåt annat?

• frkvilljunu
    irrbloss_83 skrev 2016-09-06 13:08:54 följande:

Vi hade tänkt köpa en ny Kronan Duo till bebis, med 5 dagars leveranstid från deras hemsida. Men idag läste jag på Råd och Rön att i deras senaste barnvagnstest så har syskonvagnen Duo/S (samma vagn, bara att S-modellen har svängbara framhjul) fått absolut sämsta betyg, både pga ren fysisk säkerhet, barnet kan fastna på nåt vis, och pga höga halter gifter (PAH och klorerade paraffiner) i både handtag och sittinsatsen. Och det vill jag inte lägga min lilla kille i. 

Så nu blev det lite panik, vad sjutton ska vi ha för vagn? Vi vill ha lufthjul, 4 fasta hjul och en rätt stadig och "stor" vagn. Vi bor ute på landet och i glesbygd så den behöver funka på snö och is och stock och sten, typ. Kanske det bästa vore att köpa en traktor? 

Bonussonen har en cresent Classic. Den har fasta luft hjul och är väldigt rejäl vagn. Vet dock inte hur den känns med liggdelen på..
  • irrbloss_83
    frkvilljunu skrev 2016-09-06 14:35:34 följande:
    Bonussonen har en cresent Classic. Den har fasta luft hjul och är väldigt rejäl vagn. Vet dock inte hur den känns med liggdelen på..

Jag råkade få syn på en sån också, den ser perfekt ut på bilderna och är bara hälften så dyr (well, nästan...) som en Emmaljunga. Ska nog kolla upp den närmare... Tack för tipset!
  • Elisa77

Åh lycka till i barnvagnsdjungeln.. Jag lever lite i förnekelse och vill inte ens tänka på barnvagn. Är nämligen ingen barnvagnspromenadsfantast, men såklart ser jag fördelarna med att ha en... Vi lånar nog nån vagn av släkt eller vänner i sista sekund. :) (tidigare barn har vi haft Brio och varit nöjda)

• Kroa

Åh jag är så himla tröööött.. Haft problem med sömnen i flera veckor, och de senaste har jag knappt kunnat sova om inte sambon hållt om mig eller kliat mig på ryggen, typ som om jag behöver den där lilla extra tryggheten. Och nu jobbar sambon kvällsskift så igår var han inte hemma förrän efter 12 på natten och jag somnade väl inte förrän 1-2 ändå, och sen vaknar dottern vid 5.30. 
    Idag åkte tösen till sin mormor och jag somnade som en stock direkt, sov i tre timmar. Smart drag av mig som redan har sömnproblem att sova tills klockan var 18, men det var nog välbehövligt! Brukar sällan kunna sova på dagen övh, men idag sa det bara "poff" så sov jag som en gris. 

Idag har det börjat trycka något fruktansvärt neråt också. Sticker och ilar i livmodertappen känns det som, bränner i ländryggen och det känns ungefär som om han ska trilla ur mig ibland, hah. Jag har för mig att det kändes något likadant när tösen började fixera sig i magen förra gången, så kanske det är de som sker! 

Hur mår ni andra? :) 

• Björckan
    irrbloss_83 skrev 2016-09-06 13:08:54 följande:

Det väl framför allt Emmaljunga eller Brio som är "pansarvagnar". Vi har en klassisk emmaljunga (från -03) och den är fantastisk i tuffa omständigheter. Vi har gått med den i snöstorm, på isgator, i höstslask, mitt i skogen över stock och sten. Den är ju lite mindre fantastisk i små mataffärer, men å andra sidan kan man packa maaaassor med varor i korgen.
  • Elisa77

[quote=76948069][quote-nick]Kroa skrev 2016-09-06 21:26:26 följande:[/quote-nick]Åh jag är så himla tröööött.. Haft problem med sömnen i flera veckor, och de senaste har jag knappt kunnat sova om inte sambon hållt om mig eller kliat mig på ryggen, typ som om jag behöver den där lilla extra tryggheten. Och nu jobbar sambon kvällsskift så igår var han inte hemma förrän efter 12 på natten och jag somnade väl inte förrän 1-2 ändå, och sen vaknar dottern vid 5.30. 

Idag åkte tösen till sin mormor och jag somnade som en stock direkt, sov i tre timmar. Smart drag av mig som redan har sömnproblem att sova tills klockan var 18, men det var nog välbehövligt! Brukar sällan kunna sova på dagen övh, men idag sa det bara "poff" så sov jag som en gris. 

