• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • ems86
    Björckan skrev 2016-09-05 08:36:47 följande:

Ja hos min BM är det så att jag går in till en sköterska först för blodprov urinprov och så vägning. Då får jag ställa mig på vågen och berätta för henne vad jag väger så skriver hon det på en lapp som jag sedan tar med till BM. Så även om jag säger att jag inte vill veta/se så kommer det stå på lappen och jag kommer inte kunna låta bli att titta :(Just nu kan jag inte göra så mycket träningsmässigt. Mina sidoligament har gjort ont nästan hela graviditeten när jag går antingen för fort eller för långt. Så ibland har jag profylax-andats när jag korsat övergångsställen etc. för att jag ska kunna gå lite fortare. Jag får även onda sammandragningar när jag går för fort. Och nu har även foglossningen infunnit sig. (fick ta smärtstillande för att ens komma till jobbet imorse.) Jag hatar det här, jag blir snart hysterisk!

Jag kan inte heller skära ner på kakor och sådant, för det äter jag inte... Åh, just nu är ingen bra period. Jag vill snabbspola till november :(

Usch vännen. Förstår att det känns drygt minst sagt! Jag hoppas någonstans du kan vila i den situationen du är i nu. Allt annat får komma sedan!

Försök få till sånt som du mår bra av. Boka en tid hos frissan? Egentid och lite ompyssling. Eller vad du nu skulle må lite bra av :) det förtjänar du och din kropp
  • ems86

Den här viktdisskusionen är så så svår. Vi har alla så olika utgångslägen och bilder av vad som är okej. Som ung hade jag en svår anorexi som förstörde fler år av mitt liv. Att inte tillåta sig något fika eller godsaker för mig hade varit en riktig downer. Jag tror att det är helheten som räknas. Äta bra och näringsrikt så klarar kroppen av det söta också.

Ett stort känt svenskt idrottslag anlitade en näringsfysiolog som plockade bort ketchup ur atleternas diet, för mycket socker och tomma kalorier. Det slutade med att flera av atleterna blev deppiga och presterade sämre. Samma sak för min man som är elitatlet. Får han inte det onyttiga också presterar han sämre.

Jaja. Ett sidospår men en intressant tanke.

• Björckan
    ems86 skrev 2016-09-05 13:21:27 följande:

Den här viktdisskusionen är så så svår. Vi har alla så olika utgångslägen och bilder av vad som är okej. Som ung hade jag en svår anorexi som förstörde fler år av mitt liv. Att inte tillåta sig något fika eller godsaker för mig hade varit en riktig downer. Jag tror att det är helheten som räknas. Äta bra och näringsrikt så klarar kroppen av det söta också.

Ett stort känt svenskt idrottslag anlitade en näringsfysiolog som plockade bort ketchup ur atleternas diet, för mycket socker och tomma kalorier. Det slutade med att flera av atleterna blev deppiga och presterade sämre. Samma sak för min man som är elitatlet. Får han inte det onyttiga också presterar han sämre.

Jaja. Ett sidospår men en intressant tanke.

Jätteintressant tycker jag! Hur viktigt det är att få "unna sig" saker ibland. Jag har i perioder ätit LCHF, men aldrig strikt. För jag tappar bara motivationen om jag _inte får_ äta vissa saker som jag gillar.

och på tal om gott: Har ni andra några cravings? För min del är det rätt lugnt just nu men jag har varit så sjukt sugen på mjölk...

• ems86
    Björckan skrev 2016-09-05 13:46:23 följande:

Jätteintressant tycker jag! Hur viktigt det är att få "unna sig" saker ibland. Jag har i perioder ätit LCHF, men aldrig strikt. För jag tappar bara motivationen om jag _inte får_ äta vissa saker som jag gillar.

och på tal om gott: Har ni andra några cravings? För min del är det rätt lugnt just nu men jag har varit så sjukt sugen på mjölk...

Haha mjölk! Det har jag nog inte hört förr. Njae jag är inne i en period nu då jag känner mig konstant mätt och hungrig på samma gång. Osugen på allt! Började dock med grapefrukt och smörgåsrån med smör.
  • frkvilljunu

I början var ljusa frallor med ost och skinka ett måste! Har haft väldigt frukt sug också. Persikor åt jag mängder ett tag.

Lite komiskt är att jag drack kaffe i mängder innan graviditet och har alltid druckit med mjölk nu när illamåendet la sig och jag blev sugen på kaffe igen så vill jag bara dricka svart med socker.

