• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Igår slog den sista appen om till trimester tre, äntligen! Bf är 16/11 och vi väntar en liten lillasyster om barnmorskan sett rätt :)

Storebror är två år och född efter igångsättning i vecka 35 då vattnet gick i vecka 34. Börjar bli väldig tung och trött, utöver det är sinnet strålande so far.

Hur mår ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-11 10:29
    Bf-lista!

Björckan 8/11
    Irrbloss_83 10/11
    Ems86 16/11
    Kroa 17/11
    Elisa77 23/11
    Frkvilljunu 26/11
    Helen3 26/11
    Miaairam 3/12
    Mariro 16/12

• Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?
  • Elisa77

Skrollade lite i tråden, ni verkar vara många Emmaljunga-förespråkare? Jag har haft Brio Happy tidigare (yngsta sonen 7 år så det var några år sen) och den var toppen, stabil, rejäl och inga krusiduller. Dock tung och lite otymplig att baxa in och ut ur bagagelucka osv.

Jag vill verkligen inte lägga pengar (tänker max 1500 kr) på en svindyr ny vagn och har nu kommit över en Emmaljunga duo edge för en billig slant. Emmaljunga är väl också väldigt stabila och rejäla? Och dessvärre fasligt tunga?

Jag vet inte hur jag ska tänka, jag tror nämligen att äldre syskonen vill dra vagnen en hel del och då är det ju bra med en stabil vagn som inte välter samtidigt som det är trist om den är tungmanövrerad...

• Kroa
    Elisa77 skrev 2016-09-19 10:16:50 följande:

Ang sex så har jag hört att "färdknäppen" gör nytta (eller onytta) om det är väldigt mycket sperma, det ska visst vara det som sätter fart på livmodertappen. Men jag vet inte, kanske är ett husmorsknep eller en skröna.

I alla fall så hade vi sex i lördags morse och två timmar senare var jag på stan för några ärenden, efter en halvtimme var jag tvungen att sätta mig ner och vila för jag hade så ont i magen och mådde illa. Vilade i några minuter tills magen slappnade av, gick 50 meter och sen var jag tvungen att sätta mig igen. Hann faktiskt tänka på om jag skulle ringa min sambo eller 112 för trodde jag skulle svimma eller föda. Det räckte dock med att vila nån kvart och sen åka hem och lägga sig en stund. Men märkligt i alla fall och vem vet, det kanske berodde på sexet. ;)

Jag börjar fundera på om jag är mer gravid, alltså längre gången, än jag är. Jag började må illa redan i v.2 och plussade starkt på kvällen i v.3+1 om jag ska gå enligt UL bf. Jag tror såklart att UL är mer tillförlitligt än illamående och när man plussar.. men jag liksom känner mig så mycket mer gravid nu i v.31 än jag gjorde vid mina andra graviditeter. Såklart har ålder och så att göra med det, men ändå. Eller så är det bara önsketänkande.  

Ja, vem vet om det faktiskt funkar eller inte. Jag kan få sammandragningar efter sex, men det avtar alltid efter en stund. 
    Skönt att det avtog för dig, kanske berodde på sexet, vem vet - kroppen är ju tyvärr ganska oförutsägbar, typ jämt känns det som :P 

Det kanske du är, UL sägs ju bara att kunna vara på ett ungefär; brukar vara +/- 2 veckor om jag kommer ihåg rätt. 
    Jag har lite samma känsla, både för att jag blev tillbakaflyttade en hel vecka när rul gjordes och för att en senare mätning visade att barnet var större än den veckan jag skulle vara i; samt även att mitt SF-mått legat på översta kurvan hela graviditeten.