Idag har det börjat trycka något fruktansvärt neråt också. Sticker och ilar i livmodertappen känns det som, bränner i ländryggen och det känns ungefär som om han ska trilla ur mig ibland, hah. Jag har för mig att det kändes något likadant när tösen började fixera sig i magen förra gången, så kanske det är de som sker! 

Hur mår ni andra? :) [/

Hur var det nu, du är sjukskriven så du kan vila lite dagtid eller behöver du pallra dig till jobbet i ditt tillstånd? Trötthet är ju så tärande... Vilken vecka är du i? Jag har varit konstant trött sen starten, tror framförallt det beror på mina låga järnvärden. Vi har diskuterat järninjektion för jag pallar inte att konsekvent ta järntabletter, min mage spårar ut fullkomligt. Men sist hade mitt hb gått upp till 110 så vi avvaktar. (Min trötthet beror ju på extremt låga depåen inte hbt dock...)

Jag tycker det är kämpigt att prestera och försöka vara smart och nyttig på jobbet. Känns som jag lurar alla inklusive mig själv. Vill bara hem och vila.. Zzzzzz

Trycket nedåt känner jag igen, jag tror min bebis ligger tvärsöver magen oftast men har ändå ett tryck nedåt som ger värk i ljumskarna. Enda sättet att slippa det är liggläge.

Jag är dock oerhört glad att jag än så länge slipper foglossning (och halsbränna). Vet ärligt talat inte hur jag skulle palla det. Börjar bli mentalt svag tror jag. Tror lite beror på att detta var en oplanerad graviditet och skillnaden mentalt med mina tidigare planerade är milsvid.. Vill bara komma fram till BF nu!!!!

• LadyViolette
    irrbloss_83 skrev 2016-09-06 14:48:11 följande:

Jag råkade få syn på en sån också, den ser perfekt ut på bilderna och är bara hälften så dyr (well, nästan...) som en Emmaljunga. Ska nog kolla upp den närmare... Tack för tipset!
    Vill bara inflika att "billigare" vagnar ofta har en tendens att kännas väldigt plastiga och skrangliga i jämförelse med tex emmaljunga. Bor du på landet och behöver en rejäl vagn skulle jag satsa på en emmaljunga, deras kvalité är oslagbar med det mesta. 

Dessutom så finns det många fina emmaljunga på blocket som är i väldigt fint skick just för att dom håller så himla bra.

Lycka till i barnvagnsjungeln! 
  • irrbloss_83
    LadyViolette skrev 2016-09-07 09:19:49 följande:
    Vill bara inflika att "billigare" vagnar ofta har en tendens att kännas väldigt plastiga och skrangliga i jämförelse med tex emmaljunga. Bor du på landet och behöver en rejäl vagn skulle jag satsa på en emmaljunga, deras kvalité är oslagbar med det mesta. 

Dessutom så finns det många fina emmaljunga på blocket som är i väldigt fint skick just för att dom håller så himla bra.

Lycka till i barnvagnsjungeln! 
    Tack! 

Jag har precis suttit och blocketsurfat lite, har hittat en vagn och smsat säljaren, så vi får se hur den ser ut när jag kikar på den. Det är bra att jag är på "tillfälligt" besök i Uppsala, för hemma i Jämtländska urskogen där jag bor finns det bara saker till salu typ 15 mil bort i Östersund, här finns det ju överallt!

Jag tror det blir en Emmaljunga faktiskt, de har bra andrahandsvärde också om man vill sälja vidare senare, och sen är de snygga, tycker jag :)
  • LadyViolette
    irrbloss_83 skrev 2016-09-07 10:53:11 följande:
    Tack! 

Jag har precis suttit och blocketsurfat lite, har hittat en vagn och smsat säljaren, så vi får se hur den ser ut när jag kikar på den. Det är bra att jag är på "tillfälligt" besök i Uppsala, för hemma i Jämtländska urskogen där jag bor finns det bara saker till salu typ 15 mil bort i Östersund, här finns det ju överallt!

Jag tror det blir en Emmaljunga faktiskt, de har bra andrahandsvärde också om man vill sälja vidare senare, och sen är de snygga, tycker jag :)
    Va roligt! Jag älskar emmaljunga själv, jag har hunnit prova ganska många märken, väntar vårt femte barn som ska komma nu till oktober  

Men vet precis vad du menar med att det finns lite mer på blocket att välja på när man är i en större stad, fick uppleva det när vi flyttade ut på landet från sthlm
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?