• Kroa

Jag har också lite ångest över vikten, än så länge gått upp 9 kilo så det är inte sååå farligt än iaf. jag har sedan jag fick första barnet kämpat och slitit bort 30 kg, jag gick från överviktig till stark och fit. Tror det är därför det tar emot så att gå upp igen, för att jag slitit med vikten i två år för att stanna kvar, men samtidigt vet jag ju att det beror på att jag är gravid samt att jag faktiskt inte kan träna längre. Inte ens promenader finns på världskartan just nu, och med tanke på att min största craving just nu är glass med fruktcocktail så får jag ju skylla mig själv för att jag går upp igen.

Försöker tänka framåt. Efter graviditeten så jäklar, då tar vi tag i det igen - tills dess får jag försöka njuta av graviditeten istället!

Idag har jag vart hos bm, allt såg bra ut. Dock följer mitt SF-mått den översta kurvan stadigt, idag låg den tillochmed lite över kurvan. Får hoppas det är mycket vatten och inte bara en megastor bebis, haha!

• irrbloss_83

Jag har haft tur med mina cravings, om man nu kan kalla dom för det. I vanliga fall är jag världens godisråtta, men sedan ett par dagar innan jag plussade så har godissuget varit som bortblåst. Istället har jag velat ha grapefrukt, paprika, tomat och nektariner. 

Var också hos BM idag, och hade ätit en mockaruta innan jag gick dit, vilket väl förklarar att blodsockret låg på en all time high på 6,5. Hon skrattade bara, vilket var skönt :P
    Jag hade hoppat upp lite på kurvan, men hon trodde att bebis hade lagt sig i sidoläge nu och då brukar SF-måttet tydligen öka lite. Annars såg allt fint ut :)

• MammaEm

Hej på er! Får man vara med? Bf 29/11. Jag har lite magkatarr, trött, sover dåligt och är allmänt otymplig men annars är det bra. Jag är mycket glad för det, rädd för att få nån krämpa och bli sjukskriven. Vill jobba några veckor till. Vi har köpt en vagn och har plockat fram storebrors bebiskläder men annars har vi en del kvar att fixa. Och mycket funderingar kring förlossningen. Ska ni gå på profylaxkurs med er partner?

• frkvilljunu

Idag är en sån dag för jag tycker att jag inte känt bebis typ alls...Och nyss flimra det framför ögonen och då var jag ju "tvungen" att googla havandeskapsförgiftning...varför måste jag stressa upp mig i onödan hela tiden??? Lust

• Björckan
    MammaEm skrev 2016-09-05 20:05:33 följande:

Hej på er! Får man vara med? Bf 29/11. Jag har lite magkatarr, trött, sover dåligt och är allmänt otymplig men annars är det bra. Jag är mycket glad för det, rädd för att få nån krämpa och bli sjukskriven. Vill jobba några veckor till. Vi har köpt en vagn och har plockat fram storebrors bebiskläder men annars har vi en del kvar att fixa. Och mycket funderingar kring förlossningen. Ska ni gå på profylaxkurs med er partner?

Nej det skulle vara jobbigt att behöva bli sjukskriven. Framför allt för den ekonomiska biten tycker jag. Vi ska inte gå någon profylaxkurs då jag ska snittas. Men jag har hört positiva saker om profylax så det är nog värt.
    frkvilljunu skrev 2016-09-05 20:12:38 följande:

Idag är en sån dag för jag tycker att jag inte känt bebis typ alls...Och nyss flimra det framför ögonen och då var jag ju "tvungen" att googla havandeskapsförgiftning...varför måste jag stressa upp mig i onödan hela tiden??? Lust

Undrar om det är en variant av hypokondri? Google-kondri? Jag hade ont i magen/ryggen förut. Var tvungen att googla. Bukspottkörteln kan tydligen ge ont där. Vips hade jag cancer. Att jag är förkyld med världens hosta kändes inte relevant. Eller att magen är uppochner p.g.a järntabletter. Man stressar upp sig så lätt. Jäkla google.

Men det är jobbigt när bebisen gömmer sig! Den här bebben är så lugn så lugn...vissa dagar får jag verkligen provocera fram rörelser. Men alla ultraljud har varit jättebra och hjärtljuden hos bm är jämna och fina. Så nu börjar jag lugna mig ang. bristen på kännbara rörelser.
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?