Idag var jag dock på MVC och SF-måttet låg snäppet under översta kurvan denna gången,istället för att ligga på kurvans "maxgräns", men det sa hon att de berodde på att bebisen hade fixerat sig och sjunkt ner såpass mycket redan att magen blivit "mindre" pga det. 
    Hon sa även att trycket nedåt och de dära mindre sköna ilningarna och stickningarna i underlivet jag känt berodde på att han fixerat sig och sjunkt ner såpass med huvudet (vet att vi var några tjejer som pratade om det för några dagar sen) 
    Men vi får väl se, bebisarna tittar ju ut när de själv känner för det oavsett - man själv har ju inte så mycket att säga till om dessvärre ;) 
  • Kroa
    ems86 skrev 2016-09-18 21:12:53 följande:
    Nej alltså ena dagen tänker jag att man har sån himla koll bara för man gjort detta förr. Sen får man sig en liten lavett av livet och inser att man får nog vara beredd på både det ena andra :)

Spännande ja be henne kolla! Jag är i 31+3 idag och ska på tul i morgon. Standard när man har diabetes eller graviditetsdiabetes. Sonen var rätt stor i denna vecka så är lite nervös. Vilken vecka är du?

Ang sex är jag helt fel person.. Har inte haft någon sexlust överhuvudtaget varken denna eller förra. Det ska väl inte kunna påverka? Det sägs ju att det ska kunna sätta igång men har aldrig hört att det skulle stämma. Mer en sysselsättning där efter bf :) go for ir!
    Hur gick det på tul? Såg allt bra ut? :) 
  • ems86
    Kroa skrev 2016-09-19 20:23:49 följande:

Hur gick det på tul? Såg allt bra ut? :) 

Absolut!! Allt enligt kurva förutom magen som stack iväg lite. Bm trodde det berodde på att hon låg på magen och tryckte ut den lixom. Men som det ser ut nu en lite större tjej på +11%. Tack för du frågar!!

Åh så bebisen är fixerad?! Det är ganska tidigt va? På ett bra sätt alltså. Får hela tiden höra att som omföderska kan de snurra runt länge. Väldigt skönt att din fattat grejen och lagt sig rätt :)
  • Kroa
    ems86 skrev 2016-09-19 20:43:03 följande:
    Absolut!! Allt enligt kurva förutom magen som stack iväg lite. Bm trodde det berodde på att hon låg på magen och tryckte ut den lixom. Men som det ser ut nu en lite större tjej på +11%. Tack för du frågar!!

Åh så bebisen är fixerad?! Det är ganska tidigt va? På ett bra sätt alltså. Får hela tiden höra att som omföderska kan de snurra runt länge. Väldigt skönt att din fattat grejen och lagt sig rätt :)
    Men vad skönt!! 11% är ju inte så farligt ändå, och hellre för stor än för liten känner jag själv iallafall! :) 

Ja, jag har också hört att de oftast snurrar runt tills det är dags för omföderskor, men det är väl bara bra ändå att han lagt sig tillrätta redan nu så man slipper oroa sig för det i senare skede! :) 
    Hon sa däremot att jag antagligen får räkna med att ha kvar mina "kissa-mitt-i-natten-hela-tiden"-problem tills förlossningen eftersom han kommer ligga och trycka resten av tiden nu, kändes lite mindre skönt att höra ;) 
  • ems86
    Kroa skrev 2016-09-19 20:51:08 följande:

Men vad skönt!! 11% är ju inte så farligt ändå, och hellre för stor än för liten känner jag själv iallafall! :) 

Ja, jag har också hört att de oftast snurrar runt tills det är dags för omföderskor, men det är väl bara bra ändå att han lagt sig tillrätta redan nu så man slipper oroa sig för det i senare skede! :) 

Hon sa däremot att jag antagligen får räkna med att ha kvar mina "kissa-mitt-i-natten-hela-tiden"-problem tills förlossningen eftersom han kommer ligga och trycka resten av tiden nu, kändes lite mindre skönt att höra ;) 

Haha ja men som sagt alltid är det något! Hur ofta behöver du gå upp på natten? Nej men oerhört skönt att han ligger rätt. Känns som en oro mindre.

Du som också väntar första av ett annat kön. Har du köpt mycket nytt? Jag trodde inte det om mig själv då jag inte är så rosa men tror fan jag dras dit som flugor till socker.
  • Kroa
    ems86 skrev 2016-09-19 21:33:02 följande:
    Haha ja men som sagt alltid är det något! Hur ofta behöver du gå upp på natten? Nej men oerhört skönt att han ligger rätt. Känns som en oro mindre.

