• Elisa77

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

v. 28 idag, BF 27/11 men får med största sannolikhet planerat snitt nån vecka tidigare.. :)

Har två killar på 7 och 8 år och nu väntas en liten tjej.

Känner mig mycket tyngre och allmänt tröttare nu än tidigare graviditeter, beror nog på att jag är äldre än sist... :)

• Elisa77

Min sambo är väldigt delaktig och engagerad.. Vill med på möten (tom vanliga mvc kontroller vilket känns helt meningslöst), klappar på magen, vill känna puffar och sparkar, räknar ner veckor, läser på i gravidappar.. Jag däremot känner mig väldigt oengagerad, vill inte köpa ngt, avskyr tanken att köpa barnvagn och fixa upp spjälsängen.. Men längtar såklart efter bebis! Kanske är det det sambon känner och därför engagerar sig så mkt, han kanske är orolig över min brist på engagemang. :) (det här är tredje barnet)

• Elisa77

Jag tampas med lite viktångest, eller snarare rädslan att inte lyckas komma i form efteråt. Det ÄR svårare att få igång fettförbränning och bygga muskler ju äldre man blir... Kommer oxå snittas och min träning har innan graviditeten bestått av thaiboxning, för att kunna thaiboxas behövs en stark bål...

Min normalvikt är 58kg, i v20 hade jag gått upp 0 kilo (bm stressad över det, men inte jag eftersom jag äter precis som vanligt) och sist hos bm vägde jag 64kg. Jag har både tidigare graviditeterna gått upp 20 kg och räknar med att göra det denna gång oxå.

Jag resonerar att äter jag som vanligt, med ngt extra mellis och så och INGA extra onyttigheter så är det ju ingen fara. Då går kroppen upp i den vikt den behöver. Äter man massa onyttigt och dessutom inte rör sig som man brukar, så självklart blir man lite fetare och svårare att få bort överflödskilona efter förlossningen.

Så fika lite mindre än tidigare och mer nyttiga mellanmål är mitt tips. ;)

• Elisa77

Jag lider tvärtom av lågt blodtryck, och järnbrist. 102 i hb och 6 i s-ferritin redan i v.8 och det blir inte bättre.

Vad är baking soda för test? Låter spännande... :)

Bor i Sörmland.

• Elisa77
    Aamanddal skrev 2016-09-06 11:35:04 följande:

Baking soda test är ett test för att se vad man väntar för kön. Man får tor vad man vill men det har stämt både med sonen och nu med lilltjejen jag väntar enligt rul iaf :) man tar 1-2 tsk bikarbonat och her i en plastmugg sen kissar man lika mkt i en annan mugg. Efter de häller du över kisset i muggen med bikarbonat. Händer det absolut INGENTING, indikerar de på flicka och minsta lilla pys eller bubblor så indikerar det på pojke :) och det ska vara morgonurin.

aha, kul! Jag vet att vi väntar tjej. Jag har två pojkar sen innan och då hade jag klassiska "pojkmagen" som tecken, nu har jag "tjejmage" rund och go åt alla håll. ;)
  • Elisa77

Åh lycka till i barnvagnsdjungeln.. Jag lever lite i förnekelse och vill inte ens tänka på barnvagn. Är nämligen ingen barnvagnspromenadsfantast, men såklart ser jag fördelarna med att ha en... Vi lånar nog nån vagn av släkt eller vänner i sista sekund. :) (tidigare barn har vi haft Brio och varit nöjda)

• Elisa77

[quote=76948069][quote-nick]Kroa skrev 2016-09-06 21:26:26 följande:[/quote-nick]Åh jag är så himla tröööött.. Haft problem med sömnen i flera veckor, och de senaste har jag knappt kunnat sova om inte sambon hållt om mig eller kliat mig på ryggen, typ som om jag behöver den där lilla extra tryggheten. Och nu jobbar sambon kvällsskift så igår var han inte hemma förrän efter 12 på natten och jag somnade väl inte förrän 1-2 ändå, och sen vaknar dottern vid 5.30. 

Idag åkte tösen till sin mormor och jag somnade som en stock direkt, sov i tre timmar. Smart drag av mig som redan har sömnproblem att sova tills klockan var 18, men det var nog välbehövligt! Brukar sällan kunna sova på dagen övh, men idag sa det bara "poff" så sov jag som en gris. 

Idag har det börjat trycka något fruktansvärt neråt också. Sticker och ilar i livmodertappen känns det som, bränner i ländryggen och det känns ungefär som om han ska trilla ur mig ibland, hah. Jag har för mig att det kändes något likadant när tösen började fixera sig i magen förra gången, så kanske det är de som sker! 

Hur mår ni andra? :) [/

Hur var det nu, du är sjukskriven så du kan vila lite dagtid eller behöver du pallra dig till jobbet i ditt tillstånd? Trötthet är ju så tärande... Vilken vecka är du i? Jag har varit konstant trött sen starten, tror framförallt det beror på mina låga järnvärden. Vi har diskuterat järninjektion för jag pallar inte att konsekvent ta järntabletter, min mage spårar ut fullkomligt. Men sist hade mitt hb gått upp till 110 så vi avvaktar. (Min trötthet beror ju på extremt låga depåen inte hbt dock...)

Jag tycker det är kämpigt att prestera och försöka vara smart och nyttig på jobbet. Känns som jag lurar alla inklusive mig själv. Vill bara hem och vila.. Zzzzzz

Trycket nedåt känner jag igen, jag tror min bebis ligger tvärsöver magen oftast men har ändå ett tryck nedåt som ger värk i ljumskarna. Enda sättet att slippa det är liggläge.

Jag är dock oerhört glad att jag än så länge slipper foglossning (och halsbränna). Vet ärligt talat inte hur jag skulle palla det. Börjar bli mentalt svag tror jag. Tror lite beror på att detta var en oplanerad graviditet och skillnaden mentalt med mina tidigare planerade är milsvid.. Vill bara komma fram till BF nu!!!!

• Elisa77

Bra med all pepp i tråden. Jag sjukskrev mig själv i tre dagar, hade ett "kuratorssamtal" med min bm och lyckades lyfta mig lite från trötthet och annat "mentalt tyngande". Och idag är det ju fredag! ;)

Krya- jag har testat alla tänkbara järntillskott (jag är vegetarian sen 20 år tillbaka så jag bygger på dålig stomme om man kan uttrycka sig så). Nu tar jag Sideral 1-2 ggr i veckan och tänker att jag ska köpa Blutsaft och ta lite då och då. Jag var nere på 105 i hb nu och utan en järndepå överhuvudtaget så förstår jag var tröttheten kommer ifrån. Och som min bm säger, det tar kraft att skapa ett barn i magen!

Så många av er som har halsbränna, foglossning, små barn hemma, graviddiabetes så mina klagomål är nästintill patetiska. :)

Jag har bakterier i urinet men ingen UVI, bm bad mig lämna ytterligare prover idag men ville inte spekulera ngt i det. Undrar vad det kan innebära..

Gulsor- Känn ingen skuld, jag känner noll sug att köpa grejer till bebisen.. Jag tror att när du väl börjar shoppa så släpper det. Börja med nån liten body eller något, allt blir mer realistiskt vad som väntar en när man börjar få hem grejer och då blir det säkert lättare och roligare. Jag förstår det som att det här blir första barnet?

• Elisa77

Kroa- åh stackare, det här med sömnbrist är ju så tärande!! Hur gammal är lilltösen, du får ha barnkanalen på idag ;)

• Elisa77

Hur många sammandragningar om dagen har ni och vad säger era bm att det är ok att ha? Jag får dem precis när som helst. Jag snittar på ca 20 om dagen.

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?