Du som också väntar första av ett annat kön. Har du köpt mycket nytt? Jag trodde inte det om mig själv då jag inte är så rosa men tror fan jag dras dit som flugor till socker.
    haha ja precis! Jag brukar "bara" få gå upp typ 3 gånger/natt, men däremot så har jag ju sånna sömnproblem som gör att jag inte kan somna om efteråt så jag får ligga och snurra runt i sängen i en timme eller två innan jag somnar igen. Tog upp det med min barnmorska idag eftersom jag är så trött på dagarna och hon sa att "jag får tänka positivt och försöka se det som att jag trots allt vilar när jag försöker sova" haha ja, de hjälper ju mig! 

Jag har faktiskt inte köpt mycket än, förutom en body det står "lillebror" på och lite nya sockar - kunde verkligen inte hålla mig, de är ju sååååå söta!! 
    Gick igenom dotterns gamla kläder och det fanns väldigt mycket neutralt som även lillkillen kan använda sen, och min syster har en son sedan tidigare som jag fick massa kläder från; men jag tror det kommer att handlas mycket mer ju närmre BF jag kommer! 
    Vi var på ullared för ett tag sen och köpte både födelsedagspresenter och julklappar åt flickorna (gäller ju att vara ute i tid, haha!), utan att knappt tänka på att vi faktiskt kommer ha en till liten vid jul så jag tror att jag inte riktigt förstått det helt än! 
    Jag minns när jag väntade dottern att jag i början sa "äh, jag kommer inte använda så mycket rosa till henne. Färgen är ju inte ens så fin och man måste ju inte ha rosa till flickor", men sen när man väl tittade på kläder och framförallt efter att hon kommit till världen så lät det mer "men åååååh, titta vilken söt rosa liten prinsessklänning, den måste vi köpa!!" och helt plötsligt var hela hon rosa typ, haha!
  • LadyViolette
    Elisa77 skrev 2016-09-19 12:00:20 följande:

Skrollade lite i tråden, ni verkar vara många Emmaljunga-förespråkare? Jag har haft Brio Happy tidigare (yngsta sonen 7 år så det var några år sen) och den var toppen, stabil, rejäl och inga krusiduller. Dock tung och lite otymplig att baxa in och ut ur bagagelucka osv.

Jag vill verkligen inte lägga pengar (tänker max 1500 kr) på en svindyr ny vagn och har nu kommit över en Emmaljunga duo edge för en billig slant. Emmaljunga är väl också väldigt stabila och rejäla? Och dessvärre fasligt tunga?

Jag vet inte hur jag ska tänka, jag tror nämligen att äldre syskonen vill dra vagnen en hel del och då är det ju bra med en stabil vagn som inte välter samtidigt som det är trist om den är tungmanövrerad...

Jag älskar Emmaljunga, tycker inte dom är speciellt tunga alls. Och kvalitén är så mycket bättre än brios tex som knakar och låter en kvart efter att man har lämnat affären. 
    Har haft en del vagnar, (väntar vårt 5:e barn) och jag kör på emmaljunga för kvaliténs skull, man vet att dom håller och det är stabilt och stadigt.
    Men också för att jag tycker dom är otroligt snygga  

Och om du inte skulle vara nöjd så kan du ju alltid sälja den vidare, betydligt lättare att sälja en emmaljunga än något billighetsmärke. 
  • frkvilljunu

I natt drömde jag att jag började blöda.Var väldigt stressande och skulle åka in (i drömmen alltså)...

Hade nästan glömt det när jag vakna så då traumatiskt var det väl inte men märker att det börjar bli många funderingar på hur och när det kommer komma igång även om jag har rätt lång tid kvar.

• Elisa77

(Lyckas inte citera från mobilen)

Lady violette- tack för tips, nu köpte jag en begagnad brio smile ändå (den knarrar faktiskt lite ;)) den känns lättkörd men ändå stabil och väger inte så mkt.

Ems86- enligt TUL på mitt första barn skulle jag få ett +10% barn men ut på bf kom en grabb på 3800g.. Men jag håller med Kroa, hellre lite större än mindre, känns skönare att inte behöva oroa sig när de tappar lite vikt i början.

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?